20/208/07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.05.07 Справа № 20/208/07
Суддя Гандюкова Л.П.
м.Запоріжжя
За позовом Запорізького природоохоронного міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних відносинах в особі Державної екологічної інспекції в Запорізькій області, м.Запоріжжя
до Комунальне підприємство “Водгосп” Василівської міської ради Запорізької області, Запорізька область, м.Василівка
про стягнення суми 1324,57 грн.
Суддя Гандюкова Л.П.
Представники сторін:
Від прокурора – не з'явився;
Від позивача – Макаренко В.М. (довіреність №4 від 14.03.2007р.);
Від відповідача –Токаренко М.М. (довіреність №26 від 01.01.2007р.);
СУТНІСТЬ СПОРУ:
Заявлений позов про стягнення з КП “Водгосп” до місцевого бюджету м.Василівка суми 1324,57 грн. заподіяного збитку.
Ухвалою господарського суду від 17.04.2007р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 20/208/07, судове засідання призначено на 16.05.2007р. Ухвалою господарського суду від 16.05.2007р. в порядку ст. 25 ГПК України здійсно заміну позивача у справі № 20/208/07 –Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області його правонаступником –Державною екологічною інспекцією в Запорізькій області. На підставі ст.77 ГПК України розгляд справи відкладено на 30.05.2007р.
30.05.2007р. справу розглянуто, за згодою сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Позивач підтримав позовні вимоги, викладені у позові, які мотивовані, зокрема, наступним. Відповідно до ст.51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст.ст. 70,71 Водного кодексу України підприємства, установи та організації, діяльність яких пов'язана зі шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх дію, повинні бути обладнанні спорудженнями для очищення викидів чи скидань, їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю та складом забруднюючих речовин. У порушення цих вимог відповідач через неефективну роботу очисних споруд та недостатнє очищення стічних вод скидає неочищені стоки в Каховське водосховище, яке є водним об'єктом рибогосподарського водокористування 2 категорії. За період з 01.05.2006р. по 31.12.2006р. у Каховське водосховище з КП “Водгосп” надійшло 132 237,46 куб.м неочищених забруднених стічних вод, що призводить до шкідливого екологічного впливу на навколишнє природне середовище. Згідно з розрахунком на підставі “Методики розрахунку розмірів відшкодування збитку, заподіяного державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів”, затвердженої наказом Міністерства екологічної безпеки України від 18.05.1995р. №37, розмір збитку державі внаслідок забруднення декількома речовинами склав 1324 грн.57 коп. На підставі ст.111 Водного кодексу України, ст.ст. 12,68,69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” просить позов задовольнити.
Відповідач позов не визнав на таких підставах. З метою зменшення енергоємності очисних споруд розпочаті роботи по реконструкції даного об'єкту. У ході всього періоду проведення реконструкції генеральним підрядником допускались або зриви строків закінчення реконструкції, або неякісне виконання робіт. У цей час процес реконструкції зупинений. Адміністрація КП “Водгосп” не допускалась до проведення реконструкції і не мала доступу до технічної документації. Єдиним інструментом впливу було листування з місцевими і обласними органами влади, а також з виконавцем робіт. Після звернення адміністрації відповідача до прокуратури було порушено кримінальну справу за фактом зловживання посадовими особами Управління капітального будівництва Запорізької облдержадміністрації та ведеться досудове слідство. Оскільки адміністрація підприємства не мала можливості впливати на хід реконструкції, не укладала договорів на її проведення, підприємство не може нести відповідальність за спричинення шкоди, яка виникла в результаті неправомірних дій третіх осіб. Ст. 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, спричинена неправомірними діями, відшкодовується особою, яка його причинила. Відповідач заявив клопотання на підставі ст.79 ГПК України зупинити провадження у справі у зв'язку з розслідуванням кримінальної справи з метою подальшого притягнення винних осіб до відповідальності після закінчення даного розслідування.
Зазначене клопотання судом відхилено, про що зазначено в ухвалі від16.05.2007р.
Розглянувши матеріали справи та вислухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
Під час проведення перевірки позивачем дотримання вимог природоохоронного законодавства було встановлено, що Комунальне підприємство “Водгосп” Василівської міської ради Запорізької області за період з 01.05.2006р. по 31.12.2006р. з очисних споруд у Каховське водосховище, яке є об'єктом рибогосподарського водокористування 2 категорії, скинуло недостатньо очищенні стоки у об'ємі 132237,46 м3 .
Зазначений факт підтверджено протоколом №2 від 02.02.2007р. по факту порушення водного законодавства, протоколом №000390 від 02.02.2007р. стосовно директора КП “Водгосп”, постановою від 02.02.2006р. про накладення адміністративного стягнення на керівника відповідача, довідкою про кількість стічних вод №47 від 23.01.2007р.
Відповідач не спростував факт скидання у цей період 132237,46 м3 недостатньо очищених стоків . Перелічені протоколи, постанова отримані керівником відповідача та містять його пояснення, згідно з якими незакінчена і неякісна реконструкція очисних споруд приводить до порушення скидання стічних вод і їх перевищення інгредієнтів.
Згідно зі ст. 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, підприємства, установи, організації зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Особливості застосування відповідальності за порушення природоохоронного законодавства визначено в ст.69 цього Закону, в якій, зокрема, визначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Відповідно до ст. 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, підприємства, установи, організації, діяльність яких пов'язана зі шкідливим впливом на навколишне природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію, повинні буди обладнанні спорудженнями для очищення викидів чи скидань, їх знезкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю та складом забруднюючих речовин.
Як слідує із розрахунку, зробленому на підставі “Методики розрахунку розмірів відшкодування збитку заподіяного державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів”, затвердженої наказом Міністерства екологічної безпеки України від 18.05.1995р. №37, зареєстрованого Міністерством юстиції України 01.06.1995р. за №162/698 (з подальшими змінами) збиток державі внаслідок забруднення декількома речовинами КП “Водгосп” склав 1324,57 грн.
Згідно з пунктом 4.1. цієї Методики, зокрема, шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації юридичними та фізичними особами, в тому числі іноземними, як правило, в повному обсязі, без застосування норм зниження розміру стягнення і незалежно від плати за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів (ст.69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Пунктом 4.2. передбачено, що відповідальність юридичних і фізичних осіб настає внаслідок порушення ними встановлених умов водокористування, а саме, зокрема:
- перевищення затверджених нормативів і норм скидів забруднюючих речовин (г/куб.м);
- перевищення затверджених нормативів і норм витрат зворотних вод (куб.м/годину);
- скидів забруднюючих речовин, не зазначених у дозволах на спецводокористування чи нормах ГДС(ТУС), якщо їх концентрація перевищує ГДК;
- надходження зворотних вод або забруднюючих речовин в поверхневі, підземні та морські води внаслідок аварії на насосних станціях, колекторах і інших спорудах, витоку таких вод чи речовин внаслідок порушення технологій, техніки безпеки, скиду сировини внаслідок аварій на нафтопродуктопроводах, нафтотерміналах і т.п..
Відповідальність за порушення водоохоронного законодавства не настає, якщо порушення норм водокористування виникло з незалежних від водокористувача і непередбачених проектом обставин (землетрус, стихійне лихо і т.ін.) (п.4.3).
Згідно з п. 4.4. Методики у разі скидів, пов'язаних з плановим ремонтом
каналізаційних мереж і споруд підприємствами, що експлуатують комунальні системи каналізації, відповідальність їх настає при перевищенні тимчасовоузгоджених природоохоронними органами (на період скиду) обсягів зворотних вод та їх концентрацій.
Матеріалами справи доведено факт порушення законодавства КП “Водгосп”, заподіяння відповідачем шкоди довкіллю, її розмір, причинно –наслідковий зв'язок між ними. Доказів відсутності вини, чи відшкодування зазначеної шкоди відповідач суду не надав.
Таким чином, позовні вимоги про стягнення з КП “Водгосп на користь Місцевого бюджету м.Василівка суми заподіяних навколишньому природному середовищу збитків у розмірі 1324,57 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Суд не бере до уваги заперечення відповідача, викладені у відзиві та надані листування. Як слідує із постанови про порушення кримінальної справи №40746пр від 29.01.2007р. дана справа порушена по фактам службового підлогу і зловживання службовим становищем посадовими особами Управління капітального будівництва Запорізької облдержадміністрації, оскільки, зокрема, ці особи безпідставно підписали акти приймання виконаних підрядних робіт, достовірно знаючи про реальні об'єми, внаслідок чого державні грошові кошти перераховані на рахунок приватного підприємства за невиконані роботи. Однак, саме відповідач здійснював скидання стічних вод до Каховського водосховища і причинив шкоду навколишнього природного середовища. При цьому він не надав суду доказів, що, зокрема, відповідно до п.п. 4.3,4. 4 Методики порушення норм водокористування виникло з незалежних від водокористувача і непередбачених проектом обставин (землетрус, стихійне лихо і т.ін.) чи скиди, пов'язані з ремонтом каналізаційних мереж і споруд і відповідач тимчасово узгоджував з природоохоронними органами (на період скиду) обсягів зворотних вод та їх концентрацій. КП “Водгосп” є самостійним суб'єктом господарювання (ст.62 ГК України).
Згідно з ст. 49 ГПК України з відповідача на користь Державного бюджету України слід стягнути суму 102 грн. державного мита та суму 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Керуючись ст.ст. 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ :
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Комунального підприємства “Водгосп” Василівської міської ради Запорізької області (71600, Запорізька область,м.Василівка, вул. Приморська, 29, п/р 26004055877016 в КП “Приватбанк”, МФО 313399, код ЄДРПОУ 32279955) на користь Місцевого бюджету м.Василівки (в фонд охорони навколишнього природного середовища банк отримувач: УДК Запорізькій області, ЄДРПОУ 23788203, МФО 813015, р/р 31511915900080, код 24062100) суму 1324 грн. 57 коп. шкоди.
Стягнути з Комунального підприємства “Водгосп” Василівської міської ради Запорізької області (71600, Запорізька область,м.Василівка, вул. Приморська, 29, п/р 26004055877016 в КП “Приватбанк”, МФО 313399, код ЄДРПОУ 32279955) на користь Державного бюджету України (отримувач: Державний бюджет Орджонікідзевського району, банк отримувача: Головне управління Державного казначейства України у Запорізькій області, р/р 31119095700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, код бюджетної класифікації 22090200, символ банку 095) суму 102 грн. державного мита.
Стягнути з Комунального підприємства “Водгосп” Василівської міської ради Запорізької області (71600, Запорізька область,м.Василівка, вул. Приморська, 29, п/р 26004055877016 в КП “Приватбанк”, МФО 313399, код ЄДРПОУ 32279955) на користь Державного бюджету України (отримувач: Державний бюджет Орджонікідзевського району, банк отримувач: Головне управління Державного казначейства України у Запорізькій області, р/р31212259700007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 34677145, код бюджетної класифікації 22050000, символ звітності банку 259) суму 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.П. Гандюкова
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання. Рішення підписано у повному обсязі 23.08.2007р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2007 |
Оприлюднено | 05.09.2007 |
Номер документу | 911660 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Гандюкова Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні