Рішення
від 25.08.2020 по справі 120/2004/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

25 серпня 2020 р. Справа № 120/2004/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" (вул. Гліба Успенського, 91 Б, м. Вінниця, 21003, код ЄДРПОУ - 41571302) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393); Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 43142454) про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви товариства з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" до Державної податкової служби України; Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області про визнання протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач зазначає, що на виконання вимог п. 201.10 ст. 201 ПК ним складено податкові накладні за №1 від 02.03.2020, № 2 від 03.03.2020, № 4 від 10.03.2020, №6 від 11.03.2020, №7 від 13.03.2020, які за допомогою електронного документообігу направлено до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому позивач отримав квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних. На виконання квитанцій контролюючого органу товариство надіслало повідомлення, а також всі первинні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Рішеннями про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено у реєстрації вказаних податкових накладних.

Втім, позивач вважає дії щодо відмови в реєстрації податкових накладних протиправними, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Ухвалою суду від 18.05.2020 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, відповідно до положень ст. 262 КАС України. Даною ухвалою також надано відповідачам строк на подання відзиву на позовну заяву.

09.06.2020 представником відповідача Головного управління ДПС у Вінницькій області подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому вказано, що комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної було прийнято рішення від 17.04.2020 за №№ №1529476/41571302, №1529477/41571302, №1529478/41571302, №1529479/41571302, №1529480/41571302 про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків/фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

При цьому, представник вказав, що платнику було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Однак, позивач таких вимог на момент прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не виконав.

З наявного у матеріалах справи рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення №2100106381374 вбачається, що ухвала про відкриття провадження у справі була отримана стороною відповідача Державною податковою службою України 22.05.2020. Проте, у визначений судом строк відзив на позовну заяву останнім не подано.

10.08.2020 на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказано, що позивачем було надано копії первинних документів в повному обсязі та підстав для відмови у реєстрації податкових накладних не було.

Враховуючи, що інших заяв по суті та документів у строк встановлений судом не надходило, клопотань щодо неможливості подання заяв у строк чи продовження встановлених строків також, суд розглядає справу в письмовому провадженні за наявними в ній доказами.

Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно із ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, суд встановив наступне.

10.02.2020 між позивачем (далі - Перевізник) та ТОВ "РЕСУРС-ЕНЕРГО" (далі - Замовник) укладено договір №0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом, відповідно до якого Перевізник бере на себе зобов`язання доставити ввірений йому для перевезення вантаж (згідно товарно-транспортною накладною на вантаж) за маршрутами відповідно до поданих Замовником заявок і видати його уповноваженій на одержання вантажу особі, а Замовник зобов`язується сплатити плату за перевезення вантажу.

Відповідно до п. 2 розділу 4 договору Замовник проводить оплату Перевізнику на перевезення вантажу на підставі рахунку-фактури протягом 5-ти банківських днів з моменту підписання сторонами Акту виконання робіт (послуг) та отримання Замовником інших документів, зазначених у п.3.2.14 договору

Оплата здійснюється в безготівковій формі шляхом перерахування коштів на поточний рахунок Перевізника зазначений у рахунку-фактурі, у відповідності до п. 3, розділу 4 договору.

За принципом першої дії, а саме отримання авансу, позивачем складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 02.03.2020 на суму 15 450,00 грн, №2 від 03.03.2020 на суму 63 105,00 грн, №4 від 10.03.2020 на суму 21 630,00 грн, №6 від 11.03.2020 на суму 23 439,00 грн, №7 від 13.03.2020 на суму 20 394, 00 грн.

Відповідно до квитанцій від 27.03.2020 дані податкові накладні були прийняті, але реєстрація зупинена з причин відповідності вимогам п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

10.04.2020 позивачем було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, додавши до вказаного повідомлення копії додатків. Зокрема:

1. До податкової накладної №1 від 02.03.2020 було подано:

- пояснення; акт надання послуг №4 від 02 березня 2020 р.; договір №0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 10 лютого 2020 р., акт №181 від 31.03.2020 здачі-прийомки виконаних робіт; договір №0102/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0202/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0302/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020р.; договір №0402/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір ДГ-0000496 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 10 лютого 2020 р.

2. До податкової накладної №2 від 03.03.2020 було подано:

- пояснення; акт надання послуг №5 від 03 березня 2020 р.; договір №0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 10 лютого 2020 р., акт №181 від 31.03.2020 здачі-прийомки виконаних робіт; договір №0102/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0202/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0302/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020р.; договір №0402/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір ДГ-0000496 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 10 лютого 2020 р.

3. До податкової накладної №4 від 10.03.2020 було подано:

- пояснення; акт надання послуг №7 від 10 березня 2020 р.; договір №0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 10 лютого 2020 р., акт №181 від 31.03.2020 здачі-прийомки виконаних робіт; договір №0102/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0202/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0302/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020р.; договір №0402/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір ДГ-0000496 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 10 лютого 2020 р.

4. До податкової накладної №6 від 11.03.2020 було подано:

- пояснення; акт надання послуг №8 від 11 березня 2020 р.; договір № 0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 10 лютого 2020 р., акт №181 від 31.03.2020 здачі-прийомки виконаних робіт; договір №0102/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0202/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0302/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020р.; договір №0402/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір ДГ-0000496 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 10 лютого 2020 р.

5. До податкової накладної №7 від 13.03.2020 було подано:

- пояснення; акт надання послуг №10 від 13 березня 2020 р.; договір № 0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 10 лютого 2020 р., акт №181 від 31.03.2020 здачі-прийомки виконаних робіт; договір №0102/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0202/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0302/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020р.; договір №0402/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір ДГ-0000496 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 10 лютого 2020 р.

Рішенням комісії ГУ ДПС у Вінницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1529478/41571302 від 17.04.2020 в реєстрації податкової накладної №1 від 02.03.2020 відмовлено; рішенням №1529480/41571302 від 17.04.2020 в реєстрації податкової накладної №2 від 03.03.2020 відмовлено; рішенням №1529477/41571302 від 17.04.2020 в реєстрації податкової накладної №4 від 10.03.2020 відмовлено; рішенням №1529479/41571302 від 17.04.2020 в реєстрації податкової накладної №6 від 11.03.2020 відмовлено; рішенням 1529476/41571302 від 17.04.2020 в реєстрації податкової накладної №7 від 13.03.2020 відмовлено.

Підставами відмови зазначено, що платником не надано копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження , розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

В частині додаткової інформації зазначено, що платником не надано копій документів, зокрема товарно-транспортних накладних, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, тощо.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями позивачем оскаржено їх в адміністративному порядку, шляхом подання скарг до Державної податкової служби України. Одночасно із поданими скаргами позивачем надано ряд документів, а саме:

До скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за №1529478/41571302 від 17.04.2020 додано всі документи, які подавались із повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та, зокрема, заявку №26/02-01 від 26.02.2020 до договору перевезення №0102-20; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №160 від 02 березня 2020 р.; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №115 від 27 лютого 2020 р.; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №116 від 28 лютого 2020 р.; заключну виписку за період з 10.03.2020 по 10.03.2020.

До скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за №1529480/41571302 від 17.04.2020 додано всі документи, які подавались із повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та, зокрема, заявку №29/02-01 від 26.02.2020 до договору перевезення №0102-20; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №137 від 02 березня 2020 р.; заключну виписку за період з 10.03.2020 по 10.03.2020; заключну виписку за період з 19.03.2020 по 19.03.2020.

До скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за №1529477/41571302 від 17.04.2020 додано всі документи, які подавались із повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та, зокрема, заявку №06/03-01 від 06.03.2020 до договору перевезення №0102-20; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №180 від 10 березня 2020 р.; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №181 від 07 березня 2020 р.; товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №179 від 07 березня 2020 р.; заключну виписку за період з 20.03.2020 по 20.03.2020.

До скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за №1529479/41571302 від 17.04.2020 додано всі документи, які подавались із повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та, зокрема, заявку №10/03-01 від 10.03.2020 до договору перевезення №0102-20; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №188 від 11 березня 2020 р.; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №186 від 11 березня 2020 р.; заключну виписку за період з 25.03.2020 по 25.03.2020.

До скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за 1529476/41571302 від 17.04.2020 додано всі документи, які подавались із повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та, зокрема, заявку №12/03-01 від 12.03.2020 до договору перевезення №0102-20; товарно-транспортну накладну на відпуск нафтопродуктів (нафти) №239 від 13 березня 2020 р.; заключну виписку за період з 27.03.2020 по 27.03.2020.

Згідно рішень за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних стосовно кожної податкової накладної, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення про залишення поданих скарг без задоволення, а рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, у зв`язку із ненаданням платником копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Не погоджуючись із діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК).

Відповідно до частини "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 02.03.2020, №2 від 03.03.2020, №4 від 10.03.2020, №6 від 11.03.2020, №7 від 13.03.2020 слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Водночас, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пунктом 1 додатку 3 до Порядку №1165 віднесено до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 27.03.2020 не відповідають вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Судом встановлено, що позивачем до контролюючого органу подано копії наступних документів: пояснення від 10.04.2020; акт надання послуг №4 від 02 березня 2020 р.; акт надання послуг №5 від 03 березня 2020 р.; акт надання послуг №7 від 10 березня 2020 р.; акт надання послуг № 8 від 11 березня 2020 р.; акт надання послуг № 10 від 13 березня 2020 р.; договір № 0102-20 на перевезення вантажів автомобільним транспортом від 10 лютого 2020 р., акт №181 від 31.03.2020 здачі-прийомки виконаних робіт; договір №0102/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0202/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0302/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір №0402/20 оренди транспортного засобу від 07 лютого 2020 р.; договір ДГ-0000496 купівлі-продажу бланків-дозволів та паливних карток для отоварення ПММ від 10 лютого 2020 р та інші.

Як свідчить зміст рішень від 17 квітня 2020 року, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, підставою для його прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій наступних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Разом із тим, надаючи оцінку бездіяльності відповідача, що оскаржується, та рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення, які не містять конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття. Водночас, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної.

При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

З урахуванням сталої практики Європейського Суду зазначено, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії", заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини", п. 128, та "Беєлер проти Італії", п. 119).

За наведених обставин та установлених фактів, суд вважає що відповідач не дотримався принципу "належного урядування", оскільки чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів не було вказано, чим порушено право позивача на належний захист своїх інтересів.

На противагу наведеному вище, на переконання суду, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Окрім того, у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19-а та ряду інших, суд касаційної інстанції наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Визначаючись щодо обраного способу захисту про протиправну бездіяльність ГУ ДПС у Вінницькій області щодо відмови у реєстрації податкових накладних, то суд вказує, що така відмова оформлена рішеннями комісії контролюючого органу, яке за визначенням положень п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України, є індивідуальним актом, тобто актом (рішенням) суб`єкта владних повноважень, виданим (прийнятим) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Відповідно до п. 13 Порядку №520, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відтак, позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області, яка діє у складі Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області та приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №1529476/41571302 від 17.04.2020, №1529477/41571302 від 17.04.2020, №1529478/41571302 від 17.04.2020, №1529479/41571302 від 17.04.2020, №1529480/41571302 від 17.04.2020, якими позивачеві відмовлено у реєстрації податкових накладних.

З приводу позовної вимоги щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №1 від 02.03.2020, №2 від 03.03.2020, №4 від 10.03.2020, №6 від 11.03.2020, №7 від 13.03.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №1 від 02.03.2020, №2 від 03.03.2020, №4 від 10.03.2020, №6 від 11.03.2020, №7 від 13.03.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, тому на користь позивача слід пропорційно стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір у сумі 10 510,00 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області, яка діє у складі Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області та приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1529476/41571302 від 17.04.2020, №1529477/41571302 від 17.04.2020, №1529478/41571302 від 17.04.2020, №1529479/41571302 від 17.04.2020, №1529480/41571302 від 17.04.2020 про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 02.03.2020, №2 від 03.03.2020, №4 від 10.03.2020, №6 від 11.03.2020, №7 від 13.03.2020.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні товариства з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" №1 від 02.03.2020, №2 від 03.03.2020, №4 від 10.03.2020, №6 від 11.03.2020, №7 від 13.03.2020.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 5255,00 грн (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять) гривень.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 5255,00 грн (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять) гривень.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Реквізити: товариство з обмеженою відповідальністю "КЛЕВЕР ЕНЕРДЖИ" (вул. Гліба Успенського, 91 Б, м. Вінниця, 21003, код ЄДРПОУ - 41571302); Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393); Головне управління Державної податкової служби у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 43142454).

Повний текст рішення складено: 25.08.2020

Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2020
Оприлюднено26.08.2020
Номер документу91118627
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2004/20-а

Постанова від 21.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 28.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Рішення від 25.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні