Рішення
від 26.08.2020 по справі 320/3891/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 серпня 2020 року м. Київ № 320/3891/20

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у

Київській області

до комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний

територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)

про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області з позовом до комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (код ЄДРПОУ 23241278), за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Гоголів, вул. Європейська, 20-А, до усунення порушень, зазначених в акті від 31.01.2020 №47.

Позов мотивовано недотриманням відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки під час експлуатації приміщення центру соціального обслуговування, що створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на вказаному об`єкті, та є підставою для зупинення експлуатації зазначеного об`єкта до повного усунення виявлених порушень.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.05.2020 відкрито спрощене провадження з проведенням судового засідання, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.

Відповідачем подано письмовий відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначено про вжиття певних заходів з усунення виявлених порушень техногенної та пожежної безпеки.

Під час судового розгляду представником позивача позов підтримано, зазначено про усунення відповідачем порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті від 31.01.2020 №47, що встановлено повторною позаплановою перевіркою, окрім одного порушення, а саме невідповідність конструкції будівлі вимогам вогнестійкості, оскільки будівля є дерев`яною, що не дозволяє розміщувати у будівлі такого класу пристарілих із стаціонарним проживанням одиноких та непрацездатних громадян.

Представником відповідача під час судового розгляду проти позову заперечено, зазначено про можливість розміщення територіального центру у будівлях не нижче ІІІ ступеня вогнетривкості, що передбачено пунктом 7.2 ДБН В.2.2-18:2007, та про обладнання будівлі, в якій розміщено відділення стаціонарного догляду, відповідно до вимог правил протипожежної безпеки.

На підставі письмових клопотань представників сторін про розгляд справи в порядку письмового провадження судом вирішено здійснювати подальший розгляд справи у письмовому провадженні.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.

Комунальний заклад Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) , ідентифікаційний код 23241278, місцезнаходження: 07400, Київська область, м. Бровари, бульвар Незалежності, 39, зареєстрований як юридична особа 20.05.1999, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено 21.08.2007 запис №13551200000002459.

На підставі наказу від 27.12.2019 №1417 Про проведення позапланової перевірки , посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 28.12.2019 №11099 Броварським районним управлінням ГУ ДСНС України у Київській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - комунальним закладом Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 31.01.2020 №47.

Як убачається зі змісту зазначеного акта, за результатами проведення заходу встановлено наявність порушень відповідачем вимог законодавства, а саме: в будівлі (приготування їжі) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви,лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності (п. 2.5 глава 2 розділу ІІІ ППБУ); будівлю для пристарілих із стаціонарним проживанням одиноких та непрацездатних громадян не забезпечено другим ступенем вогнетривкості (п. 22 розділу ІІ ППБУ ДБН 363-92 Житлові будинки для осіб похилого віку сільської місцевості України ); територію не забезпечено протипожежним запасом води для цілей пожежогасіння згідно ДБН В.2.5-74:2013 (п. 22 розділу II ППБУ); не встановлено протипожежні двері 2-го типу в електрощитову (п.2.3 глава 2 розділ III ППБУ); на пожежних щитах (стендах) не нанесено порядкових номерів та номеру телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів (п. 3.12 глава 3 розділ V ППБУ); не заборонено улаштування та експлуатацію тимчасової електромережі в приміщеннях будівель (п.1.8 глава 1 розділ IV ППБУ); не розроблено інструкцію щодо дій персоналу суб`єкта господарювання кожного з об`єктів у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій (ст. 130 Кодексу цивільного захисту України).

Зазначений акт підписано керівником комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) без зауважень.

Через існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повної зупинки експлуатації будівлі центру соціального обслуговування до повного усунення виявлених під час перевірки порушень.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V).

Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (абзац перший), відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абзац другий).

Абзацом четвертим частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Згідно частини сьомої статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI врегульовано відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, в разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (пункт 1 частини 1); повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга).

Судом встановлено, що в результаті проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки під час експлуатації приміщення комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) , яке знаходиться за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Гоголів, вул. Європейська, 20-А.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджено Правила пожежної безпеки в Україні , якими встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, зокрема, що Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4).

Як убачається зі змісту акта перевірки від 31.01.2020 №47, відповідачем допущено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, що є небезпечними факторами для виникнення пожежі на об`єкті (центр соціального обслуговування), який знаходиться за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Гоголів, вул. Європейська, 20-А.

За результатами проведення повторного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 31.07.2020 №219, встановлено усунення порушень вимог законодавства відповідачем. Втім, залишилось неусунутим порушення відповідачем вимог законодавства на об`єкті (центр соціального обслуговування), який знаходиться за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Гоголів, вул. Європейська, 20-А, а саме: будівлю для пристарілих із стаціонарним проживанням одиноких та непрацездатних громадян не забезпечено другим ступенем вогнетривкості (п. 22 розділу ІІ ППБУ ДБН 363-92 Житлові будинки для осіб похилого віку сільської місцевості України ).

Згідно пункту 22 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта.

Відповідно до пункту 6.6 ДБН 363-92 Житлові будинки для осіб похилого віку сільської місцевості України , будинки-інтернати повинні бути не нижче другого ступеня вогнетривкості.

Водночас, пунктом 7.2 ДБН В.2.2-18:2007 Заклади соціального захисту населення визначено, що будинки закладів соціального захисту населення слід проектувати не нижче ІІ ступеня вогнестійкості. Допускається розміщувати приміщення територіальних центрів у будниках іншого призначення не нижче ІІІ ступеня вогнестійкості. При цьому приміщення територіальних центрів повинні відокремлюватися від приміщень іншого призначення протипожежними перегородками 1-го типу і перекриттями 3-го типу. Ступінь вогнестійкості будинків і типи протипожежних перегородок та перекриттів визначаються згідно ДБН В.1.1-7.

Втім, відповідно до ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги , дерев`яні будівлі не може бути віднесено до будівель з ІІІ ступенем вогнестійкості.

Відтак, суд погоджується з доводами позивача про експлуатацію відповідачем приміщення центру соціального обслуговування з ступенем вогнестійкості, який не відповідає вимогам законодавства, що, на думку суду, є достатнім доказом існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють чи перебувають на такому об`єкті.

Відтак, суд дійшов висновку, що зупинення експлуатації зазначеного об`єкта є пропорційним, з урахуванням наведених порушень, збиткам, яких може зазнати власник об`єкта в зв`язку з забороною та можливими негативними наслідками для його працівників та відвідувачів у разі виникнення пожежі. Надзвичайна подія, за таких обставин, може призвести до незворотних наслідків. У даному випадку, наявність обґрунтованого побоювання, що підтверджено доказами, є достатнім для вжиття заходів реагування шляхом заборони експлуатації приміщення центру соціального обслуговування до усунення усіх порушень правил техногенної та пожежної безпеки.

Отже, враховуючи ненадання відповідачем належних та достатніх доказів на підтвердження усунення порушень пожежної безпеки, встановлених в актах перевірки від 31.01.2020 №47 та від 31.07.2020 №219, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (код ЄДРПОУ 23241278), за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Гоголів, вул. Європейська, 20-А, до усунення порушень, зазначених в акті від 31.01.2020 №47. Відтак, позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області підлягає задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (платіжне доручення від 23.04.2020 №1341).

Оскільки позивачем не надано доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати присудженню не підлягають.

Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі комунального закладу Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (код ЄДРПОУ 23241278), за адресою: Київська обл., Броварський район, с. Гоголів, вул. Європейська, 20-А, до усунення порушень, зазначених в акті від 31.01.2020 №47.

Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (ідентифікаційний код 38537963, місцезнаходження: 04071, м. Київ, вул. Межигірська, 8).

Відповідач - комунальний заклад Броварської районної ради Броварський районний територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (ідентифікаційний код 23241278, місцезнаходження: 07400, Київська область, м. Бровари, бульвар Незалежності, 39).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Суддя Колеснікова І.С.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 26 серпня 2020 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.08.2020
Оприлюднено28.08.2020
Номер документу91150335
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/3891/20

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Губська Людмила Вікторівна

Рішення від 26.08.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні