Рішення
від 27.08.2020 по справі 140/7468/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2020 року ЛуцькСправа № 140/7468/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського приватного підприємства "Несвіч" до Управління Укртрансбезпеки у Волинській області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Сільськогосподарське приватне підприємство "Несвіч" (далі - СГПП "Несвіч", позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Управління Укртрансбезпеки у Волинській області (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №183831 від 04.05.2020 у розмірі 1700,00 грн.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Волинській області здійснено перевірку транспортного засобу СГПП "Несвіч", за результатами якої було складено акт №210732 від 12.03.2020, в якому встановлено порушення ст. 34, 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме, відсутній щоденний реєстраційний листок режимів праці та відпочинку водія ОСОБА_1 за 12.03.2020, чим порушено наказ МТЗУ №340 від 07.06.2010 та №385 від 24.06.2010.

За результатами розгляду акту №210732 від 12.03.2020 Управлінням Укртансбезпеки у Волинській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №183831 від 04.05.2020, якою на СГПП "Несвіч" накладено штраф у розмірі 1700,00 грн за порушення абз. 3 частини 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Позивач вважає постанову №183831 від 04.05.2020 протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки, згідно з ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством, а отже відсутній обов`язок наявності у водія тахографа, протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, тахокарт (у випадку наявності аналогового тахографа) та чіп-карт водіїв (у випадку наявності цифрового тахографа), і як наслідок не тягне за собою відповідальність передбачену абз. 3 ч. 1 ст. 60 даного Закону.

Зазначає, що за відсутність реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарт, передбачена відповідальність абз. 11 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" яким визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку - штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, обов`язок ведення реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарт, протоколів перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, непред`явлення яких до перевірки тягне застосування адміністративно-господарської відповідальності, покладений на водіїв, які здійснюють міжнародні автомобільні перевезення.

Враховуючи здійснення водієм транспортного засобу, що належить СГПП "Несвіч", внутрішнього автомобільного перевезення, а не міжнародного, обов`язок ведення та пред`явлення до перевірки, зокрема, тахокарт був відсутній.

Крім того, позивач зазначає, що Порядком №1567 визначено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання, яка про час і місце розгляду такої справи повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. Водночас, справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт Управління Укртрансбезпеки у Волинській області розглянуло без повідомлення уповноваженої особи суб`єкта господарювання - СГПП "Несвіч" в тому числі без присутності такої особи. Що позбавило позивача права надати пояснення щодо встановленого порушення, а також змоги надати докази на спростування висновків акта перевірки.

З наведених підстав просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.06.2020 відкрито провадження в зазначеній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Представник відповідача у відзиві на позовну заяву від 21.07.2020 (а.с.32-40) зазначив, що 12.03.2020 контролюючими особами Управління Укртрансбезпеки у Волинській області, відповідно до щотижневого графіку проведення перевірок з 10.03.2020 до 15.03.2020 та направлення на рейдову перевірку №011870 від 06.03.2020 на 133 км автомобільної дороги М-19 Київ - Ковель - Ягодин проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів, під час якої був зупинений транспортний засіб марки DAF номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом, номерний знак НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_2 .

Для перевірки водій транспортного засобу марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 , ОСОБА_2 надав: посвідчення водія відповідної категорії серії НОМЕР_3 , виданого 19.10.2018 ТСЦ 0741; свідоцтво про реєстрацію тягача марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 серії НОМЕР_4 ; свідоцтво про реєстрацію напівпричепа, номерний знак НОМЕР_2 серії НОМЕР_5 ; пропуск №562 від 11.03.2020 на перевезення карбаміду масою в 24,75 тонн.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 , транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 та напівпричіп, номерний знак НОМЕР_2 належить СГПП Несвіч .

В ході проведення перевірки відповідачем були виявлені порушення, відповідальність за які передбачена ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", зокрема: надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких передбачено ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме без оформленого щоденного реєстраційного листка обліку режимів праці та відпочинку водія ОСОБА_2 .

Вказане вище порушення зафіксоване в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 12.03.2020 №210732. У цьому ж акті проведення перевірки вказано, що транспортний засіб обладнаний повіреним тахографом.

У графі пояснення водія про причини порушень акта проведення перевірки №2010732 від 12.03.2020, водій ОСОБА_2 поставив свій підпис, пояснень, заперечень чи зауважень не надав.

На розгляд в Управлінні Укртрансбезпеки у Волинській області 04.05.2020 справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт СГПП Несвіч запрошено повідомленням №33904/21/24-20 від 23.04.2020. На вказану дату та час розгляду справи позивач не прибув, відтак розгляд справи проводився за наявними матеріалами без його участі, що узгоджується з вимогами п. 27 Порядку №1567. Водночас, направлення запрошення на розгляд справи простою кореспонденцією не може бути єдиною та самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення, оскільки факт порушення законодавства про автомобільний транспорт встановлений та нічим не спростований.

04.05.2020 за результатами розгляду справи про порушення в Управлінні Укртрансбезпеки у Волинській області було винесено постанову №183831 про застосування до СГПП Несвіч адміністративно-господарського штрафу в розмірі 1 700,00 грн.

Вказує, що доводи позивача щодо відсутності обов`язку застосовувати контрольні пристрої при здійсненні внутрішніх перевезень по Україні є безпідставними, оскільки перелік документів визначений статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" не є вичерпним.

Відповідно до п. 3.3. Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії.

У даному випадку, позивач, він же власник транспортного засобу марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 , не забезпечив наявність та оформлення щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку водія ОСОБА_2 за 12.03.2020.

Враховуючи вищенаведене, представник відповідача вважає, що постанова №183831 від 04.05.2020 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в розмірі 1 700,00 грн відповідає нормам чинного законодавства та підлягає обов`язковому виконанню, а тому просив відмовити позивачу у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

У відповіді на відзив від 04.08.2020 представник позивача підтримав вимоги викладені у позовній заяві, просив позов задовольнити (а.с.52-56).

Суд, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

12.03.2019 контролюючими особами Управління Укртрансбезпеки у Волинській області відповідно до щотижневого графіку проведення перевірок з 10.03.2020 до 15.03.2020 та направлення на рейдову перевірку №011870 від 06.03.2020 на 133 км автомобільної дороги М-19 Київ - Ковель - Ягодин проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів, під час якої був зупинений транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом, номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_2 (а.с.41-42).

В ході проведення перевірки транспортного засобу марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом, номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_2 відповідачем були виявлені порушення, зокрема: надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких передбачено ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме без оформленого щоденного реєстраційного листка обліку режимів праці та відпочинку водія ОСОБА_2 .

Для перевірки водій транспортного засобу марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 , ОСОБА_2 надав: посвідчення водія відповідної категорії серії НОМЕР_3 , виданого 19.10.2018 ТСЦ 0741; свідоцтво про реєстрацію тягача марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 серії НОМЕР_4 ; свідоцтво про реєстрацію напівпричепа, номерний знак НОМЕР_2 серії НОМЕР_5 ; пропуск №562 від 11.03.2020 на перевезення карбаміду масою в 24,75 тонн.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_4 , транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 та напівпричіп, номерний знак НОМЕР_2 належить СГПП Несвіч .

За результатами перевірки складено акт №210732 від 12.03.2020 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, яким зафіксовано порушення, відповідальність за які передбачена ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", зокрема, надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких передбачено ст.ст.34, 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме без оформленого щоденного реєстраційного листка обліку режимів праці та відпочинку водія ОСОБА_2 . В акті перевірки зазначено, що транспортний засіб обладнаний повіреним тахографом (а.с.9).

04.05.2020 начальником управління Укртрансбезпеки у Волинській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №183831, якою до СГПП Несвіч , за допущене порушення законодавства про автомобільний транспорт, а саме: не оформлені документи, перелік яких передбачено статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за яке передбачено абзацом 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", застосовано штраф у сумі 1 700,00 грн (а.с.10)

Не погоджуючись із прийнятою постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Під час розгляду адміністративної справи встановлено, що підставою для притягнення позивача до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу став висновок відповідача про відсутність у водія перевізника документів необхідних для здійснення перевезення, а саме щоденного реєстраційного листка режиму праці та відпочинку водія - тахокарти.

Суд зазначає, що засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні визначає Закон України Про автомобільний транспорт .

Відповідно до статті 1 Закону України Про автомобільний транспорт , автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Згідно приписів статті 6 Закону України Про автомобільний транспорт , державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

Суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами (далі - Порядок №1567).

Пунктом 2 Порядку №1567 визначено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до пункту 3 Порядку №1567, органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Згідно пункту 14 Порядку №1567, рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до пункту 15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Згідно пункту 21 Порядку №1567, у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Так, під час проведеної рейдової перевірки управлінням Укртрансбезпеки встановлено порушення перевізником СГПП Несвіч вимог статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт , в частині відсутності у водія ОСОБА_2 реєстраційного листка режиму праці та відпочинку водія - тахокарти.

Суд зазначає, що відповідно приписів статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт , автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Отже, виходячи зі змісту цієї норми Закону, перелік документів, які повинні мати водій для здійснення внутрішніх вантажних перевезень, зазначений у ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт не є вичерпним, до таких документів належать також інші документи, передбачені законодавством.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340 від 07.06.2010, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за №811/18106, з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв колісних транспортних засобів, затверджено Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, відповідно до п.п.1.2, 1.3 якого Положення встановлює особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі - водії) та порядок його обліку. Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

Пунктом 6.1 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, зокрема, визначено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.

Як встановлено з матеріалів адміністративної справи, перевізником СГПП Несвіч під час проведення рейдової перевірки здійснювалось перевезення вантажу загальною масою 39,41 тони, що підтверджується ТТН №НС000000562 від 12.03.2020, що свідчить про те, що таке перевезення повинно здійснюватися і здійснювалося за наявності діючого та повіреного тахографа.

Наказом Міністерством транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 №385 затверджено Інструкцію з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (далі - Інструкція №385), яка визначає порядок установлення, технічного обслуговування та використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільних транспортних засобах (крім таксі), які використовуються для надання послуг з перевезення пасажирів та вантажів, та поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Відповідно до пункту 1.3 Інструкції №385, ця інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Згідно пункту 1.4 Інструкції №385, контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.

Відповідно до пункту 3.1 Інструкції №385, виробники транспортних засобів, перевізники, водії та ПСТ використовують тахографи, тахокарти, картки до цифрових тахографів, тип яких затверджено відповідно до вимог ЄУТР.

Згідно з пунктом 3.3 Інструкції №385 використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті водій транспортного засобу, обладнаного тахографом:

забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа;

своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання;

використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом;

має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом;

у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від і руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв);

у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Відповідно до п.3.5 Інструкції № 385 перевізники:

- забезпечують водіїв, які відправляються в рейс необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий);

- зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати

закінчення терміну їх дії;

- аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.

Відповідно до ст.18 Закону №2344-III з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України "Про транспорт" від 10.11.1994 №232/94-ВР нормативні акти, які визначають умови перевезень, порядок використання засобів транспорту, шляхів сполучення, організації безпеки руху, охорони громадського порядку, пожежної безпеки, санітарні та екологічні вимоги, що діють на транспорті, є обов`язковими для власників транспорту і громадян, які користуються послугами транспорту та шляхами сполучення.

Згідно з статтею 34 Закону №2344-III автомобільний перевізник повинен, зокрема виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.

Таким чином, обов`язок позивача щодо дотримання вимог підзаконного нормативного акта - Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 07.06.2010 №340, передбачено чинним законодавством.

Як було вищезазначено, відповідно до п. 3.3. Інструкції №385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом, повинен мати при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Перевізники забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії.

З 20.12.2010 набула чинності Поправка №6 до Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів (ЄУТР) підписаної у Женеві 1 липня 1970 року в частині надання до контролю реєстраційних листків (тахограм) за поточний день та попередні 28 календарних днів, а в разі відсутності тахокарт надання Бланку підтвердження діяльності, який заповнюється транспортним підприємством та водієм перед рейсом.

Отже, водії мають надавати інспектору для контролю реєстраційні заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.

Як вбачається з акту проведення перевірки від 12.03.2020, транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 з напівпричепом, номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_2 обладнаний повіреним тахографом.

Однак, як вказано в акті проведення перевірки у водія був відсутній щоденний реєстраційний листок обліку режимів праці та відпочинку водія ОСОБА_2 за 12.03.2020.

Як вбачається з оскаржуваної позивачем постанови відповідача, фактичною підставою застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу стало надання останнім послуг з перевезень вантажу без оформлення документів, перелік яких визначений ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Враховуючи те, що перелік документів, визначений ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" не є вичерпним, а необхідність мати у наявності протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом прямо передбачена законодавством, суд робить висновок про відсутність підстав для скасування постанови Управління Укртрансбезпеки у Волинській області.

У даному випадку, позивач, він же власник транспортного засобу марки DAF, номерний знак НОМЕР_1 , не забезпечив наявність та оформлення щоденного реєстраційного листка режимів праці та відпочинку (тахокарти) водія ОСОБА_2 за 12.03.2020.

Аналогічні висновки наведені Вищим адміністративним судом України в ухвалі від 17.02.2016 у справі К/800/19930/15, та в постанові від 29.03.2017 у справі № К/800/16628/15 (№813/5710/14).

Згідно приписів статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт , за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

За таких обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість застосування до позивача штрафних санкцій за порушення вимог статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт .

Зважаючи на зазначене, Управлінням Укртрансбезпеки у Волинській області правомірно було винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №183831 від 04.05.2020 за порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та відповідно до ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" у відношенні позивача застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Щодо твердження позивача, що відповідачем порушено вимоги Порядку №1567, а саме не повідомлено позивача про час і місце розгляду справи під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням, а справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт Управління Укртрансбезпеки у Волинській області розглянуло без уповноваженої особи суб`єкта господарювання - СГПП "Несвіч", суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 25, 26 та 27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2006 №1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Відповідно до вимог пунктів 25, 26 Порядку №1567 про розгляд в Управлінні Укртрансбезпеки у Волинській області 04.05.2020 справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт, уповноважену особу СГПП Несвіч запрошено повідомленням №33904/21/24-20 від 23.04.2020.

На вказану дату та час розгляду справи позивач не прибув, відтак розгляд справи проводився за наявними матеріалами без участі уповноваженої особи СГПП Несвіч , що узгоджується з вимогами п. 27 Порядку №1567.

Водночас, направлення запрошення на розгляд справи простою кореспонденцією не може бути єдиною та самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення, оскільки факт порушення законодавства про автомобільний транспорт є встановлений та не спростований.

Аналогічний висновок викладений в постанові Верховного Суду від 01.03.2018 у справі №820/4810/17 (К/9901/1438/18), у якій зазначено, що відсутність особи під час розгляду справи про накладення адміністративно-господарського штрафу не позбавляє особу спростовувати вину у суді, та, у зв`язку з цим, не може бути самостійною підставою для скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про правомірність винесеної Управлінням Укртрансбезпеки у Волинській області постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №183831 від 04.05.2020 за порушення ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідно до ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Відповідно до положень частин першої - третьої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. У адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд на підставі аналізу норм чинного законодавства, що врегульовує спірні правовідносини та встановлених обставин справи, перевірених письмовими доказами, дійшов висновку, що відповідачем належними та допустимими доказами доведено законність та обґрунтованість прийняття оскаржуваної постанови, а тому позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Керуючись статтями 243- 246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Сільськогосподарського приватного підприємства "Несвіч" до Управління Укртрансбезпеки у Волинській області про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №183831 від 04.05.2020, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, встановленого статтею 295 КАС України, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Позивач: Сільськогосподарське приватне підприємство "Несвіч" (45652, Волинська область, Луцький район, с. Несвіч, вул. Центральна, буд. 30, код ЄДРПОУ 03737327).

Відповідач: Управління Укртрансбезпеки у Волинській області (43020, Волинська область, м. Луцьк, вул. Кільцева, 1, код ЄДРПОУ 39816845).

Суддя Т.М. Димарчук

Дата ухвалення рішення27.08.2020
Оприлюднено31.08.2020

Судовий реєстр по справі —140/7468/20

Постанова від 22.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 27.08.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні