Рішення
від 19.08.2020 по справі 902/341/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"19" серпня 2020 р. Cправа № 902/341/20

за позовом : Бершадської місцевої прокуратури (24400, Вінницька область, м. Бершадь, вул. Шевченка, 4) в інтересах держави в особі: Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги буд. 14)

до : Фізичної особи-підприємця Янчука Руслана Миколайовича ( АДРЕСА_1 )

про стягнення 36714,94 грн

Суддя Яремчук Ю.О.

Секретар судового засідання Резніченко Ю.В.

за участю представників:

прокурор: Безпалюк А.О.

позивача: не з`явився

відповідача: не з`явився

В С Т А Н О В И В :

09.04.2020 р. Бершадська місцева прокуратура в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті звернулася до Господарського суду Вінницької області з позовом до Фізичної особи-підприємця Янчука Руслана Миколайовича про стягнення 36714,94 грн.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу № 902/341/20 розподілено судді Яремчуку Ю.О.

Ухвалою суду від 10.04.2020 р. позовну заяву Бершадської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до Фізичної особи-підприємця Янчука Руслана Миколайовича про стягнення 36714,94 грн - залишено без руху. Встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - протягом десяти днів з дня вручення копії ухвали про залишення позовної заяви без руху.

28.04.2020 р. від позивача надійшла заява про усунення недоліків до позовної заяви, встановлених ухвалою суду від 10.04.2020 р.

Ухвалою суду від 04.05.2020 р. відкрити провадження у справі . Розгляд справи здійснити за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначити на 01.06.2020 р.

Ухвалою суду від 01.06.2020 р. повідомлено учасників справи про розгляд справи по суті, що відбудеться 22.06.2020 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився прокурор та представник позивача, був присутній Радько С.Б. Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату час та місце судового засідання належним чином не був повідомлений, відсутні докази отримання ухвали.

За результатами проведеного судового засідання 22.06.2020 р. суд дійшов висновку про відкладення розгляду справи по суті на 19.08.2020 р., як наслідок судом винесено ухвалу, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 22.06.2020 р. повідомлено учасників справи про розгляд справи по суті, що відбудеться 19.08.2020 р.

На визначену дату судом в судове засідання з`явився прокурор. Представник позивача не з`явився, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений ухвалою суду від 22.06.2020 р.

Представник відповідача не з`явився, про дату, час та місце судового засідання належним чином повідомлений, про що свідчать поштові повідомлення № 2101802778218 від 02.07.2020 р. та № 2101802777289 від 04.08.2020 р.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").

Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (&51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України").

Суд нагадує, що це роль національних судів - організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010).

До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

Відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України, ч.2 ст.178 ГПК України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.

Суд зауважує, що після виходу з нарадчої кімнати прокурор не з`явився.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, заслухавши прокурора, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

В якості заявлених позовних вимог позивач зазначає наступне: Бершадською місцевою прокуратурою за результатами опрацювання матеріалів управління Укртрансбезпеки в Миколаївській області щодо несплати перевізником плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування встановлено, що посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області 26.04.2018 р. на авто дорозі Н-24 Благовіщенське-Миколаїв (через Вознесенськ), 211+920, здійснено габаритно-ваговий контроль автомобіля марки МАЗ 544008, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричіпом МАЗ 9330 реєстраційний номер НОМЕР_2 .

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю 26.04.2018 р. складено акт №0004188 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, яким зафіксоване порушення вимог ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме надання послуг із перевезення вантажу (маршрут с. Великі Коровинці (Житомирська обл.) - Миколаїв, 531 км) із перевищенням навантажень на одиничну вісь транспортного засобу.

Позивач зазначає, що нормативно допустиме навантаження одиничної осі становить 11 т, а фактичне навантаження - 14, 35 т. При цьому перевезення здійснювалося без оформлення дозволу, що дає право на рух автомобільними дорогами України.

До вказаного акту проведений розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування №026/21 від 26.04.2018 р., згідно з яким за перевищення нормативних параметрів нараховано до сплати 1146,96 євро. Розрахунок проведений відповідно до затвердженої формули (з урахуванням норм пункту 31і, затвердженої постановою КМУ №879 від 27.06.2007), а саме: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де (П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів; К - коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі) П=(0,72) х 531 х' 3=1146,96.

Окрім того, начальником Управління Укратрансбезпеки у Вінницькій області 05.06.2018 р. винесено постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу № 049078 на ФОП Янчук Р.М. про стягнення адміністративно-господарського штрафу у сумі 1700 грн, скеровано заяву про відкриття виконавчого провадження до Крижопільського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області.

Крижопільським районним відділом державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області 03.12.2018 р. винесено постанову про закінчення виконавчого провадження у зв`язку із оплатою штрафу у сумі 1700 грн (виконавче провадження № 56998497).

Разом з тим позивач стверджує, що відповідно до положень пункту 4 Правил №30 випливає, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), видані перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно п.27 Порядку №879 від 27.06.2007 р. передбачено, що плата за проїзд справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Так, відповідно до показників валютного ринку, що міститься на офіційному Інтернет - представництві Національного банку України, на день проведення розрахунку, тобто на 26.04.2018 р., курс гривні щодо євро становив: 100 євро = 3201,0659 гривень.

На підставі викладеного, перевізнику ФОП Янчук Р.М., Управлінням Укртрансбезпеки в Миколаївській області нараховано плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування - в сумі 1146,96 євро, яка станом на 26.04.2018 р. еквівалентна 36 714 гривень 94 копійки.

Відповідно до Закону України Про автомобільний транспорт та інші підзаконні нормативно-правові акти про автомобільний транспорт, Укртрансбезпека та її територіальні органи мають підстави на стягнення плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автодорогами загального користування, що випливає з покладених на неї завдань щодо державного контролю за додержанням вимог законодавства про автомобільний транспорт, а несплата суб`єктами господарювання таких коштів у добровільному порядку тягне за собою ненадходження коштів до Державного бюджету України, що суттєво порушує інтереси держави.

Незважаючи на вказане, Державною службою України з безпеки на транспорті, за наявності підстав, жодних заходів щодо захисту інтересів держави з метою надходження коштів до Державного бюджету України не вжито, що підтверджується листами управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області №34541/31/24-19 від 31.07.2019 р. та №388/31/23-20 від 18.02.2020 р.

З урахуванням вищевикладеного, підставою для представництва Бершадською місцевою прокуратурою інтересів держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті є факт несплати Відповідачем до Державного бюджету України плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 1146, 96 євро, що еквівалентно 36 714 грн. 94 коп. та нездійснення уповноваженим органом захисту інтересів держави з метою надходження коштів до бюджету.

Згідно із п.311 Порядку №879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.

Незважаючи на те, що відповідно до п.311 Порядку, перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки, за даними Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області, у визначений вище термін платник ФОП Янчук Р.М. дані кошти добровільно не сплатив.

За таких обставин визначена плата за проїзд, несплачена перевізником - власником транспортного засобу у встановлені чинним законодавством строки, набуває статусу заборгованості перед Державним бюджетом України, а відтак підлягає стягненню в судовому порядку.

За результатами розгляду справи суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі Порядок).

Згідно із ч. 3 п. 2 вказаного Порядку великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи на 2 відсотки.

Пунктом 3 зазначеного Порядку встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області на підставі направлення № 010498 на рейдову перевірку від 20.04.2008 р. на а/д М-24, Благовіщенське-Миколаїв (через Вознесенськ), 211+920, проведено габаритно-ваговий контроль автомобіля марки МАЗ 544008, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричіпом МАЗ 9330 реєстраційний номер НОМЕР_2 .

Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 , НОМЕР_4 зазначений автомобіль належить на праві власності Янчуку Я.М.

В ході проведеної перевірки виявлено факт перевезення вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України, без дозволу, виданого Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю 26.04.2018 р. складено акт №0004188 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, яким зафіксоване порушення вимог ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме надання послуг із перевезення вантажу (маршрут с. Великі Коровинці (Житомирська обл.) - Миколаїв, 531 км) із перевищенням навантажень на як на одиничну вісь транспортного засобу та довідка № 0012914 від 26.04.2018 р. про результати здійснення габаритно-вагового контролю.

Про факт порушення перевізником законодавства про автомобільний транспорт та складання відповідних актів посадовими особами було ознайомлено водія ОСОБА_1 , про що свідчать його підписи на вищевказаних актах.

На підставі складених у ході здійснення габаритно-вагового контролю матеріалів посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області актів було здійснено розрахунок плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування, який є додатком до акту та нараховано плату за проїзд у розмірі 1146,96 євро. Розрахунок проведений відповідно до затвердженої формули (з урахуванням норм пункту 31-1, затвердженої постановою КМУ №879 від 27.06.2007), а саме: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де (П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів; К - коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі) П=(0,72) х 531 х' 3=1146,96 євро.

Відповідно до офіційного курсу гривні до іноземної валюти, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 26.04.2018 р. 100 Євро складає 3201,0659 гривень, що підтверджується наявним у справі довідкою щодо іноземних валют на дату 26.04.2018 р. (а.с 47).

В матеріалах справи міститься лист № 3138/30-1-18 від 29.05.2018 р. Управління Укртрансбезпеки в Миколаївській області на адресу Янчук Р.М. ( АДРЕСА_2 ), в якому повідомлено, що останньому нараховано плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового/великогабаритного транспортного засобу марки МАЗ 544 008, д.н.з. НОМЕР_5 , в розмірі 1146,96 євро. При цьому вказано, що плату необхідно здійснити протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати та повідомити про це відповідний територіальний орган Державної служби України з безпеки на транспорті.

З матеріалів справи вбачається, що супровідним на адресу відповідача були надіслані копія постанови № 049078 від 05.06.2018 р. про застосування фінансової санкції за порушення законодавства про автомобільний транспорт, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. (а.с. 41).

Частиною 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" № 3353-ХІІ від 30.06.1993 передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ст. 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" № 2344-ІІІ від 05.04.2001 автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; водій - особа, який керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.

Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються санкції, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону - штраф у розмірі ста неоподатковуваних доходів громадян.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" № 2862-ІV від 08.09.2005 передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху України, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі вважаються здвоєними або строєним, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5м.

Відповідно до п. 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого Наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 р. № 1007/1207, посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю, у тому числі:

- здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 року №422;

- складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 311 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

Як зазначено вище, уповноваженими представниками Управління Укртрансбезпеки у Миколаївській області області 26.04.2018 р. під час рейдової перевірки транспортного засобу марки МАЗ 544008 реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричіпом МАЗ 9330 реєстраційний номер НОМЕР_6 , який належить на праві приватної власності Янчуку Руслану Миколайовичу було виявлено та зафіксовано перевищення ваги.

А саме було встановлено: надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких передбачено ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме: відсутній дозвіл на рух шляхами України із перевищенням вагових обмежень на одинарну вісь, яка становить 14,35 тон при допустимих 11 тон, що є порушенням п. 22.5 Правил дорожнього руху України та підставою для нарахування плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.

При здійсненні перевірки ваги транспортного засобу уповноваженими представниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області були досліджені наступні документи:

- товарно-транспортна накладна № ЗФ100723519 від 21.08.2018, відповідно до якої загальна маса вантажу складає 2230,480 кг;

- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу.(а.с.26).

За наслідками здійснення габаритно-вагового контролю складена довідка № 0012914 від 26.04.2018 р. в якій зазначено, що навантаження на осі складає 7.75, 14,35, 4,55, 6,25 тони, повна маса транспортного засобу 37,650 тонн. (а.с 23).

Згідно із пунктом 30 Порядку № 879 плата за проїзд великоваговогота/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою:

П = (Рзм+Рнв+Рг) х В

де П - розмір плати за проїзд;

Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

Рив - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду;

В - відстань перевезення, кілометрів.

Відповідно до пункту 311 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру:

до 10 відсотків - у подвійному розмірі;

на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі;

більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Відповідно до наданого розрахунку до оплати підлягає 1146,96 євро.

Разом з тим, пунктом 27 Порядку №879 передбачено, що плата за проїзд справляється в Національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Як уже зазначалось вище судом , відповідно до офіційного курсу гривні до іноземної валюти, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 26.04.2018 р. 100 Євро складає 3201,0659 гривень, що підтверджується наявним у справі довідкою щодо іноземних валют на дату 26.04.2018 р. (а.с 47).

Прокурор в позові просить стягнути з відповідача плату за проїзд у розмірі 36 714, 94 грн. ( 1146,96 євро).

Згідно із ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розміні.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Аналогічним чином питання відшкодування збитків врегульовано Господарським кодексом України.

Так, відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.

Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили згідно вимог ч. 2 статті 86 ГПК України. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Прокурором доведено суду порушення економічних інтересів держави у зв`язку з порушенням відповідачем норм законодавства щодо проїзду великовагових та транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та невиконанням обов`язку з внесення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового транспортного засобу марки МАЗ 544008 реєстраційний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом МАЗ 9330 реєстраційний номер НОМЕР_2 , а також правомірність нарахування та стягнення плати за перевищення ваги транспортного засобу, що належить відповідачу на праві приватної власності.

Відповідач доказів добровільної оплати нарахованої йому плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у зв`язку з перевищенням вагових нормативів та наявності дозволу на право руху автомобільними дорогами України з перевищенням вагових обмежень суду не надав. Контрозрахунок заявленої до стягнення суми також не надав.

За таких обставин, позовні вимоги про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 1146,96 євро, що еквівалентно 36 714,94 грн., обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 2, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 42, 45, 46, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 91, 123, 129, п.2 ч. 1 ст. 231, ст.ст. 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1 . Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з фізичної особи-підприємця Янчука Руслана Миколайовича ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код фізичної особи НОМЕР_7 ) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, пр. Перемоги буд. 14, код. ЄДРПОУ 39816845) 36 714,94 грн плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом, що еквівалентно 1146,96 євро відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 26.04.2018 в дохід Державного бюджету України (отримувач: Миколаївське ГУК/Микол. обл./21081301/ ЄДРПОУ 37992030, р/р UA548999980333259304000014001 в Казначейство України (ЕАП).

3. Стягнути з фізичної особи-підприємця Янчука Руслана Миколайовича ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код фізичної особи НОМЕР_7 ) на користь прокуратури Вінницької області (м. Вінниця, вул. Монастирська, 33, код ЄДРПОУ 02909909, Державна казначейська служба України, м. Київ, р/р UA 568201720343110002000003988, МФО 820172, отримувач: Прокуратура Вінницької області) витрати, понесені на сплату судового збору в сумі 2102,00 грн.

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

5. Згідно з приписами ч.1 ст.241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

6. Згідно з положеннями ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

7. Примірник повного судового рішення надіслати учасникам справи рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення.

Повне рішення складено 27 серпня 2020 р.

Суддя Яремчук Ю.О.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2,3 - позивачу Бершадська місцева прокуратура 24400, Вінницька область, м. Бершадь, вул. Шевченка, 4.; Державна служба України з безпеки на транспорті 01135, м.Київ, пр. Перемоги буд. 14;

4 - відповідачу Фізичній особі-підприємцю Янчуку Руслану Миколайовичу АДРЕСА_1

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення19.08.2020
Оприлюднено28.08.2020
Номер документу91166537
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —902/341/20

Судовий наказ від 17.09.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Судовий наказ від 17.09.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Рішення від 19.08.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 22.06.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 01.06.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 04.05.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

Ухвала від 10.04.2020

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Яремчук Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні