РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.08.2020 м. Івано-ФранківськСправа № 909/81/20
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Малєєвої О. В., секретар судового засідання Дзіворонюк М. Я.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ МЕТАЛ ГРУП"
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЖЕНЕРАЛ ВЕЙ БІЛДІНГ"
про стягнення заборгованості за договором поставки від 30.01.2018 № ІФ-ЧМ-825 у розмірі 1 740 916, 17 грн, з яких основна заборгованість - 1 447 519, 19 грн, інфляційні втрати - 90 005, 80 грн, 3% річних - 48 330, 04 грн, пеня - 155 061, 14 грн,
за участю:
представників позивача Мануйленко С. О., Родько О. А.,
представник відповідача в судове засідання не з`явився,
ухвалив таке рішення.
1. Суть спору.
1.1 ТОВ "АВ МЕТАЛ ГРУП" звернулося з позовом до ТОВ "ДЖЕНЕРАЛ ВЕЙ БІЛДІНГ" про стягнення заборгованості за договором поставки від 30.01.2018 № ІФ-ЧМ-825 у розмірі 1 740 916, 17 грн, з яких основна заборгованість - 1 447 519, 19 грн, інфляційні втрати - 90 005, 80 грн, 3% річних - 48 330, 04 грн, пеня - 155 061, 14 грн.
2. Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.
2.1 Для розгляду даної справи було визначено суддю ОСОБА_1 (протокол автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.02.2020).
Суд згідно з ухвалою від 04.02.2020 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначив підготовче засідання; встановив строки для подання заяв по суті.
Вища рада правосуддя ухвалила звільнити у відставку з посади судді Господарського суду Івано-Франківської області суддю ОСОБА_1 , що унеможливлювало її подальшу участь в розгляді справи. А тому відповідно до приписів ст. 32 ГПК України здійснено повторний автоматизований розподіл судової справи.
Для розгляду даної справи було визначено суддю Кобецьку С. М. (протокол автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.05.2020), яка заявила самовідвід (ухвала від 22.05.2020).
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.05.2020 для розгляду даної справи визначено суддю Малєєву О. В.
2.2 Відповідно до ухвали від 04.02.2020 з метою забезпечення позову у даній справі накладено арешт на грошові кошти ТОВ "ДЖЕНЕРАЛ ВЕЙ БІЛДІНГ", що знаходяться на поточних рахунках в установах банків, а також грошові кошти, що знаходяться на поточних рахунках в установах банків та будуть встановлені в рамках виконавчого провадження на суму заявлених позовних вимог в розмірі 1 740 916, 17 грн.
2.3 Ухвала про відкриття провадження від 04.02.2020, в якій встановлено строки на подання відзиву, вручена відповідачу 06.02.2020 (повідомлення про вручення поштового відправлення № 7601864990354). Відповідач у встановлені строки відзиву не подав, проти позову не заперечив. А тому згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України, ч. 2 ст. 178 ГПК України суд вирішує спір за наявними матеріалами.
2.4 Відповідач в судові засідання не з`являвся. Про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином ухвалами від 01.06.2020 (повідомлення про вручення поштового відправлення № 7601865993748), ухвала від 24.06.2020 (повідомлення про вручення поштового відправлення № 7601866315182), ухвала від 08.07.2020 (повідомлення про вручення поштового відправлення № 7601866281946).
3. Зміст позовних вимог та заперечень на позов.
3.1 Позовна заява (вх.№1937/20 від 03.02.2020).
Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором поставки. Вказує на те, що відповідач не оплатив поставлений позивачем товар на суму 1 447 519, 19 грн. На вказану суму заборгованості відповідно до ст. 625 ЦК України нарахував 90 005, 80 грн інфляційних втрат та 48 330, 04 грн 3% річних. Відповідно до норм законодавства та умов договору нарахував пеню у розмірі 155 061, 14 грн. Позовні вимоги обґрунтовує приписами ст. 173, 265 ГК України, ст. 509, 525, 526, 610, 611, 626-628, 692, 712 ЦК України.
3.2 Відповідач відзив на позов не надав, проти позову не заперечив.
4.Обставини справи, оцінка доказів.
Дослідивши зібрані у справі докази, оцінивши їх відповідно до приписів ст. 86 ГПК України, суд встановив таке.
4.1 Між ТОВ "АВ МЕТАЛ ГРУП", як постачальником, та ТОВ "ДЖЕНЕРАЛ ВЕЙ БІЛДІНГ2, як покупцем, укладено договір поставки від 30.01.2018 № ІФ-ЧМ-825.
4.1.1 Умови договору такі.
- Постачальник зобов`язується у термін встановлений даним договором, передати у власність покупця металопродукцію/металопрокат (далі за текстом - товар), а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах, визначених цим договором (п. 1.1).
- Ціна за одиницю товару, загальна кількість, асортимент, сортамент товару визначається у рахунках на оплату (далі - рахунки) постачальника або специфікаціях, що є невід`ємними частинами даного договору, при цьому кількість товару є орієнтовною, остаточна кількість товару зазначається у видаткових накладних (п. 1.2).
- Сторони також дійшли згоди щодо можливості заміни сортаменту товару, до поставки Товару, за письмовим зверненням покупця, погодженим постачальником, за умови не перевищення загальної вартості товару узгодженого у рахунках постачальника або специфікаціях (п. 1.3).
- За усною або письмовою заявкою покупця, постачальник надає супутні послуги - порізка, навантаження, розвантаження, пакування, транспортні послуги тощо. Оплата відповідних послуг здійснюється в рамках даного договору (п. 1.5).
- Постачальник поставляє покупцю товар окремими партіями (п. 2.1).
- Поставка товару за цим договором здійснюються у відповідності до Міжнародних правил тлумачення торговельних термінів ІНКОТЕРМС 2010 на умовах EXW-склад постачальника, якщо інше не зазначено у рахунках або специфікація. Постачальник має право надати покупцеві перелік складів, з яких можливо здійснювати самовивіз товару. В такому випадку покупець може обрати адресу самовивозу на свій розсуд (п. 2.2).
- Строк поставки товару протягом 5 робочих днів з моменту отримання на поточний рахунок постачальника 100% попередньої оплати, якщо інше не обумовлено сторонами у рахунках або специфікаціях (п. 2.3).
- Прийом товару за кількістю та якістю здійснюється представником покупця, уповноваженим за довіреністю (що має містити наступні реквізити: назву документа, дату складання, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції, посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис, засвідчений належним чином, або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції) на отримання товарно-матеріальних цінностей:
- за кількістю - відповідно до ваги, зазначеній у видатковій накладній;
- за якістю - згідно із сертифікатом якості виробника (за вимогою покупця надається копія, засвідчена постачальником).
Відвантаження товару зі складу постачальника здійснюється винятково на підставі довіреності, оформленої з боку покупця належним чином (п. 2.5).
- У випадку скасування довіреності або зміни будь-якої інформації, що зазначена в довіреності, покупець зобов`язаний негайно повідомити про це постачальника з одночасним наданням нової довіреності на отримання товару. Вказані зміни починають діяти для постачальника з дня наступного за днем отримання письмового повідомлення покупця. Товар, переданий особам, які вказані у відповідній довіреності, до моменту вручення постачальникові відповідного повідомлення про припинення повноважень цих осіб, вважається таким, що прийнятий та отриманий покупцем (п. 2.6).
- Право власності на поставлену партію товару і ризики загибелі та/або пошкодження товару переходять від постачальника до покупця з моменту передачі-прийому товару покупцю/першому перевізнику в пункті поставки і засвідчується підписанням сторонами видаткової накладної. Датою отримання покупцем партії товару та супровідних документів є дата видаткової накладної (п. 2.7).
- Всі розрахунки за даним договором відбуваються виключно в національній валюті України - гривні (п. 3.1).
- Оплата здійснюється покупцем в безготівковому порядку шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Фактом оплати вважається надходження грошових коштів на поточний рахунок постачальника (п. 3.2).
- В платіжному документів покупець повинен вказати номер та дату даного договору. У випадку надходження коштів без зазначених реквізитів, кошти вважаються невизначеними, постачальник відвантаження не здійснює, та відповідальності за використання коштів не несе (п. 3.3).
- Сторони погодили наступну черговість погашення вимог за грошовими зобов`язаннями покупця: у разі недостатності суми проведеного покупцем платежу для погашення грошових вимог постачальника у повному обсязі, здійснюється послідовне погашення суми основного боргу, коли будь-яка отримана в подальшому сума в першу чергу погашає найперший неоплачений на дату платежу товаророзпорядчий документ, і до останнього (п. 3.4).
- Порядок розрахунків: 100% попередня оплата, якщо інше не обумовлено в специфікаціях (п. 3.5).
- Строк оплати товару встановлено в рахунку, якщо інше не зазначено в специфікаціях. Факт оплати товару є підтвердженням отримання покупцем рахунку. За згодою сторін (письмовою чи усною) товар може поставлено без попередньої оплати або погодження відтермінування оплати, при цьому покупець повинен здійснити оплату протягом 3-х банківських днів з моменту отримання товару (п. 3.6).
- У випадку прострочення покупцем оплати за рахунком або неповної оплати рахунку, у постачальника не виникає зустрічне зобов`язання щодо поставки товару. При цьому постачальник має право направити покупцю новий рахунок із зазначенням нових цін (п. 3.7).
- Загальна сума договору складається із вартості всіх партій товару, у відповідності до видаткових накладних, що були поставлені за цим договором у період його дії (п. 3.8).
- За вимогою будь-якої сторони даного договору, сторони зобов`язані звірити стан розрахунків, оформити та підписати наданий акт звірки взаєморозрахунків (далі - акт звірки). Акт звірки вважається узгодженим за відсутності письмових зауважень, які сторона має право надати впродовж 7-ми робочих днів з дня отримання акту звірки (п. 3.9).
- Приймання товару за кількістю здійснюється у відповідності до умов цього договору та Інструкції про порядок прийому продукції виробничо-технічного призначення товарів народного споживання за кількістю, затвердженою постановою Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.1965 № П-6. Виклик представника постачальника для складання акту є обов`язковим (п. 6.1).
- При поставці товару на умовах EXW або FCA прийом товару за кількістю здійснюється на складі постачальника (п. 6.2).
- Сторони погодили, що товар, який постачальник придбав за теоретичною вагою, згідної з сертифікатами якості заводу-виробника, відвантажується покупцю за аналогічним методом зважування (п. 6.3).
- У випадку порушення строків оплати за поставлений товар, покупець зобов`язаний сплатити постачальнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу, за кожен день порушення строку (п. 7.1).
4.1.2 Постачальник здійснював поставку товару партіями:
- рахунок на оплату від 02.10.2018 № 2300032492, видаткова накладна від 02.10.2018 № 23032705 та товарно-транспортна накладна від 02.10.2018 на суму 397 874, 90 грн;
- рахунок на оплату від 02.10.2018 № 2300033193, видаткова накладна від 03.10.2018 №23032774 та товарно-транспортна накладна від 03.10.2018 на суму 410 057, 77 грн;
- рахунок на оплату від 31.10.2018 № 2300036846, видаткова накладна від 01.11.2018 № 23036963 та товарно-транспортна накладна від 01.11.2018 на суму 240 523, 55 грн;
- рахунок на оплату від 14.11.2018 № 2300038560, видаткова накладна від 14.11.2018 № 23038818 та товарно-транспортна накладна від 14.11.2018 на суму 19 997, 51 грн.
- рахунок на оплату від 17.12.2018 № 2300042001, видаткова накладна від 17.12.2018 № 23042781 та товарно транспортна накладна від 17.12.2018 на суму 110 359, 50 грн;
- рахунок на оплату від 22.12.2018 № 2300042485, видаткова накладна від 22.12.2018 № 23043448 та товарно-транспортна накладна від 22.12.2018 на суму 192 737, 41 грн.
- рахунок на оплату від 18.09.2019 № 2300025367, видаткова накладна від 18.09.2019 № 23032163 та товарно-транспортна накладна від 18.09.2019 на суму 13 231, 20 грн;
- рахунок на оплату від 18.09.2019 № 2300025363, видаткова накладна від 23.09.2019 № 23032699 на суму 79 592, 27 грн.
Надалі 04.10.2019 сторони підписали специфікацію до договору поставки, яка є його невід`ємною частиною. В специфікації сторони погодили, що загальна сума за специфікацією 276 654, 32 грн, термін постачання жовтень 2019 року, умови постачання: FCA склад постачальника згідно ІНКОТЕРМС 2010. Умови оплати: відстрочка платежу протягом одного банківського дня. Вказаний товар отриманий покупцем (рахунок на оплату від 04.10.2019 № 2300027182, видаткова накладна від 04.10.2019 № 23034609 та товарно-транспортна накладна від 04.10.2019).
4.1.3 Позивач приєднав копії довіреностей уповноважених осіб покупця на отримання матеріальних цінностей від ТОВ "АВ МЕТАЛ ГРУП".
4.2 Відповідач частково оплатив товар, поставлений за товарно-транспортною накладною від 02.10.2018 (платіжне доручення від 14.03.2019 № 156 на суму 123 000 грн; платіжне доручення від 18.09.2019 № 229 на суму 31 900 грн; платіжне доручення від 19.09.2019 № 323 на суму 12 000 грн; платіжне доручення від 20.09.2019 № 325 на суму 36 880, 03 грн; платіжне доручення від 20.09.2019 № 326 на суму 12 000 грн). Залишок заборгованості по вказаній накладній становить 104 365, 66 грн. Доказів оплати товару за іншими накладними немає.
5. Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.
5.1 При вирішенні даного спору суд виходить з того, що відповідно до ч. 1 ст. 67 ГК України відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов`язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України (ч. 2 ст. 67 ГК України).
За договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму (ч. 1 ст. 265 ГК України). Вказане положення кореспондується з приписами ст. 712 ЦК України.
Згідно з ч. 2 ст. 712 ЦК України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
5.2 На підставі господарського договору між суб`єктами господарювання виникають господарські зобов`язання, в силу яких один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку (ст.173, 174 ГК України).
Згідно з ч. 1 ст. 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.
Частиною 1 ст. 193 ГК України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з ст. 525, 526, 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Як передбачено п. 2 ч. 1 ст. 664 ЦК України, обов`язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.
Згідно з ч. 1 ст. 692 ЦК України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок (ч. 1 ст. 253 ЦК України).
За приписами ч.1 ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч. 1 ст. 612 ЦК України).
Відповідач не виконав своїх зобов`язань щодо своєчасної та повної оплати товару, який поставлено відповідно до вказаних видаткових та товарно-транспортних накладних.
5.3 Згідно з ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Перевіривши правильність розрахунків позивача щодо нарахування інфляційних втрат та 3% річних, суд вважає їх обґрунтованими. Інфляційні втрати становлять - 90 005, 80 грн, 3% річних - 48 330, 04 грн.
5.4 Відповідно до ст. 230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Статтею 549 ЦК України визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Сторони в договорі передбачили, що за порушення строку оплати за поставлений товар покупець зобов`язаний сплатити постачальнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ.
Суд перевірив правильність розрахунків позивача щодо нарахування пені в розмірі 155 061, 14 грн і висновує про його обґрунтованість.
6. Висновки суду.
6.1 Суд доходить висновку про задоволення позову і стягнення з відповідача на користь позивача 1 740 916, 17 грн, з яких основна заборгованість - 1 447 519, 19 грн, інфляційні втрати - 90 005, 80 грн, 3% річних - 48 330, 04 грн, пеня - 155 061, 14 грн.
7. Судові витрати.
7.1 Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач, як судові витрати, визначив судовий збір у розмірі 26 113, 74 грн (платіжне доручення від 30.01.2020 № 2000400335).
7.2 Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, враховуючи задоволення позову, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст. 2, 86, 129, 145, 233, 236-238, 240, 241, 256, п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовольнити позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ МЕТАЛ ГРУП"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЖЕНЕРАЛ ВЕЙ БІЛДІНГ" про стягнення заборгованості за договором поставки від 30.01.2018 № ІФ-ЧМ-825 у розмірі 1 740 916, 17 грн, з яких основна заборгованість - 1 447 519, 19 грн, інфляційні втрати - 90 005, 80 грн, 3% річних - 48 330, 04 грн, пеня - 155 061, 14 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЖЕНЕРАЛ ВЕЙ БІЛДІНГ" (вул. Незалежності, 18, офіс 14, м. Івано-Франківськ, 76018, ідентифікаційний код 41267992) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВ МЕТАЛ ГРУП" (вул. Шолом-Алейхема, 5, Шевченківський район, м. Дніпро, 49000, ідентифікаційний код 36441934) заборгованості за договором поставки від 30.01.2018 № ІФ-ЧМ-825 у розмірі 1 740 916, 17 грн (один мільйон сімсот сорок тисяч дев`ятсот шістнадцять гривень сімнадцять копійок), з яких основна заборгованість - 1 447 519, 19 грн, інфляційні втрати - 90 005, 80 грн, 3% річних - 48 330, 04 грн, пеня - 155 061, 14 грн, а також 26 113, 74 грн (двадцять шість тисяч сто тринадцять гривень сімдесят чотири копійки) судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 27.08.2020.
Суддя О. В. Малєєва
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2020 |
Оприлюднено | 28.08.2020 |
Номер документу | 91166929 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Малєєва О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні