ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2020 року Справа № 160/6661/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голобутовського Р.З., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕМЛЯНИКА" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ :

18.06.2020 року ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЗЕМЛЯНИКА" (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.05.2020 року № 1570491/41544169 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2019 року № 5;

- визнати протиправним та скасувати рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , винесеного Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2020 року № 20306/41544169/2, яким залишено скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМЛЯНИКА , ЄДРПОУ 41544169, про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2019 року № 5 без задоволення;

- зобов`язати Державну податкову служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, б. 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю ЗЕМЛЯНИКА , ЄДРПОУ 41544169, податкову накладну від 12.12.2019 року № 5 датою її фактичного направлення.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачем подано на реєстрацію податкову накладну № 5 від 12.12.2019 року, проте, її реєстрацію зупинено та запропоновано платнику податків надати пояснення та/або документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивачем надані пояснення та необхідні документи, однак, рішеннями комісії головного управління ДПС у Дніпропетровській області у реєстрації поданої податкової накладної відмовлено. Позивач вважає, що рішення відповідача-1 про відмову у реєстрації податкової накладної є протиправними, оскільки підстав для зупинення реєстрації не було, а первинні документи фінансово-господарської діяльності підприємства та пояснення, які були подані до податкового органу, повністю підтверджують реальність господарської операції, за результатами якої складено податкову накладну, надіслану для реєстрації. Також вказує, що орган контролю у своєму рішенні зобов`язаний чітко вказати, які саме копії первинних документів складено з порушенням. З урахуванням наведеного, рішення є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги задоволенню в повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.06.2020 року відкрито провадження у справі і ухвалено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

02.07.2020 року від відповідача-1 - головного управління ДПС України у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовної заяви і зазначає, що підприємством подано на реєстрацію податкову накладну, оформлену на користь ТОВ "Імпортекспортеркопродукт" (код 41564494, ТУ ДПС у Львівській обл. (Личаківський р-н м. Львова)) від 12.12.2019 № 5 на суму 1055581,84 грн., в т.ч. ПДВ 175930,31 грн., з номенклатурою - Скумбрія блакитна, патрана, без голови, без хвоста. Розмірний ряд:700-1200гр/шт., Минтай, патрана без голови. Розмірний ряд:300-500гр/шт., Вомер, ціла. Розмірний ряд:80-100гр/шт., Вомер, ціла. Розмірний ряд:100-150гр/шт., М`ясо мідій варено-морожене:100-300шт/кг, Сільвер варехоу, патрана, без голови та з хвостом. Розмірний ряд:1000-2000гр/шт., Сільвер варехоу, патрана, без голови та з хвостом. Розмірний ряд:500- 1000гр/шт., Скумбрія, патрана, без голови та з хвостом. Розмірний ряд:700-1200гр/шт., Ставрида, патрана, без голови, з хвостом. Розмірний ряд: 600+гр/шт., Хек, тушка:200-400гр/шт. З 01.02.2020 вступила в законну дію постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, якою визначено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (далі Порядок 1165). Порядком 1165 передбачено автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН реєстрація здійснюється відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН , який затверджений Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520) шляхом подання копій документів та письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" здійснює реалізацію риби свіжомороженої імпортного походження (власний імпорт), а покупці безпосередньо або покупці по ланцюгу здійснюють реалізацію товарів відмінних від придбання та рибу не реалізують. Так, згідно з ЄРПН основними покупцями риби є: ТОВ "Імпортекспортеркопродукт", основний вид діяльності - 10.20-Перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків, в об`єктах оподаткування 15.01.2020 року задекларований офіс розташований за адресою: м. Дніпро, Самарський р-н, вул. Автопаркова, будинок 7. Основні засоби відсутні. На підприємстві у 4 кварталі 2019 працювало 4 особи. Виходячи з викладеного, у підприємства відсутні умови для ведення задекларованого виду діяльності. Придбана риба в подальшому реалізована ТОВ "БІЗНЕС МЕНС КЛАБ" (код 42594713, ТУ ДПС у м. Києві (Дніпровський р-н м. Києва)) рішення щодо включення до переліку ризикових платників від 11.02.2020 №30960 та ТОВ "ВЕЙЛІ ПРОДАКТ" (код 42301431, ТУ ДПС у м. Києві (м. Бориспіль)) рішення щодо включення до переліку ризикових платників від 02.04.2020 №9938. Щодо оскарження рішення про результати розгляду скарги зазначає, що Верховним Судом, у постанові від 24.06.2019 року у справі №826/11001/15 вказано, що рішення про розгляд скарги та рішення ДПІ про результати розгляду скарги не створюють жодних правових наслідків для позивача, на відміну від рішень ДПІ яким до позивача застосовано штрафні санкції та пеня. Задоволенню в адміністративному порядку підлягають лише ті позовні вимоги, які відновлюють порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.

02.07.2020 року від відповідача-2 - Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовної заяви і зазначає, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенням комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасними. Зазначає також, що зобов`язання зареєструвати податкові накладні, є похідними вимогами до ДПС України від вимог головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішень відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідних податкових накладних/розрахунку коригування відповідно до п. 28 Порядку. Щодо оскарження рішення про результати розгляду скарги зазначає, що Верховним Судом, у постанові від 24.06.2019 року у справі №826/11001/15 вказано, що рішення про розгляд скарги та рішення ДПІ про результати розгляду скарги не створюють жодних правових наслідків для позивача, на відміну від рішень ДПІ яким до позивача застосовано штрафні санкції та пеня. Задоволенню в адміністративному порядку підлягають лише ті позовні вимоги, які відновлюють порушені права, свободи та інтереси особи у сфері публічно-правових відносин.

06.07.2020 року від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача-1, в якій зазначає, що у відзиві Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області посилається на те, що ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" здійснює реалізацію риби свіжомороженої імпортного походження, а покупці безпосередньо або покупці по ланцюгу здійснюють реалізацію товарів відмінних від придбання та рибу не реалізують. Цей факт не відповідає дійсності, так як ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) має наступні види зареєстрованої діяльності (відповідно до Єдиного державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, загальновідома інформація https://usr.miniust.gov.ua/ua/freesearch): код КВЕД 10.20 Перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків (основний); код КВЕД 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; код КВЕД 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 47.23 Роздрібна торгівля рибою, ракоподібними та молюсками в спеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами; Код КВЕД 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; код КВЕД 64.99 Надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення), н. в. і. у.; код КВЕД 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування. Зазначене підприємство ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494)) має право реалізовувати й придбати рибу. Зазначає, що необґрунтованим є висновок відповідача про те, що ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) не має умов для ведення задекларованого виду діяльності. ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) зареєстровано за адресою: 79024, Львівська обл., місто Львів, вул. Опришківська, будинок 5 й веде активну підприємницьку діяльність. За запитом підприємства ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" витребувана інформація від ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) щодо кількості працівників, які складають, станом на 12.12.2019 року - укладення договору між ними - 4 особи. Станом на 06.07.2020 року - 6 працівників. Крім того, ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) мало зареєстрований офіс: Львівська обл., місто Львів, вул. Опришківська, будинок 5, а з 15.01.2020 року - ще один зареєстрований офіс за адресою: м. Дніпро, вул. Автопаркова, 7. ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) має складські приміщення, які використовуються ним за договорами відповідального зберігання. Кому в подальшому була реалізована продукція ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" не має відомостей й не може проконтролювати весь ланцюг продажу.

06.07.2020 року від позивача надійшла відповідь на відзив відповідача-2, в якій зазначає, що ефективним способом захисту порушеного права позивача буде саме зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. З власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЗЕМЛЯНИКА" зареєстровано у встановленому порядку як юридична особа (код ЄДРПОУ 41544169), перебуває на податковому обліку та є платником податку на додану вартість з 01.12.2017 року.

Між ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА", код ЄДРПОУ 41544169 (Продавець) та ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ", код ЄДРПОУ 41564494, (Покупець), укладено договір поставки № 16122019-З від 09.12.2019 р., згідно з яким Продавець зобов`язується продати Покупцеві, а Покупець зобов`язується купити товар.

На виконання умов договору ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" зі складу, що розташований в м. Львів, відвантажило на ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" товар - "Скумбрія блакитна, патрана, без голови, без хвоста. Розмірний ряд:700-1200гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303549000), "Минтай, патрана без голови. Розмірний ряд:300-500гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303670000), "Вомер, ціла. Розмірний ряд:80-100гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303899000), "Вомер, ціла. Розмірний ряд:100-150гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303899000), "М`ясо мідій варено-морожене:100-300шт/кг" (код УКТ ЗЕД 1605539000), "Сільвер варехоу, патрана,без голови та з хвостом. Розмірний ряд:1000-2000гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303899000), "Сільвер варехоу, патрана, без голови та з хвостом. Розмірний ряд: 500-1000гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303899000), "Скумбрія, патрана, без голови та з хвостом. Розмірний ряд: 700-1200гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303549000), "Ставрида, патрана, без голови, з хвостом. Розмірний ряд:600+гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303559090) та "Хек,тушка:200-400гр/шт" (код УКТ ЗЕД 0303661200) за видатковою накладною № 327 від 12.12.2019 р. на суму 1055581,84 (один мільйон п`ятдесят п`ять тисяч п`ятсот вісімдесят одна) грн. 84 коп., в т.ч. ПДВ 175930,31 (сто сімдесят п`ять тисяч дев`ятсот тридцять) грн. 31 коп.

За придбаний товар Покупець розрахувався в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення № 740 від 27.04.2020 р. та № 746 від 30.04.2020 р.

Згідно з п. 3.2 Договору поставки № 16122019-З від 09.12.2019 р. Продавець доставляє Товар за свій рахунок до складу Покупця. Транспортні послуги надавала фізична особа-підприємець ОСОБА_1 на підставі договору організації перевезення №1/10 від 01.10.2019р.

Після отримання рахунку на оплату № 44 від 13.12.2019р., акту надання послуг № 44 від 13.12.2019р. товарно-транспортної накладної № У-25486 від 12.12.2019р. з усіма відмітками ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" розрахувалось з ФО-П ОСОБА_1 в повному обсязі за надану послугу, що підтверджує платіжне доручення №437 від 14.01.2020р.

На цю операцію, за першою подією, ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" виписало податкову накладну № 5 від 12.12.2019 р. та своєчасно - 20.12.2019 р. - відправило на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних.

Реєстрацію податкової накладної № 5 від 12.12.2019 р. зупинено (квитанція № 9307176490 від 20.12.2019 р.) з підстави того, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" направило повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за № 11 від 15.05.2020 року з кількістю додатків 62, з письмовим поясненням ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" .

До вказаного повідомлення ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" надало наступні документи: контракт поставки товарів № Z-MARINEFOODS-18 від 29.01.2018р., комерційний інвойс № G7494 від 09.07.2018р., сертифікати якості та походження товару, декларації виробника, електронну митну декларацію UA110030/2018/003646 від 13.09.2018р., міжнародну товарно-транспортну накладну на перевезення (CMR) №006496, контракт поставки товарів № Z-NPS-19 від 06.03.2019р., комерційний інвойс № FZN41371-A від 19.04.2019р., сертифікати якості та походження товару, декларацію виробника, електронну митну декларацію UA110030/2019/007146 від 14.06.2019р., міжнародну товарно-транспортну накладну на перевезення (CMR) №142, контракт поставки товарів № Z-PROMAROSA- 19 від 04.02.2019р, комерційний інвойс № 002-002-000000182 від 29.05.2019р., сертифікати якості та походження товару, декларацію виробника, електронну митну декларацію UA110030/2019/008165 від 09.07.2019р., міжнародну товарно-транспортну накладну на перевезення (CMR) №180, контракт поставки товарів № Z- STALTON-18 від 30.01.2018р., комерційний інвойс № 3570 від 27.05.2019р., сертифікати якості та походження, декларацію виробника, електронну митну декларацію UA110030/2019/008313 від 11.07.2019р., міжнародну товарно-транспортну накладну на перевезення (CMR) №206, контракт поставки товарів № Z-MARINEFOODS-19 від 12.02.2019р., комерційний інвойс № G7814B від 24.05.2019р., сертифікати якості та походження товару, декларації виробника, електронну митну декларацію UA110030/2019/008959 від 25.07.2019р., міжнародну товарно-транспортну накладну на перевезення (CMR) №394, контракт поставки товарів № Z-MARINEFOODS-19 від 12.02.2019р., комерційний інвойс № J1098-1 від 15.06.2019р., сертифікати якості та походження товару, декларації виробника, електронну митну декларацію UA110030/2019/009351 від 07.08.2019р., міжнародну товарно-транспортну накладну на перевезення (CMR) №896, договір про надання послуг № ДЗ/27-04/3 від 27.04.2018р. з ФО-П ОСОБА_2 , акт прийому-передачі на відповідальне зберігання № 189 від 12.12.2018р., акти прийому-передачі на відповідальне зберігання №228 від 05.07.2019р. та №230 від 12.07.2019р., акт прийому-передачі на відповідальне зберігання №230 від 12.07.2019р., акт прийому-передачі на відповідальне зберігання №254 від 21.08.2019р., акт прийому-передачі на відповідальне зберігання № 251 від 02.08.2019р., акт прийому-передачі на відповідальне зберігання №252 від 09.08.2019р., акт прийому-передачі на зняття з відповідального зберігання № 583 від 12.12.2019р.

Згідно з квитанцією № 2 від 15.05.2020 року Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, реєстраційний № 9108220056, вказане повідомлення прийнято.

19.05.2020 року Комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №1570491/41544169, яким товариству з обмеженою відповідальністю "ЗЕМЛЯНИКА" відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 5 від 12.12.2019 року.

Вказане рішення прийнято з підстави надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" , не погодившись з цим рішенням, подало до Державної податкової служби України скаргу щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.05.2020 року з додатками.

Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі за № 20306/41544169/2 від 09.06.2020 року, винесеним Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстав ненадання платником копій договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій.

Не погодившись з вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено у Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246).

Пунктом 5 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.

Наведене положення відповідає пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, яким закріплено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатні для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з пунктом 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, 201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 № 117 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117, який був чинним на момент складення і направлення на реєстрацію до ЄРПН податкових накладних та зупинення їх реєстрації).

Згідно з пунктом 5 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Відповідно до пункту 6 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Системний аналіз викладених положень податкового законодавства дає підстави для висновку, що податкова накладна та процедура її реєстрації є ключовими елементами у механізмі реалізації платниками податків права на зменшення власних податкових зобов`язань з ПДВ на суму податку, що була сплачена постачальнику у складі вартості товарів або послуг (формування податкового кредиту).

При цьому реєстрації податкової накладної, як обов`язковій умові для віднесення покупцем товарів/послуг сплаченої у складі товарів або послуг суми ПДВ до податкового кредиту, передує процедура автоматизованого співставлення податкової накладної з визначеними у законі критеріями оцінки ступеня ризиків.

У разі відповідності податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних зупиняється.

Пунктом 12 Порядку №117 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

У пункті 14 Порядку №117 передбачено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до пунктів 18-19 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Згідно з пунктом 20 Порядку зупинення, зазначені комісії приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 21 Порядку зупинення, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520) (набрав чинності 14.12.2019 року), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пунктів 25 - 26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Згідно з пунктами 42, 44-46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.

Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.05.2020 року № 1570491/41544169 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2019 року № 5 та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю "ЗЕМЛЯНИКА" податкову накладну від 12.12.2019 року № 5 датою її фактичного направлення, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, позивачем 15.05.2020 року подано до контролюючого органу - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - пояснення з договорами і відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкової накладної.

Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене повідомлення та додані до нього документи, прийнято рішення від 19.05.2020 року № 1570491/41544169 про відмову в реєстрації податкової накладної № 5 від 12.12.2019 року.

Спірне рішення містить лише загальне твердження: "надання платником податку копій документів, складених із порушенням чинного законодавства", проте, не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Отже, позиція відповідача-1 щодо надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства є необґрунтованою, а в спірному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови у реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 року у справі № 821/1173/17.

На підставі викладеного судом встановлено протиправність прийнятого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд також зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданої ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" податкової накладної до категорії ризиковості платника податку відповідачами не наведено ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.

Відповідач-1 у відзиві зазначає, що основний вид діяльності ТОВ "Імпортекспортеркопродукт" (якому було продано товар) - 10.20 Перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків, відтак, покупці безпосередньо або покупці по ланцюгу здійснюють реалізацію товарів відмінних від придбання та рибу не реалізують.

Вказане твердження відповідача-1 спростовується наступним.

ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494), згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, має наступні види зареєстрованої діяльності: код КВЕД 10.20 Перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків (основний); код КВЕД 46.17 Діяльність посередників у торгівлі продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; код КВЕД 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; код КВЕД 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 47.23 Роздрібна торгівля рибою, ракоподібними та молюсками в спеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.29 Роздрібна торгівля іншими продуктами харчування в спеціалізованих магазинах; код КВЕД 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами; код КВЕД 47.89 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках іншими товарами; Код КВЕД 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; код КВЕД 64.99 Надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення), н. в. і. у.; код КВЕД 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування.

З огляду на зазначене, вказаний контрагент позивача має право придбавати й реалізовувати рибу, ракоподібні і молюски, а саме цей товар і придбавався ним у ТОВ "ЗЕМЛЯНИКА" .

Щодо висновку відповідача-1 про те, що ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" не має умов для ведення задекларованого виду діяльності, то таке твердження відповідача-1 спростовується відповіддю ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" , наданою на запит позивача, у якій зазначено, що кількість працівників підприємства станом на 12.12.2019 року (момент укладення договору) складала 4 особи. Станом на 06.07.2020 року - 6 працівників. Крім того, зазначено, що ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) мало зареєстрований офіс: Львівська обл., м. Львів, вул. Опришківська, будинок 5, а з 15.01.2020 року - ще один зареєстрований офіс за адресою: м. Дніпро, вул. Автопаркова, 7. ТОВ "ІМПОРТЕКСПОРТЕКОПРОДУКТ" (ЄДРПОУ 41564494) має складські приміщення, які використовуються ним за договорами відповідального зберігання. Також відповідачем-1 не заперечується кількість працівників та наявність зареєстрованого офісу.

Посилання відповідача-1 на те, що придбана риба в подальшому реалізована ТОВ "БІЗНЕС МЕНС КЛАБ" та ТОВ "ВЕЙЛІ ПРОДАКТ", які включені до переліку ризикових платників, є безпідставними, оскільки вказані товариства не є контрагентами позивача.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.05.2020 року № 1570491/41544169 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2019 року № 5 є необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Водночас, чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, "свобода розсуду" фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в цьому випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи викладене, суд робить висновок про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну від 12.12.2019 року № 5", подану позивачем.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , винесеного Головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2020 року № 20306/41544169/2, яким залишено скаргу товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМЛЯНИКА , ЄДРПОУ 41544169, про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2019 року № 5 без задоволення, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з частиною другою наведеної статті суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (надалі - ЄСПЛ).

Спеціальним законодавчим актом, який регулює спірні правовідносини, є Податковий кодекс України.

Аналіз положень пунктів 56.1, 56.2 та 56.10 статті 56 ПК України свідчить про те, що законодавцем, дійсно, закріплено право платника податків на оскарження рішення податкового органу, прийнятого за результатами розгляду його скарги, до суду.

Водночас, згідно з частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Так, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.

Рішення суб`єкта владних повноважень є такими, що порушують права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорюванні рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.

У цьому випадку оскаржуване рішення про відмову в задоволенні скарги не є юридично значимим для позивача, оскільки не створює жодних правових наслідків для нього, на відміну від рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

З урахуванням викладеного, рішення про результати розгляду скарги не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а, відтак, підстави скасування такого рішення та для задоволення позовних вимог в цій частині - відсутні.

Аналогічний правовий висновок зробив Верховний Суд у постанові від 10.08.2020 року у справі № 640/6528/19.

Відповідно до вимог частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності свого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Виходячи із меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд робить висновок, що позовна заява є обґрунтованою та підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Відповідно до положень частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір за подання позовної заяви до суду пропорційно до частини задоволених позовних вимог підлягає стягненню в сумі 1051 грн. на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у рівних частинах.

Керуючись ст. ст. 9, 77, 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕМЛЯНИКА" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.05.2020 року № 1570491/41544169 про відмову в реєстрації податкової накладної від 12.12.2019 року № 5.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 12.12.2019 року, подану товариством з обмеженою відповідальністю ЗЕМЛЯНИКА .

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМЛЯНИКА судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 525 (п`ятсот двадцять п`ять) грн. 50 коп. відповідно до платіжного доручення № 586 від 17.06.2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМЛЯНИКА судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 525 (п`ятсот двадцять п`ять) грн. 50 коп. відповідно до платіжного доручення № 586 від 17.06.2020 року.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

Дата ухвалення рішення 17.08.2020
Зареєстровано 26.08.2020
Оприлюднено 27.08.2020

Судовий реєстр по справі 160/6661/20

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Рішення від 17.08.2020 Дніпропетровський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 19.06.2020 Дніпропетровський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Перевірити компанію

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм Месенджер

Опендатабот для телефону