Герб України

Ухвала від 19.08.2020 по справі 916/2401/20

Господарський суд одеської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про відмову у відкритті провадження

"19" серпня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/2401/20

Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М., розглянувши матеріали вх. № 2487/20

за позовом: Фізичної особи-підприємця Дамаскіна Івана Георгійовича ( АДРЕСА_1 )

до відповідача: Державної служби України з безпеки на транспорті управління Укртрансбезпеки в Одеській області (65014, м. Одеса, вул. Успенська, 4)

про скасування постанови

ВСТАНОВИВ

14.08.2020р. Фізична особа-підприємець Дамаскін Іван Георгійович звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті управління Укртрансбезпеки в Одеській області, в якій просить суд скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №206095 від 18.05.2020р.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає про незаконність застосування адміністративно-господарського штрафу у відношенні ФОП Дамаскіна І.Г., внаслідок чого постанова про застосування такого штрафу підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Зазначене право на звернення до суду може бути реалізоване у визначеному процесуальним законом порядку, оскільки воно зумовлене дотриманням процесуальної форми, передбаченої для цього чинним законодавством, а також установленими ним передумовами для звернення до суду.

У ст. 124 Конституції України закріплено, що юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. А ст. 125 Конституції України визначає, що судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

За змістом ч. 3 ст. 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх юрисдикції.

Судова юрисдикція - це компетенція спеціально уповноважених органів судової влади здійснювати правосуддя у формі визначеного законом виду судочинства щодо визначеного кола правовідносин.

Підвідомчість визначається як коло справ, віднесених до розгляду і вирішення господарських судів з огляду на пряму вказівку закону. Підвідомчість визначає також властивості (характер) спірних правовідносин, у силу яких їх вирішення віднесене до компетенції господарського суду.

В основу визначення підвідомчості покладено два критерії: суб`єктний склад правовідносин і характер діяльності суб`єктів (характер спірного правовідношення).

Згідно з ч.1 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб`єктів господарювання та їх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності, крім актів (рішень) суб`єктів владних повноважень, прийнятих на виконання їхніх владних управлінських функцій , та спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем;

Як вбачається з позовної заяви, позовні вимоги ФОП Дамаскіна І.Г. направлені на скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №206095 від 18.05.2020р., винесеної Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області, за порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена ч.1 абз.15 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Так, відповідно до ч.1 ст.216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Згідно положень ст.217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Крім зазначених у частині другій цієї статті господарських санкцій, до суб`єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції .

Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування .

Адміністративно-господарським штрафом, відповідно до ч. 1 ст.241 Господарського кодексу України, є грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності.

За змістом положень ст.239 Господарського кодексу України, адміністративно-господарські штрафи у встановленому законом порядку застосовуються органами державної влади та органами місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень.

Так, згідно Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 103 (далі - Положення), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Основними завданнями Укртрансбезпеки, відповідно до частини 4 Положення є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті; здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті.

Згідно до ч.5 Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; у випадках, передбачених законом, складає протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення.

З наведеного вбачається, що оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №206095 прийнята Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області на виконання своїх владних повноважень відповідно до Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою КМУ №422 від 20.05.2013р.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За положеннями частини першої статті 4 КАС України спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій, є публічно-правовим.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже до юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого суб`єкта (інших суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний (зобов`язані) виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, позовна заява не підлягає розгляду за правилами господарського судочинства, оскільки оскарження постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №206095, прийнята Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області в порядку здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про автомобільний транспорт, належить до категорії спорів осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, у тому числі індивідуальних актів, тобто до юрисдикції адміністративних судів.

Доводи відповідача, з посиланням на постанову Великої палати Верховного Суду від 30.01.2019р. у справі №803/3/18, щодо підвідомчості спору господарському суду Одеської області, судом не приймаються до уваги, оскільки предметом розгляду у визначеній справі було стягнення плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, тоді як спір в рамках даної справи виник у зв`язку із незгодою позивача з нарахованим штрафом за порушення законодавства про автомобільний транспорт.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 175 ГПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо заява не підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.

Відповідно до ч. 6 ст. 175 ГПК України, відмовляючи у відкритті провадження з підстави, встановленої пунктом 1 ч. 1 цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи.

З урахуванням зазначеного, суд роз`яснює, що розгляд позову віднесено до юрисдикції адміністративного суду.

Керуючись ст. 20, п.п. 1 ч.1 ст.175, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. У відкритті провадження у справі за позовом Фізичної особи-підприємця Дамаскіна Івана Георгійовича до Державної служби України з безпеки на транспорті управління Укртрансбезпеки в Одеській області про скасування постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу - відмовити.

2. Роз`яснити Фізичній особі-підприємцю Дамаскіну Івану Георгійовичу, що розгляд справи з позовними вимогами, заявленими у позові - віднесено до юрисдикції адміністративного суду.

Додаток:позовна заява на 8 арк. з доданими документами на 16 арк. та конверт.

Ухвала набирає чинності 19.08.2020р. та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду протягом 10 днів з дня набрання ухвалою законної сили.

Суддя Ю.М. Щавинська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.08.2020
Оприлюднено21.08.2020
Номер документу91091738
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2401/20

Ухвала від 19.08.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні