Рішення
від 20.08.2020 по справі 906/891/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" серпня 2020 р. м. Житомир Справа № 906/891/20

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Давидюка В.К.,

секретаря судового засідання Зоренка О.М.

за участю представників сторін:

від позивача: Забігайло Л.В. - довіреність №2954/16-20 від 17.08.2020

від відповідача: Григорчук В.В. - довіреність №348/01-23 від 03.08.2020

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі за правилами загального позовного провадження справу за позовом Житомирського обласного центру зайнятості в особі Коростишівської районної філії Житомирського обласного центру зайнятості до Сектору освіти Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області

про стягнення 21181,84 грн

Житомирський обласний центр зайнятості в особі Коростишівської районної філії Житомирського обласного центру зайнятості звернувся з позовом до Сектору освіти Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області про стягнення 21181,84 грн виплаченої допомоги по безробіттю ОСОБА_1 .

Ухвалою від 27.07.2020 суд відкрив провадження у справі та призначив підготовче судове засідання на 20.08.2020 о 11:00.

Представник відповідача в засіданні суду надав відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що відповідно до бюджетних асигнувань на 2020 рік, кошти по виплаті Коростишівській районній філії Житомирського обласного центру зайнятості не передбачені, тому заявлену суму Сектор освіти Коростишівської районної державної адміністрації сплатити не має можливості.

Водночас представник в засіданні суду вказав, що спір між сторонами не є господарським, посилаючись на ст. 4, 19 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до ст. 14 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" органи, що здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування є органами владних повноважень. В даному випадку Житомирський обласний центр зайнятості в особі Коростишівської районної філії Житомирського обласного центру зайнятості виступає як суб`єкт владних повноважень у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування, тому провадження у справі необхідно припинити, оскільки спір не підлягає розгляду в господарському суді.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 231 ГПК України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства;

Розглянувши клопотання представника Сектору освіти Коростишівської РДА, суд звертає увагу, що спірні правовідносини виникли за участю суб`єкта владних повноважень (Коростишівського районного центру зайнятості, правонаступником якого є Житомирський обласний центр зайнятості на підставі наказу Державної служби зайнятості від 18.10.2016 №167 "Про організацію базових центів зайнятості Житомирської області"), який не здійснював владних управлінських функцій. З огляду на правові підстави позову, спір про право, який виник в силу визначеного законом зобов`язання, за наслідком прийняття судового рішення про поновлення на роботі працівника юридичної особи, яка не перебуває у відносинах владного підпорядкування щодо Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, є за своєю правовою природою господарсько-правовим і підлягає розгляду в судах господарської юрисдикції (постанова Великої Палати Верховного Суду від 16.10.2018 у справі № 814/2595/16).

Враховуючи викладене, клопотання представника Сектору освіти Коростишівської РДА про закриття провадження у справі не підлягає задоволенню.

Представники сторін в засіданні суду надали згоду про початок розгляду справи по суті.

Представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених позовній заяві. Зазначив, що ОСОБА_1 поновлено на роботі на підставі наказу від 11.05.2018 №36-к/тр.

Представник відповідача підтримав доводи, зазначені у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд -

ВСТАНОВИВ:

01.08.2017 ОСОБА_1 звернулася до Коростишівського районного центру зайнятості з заявою про надання статусу безробітного (а.с. 5).

Згідно з персональною карткою ОСОБА_1 , останнім місцем роботи вказано Відділ освіти Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області, посада - спеціаліст-бухгалтер, дата припинення виду зайнятості - 30.06.2017, причина припинення - п. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України (а.с. 4).

З 08.08.2017 ОСОБА_1 розпочато виплату допомоги по безробіттю. Відповідно до довідки центру зайнятості, ОСОБА_1 отримала допомогу по безробіттю у сумі 21181,84 грн (а.с. 6-8).

Постановою Апеляційного суду Житомирської області від 10.05.2018 у справі №280/999/17 ОСОБА_1 поновлено на роботі на посаді спеціаліста ІІ категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Коростишівської районної державної адміністрації з 30.06.2017 (а.с.11).

З метою досудового врегулювання спору Коростишівський районний центр зайнятості направив до Відділу освіти Коростишівської районної державної адміністрації претензію про повернення коштів (№290 від 16.05.2018) (а.с.10).

Відділ освіти Коростишівської районної державної адміністрації надіслав відповідь на претензію, якою повідомив про подання касаційної скарги на постанову Апеляційного суду Житомирської області від 10.05.2018 у справі №280/999/17 до Верховного Суду (а.с. 12).

Постановою Верховного Суду від 05.05.2020 у справі №280/999/17 касаційну скаргу Відділу освіти Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області залишено без задоволення, а постанову Апеляційного суду Житомирської області від 10.05.2018 - без змін (http://www.reestr.court.gov.ua/Review/89107350).

12.05.2020 Коростишівська районна філія Житомирського обласного центру зайнятості, яка утворена наказом Житомирського обласного центру зайнятості №156 від 25.04.2018 (а.с. 17), направила до Сектору освіти Коростишівської районної державної адміністрації лист про повернення коштів розмірі 21181,84 грн (а.с.13).

Сектор освіти Коростишівської районної державної адміністрації листом від 09.06.2020 повідомив, що кошти у вказаній сумі до затвердженого кошторису сектору освіти на 2020 рік не передбачені (а.с. 14).

Частиною 1 ст. 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення", статус безробітного може набути, зокрема, особа працездатного віку, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.

Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування (ч. 2 ст. 43 Закону України "Про зайнятість населення").

Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції визначено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 №198 (у редакції від 30.11.2016).

Згідно з п. 3 Порядку, реєстрація безробітних, які звертаються за сприянням у працевлаштуванні (далі - реєстрація), проводиться центром зайнятості незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування. Під час проведення реєстрації працівник центру зайнятості заповнює в Єдиній інформаційно-аналітичній системі державної служби зайнятості персональну картку, в якій зазначаються персональні дані безробітного (прізвище, ім`я та по батькові, зареєстроване місце проживання чи перебування, число, місяць та рік народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відповідну відмітку в паспорті), відомості про останнє місце роботи або вид діяльності згідно із частиною першою статті 4 Закону України "Про зайнятість населення", підстава для припинення трудових відносин відповідно до запису в трудовій книжці або іншого виду діяльності, що підтверджено документально. Форма персональної картки та додатки до неї затверджуються Мінсоцполітики. Реєстрація проводиться за умови пред`явлення паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України, облікової картки платника податків, трудової книжки (цивільно-правового договору чи документа, який підтверджує період зайнятості), а в разі потреби також військового квитка, диплома або іншого документа про освіту.

Рішення про надання статусу безробітного чи відмову у наданні такого статусу приймається центром зайнятості не пізніше ніж протягом семи календарних днів з дня подання особою заяви про надання статусу безробітного (п. 6 Порядку).

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" до роботодавців, зокрема, належать: установи утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, та які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Як передбачено ст. 44 Закону України "Про зайнятість населення", зареєстровані безробітні мають право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття та соціальні послуги відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та цього Закону.

Нормами Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" встановлено право застрахованих осіб на матеріальне забезпечення на випадок безробіття, види забезпечення, зокрема, допомогу по безробіттю,

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону, допомога по безробіттю виплачується з 8 дня після реєстрації застрахованої особи в установленому порядку в державній службі зайнятості.

Постановою Апеляційного суду Житомирської області від 10.05.2018 у справі №280/999/17, яке залишено без змін постановою Верховного Суду від 05.05.2020, ОСОБА_1 поновлено на роботі з 30.06.2017 на посаді спеціаліста ІІ категорії централізованої бухгалтерії відділу освіти Коростишівської районної державної адміністрації.

Як визначено ч.4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У пункті 34 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 № 9 "Про практику розгляду судами трудових спорів" зазначено, що рішення про поновлення на роботі вважається виконаним з дня видання власником або уповноваженим ним органом про це наказу.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду.

Частиною 4 ст. 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" визначено, що із роботодавця утримуються: сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду; незаконно виплачена безробітному сума забезпечення у разі неповідомлення про його прийняття на роботу; незаконно отримана сума допомоги по частковому безробіттю.

Розмір шкоди визначений сумою, яка виплачена як допомога по безробіттю ОСОБА_1 за період перебування на обліку в Коростишівському районному центрі зайнятості, та становить 21181,84 грн.

За ознаками використання праці та оформлення трудових відносин відповідач підпадає під визначення роботодавця незаконно звільненого працівника, а тому в силу ч. 4 ст. 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" зобов`язаний нести матеріальну відповідальність (грошове зобов`язання).

Отже, обов`язок працедавця відшкодувати фонду соціального страхування суму виплат по безробіттю та наданих соціальних послуг виникає за наслідком прийняття судового рішення про поновлення працівника на роботі (постанова Верховного Суду у складі колегії КГС від 06.07.2018 року у справі № 921/220/17-г/16).

З урахуванням того факту, що ОСОБА_1 поновлено на роботі за судовим рішенням, виплачена їй за період незаконного звільнення допомога по безробіттю, підлягає відшкодування за рахунок роботодавця.

За ч. 2, 3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 73 ГПК України).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача у справі ґрунтуються на положеннях Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", а тому є правомірними.

Судовий збір, в порядку ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Сектору освіти Коростишівської районної державної адміністрації Житомирської області (12501, Житомирська обл., м. Коростишів, вул. Дарбіняна, 5, ідентифікаційний код 02143063)

на користь Житомирського обласного центру зайнятості (10001, м. Житомир, вул. Київська, 83, ідентифікаційний код 03491398) в особі Коростишівської районної філії Житомирського обласного центру зайнятості (12501, Житомирська обл., м. Коростишів, вул. Героїв Небесної Сотні, 32, код ВП: 42111100)

- 21181,84 грн виплаченої допомоги по безробіттю;

- 2102,00 грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 27.08.20

Суддя Давидюк В.К.

Віддрукувати:

1 - в справу;

2,3- сторонам (рек. з пов)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення20.08.2020
Оприлюднено28.08.2020
Номер документу91191652
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/891/20

Рішення від 20.08.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 27.07.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні