ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
17 серпня 2020 року о/об 17 год. 05 хв.Справа № 280/704/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу
до Комунального некомерційного підприємства Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги Веселівської селищної ради (72202, Запорізька область, Веселівський район, смт.Веселе, вул.Горького, буд.2А/3; код ЄДРПОУ 40214913)
про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (надалі - позивач, ГУ ДСУНС у Запорізькій області) до Комунального некомерційного підприємства Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги Веселівської селищної ради (надалі - відповідач), в якому позивач просить суд: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень Комунального некомерційного підприємства Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги Веселівської селищної ради, розташованих за адресом: Запорізька область, Веселівський район, смт.Веселе, вул.Горького, буд.2А/3, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію будівель, споруд та приміщень за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління ДСНС України у Запорізькій області.
У позові зазначено наступне. У ході перевірки позивачем встановлено, що об`єкт відповідача експлуатується з порушенням вимог пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: 1) об`єкти КНП "Веселівський ЦПМСД" не забезпечені необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння відповідно до вимог пункту 6.2.3. Таблиці 4. ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди"; 2) керівником підприємства не визначені обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту та не передбачено це у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про КНП "Веселівський ЦПМСД"; 3) не встановлено на кожному об`єкті підприємства (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим; 4) не розроблені та не затверджені керівником підприємства або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки для кожного приміщення об`єктів КНП "Веселівський ЦПМСД"; 5) не розроблені та не вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі в приміщеннях Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги; 6) територія підприємства, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки, відповідно до ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности"; 7) працівниками підприємства не забезпечене дотримання встановленого протипожежного режиму, виконання вимоги "Правил пожежної безпеки в Україні" та інших нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки; 8) суб`єктом господарювання (КНП "Веселівський ЦПМСД") не подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки; 9) орендарями приміщень в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги (аптека, кабінет масажу та майстерня по ремонту та пошиву взуття) не подано декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки; 10) посадові особи та працівники підприємства не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 за №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях"; 11) входи до будинків та споруд об`єктів підприємства не забезпечені освітленням; 12) допущене зменшення класу вогнестійкості проходок електричних кабелів через огороджувальні конструкції в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги, з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди, яка менша, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності). У місцях проходок трубопроводів через протипожежні перешкоди допущено ізоляцію з горючих матеріалів; 13) не проведене обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) на об`єктах підприємства; 14) допущене захаращування горища Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги сторонніми предметами; 15) двері підвалу Веселівського відділення центру первинної медико- санітарної допомоги не утримуються зачиненими. На дверях горища, електрощитової, підвалу не вказане місце зберігання ключів; 16) допущено встановлення на вікнах 1-го поверху будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги глухих ґрат; 17) сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги не забезпечені евакуаційним освітленням; 18) допущено використання болтових з`єднань та інших запорів, що важко відчиняються зсередини дверей на шляхах евакуації в будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги; 19) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів на всіх об`єктах підприємства не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 20) місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужу вальні затискачі на всіх об`єктах підприємства не забезпечені мінімальним перехідним опором, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків; 21) допущено використання тимчасових дільниць електромережі в будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги; 22) допущене встановлення електророзеток, вимикачів, перемикачів та інших подібних апаратів в будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги на горючі основи (конструкції); 23) допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи та їх експлуатація зі знятими ковпаками (розсіювачами) в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги; 24) не проведений замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; 25) об`єкти підприємства не обладнані системами протипожежного захисту та оповіщення відповідно до пункту 8.1. додатку А та пункту 10.2. додатку Б ДБН 6.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; 26) пожежні кран-комплекти в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги не укомплектовані пожежними рукавами та стволами, а також важелем для полегшення відкривання вентилів. Елементи з`єднання пожежних кранів, рукавів та ручних пожежних стволів не забезпечені однотипними; 27) не проведено технічне обслуговування і перевірку працездатності пожежних кран-комплектів Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги. Пожежні кран-комплекти знаходяться в несправному стані; 28) об`єкти та приміщення підприємства не забезпечені первинними засобами пожежогасіння які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; 29) не проведено технічне обслуговування всіх вогнегасників, які є в наявності на об`єктах підприємства; 30) не проведено ідентифікацію об`єкта щодо визначення потенційної небезпеки; 31) працівників підприємства не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту. На підставі викладеного позивач просить суд застосувати до відповідача заходи реагування.
Позивач підтримав позовні вимоги.
Відповідачем подано до суду відзив на адміністративний позов, в якому зазначено наступне. Відповідачем вжиті заходи на усунення наведених у позові порушень. Захід реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі не може бути застосований до підприємства, яке не є власником приміщення. Заявлені заходи реагування не є співмірними щодо обмеження права громадян на медичну допомогу.
Відповідач проти позову фактично заперечував.
Ухвалою судді від 10.02.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін та призначено судове засідання на 10.03.2020.
10.03.2020 ухвалою суду відкладено розгляд справи та призначено судове засідання на 06.04.2020.
06.04.2020 ухвалою суду відкладено розгляд справи та призначено судове засідання на 12.05.2020.
12.05.2020 ухвалою суду відкладено розгляд справи та призначено судове засідання на 17.08.2020.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
Згідно з складеним 17.12.2019 співробітниками ГУ ДСУНС у Запорізькій області Актом №139 (надалі - Акт перевірки №139 від 17.12.2019) у період з 16.12.2019 по 17.12.2019 проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Вказаний Акт перевірки №139 від 17.12.2019 підписаний представником відповідача без жодних зауважень чи застережень.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує лише порушеннями, зазначеними в пунктах 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 26, 30, 31, 32, 34, 36, 38, 40, 41, 43, 44, 48, 55, 56 Опису виявлених порушень вимог законодавства Акту перевірки №139 від 17.12.2019.
В обґрунтування позиції по справі відповідачем надано до суду: Статут Комунального некомерційного підприємства Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги Веселівської селищної ради; Припис від 19.12.2019 за №82 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки; лист відповідача від 31.01.2020 за №65 на адресу начальника Веселівського районного сектору ГУ ДСНС України в Запорізькій області; Розпорядження селищного голови від 19.02.2020 за №57 Про передачу частини будівлі в оперативне управління КНП Веселівський ЦПМСД ВСР ; Наказ відповідача від 08.01.2020 за №19-р Про призначення відповідальних за додержанням та виконанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території, об`єктах, та в приміщеннях комунального некомерційного підприємства "Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Веселівської селищної ради ; Наказ відповідача від 10.01.2020 за №15-р Про визначення і обладнання місць для куріння на території КНП Веселівського ЦПМСД ВСР з додатками; Наказ відповідача від 10.01.2020 за №16-р Про затвердження санітарних норм і правил та по КНП Веселівський ЦПМСД ВСР ; лист відповідача від 07.02.2020 за №78 на адресу начальника Управління соціального захисту населення Веселівської РДА ЗО; фотоматеріали.
У період з 17.02.2020 по 21.02.2020 співробітниками ГУ ДСУНС у Запорізькій проведено планову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №27 (надалі - Акт перевірки №27 від 21.02.2020).
Відповідно до Акту перевірки №27 від 21.02.2020 залишились не усунутими такі порушення: 1) об`єкти КНП "Веселівський ЦПМСД" не забезпечені необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння відповідно до вимог пункту 6.2.3. Таблиці 4. ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди"; 2) суб`єктом господарювання (КНП "Веселівський ЦПМСД") не подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки; 3) орендарями приміщень в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги (аптека, кабінет масажу та майстерня по ремонту та пошиву взуття) не подано декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки; 4) посадові особи та працівники підприємства не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 за №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях"; 5) допущене зменшення класу вогнестійкості проходок електричних кабелів через огороджувальні конструкції в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги, з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди, яка менша, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності). У місцях проходок трубопроводів через протипожежні перешкоди допущено ізоляцію з горючих матеріалів; 6) не проведене обробляння засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнестійкості дерев`яних елементів горищного покриття (крокви, лати) на об`єктах підприємства; 7) допущено встановлення на вікнах 1-го поверху будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги глухих ґрат; 8) сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги не забезпечені евакуаційним освітленням; 9) допущено використання болтових з`єднань та інших запорів, що важко відчиняються зсередини дверей на шляхах евакуації в будівлі Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги; 10) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів на всіх об`єктах підприємства не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 11) не проведений замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; 12) об`єкти підприємства не обладнані системами протипожежного захисту та оповіщення відповідно до пункту 8.1. додатку А та пункту 10.2. додатку Б ДБН 6.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту"; 13) пожежні кран-комплекти в Веселівському відділенні центру первинної медико-санітарної допомоги не укомплектовані пожежними рукавами та стволами, а також важелем для полегшення відкривання вентилів. Елементи з`єднання пожежних кранів, рукавів та ручних пожежних стволів не забезпечені однотипними; 14) не проведено технічне обслуговування і перевірку працездатності пожежних кран-комплектів Веселівського відділення центру первинної медико-санітарної допомоги. Пожежні кран-комплекти знаходяться в несправному стані; 15) об`єкти та приміщення підприємства не забезпечені первинними засобами пожежогасіння які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; 16) не проведено ідентифікацію об`єкта щодо визначення потенційної небезпеки; 17) працівників підприємства не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту.
При вирішенні спору по суті суд виходить з існування наведених в Акті перевірки №27 від 21.02.2020 порушень та вважає, що відповідачем частково усунені порушення наведені в Акті перевірки №139 від 17.12.2019.
Документальних доказів повного усунення порушень наведених в Акті перевірки №139 від 17.12.2019 - відповідач до суду не надав.
Як свідчать матеріали справи, відповідачем у повному обсязі не усунуті наведені в Акті перевірки №139 від 17.12.2019 порушення.
У суду не викликає зауважень до викладеного в Акті перевірки №139 від 17.12.2019 та позовній заяві як порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Так, п.1.1 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні , затверджених 30.12.2014 наказом Міністерства внутрішніх справ України, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (надалі - Правила пожежної безпеки в Україні ), передбачено, що усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах (п.1.1 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні ).
Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (п.1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні ).
Згідно з п.1.6 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.
Відповідно до п.2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
Як зазначено у ч.2 ст.57 Кодексу цивільного захисту України, початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація), а для суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення (далі - оцінка протипожежного стану). Оцінка протипожежного стану проводиться суб`єктом господарювання, який одержав відповідну ліцензію. Висновок за результатами оцінки протипожежного стану оформляється та надається суб`єктом господарювання, який проводив оцінку протипожежного стану. Позитивний висновок за результатами оцінки протипожежного стану надається до початку роботи новоутворених підприємств, до початку використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості, за відсутності фактів порушення правил пожежної безпеки та діє до реєстрації декларації.
У ч.4 ст.57 Кодексу цивільного захисту України зазначено, що декларація подається суб`єктом господарювання до державного адміністратора або центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки (дозвільного органу). Декларація реєструється дозвільним органом на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня її надходження. Датою надходження декларації вважається дата її реєстрації як вхідної кореспонденції державним адміністратором або дозвільним органом, а в разі надсилання рекомендованим листом - дата, зазначена на поштовому штемпелі підприємства зв`язку. Державний адміністратор протягом одного робочого дня після надходження декларації передає її дозвільному органу. Якщо декларацію подано чи оформлено з порушенням установлених вимог, дозвільний орган відмовляє в реєстрації декларації та повертає її суб`єкту господарювання для доопрацювання. У разі якщо дозвільним органом не зареєстровано декларацію і не відмовлено в її реєстрації в установлений абзацом другим цієї частини строк, право на вчинення дій щодо провадження господарської діяльності, передбачених частиною другою цієї статті, виникає наступного дня після завершення строку, встановленого для реєстрації декларації. У такому разі декларація вважається зареєстрованою. Декларація не подається: 1) на використання торговельних місць, кіосків та контейнерів, якщо їх розміщено на ринку відповідно до схеми, погодженої з органом державного пожежного нагляду; 2) орендарем об`єкта нерухомості (особою, яка використовує об`єкт нерухомості за цивільно-правовим договором, що не передбачає перехід права власності на цей об`єкт) за умови, що декларацію на об`єкт нерухомості зареєстровано власником; 3) на використання об`єктів, що в установленому законодавством порядку приймаються в експлуатацію після завершення будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту.
Відповідно до п.16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .
Згідно з п.4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Як зазначено у п.1 ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки;
Відповідно до п.2.4 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні клас вогнестійкості проходок електричних кабелів та інженерного обладнання будинків через огороджувальні конструкції з нормованою межею вогнестійкості або через протипожежні перешкоди має бути не меншим, ніж нормована межа вогнестійкості цієї огороджувальної конструкції або протипожежної перешкоди за ознаками Е (показник втрати цілісності) та І (показник втрати теплоізолювальної спроможності). У місцях проходок трубопроводів через протипожежні перешкоди трубопроводи та їхню ізоляцію слід виконувати з негорючих матеріалів.
Згідно з п.2.16 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат останні повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті). Установлювати глухі ґрати дозволяється у квартирах, банках, касах, складах, коморах, кімнатах для зберігання зброї і боєприпасів, а також на інших приміщеннях, розрахованих на одночасне перебування до 50 осіб (крім навчальних закладів), та в інших випадках, передбачених нормами і правилами, затвердженими в установленому порядку.
У п.2.31 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні зазначено, що сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
Як зазначено у п.2.37 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні , не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали.
Згідно з п.1.20 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.
Відповідно до пп.2 п.2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам: кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними.
Як зазначено у пп.9 п.2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні , система внутрішнього протипожежного водопроводу повинна відповідати таким вимогам: пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання.
Згідно з п.3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку. Ця вимога стосується також будівель, споруд та приміщень, обладнаних будь-якими типами систем пожежогасіння, пожежної сигналізації або внутрішніми пожежними кран-комплектами. До початку експлуатації об`єкти (будинки, споруди, приміщення, технологічні установки) повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників, затвердженими наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року №151, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за №554/9153.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.
Як зазначено у п.1 ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.
Згідно з п.6 Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів , затвердженої 23.02.2006 наказом МНС України №98, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20.03.2006 за №286/12160 (надалі - Методика ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів ), ідентифікація передбачає аналіз структури об`єктів господарської діяльності та характеру їх функціонування для встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення НС, а також визначення рівнів можливих НС.
Відповідно до п.7 Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів у процесі ідентифікації розглядаються і ураховуються внутрішні і зовнішні чинники небезпеки. Внутрішні чинники небезпеки характеризують небезпечність будов, споруд, обладнання, технологічних процесів об`єкта господарської діяльності та речовин, що виготовляються, переробляються, зберігаються чи транспортуються на його території. Зовнішні чинники небезпеки безпосередньо не пов`язані з функціонуванням об`єкта господарської діяльності, але можуть ініціювати виникнення НС на ньому та негативно впливати на її розвиток (природні явища та аварії на об`єктах, які розташовані поблизу).
Суд вважає, що виявлені позивачем під час позапланової перевірки відповідача як кожне правопорушення окремо, так і всі правопорушення в цілому створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Звідси, на думку суду, залишення не усуненим відповідачем хоча б одного з порушення наведеного в Акті перевірки №139 від 17.12.2019 залишає існування загрози життю та/або здоров`ю людей.
Як зазначено у ст.1 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки , у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: суб`єкт господарської діяльності - юридична або фізична особа, у власності або у користуванні якої є хоча б один об`єкт підвищеної небезпеки; об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об`єкти як такі, що відповідно до закону є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру; (…).
У п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого 16.12.2015 постановою Кабінету Міністрів України №1052, зазначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пп.48 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого 16.12.2015 постановою Кабінету Міністрів України №1052, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань: складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідачем не подано до суду доказів відсутності зазначених у позові порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей під час експлуатації ним об`єкту, що перевірявся позивачем.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідачем документально не доведено, що на день судового розгляду справи усунуті підстави для вжиття заходів, зазначених у позовній заяві.
При цьому, у ч.1 ст.6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності зазначено: 1.Підставами для здійснення позапланових заходів є: подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; … перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю); … Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). … .
Враховуючи наведені норми права та те, що компетентним суб`єктом владних повноважень з питань існування загрози життю та/або здоров`ю людей при порушенні вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є позивач, то суд вважає обґрунтованою позицію позивача наведеною у позові, що безперечним доказом усунення відповідачем порушень буде відповідний Акт позапланової перевірки, складений позивачем, про усунення відповідачем виявлених порушень у повному обсязі.
Однак, на день судового засідання до суду не надано відповідного Акту позапланової перевірки, складеного позивачем, про усунення відповідачем виявлених порушень у повному обсязі.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи проти позову відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 12, 139, 143, 243-246, 262 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити у повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, споруд та приміщень Комунального некомерційного підприємства Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги Веселівської селищної ради, розташованих за адресою: 72202, Запорізька область, Веселівський район, смт.Веселе, вул.Горького, буд.2А/3, шляхом зобов`язання Комунальне некомерційне підприємство Веселівський центр первинної медико-санітарної допомоги Веселівської селищної ради (72202, Запорізька область, Веселівський район, смт.Веселе, вул.Горького, буд.2А/3; код ЄДРПОУ 40214913) повністю зупинити експлуатацію будівель, споруд та приміщень за вказаною адресою, окрім робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень, що повинно бути встановлено на підставі перевірки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Фортечна, буд.65; код ЄДРПОУ 38625593).
У стягненні з відповідача на користь позивача суми сплаченого судового збору за подання адміністративного позову до суду - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Рішення виготовлено у повному обсязі 25.08.2020.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2020 |
Оприлюднено | 31.08.2020 |
Номер документу | 91204180 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні