Рішення
від 21.08.2020 по справі 300/956/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"21" серпня 2020 р. справа № 300/956/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Боднарівської сільської ради, Ріпянської сільської ради до Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо включення територіальних громад Боднарівської сільської ради у складі с. Боднарів, Ріпянської сільської ради у складі сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка до Калуської об`єднаної територіальної громади з центром в м. Калуш, визнання протиправною бездіяльності щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану та зобов`язання підготувати і подати до Кабінету Міністрів України пропозицію про внесення змін до Перспективного плану щодо створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади, з центром в с. Боднарів, -

В С Т А Н О В И В:

Боднарівська сільська рада, Ріпянська сільська рада (надалі по тексту також - позивачі, сільські ради) 12.05.2020 звернулися в суд з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної державної адміністрації (надалі по тексту також - відповідач, Івано-Франківська ОДА, облдержадміністрація) про визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області (надалі по тексту також - Перспективний план) щодо включення територіальних громад Боднарівської сільської ради у складі с. Боднарів, Ріпянської сільської ради у складі сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка до Калуської об`єднаної територіальної громади (надалі по тексту також - Калуська ОТГ) з центром в м. Калуш, визнання протиправною бездіяльності щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану та зобов`язання підготувати і подати до Кабінету Міністрів України пропозицію про внесення змін до Перспективного плану щодо створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади (надалі по тексту також - Боднарівська ОТГ) з центром в с. Боднарів.

Позовні вимоги мотивовано тим, що Івано-Франківською обласною державною адміністрацією, в порушення вимог Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" протиправно включено територіальні громади Боднарівської сільської ради у складі с. Боднарів і Ріпянської сільської ради у складі сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка до Калуської ОТГ з центром в м. Калуш, згідно Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області (надалі по тексту також - Перспективний план). На переконання позивачів, затверджений Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області не є фактом об`єднання громад. Такий перспективний план лише засвідчує загальне бачення соціально-економічної обґрунтованості територіального устрою на базовому рівні. В той же час редакція перспективного плану не є остаточною, а підлягає коригуванню шляхом розгляду Кабінетом Міністрів України відповідних пропозицій обласних державних адміністрацій. Згідно доводів позивачів, Кабінет Міністрів України, первинно затверджуючи Перспективний план, доручив Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до такого Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області та внесення відповідних пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України. Однак Івано-Франківська ОДА доручення Кабінету Міністрів України стосовно ініціативи позивачів у питанні створення самостійного Боднарівської ОТГ не виконала та жодних робіт щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області не проводила. Позивачі звернули увагу на те, що Боднарівська та Ріпянська сільські ради є окремими адміністративно-територіальними одиницями, не входять до жодної з утворених об`єднаних територіальних громад. Вказані сільські ради не є членами асоціацій органів місцевого самоврядування та не уповноважували вчиняти жодних дій щодо об`єднання територіальних громад жодних представників, асоціацій чи громадських об`єднань. Ні представники органів місцевого самоврядування, ні органи самоорганізації населення, ні громадськість Боднарівської та Ріпянської територіальних громад не залучалися до розробки проекту Перспективного плану. Уповноважені облдержадміністрацією посадові особи не проводили жодних консультацій з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських ради, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями. Органи місцевого самоврядування територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад не приймали жодних рішень про визначення м. Калуша потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади. З наведених підстав позивачі вважають, що коментований Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області стосовно територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад суперечить нормативно-правовим актам та прийнятий з порушенням процедури ухвалення таких рішень, проти волі територіальних громад, оскільки безпосередньо позивачі не залучались до розробки Проекту перспективного плану, посадові особи відповідача не проводили жодних консультацій з уповноваженими особами позивачів та органи місцевого самоврядування територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад, не приймали жодних рішень про визначення м. Калуша потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади. В грудні 2019 року та січні 2020 року позивачі звернулися до облдержадміністрації із поданнями про перевірку на відповідність Конституції і законів України проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад із центом в с. Боднарів. Не зважаючи на вказане відповідач не виконав власного обов`язку та не ініціював перед Кабінетом Міністрів України щодо внесення змін до Перспективного плану. Просили позов задовольнити повністю.

За наслідками виконання позивачем ухвали про залишення позовної заяви без руху від 15.05.2020 (а.с.55-57, 60-102 том І), Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 01.06.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання і повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами (а.с.103-106 том І).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 02.07.2020 із відповідними письмовими поясненнями та доказами (а.с.111-117, 118-121, 123-232 том І). У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень вказав на наступні обставини. Обласною державною адміністрацією на основі проведених консультацій з представниками громад та органів місцевого самоврядування було розроблено проект Перспективного плану формування територіальних громад Івано-Франківської області (надалі по тексту також - проект Перспективного плану, Проект) і поданий на розгляд до Івано-Франківської обласної ради, який останньою був схвалений згідно рішення від 24.07.2015 №1722-36/2015. В подальшому Проект внесений облдержадміністрацією в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України разом з паспортами спроможних територіальних громад для його затвердження. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 за №1077-р затверджено Перспективний план формування територіальних громад Івано-Франківської області, а відповідачу доручено продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України. Згідно із затвердженим Перспективним планом такі територіальні громади як Боднарівська та Ріпянська сільські ради входили та входять до складу Калуської міської ОТГ. При цьому, відповідач зазначив, що прийняті рішення обласної ради від 24.07.2015 №1722-36/2015 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р представниками Боднарівської та Ріпянської територіальних громад не оскаржувались. Окрім цього, впродовж чотирьох років, починаючи з 2015 року аж до 28 грудня 2019 року жодних пропозицій від представників територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад щодо внесення змін чи доопрацювання до Перспективного плану не надходило. Відповідач звернув увагу суду на те, що копія рішення Боднарівської сільської ради сьомого демократичного скликання від 23 листопада 2016 року за №104-9/2016, яке долучено позивачами до адміністративного позову і яким сільська рад звернулася з питанням про виключення її з ОТГ з центром в м. Калуш, надійшла до облдержадміністрації лише 02.01.2020 як додаток до листа Боднарівської сільської ради від 28.12.2019 за 448. За доводами відповідача, розглядаючи подання позивачів, підставою для прийняття розпорядження від 15.01.2020 за №9 та від 10.02.2020 за № 74 "Про затвердження висновку щодо невідповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України" став пункт 6 частини 1 статті 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", яким передбачено, що об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад області. Боднарівська та Ріпянська територіальні громади до набрання чинності 20.12.2019 даною нормою Закону, до облдержадміністрації за отриманням висновку щодо відповідності проектів рішень про добровільне об`єднання не звертались у встановленому порядку. Виходячи з наведеного, відповідач вважає, що ним вжито всіх дій, передбачених Методикою та Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Щодо Перспективного плану формування територій громад області, відповідач зазначив, що у редакції Перспективного плану 2015 року Калуському районі передбачалось три громади - Верхнянська, Войнилівська та Калуська. Окремої Боднарівської ОТГ жодна редакція внесення змін до Перспективного плану не передбачала, про що було відомо позивачам. Крім цього, облдержадміністрація вважає твердження позивачів щодо бездіяльності по проведенню роботи з підготовки пропозицій про внесення змін до Перспективного плану, такими, що не відповідають дійсності, оскільки впродовж тривалого часу, починаючи з 2015 року жодних пропозицій, окрім 28 грудня 2019 року і 27 січня 2020 року від позивачів до обласної державної адміністрації не надходило. При цьому, при розгляді таких звернень/пропозицій дотримано встановлений законом відповідний порядок. Додатково зазначено, що згідно вимог Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", до Методики формування спроможних територіальних громад, при розробці пропозицій щодо змін до Перспективного плану, окрім принципу добровільності, враховуються також інші критерії, зокрема фінансової, кадрової, ресурсної спроможності ОТГ, відстані до адміністративного центру для забезпечення доступності послуг у відповідних сферах, збалансування територій тощо. Відтак внесення пропозицій Кабінету Міністрів України щодо утворення Боднарівської ОТГ суперечитиме вищевказаним нормативно-правовим актам. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Позивачами 07.07.2020 подано суду, через канцелярію відповідь на відзив із відповідними доказами (а.с.239-244, 245-251 том І, а.с.1-44 том ІІ), в якому останні заперечили доводи відповідача, наведені у відзиві на позов. Зазначили, що Боднарівська сільська рада висловлювала свою незгоду із проектом Перспективного плану, зокрема, шляхом відправлення рішення дев`ятої сесії Боднарівської сільської ради сьомого демократичного скликання від 23.11.2016 за № 104-9/2016 через місцеве відділення Укрпошти, зверталася до відповідача з питанням про внесення змін до перспективного плану формування територіальних громад Івано-Франківської області щодо виключення с. Боднарів зі складу ОТГ з центром в м. Калуші. Такий лист зареєстровано у книзі вихідної документації Боднарівської сільської ради 01.12.2016 за №324. Згідно аргументів позивачів, відповідач належним чином не доопрацював Перспективний план, не врахував ініціативи Боднарівської та Ріпянської територіальних громад про добровільне об`єднання та 18.02.2020 подав на затвердження до Кабінету Міністрів України без внесення відповідних змін. На переконання позивачів, у період з 28.12.2019 по 22.04.2020 на відповідача поширювався обов`язок продовжити роботу над змінами до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області. Такий обов`язок відповідач зігнорував. А питання створення Боднарівської ОТГ не вирішувалося міжвідомчою регіональною робочою групою з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів області шляхом аналізу економічних показників, оцінки рівня спроможності, оцінки можливості надання послуг жителям громади. Відповідач не надав жодних підтверджень врахування позиції територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад при формуванні Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області.

В свою чергу, відповідачем направлено заперечення на відповідь на відзив, яке надійшло на адресу суду 20.07.2020 (а.с.45-49 том ІІ), за змістом доводів з якого чинним законодавством України не передбачено обов`язку щодо надіслання чи повідомлення потенційних територіальних громад про складення паспортів спроможності громад, а також розрахунків спроможності. Більше того, позивачі не звертались до обласної державної адміністрації за їх отриманням. Відповідач наполягає на невраховування позивачами того факту, що на час внесених в січні 2020 року змін до Методики, уже була чинною норма Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", згідно якої об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області. А відповідно незалежно від напрацьованих обласною державною адміністрацією змін до перспективного плану формування територій громад, схвалені 26.12.2019 проекти рішень Боднарівської та Ріпянської сільських рад щодо добровільного об`єднання територій громад не відповідають вимогам Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", так як не відповідають Перспективному плану.

Облдержадміністрація скористалася також правом на подання письмового пояснення, яке, разом із відповідними письмовими документами, засобами електронного зв`язку 21.08.2020 надійшли до суду (а.с.57-75 том ІІ). Відповідач, окрім іншого, надав станом на 01.01.2019 і 01.01.2020 Критерії попередньої оцінки рівня спроможності Калуської міської територіальної громади у складі з територіальними громадами сіл Боднарів, Мислів, Яворівка, Ріпянка та окремо Критерії попередньої оцінки рівня спроможності потенційної Боднарівської громади (ОТГ).

Розглянувши матеріали адміністративної справи, відзив на позовну заяву, відповідь на відзив, заперечення, пояснення, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.

При розгляді справи судом встановлено, що рішенням Івано-Франківської обласної ради від 22.07.2015 за №1722-36/2015 "Про перспективний план формування територій громад області" (надалі по тексту також - Рішення №1722-36/2015) схвалено, поданий обласною державною адміністрацією проект Перспективного плану формування територій громад області ( https://orada.if.ua/wp-content/uploads/2018/09/1722-36.pdf), розроблений на виконання статті 11 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", відповідно до Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року №214, та внесений Івано-Франківською обласною державною адміністрацією в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р затверджено Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області та доручено Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

Згідно із схваленим Івано-Франківською обласною радою та затвердженим Кабінетом Міністрів України розпорядженням від 13.10.2015 за № 1077-р, Перспективним планом територіальні громади Боднарівської та Ріпянської сільських рад входили до складу Калуської міської об`єднаної територіальної громади.

Вказана обставинами жодними із сторін не заперечується.

За доводами відповідача прийняті рішення Івано-Франківської обласної ради від 24.07.2015 за № 1722-36/2015 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року № 1077-р, представниками Боднарівської та Ріпянської територіальних громад не оскаржувались (а.с.114 том І). Доказів відповідного оскарження сільськими радами в суд у даній справі не подано.

Згідно рішення Боднарівської сільської ради Калуського району Івано-Франківської області сьомого демократичного скликання (дев`ята сесія) від 23.11.2016 за №104-9/2016, Боднарівська сільська рада вирішила звернутись до Івано-Франківської обласної ради та Івано-Франківської обласної державної адміністрації з питанням про внесення змін до Перспективного плану об`єднання територіальних громад Івано-Франківської області щодо виключення с. Боднарів з об`єднаної територіальної громади з центром в м. Калуш (а.с.62 том І).

Відповідач у відзиві на позов вказав, що рішення від 23.11.2016 за №104-9/2016 надійшло до Івано-Франківської обласної державної адміністрації тільки 02.01.2020 разом із листом Боднарівської сільської ради від 28.12.2019 за №448 (а.с.114 том І).

Так, Законом України від 05.12.2019 року №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", який набрав чинності 20.12.2019, внесено зміни до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", а саме: частину 1 статті 4 доповнено пунктом 6 такого змісту: "6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області".

Боднарівська та Ріпянська сільські ради звернулись до відповідача із поданням від 28.12.2019 за №447 про надання висновку щодо відповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України (а.с.63 том І).

За результатами розгляду поданих проектів рішень Боднарівської та Ріпянської сільських рад, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією видано розпорядження від 15.01.2020 за №9 "Про затвердження висновку щодо невідповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України" (а.с.64, 170-173 том І).

Водночас, 28.12.2019, Боднарівська та Ріпянська сільські ради звернулись до Івано-Франківської обласної державної адміністрації із листом від 28.12.2019 за №448, в якому просили розглянути можливість внесення відповідних змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади з центром в с. Боднарів (а.с.65 том І).

Управління з питань децентралізації та регіонального розвитку за дорученням керівництва Івано-Франківської обласної державної адміністрації, розглянуло вищевказаний лист Боднарівської та Ріпянської сільських рад від 28.12.2019 за №448, і листом від 28.01.2020 за №189 повідомило позивачів, що відповідно до проекту оновленого Перспективного плану формування територій громад області, підтриманого регіональною робочою групою, не передбачено внесення змін до чинного перспективного плану на території Калуського району, зокрема й щодо Боднарівської та Ріпянської сільських рад, які включені до складу Калуської об`єднаної територіальної громади. З огляду на вищезазначене розпорядженням обласної державної адміністрації від 15.01.2020 за №9 затверджено висновок про невідповідність проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Боднарівської та Ріп`янківської сільських рад Конституції та законам України (а.с.67 том І).

27.01.2020 Боднарівською та Ріпянською сільською радою вдруге подано до відповідача подання за №43 із схваленими та доопрацьованими проектами рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад для надання висновку щодо їх відповідності Конституції та законам України, в якому одночасно клопотали про внесення відповідних змін до пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №10737 до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області в частині утворення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади з центром в с. Боднарів (а.с.190-191 том І).

Так, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 за №34 "Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад" постановлено Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям у двотижневий строк внести в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо приведення затверджених перспективних планів формування територій громад у відповідність із цією постановою.

На виконання вищезазначеної постанови, було проведено засідання міжвідомчої регіональної робочої групи з підготовки пропозицій щодо адміністративно-територіального устрою базового та районного рівнів області, що засвідчується наявним в матеріалах справи протоколом №1 від 27.01.2020 (а.с.123-145).

Із змісту протоколу №1 від 27.01.2020 слідує, що на засіданні був також присутній та виступав сільський голова с. Боднарів Драгомирецький М.С . За змістом підпункту 9.3 даного протоколу "Про інші звернення, прийняті до відома" пункту 9 "Різне": " Дрогомирецький М.С. звернувся до членів міжвідомчої регіональної робочої групи з проханням внести зміни до перспективного плану у частині утворення Боднарівської ОТГ Калуського району. Крецул В.В. сказав, що облдержадміністрацією надано висновок щодо невідповідності проектів рішень Боднарівської і Ріпянської сільських рад про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України. ОСОБА_3 сказала, що міжвідомча регіональна робоча група візьме до уваги інформацію для врахування в подальшій роботі та закрила засідання".

За результатами розгляду поданих позивачами 27.01.2020 проектів рішень сільських рад, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією видано розпорядження від 10.02.2020 за №74 про затвердження висновку щодо невідповідності проектів рішень Боднарівської, Ріпянської сільських рад "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Конституції та Законам України" (а.с.184, 186 том І).

11.02.2020 Боднарівською сільською радою направлено відповідачу листом від 18.02.2020 за №83 звернення зборів жителів с. Боднарів Калуського району від 09.02.2020, які виявили бажання скористатися правом на добровільне об`єднання територіальних громад та бажання об`єднатися у Боднарівську сільську об`єднану територіальну громаду з центром в с. Боднарів, а також одночасно скеровано паспорт спроможності територіальної громади і показники розрахункової фінансової забезпеченості пропонованої Боднарівської ОТГ (а.с.156-164 том І).

Департамент розвитку громад та територій, дорожнього, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації листом від 11.03.2020 за №456/10-01 повідомив позивачів про те, що пунктом 6 частини 1 статті 4 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад області (зі змінами). В свою чергу, відповідно до проекту оновленого перспективного плану формування територій громад області, підтриманого регіональною робочою групою, не передбачено внесення змін до чинного перспективного плану на території Калуського району, зокрема й щодо Боднарівської та Ріпянської сільських рад, які включені до складу Калуської об`єднаної територіальної громади (а.с.155 том І).

В подальшому, 22.04.2020, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року за №483-р затверджено Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області (https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-perspektivnogo-p-a483r).

Позивачі, вважаючи протиправним Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області стосовно територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад і таким, що суперечить нормативно-правовим актам та прийнятий з порушенням процедури ухвалення таких рішень, звернулись до суду з метою захисту свого порушеного права шляхом визнання протиправними і не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо включення територіальних громад Боднарівської сільської ради у складі с. Боднарів, Ріпянської сільської ради у складі сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка до Калуської об`єднаної територіальної громади з центром в м. Калуш, а також визнання протиправною бездіяльності відповідача по підготовці відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану та зобов`язання підготувати і подати до Кабінету Міністрів України пропозицію про внесення змін до Перспективного плану в частині створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади, з центром в с. Боднарів.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року №157-VIII (надалі по тексту також - Закон №157-VIII).

Згідно статті 2 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Частиною 1 статті 4 Закону №157-VIII встановлено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:

1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;

2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися;

3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;

4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади;

5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

В подальшому, Законом України від 05.12.2019 року №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", частину першу статті 4 доповнено пунктом 6, за змістом якого об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Адміністративним центром об`єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об`єднаної територіальної громади (частина 2 статті 4 Закону №157-VIII).

Відповідно до вимог статті 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.

Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Як слідує із матеріалів справи, 02.12.2019 депутати Боднарівської сільської ради ініціювали добровільне об`єднання територіальних громад села Боднарів Боднарівської сільської ради Калуського району, сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка Ріпянської сільської ради Калуського району, сіл Майдан, Нова Гута Майданської сільської ради Тисменицького району, села Височанка, Бринь Галицького району в сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в с. Боднарів (а.с.27 том І).

Боднарівською сільською радою видано розпорядження №20-Р від 02.12.2019 "Про проведення громадського обговорення" (а.с.28 том І) та рішенням від 02.12.2019 за №329-32/2019 затверджено "Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад" (а.с.25-26 том І).

Згідно рішення від 05.12.2019 за №330-33/2019 Боднарівська сільська рада надала згоду на добровільне об`єднання вище коментованих територіальних громад в сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в с. Боднарів, та вирішила уповноважити сільського голову звернутися до Майданської сільської ради, Ріпянської сільської ради, Височанської сільської ради, Бринської сільської ради з пропозицією про добровільне об`єднання територіальних громад в об`єднану Боднарівську сільську територіальну громаду в центром в с. Боднарів (а.с.29 том І).

Так, відповідно до вимог статті 6 Закону №157-VIII сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад.

Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Отже, вказаними нормами визначено певну процедуру (вчинення дій), які проводяться органами місцевого самоврядування у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст (дискреційні повноваження), які оформлюються прийняттям відповідних рішень.

На виконання вимог статті 6 Закону №157-VIII, сільський голова Боднарівської сільської ради листом від 06.12.2019 №429 звернувся до Ріпянської сільської ради із пропозицією про об`єднання (а.с.30 том І).

В свою чергу, Ріпянська сільська ради, дотримуючись встановленої процедури добровільного об`єднання територіальних громад, видала розпорядження про проведення громадського обговорення, затвердила "Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад" та надала згоду на добровільне об`єднання територіальних громад Боднарівської сільської ради Калуського району у складі села Боднарів, Ріпянської сільської ради Калуського району у складі сіл Ріпянка, Мислів, Яворівка, Майданської сільської ради Тисменицького району у складі сіл Майдан, Нова Гута, Височанської сільської ради Галицького району у складі села Височанка, у Боднарівську сільську об`єднану територіальну громаду з центром в с. Боднарів.

Вказана обставина підтверджується наявними в матеріалах справи розпорядженням Ріпянської сільської ради "Про проведення громадського обговорення" від 12.12.2019, рішенням від 12.12.2019 за №6-25/2019 та рішенням від 16.12.2019 за №14-25/2019 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад" (а.с.31-32, 33, 34 том І).

Згідно розпорядження Боднарівської сільської ради від 16.12.2019 за №23-Р вирішено утворити спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, про що листом від 16.12.2019 за №434 повідомлено Івано-Франківську обласну державну адміністрацію (а.с.35, 36 том І).

Так, черговим етапом в процедурі добровільного об`єднання територіальних громад є надання висновку місцевими державними адміністраціями про відповідність проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України.

Вимоги до проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад є загальними і визначені статтею 7 Закону №157-VIII.

За змістом частин 2, 3, 4 і 6 статті 7 Закону №157-VIII сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

Отже, саме дотримання послідовності всіх етапів є обов`язковою передумовою для добровільного об`єднання громадян на підставі чинного законодавства України з дотриманням Конституції України.

Так, 22.12.2019 відбулося засідання спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, про що свідчить наявний в матеріалах справи протокол від 22.12.2019 (а.с.37 том І).

Боднарівською та Ріпянською сільськими радами 23.12.2019 видано розпорядження №24-Р і №7 відповідно "Про проведення громадського обговорення проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (а.с.38, 39 том І).

26.12.2019 Боднарівською та Ріпянською сільськими радами прийнято рішення №339-35/2019 і №1-26/2019 "Про схвалення Проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (а.с.40-41, 42-43 том І), відповідно до яких вирішено об`єднати територіальні громади села Боднарів Боднарівської сільської ради Калуського району та сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка Ріпянської сільської ради Калуського району в об`єднану територіальну громаду з центром в с.Боднарів.

Як уже зазначалось судом, Боднарівська та Ріпянська сільські ради звернулись до відповідача із поданням від 28.12.2019 за №447 про надання висновку щодо відповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України (а.с.63 том І).

Однак, за результатами розгляду поданих проектів рішень Боднарівської та Ріпянської сільських рад, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією видано розпорядження від 15.01.2020 за №9 "Про затвердження висновку щодо невідповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України" (а.с.64, 170-173 том І, ).

Як слідує із змісту висновку, затвердженого розпорядженням від 15.01.2020 за №9, в обґрунтування невідповідності проектів рішень Боднарівської, Ріпянської сільських рад Калуського району рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Конституції та законам України, відповідач вказав на наступні підстави, зокрема: невідповідність проектів рішень Перспективному плану формування територій громад області, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 за №1077-р; зазначення у пункті 1 проектів рішень про утворення сільської об`єднаної територіальної громади з центром у с. Боднарів без відображення похідного найменування назви населеного пункту; не надання документів, які б дали змогу проаналізувати відповідність процесу добровільного об`єднання територіальних громад вимогам Закону.

Рішеннями Боднарівської та Ріпянської сільських рад від 24.01.2020 за №340-36/2020 і №1-27/2020 внесено зміни до Проекту рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад", схваленого рішенням Боднарівської сільської ради 35 сесії сьомого скликання від 26.12.2019 за №339 і рішенням Ріпянської сільської ради 26 сесії сьомого скликання від 26.12.2019 за №1-26/2019, та згідно подання №43 від 27.01.2020, схвалені та доопрацьовані проекти рішень, із відповідними документами, подані позивачами до відповідача для надання висновку щодо їх відповідності Конституції та законам України (а.с.190-191, 214-215, 231-232 том І).

За результатами розгляду поданих позивачами 27.01.2020 проектів рішень, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією видано розпорядження від 10.02.2020 за №74 про затвердження висновку щодо невідповідності проектів рішень Боднарівської, Ріпянської сільських рад "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Конституції та Законам України" (а.с.184, 186 том І).

В обґрунтування невідповідності проектів коментованих рішень, відповідач зазначив про невідповідність їх перспективному плану формування територій громад області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 за №1077-р (а.с.185-186 том І).

В контексті вказаних спірних правовідносин, виходячи із приписів статті 11 Закону №157-VIII (в редакції до внесених змін Законом №348-IX від 05.12.2019), Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області схвалюється відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 затверджено Методику формування спроможних територіальних громад (надалі по тексту також - Методика).

Відповідно до пункту 1 Методики (в редакції до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 за №34) ця Методика визначає механізм та умови формування спроможних територіальних громад, а також порядок розроблення і схвалення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області (надалі по тексту також - перспективний план).

У розумінні пункту 2 Методики спроможна територіальна громада - територіальні громади сіл (селищ, міст), які в результаті добровільного об`єднання здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров`я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Пунктом 4 Методики передбачено, що формування спроможних територіальних громад здійснюється шляхом: розроблення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією проекту перспективного плану; схвалення проекту перспективного плану Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою; затвердження Кабінетом Міністрів України перспективних планів; добровільного об`єднання територіальних громад; добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", суміжної сільської, селищної територіальної громади, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об`єднаної територіальної громади; формування органів місцевого самоврядування спроможних територіальних громад.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація розробляє відповідно до цієї Методики із залученням у разі потреби представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком (пункт 5 Методики).

Згідно з пунктом 11 Методики з метою врахування інтересів територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану уповноважені Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією посадові особи проводять консультації з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями.

За приписами пункту 13 Методики проект перспективного плану розробляється в електронному та паперовому вигляді та включає: графічну частину, яка відображає межі спроможних територіальних громад, їх потенційні адміністративні центри та всі населені пункти, що увійшли до їх складу; перелік спроможних територіальних громад із зазначенням найменувань територіальних громад, що входять до їх складу.

Проект перспективного плану як визначає пункт 14 Методики схвалюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною радою та вноситься в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України разом з паспортами спроможних територіальних громад для його затвердження.

У разі схвалення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною обласною радою змін до перспективного плану, проект акта Кабінету Міністрів України про внесення таких змін до перспективного плану вноситься на розгляд Кабінету Міністрів України Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією в установленому порядку.

З аналізу викладених положень Закону №157-VIII та Методики слідує, що затвердження перспективного плану формування територій громад не є фактом об`єднання громад. Перспективний план лише засвідчує загальне бачення та соціально-економічну обґрунтованість ефективного територіального устрою на базовому рівні в межах відповідної області.

Завданням перспективного плану формування територій громад у межах відповідної області є визначення обґрунтованої територіальної основи для діяльності органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади, здатних забезпечити доступність та належну якість публічних послуг, що надаються такими органами, а також необхідної для цього ресурсної бази.

Насамперед, з приводу позовної вимоги позивачів щодо визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо включення територіальних громад Боднарівської сільської ради у складі с. Боднарів, Ріпянської сільської ради у складі сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка до Калуської об`єднаної територіальної громади з центром в м. Калуш, суд вважає за необхідне відмітити слідуюче.

Так, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р затверджено Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області і доручено Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

Слід відмітити, що оспорюваний Перспективний план носить рекомендаційний характер, не має статусу остаточного, не містить обов`язкових приписів та вказівок, не є актом індивідуальної правової дії чи нормативно-правовим актом.

Нормативно-правовий акт - це офіційний письмовий документ, прийнятий уповноваженим на це суб`єктом нормоутворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, спрямований на регулювання суспільних відносин, що містить норми права, має неперсоніфікований характер і розрахований на неодноразове застосування

Згідно з частиною 5 статті 55 Конституції України, кожному гарантується захист своїх прав, свобод та інтересів від порушень і протиправних посягань будь-якими не забороненими законом засобами. Отже, конструкцією цієї конституційної норми передбачено можливість застосування способів захисту права, в тому числі, не передбачених процесуальними нормами.

Гарантоване статтею 55 Конституції України право на захист можливе лише у разі його порушення, тому логічною вимогою при захисті такого права є обґрунтування такого порушення. Отже, порушення права має бути реальним, стосуватися індивідуально вираженого права або інтересів особи, яка стверджує про його порушення, а саме право - конкретизоване у законах України.

Визначають способи захисту права, як передбачені законом дії, що безпосередньо спрямовані на захист права. Такі дії є завершальними актами захисту у вигляді матеріально-правових дій або юрисдикційних дій щодо усунення перешкод на шляху здійснення суб`єктами своїх прав або припинення правопорушень, відновлення становища, яке існувало до порушення. Саме застосування конкретного способу захисту порушеного чи запереченого права і є результатом діяльності по захисту прав.

Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Загальні способи звернення до адміністративного суду та захисту права у публічно-правових відносинах визначені частиною 1 статті 5 та частиною 2 статті 245 КАС України.

Якщо особа вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, така особа має право звернутися до суду та просити про їхній захист, зокрема, шляхом визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (пункт 1, 2 частини 1 статті 5 КАС України).

Вирішуючи справу по суті, суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення позову суд може поряд з іншим, прийняти рішення про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень (частина 1, пункт 1, 2 частини 2 статті 245 КАС України).

Таким чином, сформована позивачами вимога щодо визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, не відповідають вищенаведеним вимогам пунктів 1, 2 частини 1 статті 5 та частини 1, пунктів 1, 2 частини 2 статті 245 КАС України.

Невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті і є підставами для прийняття судом рішення про відмову в задоволенні позову.

Виходячи із вищевказаного, вимога Боднарівської і Ріпянської сільських рад про визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області не підлягає до задоволення.

В даному випадку, сільськими радами в розумінні вимог пункту 1 частини 1 статті 5 та пункту 1 частини 2 статті 245 КАС України не заявлено вимоги про визнання протиправними та нечинними рішень обласної ради і Уряду України, описані вище по тексту судового рішення, безпосередньо якими і затверджений Перспективний план, в тому числі в частині включення позивачів до такого Плану.

На час розгляду і вирішення даної справи у суду відсутні докази визнання протиправними та нечинними рішень обласної ради і розпоряджень Кабінету Міністрів України.

Поряд із вказаним, судом встановлено, що пунктом 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р, яким затверджено Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області, також доручено Івано-Франківській обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

В свою чергу позивачі вказують на допущення Івано-Франківською обласною державною адміністрацією бездіяльності щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області та просять визнати таку бездіяльність протиправною і зобов`язати відповідача подати до Кабінету Міністрів України пропозицію про внесення таких змін стосовно створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади з центром в с. Боднарів.

Досліджуючи обґрунтованість заявленої позивачами такої позовної вимоги, суд виходить із наступних мотивів.

За доводами позивачів Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області стосовно територіальних громад Боднарівської та Ріпянської сільських рад суперечить нормативно-правовим актам та прийнятий з порушенням процедури ухвалення таких рішень, проти волі територіальних громад, оскільки безпосередньо позивачі не залучались до розробки такого Проекту, а посадові особи відповідача не проводили жодних консультацій з уповноваженими особами позивачів.

Так, на момент розроблення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, який затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р, діяла Методика формування спроможних територіальних громад затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 (у попередній редакції).

Як уже зазначалось судом вище, пунктом 5 Методики передбачалось розроблення , зокрема, облдержадміністрацією відповідно до цієї Методики проект перспективного плану та паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком , із залученням у разі потреби представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Тобто, цей пункт передбачав можливість залучення до розробки Перспективного плану широкого кола зацікавлених осіб - від представників органів місцевого самоврядування до мешканців відповідних громад. При цьому, Методика передбачає лише можливість такого залучення "в разі потреби", а не його обов`язковість. Тому важливим є ініціювання відповідних консультацій, надання пропозицій зацікавленими сторонами ще на етапі розробки перспективного плану.

Як встановлено судом та підтверджується доводами відповідача, Боднарівська та Ріпянська сільські ради на момент розроблення відповідачем у 2015 році Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області не зверталися до відповідача із будь-якими пропозиціями щодо внесення змін чи доопрацювання Перспективного плану.

Така обставина не спростовується жодними поясненнями та доказами позивачів.

Важливо відмітити, що Методика містить термін спроможна територіальна громада - територіальні громади сіл (селищ, міст), які в результаті добровільного об`єднання здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров`я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Таким чином Методика та розроблений Перспективний план мають за мету не суто технічне об`єднання будь-яких громад, а визначення найбільш успішного формату можливого об`єднання територіальних громад таким чином, щоб в результаті об`єднання територіальна громада була "спроможною" - тобто самостійно та/або через органи місцевого самоврядування забезпечувала задоволення найголовніших потреб своїх мешканців.

Згідно аргументів відповідача щодо Боднарівської об`єднаної територіальної громади був підготовлений паспорт спроможності громад, який не вказував на спроможність Боднарівської об`єднаної територіальної громади згідно критеріїв, зазначених у пункті 6 Методики в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214.

Так, відповідачем подано в суд розроблені Критерії попередньої оцінки рівня спроможності потенційної Боднарівської громади, згідно якого числове значення такого критерію склало "2,4" (а.с.66-69, 70 том ІІ). Дані такого критерію ґрунтуються на Паспорті потенційної Боднарівської територіальної громади (с. Боднарів) і Відомостях про територіальні громади, що увійдуть до складу спроможної територіальної громади (с. Боднарів, с. Ріп`янка, с. Мислів, с. Яворівка).

Разом з тим, як свідчать відомості Критеріїв попередньої оцінки рівня спроможності Калуської міської територіальної громади відповідне числове значення критерію становить "4,2" (а.с.36-65, 70 том ІІ).

Таким чином, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 за №1077-р "Про затвердження Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області" було й передбачено утворення Калуської спроможної територіальної громади у складі Калуської, Боднарівської, Вістівської, Голинської, Завійської, Копанківської, Кропивницької, Мостищенської, Пійлівської, Ріпянської, Сівко-Калуської, Студінської, Тужилівської територіальних громад.

В свою чергу, позивачі стверджують про направлення на адресу відповідача рішення Боднарівської сільської ради від 23.11.2016 за №104-9/2016, яким вирішено звернутись до Івано-Франківської обласної ради та Івано-Франківської обласної державної адміністрації з проханням про внесення змін до Перспективного плану об`єднання територіальних громад Івано-Франківської області щодо виключення с. Боднарів з об`єднаної територіальної громади з центром в м. Калуш.

На підтвердження вказаної обставини, позивачі долучили до матеріалів справи копію аркуша із Книги вихідної документації Боднарівської сільської ради, де здійснено запис №324 про направлення 01.12.2016 коментованого рішення (а.с.247 том І).

Втім відповідач заперечив надходження на його адресу такого рішення у 2016 році та згідно доводів останнього рішення Боднарівської сільської ради від 23.11.2016 за №104-9/2016, надійшло на адресу Івано-Франківської обласної державної адміністрації тільки 02.01.2020, як додаток до листа від 28.12.2019 за №448 (а.с.114 том І).

Обставина не надходження коментованого рішення відповідачу до 02.01.2020 засвідчується довідкою Управління документального забезпечення Апарату облдержадміністрації №25/01.01-13 від 19.08.2020 (а.с.71 том ІІ).

При цьому, суд вважає недостатнім доказом долучену позивачами копію аркуша із Книги вихідної документації Боднарівської сільської ради, із записом №324 від 01.12.2016, на підтвердження отримання відповідачем у 2016 році рішення Боднарівської сільської ради від 23.11.2016 за №104-9/2016.

Позивачі не надали доказів надіслання спірної поштової кореспонденції засобами поштового зв`язку із рекомендованим повідомлення про вручення, в тому числі розрахункового документа про оплату послуг поштового зв`язку, чи будь-які інші докази, наявність яких дала б суду можливість спростувати коментовані вище доводи облдержадміністрації.

Суд також вважає безпідставними та не обґрунтованими доводи сільських рад щодо бездіяльності відповідача, яка полягла у не здійсненні підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, й з огляду на таке.

У період звернення Боднарівської та Ріпянської сільських рад до відповідача із поданням від 28.12.2019 за №447 про надання висновку щодо відповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України, та із листом від 28.12.2019 за №448 про внесення відповідних змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади з центром в с. Боднарів, діяла попередня редакція Методики, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214.

Пункт 5 Методики передбачав розроблення, зокрема, облдержадміністрацією проекту перспективного плану та паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком, із залученням у разі потреби представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Зважаючи на те, що позивачами не було дотримано основних умов добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами розгляду поданих позивачами проектів рішень, Івано-Франківською обласною державною адміністрацією видано розпорядження від 15.01.2020 за №9 "Про затвердження висновку щодо невідповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України", в якому зазначено підстави їх невідповідності.

Під час наступного звернення 27.01.2020 Боднарівської та Ріпянської сільських рад із поданням №43, схваленими та доопрацьованими проектами рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад для надання висновку щодо їх відповідності Конституції та законам України, в якому одночасно клопотали про внесення відповідних змін до пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р, діяла Методика формування спроможних територіальних громад в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 за №34.

Пункт 4 вказаної Методики (в редакції від 24.01.2020) передбачає, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1.

Суд зазначає, що згідно вимог частини 1 статті 8 Закону №157-VIII об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад , або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону .

Отже, умовою внесення певної територіальної громади до перспективного плану формування територій громад відповідної області є утворення в порядку, передбаченому Законом №157-VIII, об`єднаної територіальної громади, що відповідає критеріям, передбаченим для спроможних територіальних громад.

На момент звернення позивачів 27.01.2020 із клопотанням про внесення відповідних змін до пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р, а саме до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо утворення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади з центром в с. Боднарів, така об`єднана територіальна громада не була утворена в порядку, передбаченому Законом №157-VIII, оскільки відповідачем видано розпорядження від 10.02.2020 за № 74, яким затверджено висновок щодо невідповідності проектів рішень Боднарівської, Ріпянської сільських рад "Про добровільне об`єднання територіальних громад" Конституції та Законам України.

З урахуванням вказаних обставин у відповідача були відсутні підстави для підготовки та внесення пропозицій щодо внесення змін до Перспективний план формування територій громад Івано-Франківської області, затвердженого розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 жовтня 2015 року №1077-р.

Варто відзначити, що на час внесення відповідачем до Кабінету Міністрів України в лютому 2020 року відповідних пропозицій і змін, були чинними розпорядження відповідача від 15.01.2020 за №9 і від 10.02.2020 за № 74.

У суду відсутні докази відміни, зміни чи скасування вказаних актів суб`єкта владних повноважень. Такі акти прийняті відповідачем з дотриманням процедури його прийняття, визначеної положеннями статті 7 Закону №157-VIII.

У даній справі позивачі не заявляли позовних вимог про визнання протиправними та скасування розпоряджень відповідача від 15.01.2020 за №9 і від 10.02.2020 за № 74, при цьому, зважаючи на статус позивачів (суб`єкт владних повноважень) у суду відсутні обґрунтовані підстави для положень другого речення частини 2 статті 69 КАС України.

Таким чином, суд вважає дотримання відповідачем встановленого Законом №157-VIII і Методикою порядку добровільного об`єднання територіальних громад та порядку внесення змін до Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області, що свідчить про відсутність протиправної бездіяльності з боку Івано-Франківської обласної державної адміністрації при розгляді звернень позивачів від 28.12.2019 і 27.01.2020.

Зважаючи на те, що позивачі і відповідач є суб`єктами владних повноважень то у справі принцип змагальності адміністративного судочинства слід застосовувати виходячи із положень частини 1 статті 77 КАС України, за змістом якої кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Позивачі не довели обставини про наявність достатніх законних підстав для визнання протиправними та не чинними положення Перспективного плану формування територій громад Івано-Франківської області щодо включення територіальних громад Боднарівської сільської ради у складі с. Боднарів, Ріпянської сільської ради у складі сіл Мислів, Ріпянка, Яворівка до Калуської об`єднаної територіальної громади з центром в м. Калуш, визнання протиправною бездіяльності щодо підготовки відповідної пропозиції про внесення змін до Перспективного плану та зобов`язання підготувати і подати до Кабінету Міністрів України пропозицію про внесення змін до Перспективного плану щодо створення Боднарівської сільської об`єднаної територіальної громади з центром в с. Боднарів,

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За такого правового врегулювання та обставин справи, суд вважає, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України, з урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та неупереджено.

Враховуючи вищенаведене, суд робить висновок про не обґрунтованість адміністративного позову в цілому, а позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволення.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що позивачі за подання до суду адміністративного позову немайнового характеру сплачено судовий збір в загальному розмірі 4 204,00 гривень, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься квитанція від 07.05.2020 за №1012098059 на суму 2 102,00 гривень і квитанція від 26.05.2020 за №1012338792 на суму 2 102,00 гривень (а.с.1, 101 том І).

Зважаючи на висновок суду про необґрунтованість адміністративного позову в силу вимог статті 139 КАС України не підлягають стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень судового збору.

Учасниками справи не подано до суду будь-яких доказів про понесені ними інші судові витрати при розгляду даної справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу таких витрат.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач-1 - Боднарівська сільська рада (ідентифікаційний код юридичної особи 04356484), вул. Шевченка, 3, с. Боднарів, Калуський район, Івано-Франківська область, 77350,

Позивач-2 - Ріпянська сільська рада (ідентифікаційний код юридичної особи 04356627), вул. Івана Франка, 3, с. Ріпянка, Калуський район, Івано-Франківська область, 77354,

Відповідач - Івано-Франківська обласна державна адміністрація (ідентифікаційний код юридичної особи 20567921), вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ, 76000.

Суддя /підпис/ Чуприна О.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2020
Оприлюднено25.08.2020
Номер документу91096278
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/956/20

Рішення від 21.08.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні