Рішення
від 17.08.2020 по справі 120/2239/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

17 серпня 2020 р. Справа № 120/2239/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Мультян М.Б.,

секретаря судового засідання: Ковальова В.О.

представників позивача: Габрук С.М., Горенюка О.П., Дуднік В.С.

представника відповідача: Семко В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області до Відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та стягнення коштів,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулася Вапнярська селищна рада Томашпільського району Вінницької області з адміністративним позовом до Відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації, в якому просила визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації та стягнути з відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації на користь позивача кошти на відшкодування заборгованості по компенсації за невикористані відпустки у сумі 25477 гривень.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що рішенням від 07.09.2017 року Томашпільського районного суду Вінницької області у справі № 146/823/17 задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області про зобовязання виплатити ОСОБА_1 компенсацію за невикористані 98 календарних днів відпустки в розмірі 26281,64 гривні; 4464,00 гривні допомоги на оздоровлення; 4464,00 гривні виплати щорічної грошової винагороди за сумлінну працю; 21274,55 гривні середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні.

Відтак, з Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області стягнено кошти на компенсацію невикористаних календарних днів відпустки ОСОБА_1 .

Однак, позивач вважає, що оскільки за період, який відповідно рішення Томашпільського району Вінницької області вирішено стягнути компенсацію за невикористані календарні дні відпустки, ОСОБА_1 перебувала у трудових відносинах з відділом освіти Томашпільської районної державної адміністрації, вказану компенсацію належить стягувати з відповідача.

Тому, вважаючи бездіяльність відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації яка полягає у не виплаті та передачі Вапнярській селищній раді коштів на компенсацію за невикористані дні відпустки ОСОБА_1 протиправною, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення заборгованості у сумі 25477,10 грн з відповідача.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 04.06.2019 року відкрито провадження у справі та постановлено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засідання із викликом (повідомленням) сторін. Також даною ухвалою відповідачеві встановлено строк для подачі відзиву на позовну заяву у порядку визначеному статтею 162 КАС України.

На виконання вимог ухвали суду, 18.06.2020 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно якого відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що оскільки Вапнярська ОТГ є правонаступником відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації, а трудові відносини працівників шкіл з відділом освіти Томашпільської районної державної адміністрації перервані не були, тому підстав для нарахування компенсацію за невикористані дні відпустки ОСОБА_1 та перерахунку коштів у інші бюджети із даного питання у відповідача не було. Також представник відповідача зазначив, що ОСОБА_1 не зверталася до відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації із заявами щодо виплати компенсації за невикористані дні відпустки. Тому, оскільки трудові відносини ОСОБА_1 були припинені саме з позивачем, підстав для стягнення коштів з відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації не існує.

30.06.2020 року на адресу суду надійшла відповідь на відзив, відповідно якої позивач вважає відзив неправомірними та належним чином не обґрунтованими, оскільки під час передачі цілісного майнового комплексу Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського, кошти по заборгованості за невикористані відпустки працівників навчального закладу передано не було, відтак просить адміністративний позов задовольнити та постановити рішення про визнання протиправною бездіяльності відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації та стягнення на користь позивача коштів на відшкодування заборгованості по компенсації за невикористані відпустки у сумі 25477 гривень.

У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлений позов з підстав зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача заперечив проти задоволення адміністративного позову, з підстав викладених у відзиві на позов.

Заслухавши учасників справи, з`ясувавши обставини спірних правовідносин в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд враховує наступне.

Рішенням Томашпільського районного суду Вінницької області від 07.09.2017 року у справі № 146/823/17 задоволено позовні вимоги ОСОБА_1 до Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області. Стягнено з Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області на користь ОСОБА_1 компенсацію за невикористані 98 календарні дні відпустки в розмірі 26281,64 гривень (двадцять шість тисяч двісті вісімдесят одну гривню 64 копійки); 4464 гривні (чотири тисячі чотириста шістдесят чотири гривні) допомоги на оздоровлення; 4464 гривні (чотири тисячі чотириста шістдесят чотири гривні) виплати щорічної грошової винагороди за сумлінну працю; 21274,55 гривень (двадцять одну тисячу двісті сімдесят чотири гривні 55 копійок) - середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні, а також 640 гривень (шістсот сорок гривень) судових витрат, що складаються із сплаченого судового збору.

На виконання рішення Томашпільського районного суду Вінницької області від 07.09.2017 року у справі № 146/823/17, Вапнярською селищною радою Томашпільського району Вінницької області сплачено компенсацію за невикористані календарні дні відпустки ОСОБА_1 .

Однак, вважаючи бездіяльність відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації яка полягає у не виплаті та передачі Вапнярській селищній раді Томашпільського району Вінницької області коштів на компенсацію за невикористані дні відпустки ОСОБА_1 протиправною, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення заборгованості у сумі 25477,10 грн з відповідача.

Вирішуючи даний спір та надаючи оцінку встановленим обставинам, суд виходить з огляду на наступне.

Статтею 7 Конституції України закріплено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до статті 142 Конституції України, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об`єднувати на договірних засадах об`єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.

Держава бере участь у формуванні доходів бюджетів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування. Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.

Статтею 143 Конституції України встановлено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до статті 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Як встановлено частиною 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з пунктом 23 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Відповідно до частин 1, 2, 4, 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Згідно з частиною 1 статті 3 Європейської хартії місцевого самоврядування від 15.10.1985 року, ратифікованої Законом України від 15.07.1997 року № 452/97-ВР (далі - Європейська хартія місцевого самоврядування), місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання і управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.

У частині 3 статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування передбачено, що публічні повноваження здійснюються переважно тими органами публічної влади, які мають найтісніший контакт з громадянином.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, регулюються Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05.02.2015 року №157-VIII.

Відповідно до частин 1, 3 статті 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Так, відповідно до рішення № 171 11 сесії 7 скликання Томашпільської районної ради від 15.12.2016 року Про передачу об`єктів, що є спільною власністю територіальних громад Томашпільського району до комунальної власності Вапнярської селищної об`єднаної територіальної громади , були передані заклади загальної середньої освіти до Вапнярської селищної об`єднаної територіальної громади.

Наказом відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації № 281 від 26.12.2016 року з 01 січня 2017 року припинено фінансування Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського; припинено нарахування та виплату заробітної плати її працівникам; та надано Вапнярській об`єднаній територіальній громаді копії штатних розписів, тарифікаційних списків, поіменні списки працівників

Відповідно акту передачі-прийому із спільної власності територіальних громад Томашпільського району майна в галузі освіти до комунальної власності об`єднаної територіальної громади селища Вапнярка, цілісний майновий комплекс Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського було передано до Вапнярської селищної об`єднаної територіальної громади 03.01.2017 року.

Між тим, питання, що стосуються врегулювання трудових відносин із працівниками навчальних закладів при утворенні Вапнярської об`єднаної територіальної громади врегульовуються відповідно до Кодексом законів про працю України.

Так, відповідно частини 3 статті 36 КЗпП України, у разі зміни власника підприємства, а також у разі його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується.

Пунктом 19 постанови Пленуму Верховного Суду України Про практику розгляду судами трудових спорів від 06.11.92 року № 9 також визначено, що у випадках зміни власника підприємства (установи, організації) чи його реорганізації (злиття з іншим підприємством, приєднання до іншого підприємства, поділу підприємства, виділення з нього одного, або кількох нових підприємств, перетворення одного підприємства в інше) дія трудового договору працівника продовжується.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи передача цілісного майнового комплексу Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського до Вапнярської об`єднаної територіальної громади відбувалася без звільнення працівників.

Як встановлено матеріалами справи, розпорядженням Вапнярської селищної ради № 27 від 12.04.2017 року, директора Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського ОСОБА_1 звільнено із займаної посади з 13.04.2017 року згідно п. 1 ст. 38 КЗпП України в звязку із виходом на пенсію на підставі заяви останньої від 07 квітня 2017 року.

Тобто, саме Вапнярською селищною радою припинено трудові відносини з ОСОБА_1 .

Аналогічного висновку дійшов Томашпільський районний суд Вінницької області у рішенні від 07.09.2017 року у справі № 146/823/17, яким постановив стягнути з Вапнярської селищної ради компенсації за невикористані дні відпустки Вапнярук В.В.

Так, внаслідок прийнятого рішення, Вапнярською селищною радою об`єднаної територіальної громади Вінницької області рішенням 36 сесії 8 скликання від 22.02.2018 року внесено зніми до рішення 33 сесії 8 скликання від 21.12.2018 "Про затвердження бюджету Вапнярської селищної ради на 2018 рік" та за рахунок вільних залишків та залишків освітньої субвенції по загальному фонду станом на 01.01.2018 року збільшено кошторисні призначення по ТПКВКМБ 0611020 ФКВКБ 0921 "Надання загальної середньої освіти загальноосвітніми навчальними закладами" на КЕКВ 2111 оплата компенсації за невикористану відпустку ОСОБА_1 , згідно рішення Томашпільського районного суду Вінницької області від 07.09.2017 року.

Однак, із листом № 401 до відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації про передачу Вапнярській селищній раді коштів на компенасіцію за невикористані відпустки працівників Вапнярських ЗОШ, а також компенсації за невикористані дні відпустки ОСОБА_1 , позивач звернулася лише 31.03.2020 року.

Будь-яких інших заяв чи звернень Вапнярської селищної ради щодо передачі коштів на компенасацію за невикористані відпустки працівників Вапнярських ЗОШ, та зокрема щодо ОСОБА_1 , до відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації з моменту винесення рішення Томашпільського районного суду Вінницької області від 07.09.2017 року не надходило.

З цього приводу суд також звертає увагу на статтю 21 Закону України Про відпустки відповідно якої, за час відпустки працівникам виплачується заробітна плата.

Статтею 24 Закону України Про відпустки передбачено, що у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину - інваліда з дитинства підгрупи А I групи.

Відповідно до частини 1 статті 83 КЗпП України крім заробітної плати у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі невикористані ним дні щорічної відпустки.

Так, у зв`язку із передачею, без звільнення працівників, цілісного майнового комплексу Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського до Вапнярської об`єднаної територіальної громади, дія трудових договорів працівників Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського продовжилася, тобто трудові відносини перервані не були, між тим правонаступником ЗОШ, відповідно рішення № 171 11 сесії 7 скликання Томашпільської районної ради від 15.12.2016 року стала Вапнярська об`єднана територіальна громада.

Як підтверджується матеріалами справи, при передачі об`єктів освіти у власність Вапнярської об`єднаної територіальної громади, заборгованості з виплати грошової компенсації за всі невикористані дні щорічної відпустки стосовно працівників Вапнярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. І.Д. Черняховського, та зокрема ОСОБА_1 у відділу освіти Томашпільської районної державної адміністрації не існувало, а право на отримання компенсації за невикористані дні щорічної відпустки виникло, відповідно до Закону України "Про відпустки", під час звільнення працівника, в даному випадку ОСОБА_1 .

Тому з огляду на викладене та у зв`язку із тим, що саме Вапнярською селищною радою було припинено трудові відносини з ОСОБА_1 , суд доходить висновку що виключно позивачем повинна проводитися виплата компенсації за невикористані дні відпустки ОСОБА_1 .

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Вапнярської селищної ради Томашпільського району Вінницької області, є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, за правилами, встановленими статтею 90 КАС України, проаналізувавши наявні у матеріалах справи письмові докази, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, розподіл судових витрат судом не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Вапнярська селищна рада Томашпільського району Вінницької області (вул. Незалежності, 140, смт. Вапнярка, Томашпільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04325911)

Відділ освіти Томашпільської районної державної адміністрації (вул. І. Гаврилюка, 21, смт. Томашпіль, Томашпільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02141450)

Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: 25.08.2020 року.

Суддя Мультян Марина Бондівна

Дата ухвалення рішення17.08.2020
Оприлюднено01.09.2020
Номер документу91217250
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2239/20-а

Рішення від 17.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні