РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
31 серпня 2020 р. Справа № 120/1282/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження справ за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до комунального закладу "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок") про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до комунального закладу "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок") про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що згідно з вимогами статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності з 12 по 23 серпня 2019 року здійснено перевірку комунального закладу "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок"), що знаходиться за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Леухи, вул. П.Савишина, 3а. За результатами перевірки у відповідності до вимог пункту 7 статті 7 Закону №877-У складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 23.08.2019 року № 176, яким встановлено терміни виконання виявлених порушень до 22.01.2020 року.
На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19, з 23 по 24 січня 2020 року здійснено позапланову перевірку вказаного закладу. За результатами перевірки складено акт від 24.01.2020 року № 15, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Припис від 23.08.2019 року №176 та Акт від 24.01.2020 року № 15 вручено завідуючій Леухівським ДНЗ ОСОБА_1 про що свідчать її власноручні підписи. Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту до Головного управління не надходило.
24.01.2020 року за результатами позапланової перевірки до адміністративної відповідальності за статтею 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення притягнуто завідуючу Леухівським ДНЗ ОСОБА_1
Штраф було сплачено добровільно, постанову про накладення штрафу ОСОБА_1 не оскаржувала, отже керівник закладу визнала вчинення порушень вимог пожежної безпеки.
Проте, станом на момент звернення з адміністративним позовом, будівлі та споруди школи експлуатуються відповідачем з грубим порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей. Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок"), що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 24.03.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
10.04.2020 року на адресу Вінницького окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву відповідно якого, представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог позивача. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що порушення, які були виявленні під час перевірки та зазначені в акті № 15 усунені частково, решта порушень буде усунена згодом. Відтак, з огляду на часткове усунення виявлених порушень та те, що в іншій частині проводяться роботи з їх усунення, просить у задоволенні адміністративного позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що з 12 по 23 серпня 2019 року здійснено планову перевірку Комунального закладу Леухівський дошкільний навчальний заклад Барвінок загального розвитку Леухівської сільської ради Іллінецького району Вінницької області (далі - Леухівський ДНЗ) за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Леухи, вул. П.Савишина, 3а та складено Припис від 23.08.2019 року №176 (далі - Припис №176), яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 22.01.2020 року.
На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 року №44205/1/1-19 з 23 по 24 січня 2020 року здійснено позапланову перевірку Леухівського ДНЗ.
За результатами перевірки складено Акт від 24.01.2020 року №15 (далі - Акт №15), в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
1. На будівлі не встановлено пристрій блискавкозахисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (розділ 4 п. 1.21 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 року №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року №252/26697 (далі - ППБУ)) [п. 5 Припис №176; п. 1 Акт №15].
2. Об`єкт не забезпечено запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм (розділ 5 глава 2 ППБУ) [п. 4 Припис №176; п. 2 Акт №15].
3. Здійснюється експлуатація вбудованої котельні розташованої в будівлі дошкільного навчального закладу (розділ 4 гл. 2 ППБУ) [п. З Акт №15].
4. Дерев`яні конструкції будівлі не оброблено вогнетривким розчином (розділ 3 п. 2.5 ППБУ) [п. 7 Припис №176; п. 4 Акт №15].
5. Стаціонарні зовнішні пожежні сходи утримуються несправними та не пофарбованими (розділ 3 гл. 2 п. 2.15 ППБУ) [п. 5 Акт №15].
6. Не встановлено спеціальні пожежні щити (стенди) (розділ 5 п. 3.11 ППБУ) [п. 6 Акт №15].
7. Приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (розділ 5 п. 1.2 ППБУ) [п. 1 Припис №176; п. 7 Акт №15].
8. З`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (розділ 4 п. 1.6 ППБУ) [п. 8 Акт №15].
9. Не проведено заміри опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі (розділ 4 п. 1.20 ППБУ) [п. 6 Припис №176; п. 9 Акт №15].
10. Не забезпечено територію та приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності (розділ 5 п. 3.6 ППБУ) [п. 9 Припис №176; п. 10 Акт №15].
11. Не забезпечено персонал відповідними засобами захисту органів дихання (розділ 6 Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України 05.11.2018 року №879, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27.11.2018 року №1346/32798) [п. 12 Акт №15].
Припис від 23.08.2019 року №176 та Акт перевірки від 24.01.2020 року №15 вручені завідуючій Леухівським ДНЗ ОСОБА_1 , про що свідчать її власноручні підписи.
Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту перевірки до Головного управління не надходило.
24.01.2020 року за результатами позапланової перевірки складено протокол за статтею 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності завідуючу Леухівським ДНЗ ОСОБА_1 .
Штраф було сплачено добровільно, постанову про накладення штрафу ОСОБА_1 не оскаржувала.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд враховує наступне.
Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та її гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Принципи, засади та порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Разом з тим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування врегульовано Кодексом цивільного захисту України.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (надалі - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Статтею 4 Закону передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (абзац 3 статті 1 Закону).
Відповідно до частини 1 статті 7 Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частини 6, 7, 8 статті 7 Закону).
Відтак, системний аналіз наведених норм свідчить про те, що Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено право органів, уповноважених здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, на здійснення планових або позапланових заходів шляхом проведення перевірок та складення відповідного акту, на підставі якого, в разі виявлення порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Водночас, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відтак, аналіз приписів Кодексу цивільного захисту України дає підстави для висновку, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання зазначених вимог належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Разом із тим, як свідчать матеріали справи, станом на 24.01.2020 року будівля комунального закладу "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок") експлуатується з порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в акті перевірки від 24.02.2020 року №15, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.
Доводи представника відповідача про те, що ним частково усунуто виявлені позивачем у ході перевірки порушення, суд відхиляє, оскільки, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, повного усунення всіх виявлених порушень відповідачем не здійснено і кожне з порушень, що залишилися, є небезпечним для життя і здоров`я людей.
При цьому, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді, зокрема, повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень комунального закладу "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок") .
Вказані висновки кореспондується із правовою позицією Верховного Суду, яка викладена у постанові від 26.06.2018 року по справі № 823/589/16 та 11.12.2019 року по справі № №320/7019/18.
Відповідно до статей 9, 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши надані ним докази, суд доходить висновку, що позовну заяву належить задовольнити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.
Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність у суб`єкта владних повноважень витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до Комунального закладу Леухівський дошкільний навчальний заклад Барвінок загального розвитку Леухівської сільської ради Іллінецького району Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Комунального закладу Леухівський дошкільний навчальний заклад Барвінок загального розвитку Леухівської сільської ради Іллінецького району Вінницької області, за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Леухи, вул. П.Савишина, 3а, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 24.01.2020 року №15, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, 21021, код ЄДРПОУ 38635397)
Комунальний заклад "Леухівський дошкільний навчальний заклад "Барвінок" загального розвитку" Леухівської сільської ради Вінницької області (КЗ "Леухівський ДНЗ "Барвінок") (вул. П. Савишина, 3а, с. Леухи, Іллінецький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26241646)
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2020 |
Оприлюднено | 01.09.2020 |
Номер документу | 91217196 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні