РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 серпня 2020 року м. Рівне №460/3649/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Н.О. Дорошенко, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - ГУ ПФУ в Рівненській області) та просила:
визнати протиправними дії відповідача щодо незарахування часу роботи позивача в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу її роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби;
зобов`язати відповідача зарахувати час роботи позивача в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу її роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, та здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу з врахуванням даного періоду з 15 січня 2020 року;
визнати протиправними дії відповідача щодо неврахування інших виплат в середніх розмірах за відповідною посадою за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, та щодо ненадання позивачу довідки про заробітну плату за грудень 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3;
зобов`язати відповідача надати позивачу довідку про заробітну плату за грудень 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3, та здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу з врахуванням даної довідки з 15 січня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказала, що з 15 вересня 2019 року їй було призначено пенсію за віком на умовах Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . З 15 січня 2020 року, згідно з поданою заявою, позивача було переведено на пенсію за віком на умовах Закону України Про державну службу від 10.12.2015 № 889-VІІІ (далі - Закон № 889-VІІІ). Позивач повідомила, що 12 березня 2020 року вона звернулася до ГУ ПФУ в Рівненській області з заявою, в якій просила зарахувати до стажу державної служби період роботи в управлінні праці та соціального захисту населення з 04.07.2001 по 16.12.2002, який не було зараховано до державної служби під час призначення даного виду пенсії. Також зазначила, що для обчислення її пенсії не було враховано середні розміри надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії, за грудень місяць 2019р. за відповідною (прирівняною) посадою (посадами), як це передбачено абзацом 6 п. 4 Порядку призначення пенсії деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 № 622, а тому просила провести перерахунок пенсії. У разі відмови провести перерахунок пенсії, просила надати довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, за грудень місяць 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами), зразок якої затверджено Постановою правління Пенсійного фонду України 17 січня 2017 року № 1-3.
Відповідач листом № 5107-4514/П-02/8-1700/20 від 14.04.2020 повідомив про відсутність підстав для зарахування часу роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, покликаючись до статті 3 Закону № 889-VІІІ, якою визначено, що дія цього Закону не поширюється, зокрема, на посадових осіб місцевого самоврядування. Окрім цього, вказав що відповідно до наказу Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області від 14.05.2019 № 44-ОС позивач звільнена 14.05.2019 з посади завідувача Острозького сектору обслуговування громадян Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 87 Закону України Про державну службу . Зазначив, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 628 Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України Корецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області було реорганізовано шляхом приєднання до головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області. Корецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області ліквідовано 19.08.2019. Станом на грудень 2019 року у структурі головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області відсутні посади державної служби районних управлінь фонду, зокрема, і посада завідувача сектором об`єднаного управління в районі. Тому, відсутні підстави для надання позивачу довідки про заробітну плату за грудень 2019 року з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 р. № 1-3.
Вважаючи протиправною вищевказану поведінку відповідача в пенсійних правовідносинах, позивач звернулась з позовом до суду.
Ухвалою від 10.06.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав з підстав, наведених у відзиві (а.с.41-43). Зазначив, що з 01.05.2016 набув чинності Закон України від 10.12.2015 № 889-VІІІ Про державну службу , згідно зі статтею 90 якого пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється за нормами Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
При цьому пунктами 10 і 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ передбачено право державних службовців (осіб, які прийняли присягу державного службовця) за певних умов на призначення пенсії за віком, відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу від 16.12.1993 № 3723-ХІІ (далі - Закон №3723-ХІІ).
На призначення пенсії за Законом № 889-VІІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, що належать до категорій посад державних службовців, можуть розраховувати дві категорії осіб:
- державні службовці, які на день набрання чинності Законом № 889-VІІІ (з 01.05.2016) займають посади державної служби та мають не менше як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України;
- особи, які на день набуття чинності Законом № 889-VІІІ мають не менше як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України незалежно від факту роботи на державній службі станом на 01.05.2016.
Відтак при призначенні пенсії державного службовця застосовуються положення статті 25 Закону України "Про державну службу", якою визначені категорії посад державних службовців, Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 р. № 622, Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 р. № 229, яким визначаються посади і органи, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби.
До 1 травня 2016 року посади державних службовців були віднесені до відповідних категорій посад статтею 25 Закону №3723-ХІІ. У вказаній статті були перелічені посади, які відносилися до відповідної категорії посад державних службовців, та зазначено, що до кожної категорії посад належать також й прирівняні до них посади. Відповідно із зазначеної дати були віднесені посади державних службовців до відповідних категорій.
Віднесення наявних посад державних службовців, не перелічених у цій статті, а також віднесення до відповідних категорій нових посад державних службовців проводилося Кабінетом Міністрів України за погодженням з відповідним державним органом, тобто шляхом видання відповідного акта Кабінету Міністрів України.
Відповідач зазначив, що згідно з записами трудової книжки, з 07.02.1996 по 16.10.2002 позивач працювала спеціалістом першої категорії, головним спеціалістом Острозького міського відділу соцзахисту населення (перейменовано в управління праці та соціального захисту населення Острозької міської ради); з 17.10.2002 по 30.03.2017 - в управлінні Пенсійного фонду України в Острозькому районі, з 31.03.2017 по 14.05.2019 - в Корецькому об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області. 07.02.1996 позивач прийняла присягу державного службовця та присвоєно 11 ранг державного службовця; 16.07.2001 позивач склала присягу посадової особи місцевого самоврядування.
Частиною 7 ст. 21 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (далі - Закон №2493) передбачено, що пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (в редакції Закону № 2148-VІІІ від 03.10.2017 - застосовується з 1 жовтня 2017 року).
Статтею 3 Закону № 889-VІІІ чітко визначений порядок, на кого поширюється дія даного Закону, а саме:
1) Секретаріату Кабінету Міністрів України;
2) міністерств та інших центральних органів виконавчої влади;
3) місцевих державних адміністрацій;
4) органів прокуратури;
5) органів військового управління;
6) органів дипломатичної служби.
Статтею 3 Закону № 889-VІІІ визначено, що дія цього Закону не поширюється, зокрема на посадових осіб місцевого самоврядування.
Посадові особи місцевого самоврядування не є державними службовцями і періоди роботи на посадах службовців в органах місцевого самоврядування не можуть бути зараховані до стажу державної служби.
За наведеного, відповідач вважає, що оскільки посадові особи органів місцевого самоврядування не були віднесенні до категорії посад державних службовців, визначених у статті 25 Закону №3723-ХІІ та на них не поширюється дія ст.3 Закону № 889-VІІІ, то підстави для зарахування часу роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи позивача на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, відсутні.
Окрім цього, відповідач зазначив, що відповідно до наказу Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області від 14.05.2019 № 44-ОС, позивач звільнена 14.05.2019 з посади завідувача Острозького сектору обслуговування громадян Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області у зв`язку із реорганізацією шляхом приєднання, відповідно до п.1 ч. 1 статті 87 Закону України "Про державну службу".
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 628 "Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України" Корецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області було реорганізовано шляхом приєднання до головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області.
Корецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області ліквідовано 19.08.2019.
Станом на грудень 2019 року у структурі головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області відсутні посади державної служби районних управлінь фонду, зокрема, і посада завідувача сектором об`єднаного управління в районі. Тому відповідач вважає, що відсутні підстави для надання позивачу довідки про заробітну плату за грудень 2019 року з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України "Про державну службу" як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3.
З наведених підстав відповідач просив в задоволенні позовних вимог відмовити повністю, а також врахувати майновий стан відповідача щодо стягнення судового збору.
З`ясувавши доводи та аргументи, на який ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, дослідивши надані сторонами докази, оцінивши їх у сукупності, відповідно до вимог закону, суд встановив та врахував таке.
Згідно з протоколом призначення пенсії (а.с.45-49), ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є пенсіонером за віком та перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Рівненській області. З 15.09.2019 їй призначено пенсію за віком на умовах Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV). Відповідно до заяви позивача від 15.01.2020 (а.с.66), з 15.01.2020 позивача переведено на пенсію за віком на умовах Закону № 889-VІІІ (а.с.63-65).
Суд встановив, що органом пенсійного фонду при призначенні пенсії за віком на умовах Закону України "Про державну службу" позивачу враховано стаж роботи на посадах державного службовця 22 роки 8 днів, при цьому не враховано в такий стаж період з 16.07.2001 по 16.10.2002 (1 рік 3 міс. 1 день) (а.с.64).
Згідно із записами трудової книжки позивача НОМЕР_1 встановлено, що з 07.02.1996 по 16.10.2002 позивач працювала спеціалістом першої категорії, головним спеціалістом Острозького міського відділу соцзахисту населення (перейменовано в управління праці та соціального захисту населення Острозької міської ради); з 17.10.2002 по 30.03.2017 - в управлінні Пенсійного фонду України в Острозькому районі, з 31.03.2017 по 14.05.2019 - в Корецькому об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Рівненської області. 07.02.1996 позивач прийняла присягу державного службовця та присвоєно 11 ранг державного службовця. 16.07.2001 позивач склала присягу посадової особи місцевого самоврядування (а.с.54-62).
Позиція відповідача щодо неврахування позивачу часу роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, зумовлена положеннями статті 3 Закону № 889-VІІІ, в якій визначено, що дія цього Закону не поширюється, зокрема на посадових осіб місцевого самоврядування.
З цього приводу суд зазначає таке.
Принципи, правові та організаційні засади забезпечення державної служби, зокрема порядок реалізації права на пенсійне забезпечення державних службовців, визначається Законом України Про державну службу від 10 грудня 2015 року № 889-VIII.
Відповідно до пункту 2 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 року № 889-VIII з 1 травня 2016 року втратив чинність Закон України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.
Зокрема, пунктами 10, 12 розділу ХІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 року № 889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до ст. 37 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно із частиною першою статті 37 Закону України Про державну службу від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Механізм обчислення стажу державної служби визначений Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 р. № 229 (далі - Порядок № 229), пунктом 3 якого визначено, що, документом для визначення стажу державної служби є трудова книжка, копія послужного списку, військовий квиток та інші документи, які відповідно до законодавства підтверджують стаж роботи (довідки, виписки з наказів, дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, тощо). За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж державної служби обчислюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, а також архівними установами.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 229, стаж державної служби обчислюється відповідно до частини другої статті 46 Закону України від 10 грудня 2015 р. № 889-VІІІ "Про державну службу".
До стажу державної служби зараховуються, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Відповідно до п.п. 1,4 ч. 2 ст. 46 Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII, до стажу державної служби зараховуються, зокрема, час перебування на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування".
Відповідно до п. 6 Порядку № 229, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 р. № 889-VІІІ "Про державну службу".
Згідно з п. 8 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу від 10 грудня 2015 року № 889-VІІІ, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
До прийняття Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2016 р. № 229, посади і органи, час роботи в яких зараховуються до стажу державної служби, визначався Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 р. № 283, згідно з пунктом 2 якого до стажу державної служби зараховується робота (служба), зокрема, на посадах в органах місцевого самоврядування, передбачених у статті 14 Закону України Про службу в органах місцевого самоврядування , а також на інших посадах, не зазначених у цій статті, віднесених Кабінетом Міністрів України до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування.
Згідно з матеріалами справи, ОСОБА_1 у період з 04.07.2001 по 16.10.2002 працювала в управлінні праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Острозької міської ради, а 16.07.2001 нею було прийнято присягу посадової особи місцевого самоврядування.
Системний аналіз наведених вище норм матеріального закону свідчить на користь висновку, що перебування позивача на посадах в органах місцевого самоврядування за період часу з 16.07.2001 по 16.10.2002 зараховується до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби відповідно до приписів пункту 8 розділу XI Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про державну службу № 889-VІІІ.
Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 26 червня 2018 року у справі № 735/939/17, та в подальшому підтриманою в постановах від 19 березня 2019 року у справі № 357/1457/17, від 22 жовтня 2019 року у справі № 348/2370/16-а, від 14 листопада 2019 року у справі № 348/2369/16-а, від 22 травня 2020 року у справі № 263/9612/16-а.
Отже, дії ГУ ПФУ в Рівненській області щодо незарахування позивачу часу роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, є протиправними, порушують права та законні інтереси позивача в пенсійних правовідносинах. Порушене право підлягає судовому захисту шляхом зобов`язання відповідача зарахувати позивачу час роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, та здійснити перерахунок та виплату моєї пенсії з врахуванням даного періоду. Таким чином, позов в цій частині вимог слід задовольнити.
Вирішуючи судовий спір в решті позовних вимог, суд встановив, що відповідно до наказу Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області від 14.05.2019 № 44-ОС, ОСОБА_1 звільнена 14.05.2019 з посади завідувача Острозького сектору обслуговування громадян Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області у зв`язку з реорганізацією шляхом приєднання, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 87 Закону України Про державну службу (а.с.77).
Позиція відповідача, з якою не погодилась позивач, зумовлена неможливістю врахувати при обчисленні позивачу пенсії інші виплати в середніх розмірах за відповідною посадою за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, оскільки в ГУ ПФУ в Рівненській області відповідна посада відсутня, зокрема, і посада завідувача сектором об`єднаного управління в районі.
Суд враховує, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №628 "Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України", Корецьке об`єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області реорганізоване шляхом приєднання до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області.
Згідно з ч.1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення державної реєстрації юридичної особи Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (код ЄДРПОУ 40375260) від 19.08.2019 №15971120007000548.
Таким чином, Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (код ЄДРПОУ 21084076) є правонаступником Корецького об`єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області.
Пунктом 1 Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2016 р. № 622 (далі - Порядок № 622), встановлено, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до пункту 2 Порядку № 622, згідно з пунктами 10 і 12 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII "Про державну службу" на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 р. № 3723-XII "Про державну службу" (далі - Закон) мають право особи, які на день набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. № 889-VIII "Про державну службу":
мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України;
займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону та актами Кабінету Міністрів України.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 622, пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:
посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);
розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;
у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 р., середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 р. на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 р., а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 р. на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 р. як за повний місяць;
матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 р., за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 622, форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики.
Форма довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017. № 1-3.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 622, у разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.
Згідно з пунктом 2 Порядку видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 10.05.2017 № 750, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16 червня 2017 р. за № 766/30634 (далі - Порядок № 750), визначено, що довідка про заробітну плату для призначення пенсії (далі - довідка для призначення пенсії) відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-ХІІ "Про державну службу" видається особам, які мають право на призначення пенсії згідно з пунктом 3 Порядку № 622.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 622, право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", з урахуванням стажу державної служби, передбаченого пунктом 2 цього Порядку, якщо до набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 р. № 889-VШ "Про державну службу" не призначалася пенсія відповідно до Закону, мають:
чоловіки, які досягли віку 62 роки. До досягнення зазначеного віку право на призначення пенсії мають - чоловіки 1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 61 рік - які народилися по 31 грудня 1954 р.; 61 рік 6 місяців - які народилися з 1 січня 1955 р. по 31 грудня 1955 р.;
жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Частиною другою статті 1 Закону № 889-VІІІ визначено, що державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону № 889-VІІІ, посада державної служби - визначена структурою і штатним розписом первинна структурна одиниця державного органу з установленими відповідно до законодавства посадовими обов`язками у межах повноважень, визначених частиною першою статті 1 цього Закону.
Відповідно до пункту 7 Порядку № 750, у разі відсутності або перейменування (відсутності) у державному органі посади, що була останньою, яку особа займала на державній службі, її посада визначається цим органом згідно з додатком 1 до цього Порядку або за відповідною групою оплати праці з урахуванням юрисдикції державного органу. Розмір заробітної плати для призначення пенсій таким особам визначається відповідно до підпунктів 1-5 пункту 4 цього Порядку. У разі відсутності або перейменування в державному органі посади державної служби, що була останньою, яку особа займала на державній службі після 01 травня 2016 року, її посада визначається цим органом згідно з додатком 1 до цього Порядку або за відповідною групою оплати праці з урахуванням юрисдикції державного органу. Довідка для призначення пенсії видається державним органом, в якому працювала особа, відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 622.
Згідно з матеріалами справи, позивач досягла віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ; її страховий стаж становить 41 рік 0 місяців 8 днів; вона не працює; за призначенням пенсії на умовах Закону України "Про державну службу" звернулась з заявою від 15.01.2020.
Таким чином, суд вважає наявними визначені чинним законодавством підстави для видачі їй відповідачем (як правонаступником припиненої юридичної особи, з якої була звільнена позивач 14.05.2019) довідки про заробітну плату за грудень 2019 року (місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії) з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3, а раніше призначена пенсія підлягає перерахунку з урахуванням такої довідки про заробітну плату з 15.01.2020.
З урахуванням наведеного вище суд дійшов висновку, що неврахування відповідачем інших виплат в середніх розмірах за відповідною (прирівненою) посадою за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, та ненадання позивачу довідки про заробітну плату за грудень 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3 є протиправними, оскільки не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства та порушують право позивача на належне пенсійне забезпечення. Порушене право підлягає судовому захисту шляхом зобов`язання відповідача видати позивачу означену довідку про заробітну плату за грудень 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) та здійснити перерахунок та виплату пенсії з врахуванням такої довідки з 15.01.2020.
Отже позов в цій частині вимог слід задовольнити.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин першої, другої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За результатами судового розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку, що відповідач належними та допустимими доказами не підтвердив, що його поведінка у спірних правовідносинах відповідає вимогам закону та критеріям обґрунтованості, розсудливості й неупередженості. Позовні вимоги ґрунтуються на нормах чинного законодавства, відповідають обставинам справи, а тому підлягають задоволенню повністю.
Документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору суд присуджує на користь позивача відповідно до ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (33028, м. Рівне, вул. Короленка,7, код ЄДРПОУ 21084076) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо незарахування ОСОБА_1 часу роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області зарахувати ОСОБА_1 час роботи в органах місцевого самоврядування з 16.07.2001 по 16.10.2002 до стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, та здійснити перерахунок і виплату пенсії ОСОБА_1 з врахуванням цього періоду з 15 січня 2020 року.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо неврахування інших виплат в середніх розмірах за відповідною посадою за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, та щодо ненадання ОСОБА_1 довідки про заробітну плату за грудень 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату за грудень 2019 року за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) з врахуванням середніх розмірів надбавок, премій та інших виплат, що включаються в заробіток для обчислення пенсії за віком відповідно до Закону України Про державну службу як особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не обіймає посади державної служби, згідно з формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 № 1-3, та здійснити перерахунок і виплату ОСОБА_1 пенсії з врахуванням такої довідки з 15 січня 2020 року.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (33028, м. Рівне, вул. Короленка,7, код ЄДРПОУ 21084076) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1681,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 20 серпня 2020 року.
Суддя Н.О. Дорошенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2020 |
Оприлюднено | 25.08.2020 |
Номер документу | 91096882 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.О. Дорошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні