Рішення
від 10.08.2020 по справі 400/988/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 серпня 2020 р. № 400/988/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді

Мельника О.М., за участю секретаря судового засідання Шакіної А.В.,

представника позивача: Бессчастної А.В.,

представника відповідача: Костюкова Д.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Електрім-2000", вул. Крилова, 7, м.Миколаїв,54038

до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна,6, м.Миколаїв,54001

про:визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.11.2019 р. № 00007090508,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Електрім-2000 (далі: Позивач) звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі: Відповідач) та просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00007090508 від 21.11.2019р., прийняте Головним управлінням ДФС у Миколаївській області, яким ТОВ «Електрім-2000» збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 5 046 046,50 грн., у т.ч. за податковими зобов`язаннями на 3 364 031,00 грн. і за штрафними санкціями на 1 682 015,50 грн., стягнути на користь ТОВ «Електрім-2000» судові витрати.

04.03.2020 Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі №400/988/20.

01.07.2010 року Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Як вбачається зі змісту позову, відповіді на відзив та пояснень та усних пояснень, наданих в судовому засіданні, Позивач вважає , що податкове повідомлення-рішення №00007090508 від 21 листопада 2019 року прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, що є підставою для його скасування. за 9 місяців 2019 року ТОВ «Електрім-2000» придбало у постачальників товарів, робіт та послуг на суму 425 520 000,00 грн., що в 18,5 разів більше порівняно з 9 місяцями 2017 року (22 975 000,00 грн.).

Для здійснення діяльності ТОВ «Електрім-2000» постійно здійснює закупівлю широкої номенклатури комплектуючих та електрообладнання у імпортерів та оптових постачальників за оптимальними на період закупівлі цінами У тому числі протягом листопада 2018 року - квітня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримувало від ТОВ «ТД «ОПТИМА» , ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» , ПП «ТАРЕНТС» , ПП «ГОЛДМАРІН» , ПП «ВАЛЬТЕРГАН» , ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» та ПП «ОБСКУР» товари, необхідні для здійснення господарської діяльності. Всього за оспорюванними господарськими операціями було отримано товарів та послуг на суму 20 184 179,98 грн., у т.ч. ПДВ - 3 364 030,01 грн. Усі правовідносини були належним чином оформлені первинними документами, товар, що був предметом договорів-використаний в господарській діяльності при будівництві сонячних електростанцій, що підтверджується письмовими доказами.

Відповідач надав відзив та у судовому засіданні підтримав доводи викладені в ньому, вважає що у ході проведення перевірки визначено, що ТОВ Електрім-2000 завищеного податковий кредит з податку на додану вартість за період листопад 2018 року, січень- травень 2019 року, обчислений з вартості документально оформленого придбаного товару від ТОВ ТД Оптима за листопад 2018 року, ТОВ Бізнес-Торгс за січень 2019 року, ПП Трантс за березень-квітень 2019 року, ПП Голдмарін за квітень 2019 року (а також частина суми ПДВ включено до податкового кредиту за травень 2019 року), ПП Вальтерган , ТОВ Максі-Пром , ПП Обскур за березень-квітень 2019 року на загальну суму ПДВ 3 364 031,00 грн.

Аналізом даних ЄРПН не встановлено декларування контрагентами отримання послуг оренди приміщень, оренди транспортних засобів, послуг зберігання товарів, навантаження- розвантаження, опалення, газопостачання, водопостачання, зв`язок, придбання канцелярських засобів, тощо. Відсутність таких витрат є одним із свідчень фактичної неможливості здійснення господарської діяльності зазначеними підприємствами. Господарська діяльність контрагентів-постачальників має ознаки нереальності здійснення: відсутній рух активів, зобов`язань чи власного капіталу у процесі здійснення господарської операції; відсутні фізичні, технічні та технологічні можливості до вчинення задекларованих господарських операцій, а саме: відсутній кваліфікований персонал; відсутній штат працюючих осіб при тому, що статутна діяльність потребує участі більшої кількості людей; відсутністю виробничих потужностей для здійснення будь-якого виду діяльності, складських приміщень, транспортних засобів, які необхідні для переміщення товарів; відсутні основні фонди (за умови, що вони необхідні для здійснення операцій), у тому числі: неможливість здійснення операцій з відповідною кількістю певного товару та надання послуг у відповідні строки, тобто, з наведеного вбачається неможливість контрагентів постачальників надавати задекларовані послуги у зв`язку із сукупністю виявлених обставин. Контрагенти Позивача ТОВ Бізнес-Торгс , ПП Тарентс , ПП Голдмарін , ПП Вальтерган , ТОВ Максі-Пром , ПП Обскур є фігурантами кримінальних проваджень.

Суд заслухав та оцінив доводи сторін, дослідив наявні в матеріалах справи докази, надав їм оцінку та встановив наступне.

21.10.19 ГУ ДПС у Миколаївській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ Електрім-2000 по взаємовідносинам з контрагентами-постачальниками ПП Голдмарін за квітень 2019 року, ТОВ Бізнес-Торгс за січень 2019 року, ПП Вальтерган за квітень 2019 року, ТОВ ТД Оптима за листопад 2018 року, ПП Тарентс за березень, квітень 2019 року, ТОВ Макси-Пром за квітень 2019 року, ПП Обскур за квітень 2019 року та контрагентами-покупцями, яким у подальшому були реалізовані товари, послуги, придбані у вищенаведених. контрагентів-постачальників, з метою перевірки дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість, за результатами якої складено акт перевірки №144/14-29-05-08/30565129 .

За результатами та на підставі акту перевірки Відповідачем прийнято спірне податкове повідомлення-рішення №00007090508 від 21.11.2019р., прийняте Головним управлінням ДФС у Миколаївській області, яким ТОВ «Електрім-2000» збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 5 046 046,50 грн., у т.ч. за податковими зобов`язаннями на 3 364 031,00 грн. і за штрафними санкціями на 1 682 015,50 грн.

Податкове повідомлення-рішення №00007090508 від 21.11.2019р було оскаржено ТОВ «Електрім-2000» в адміністративному порядку до Державної податкової служби України.

Рішенням Державної податкової служби України про результати розгляду скарги №2377/6/99- 00-08-05-07 від 03.02.2020р., податкове повідомлення-рішення №00007090508 від 21.11.2019р залишено без змін.

Діючим законодавством України врегульовано спірні правовідносини наступними нормами.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Відповідно до п.44.2 ст.44 ПК України, для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Відповідно до статті 1 Закону України від 16 липня 1999 року № 996-ХІУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні (далі - Закон № 996):

первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення, господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства;

господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.

Згідно з пунктом 138.2 статті 138 Податкового кодексу України, витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено прави лами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.

Згідно з п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704, первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов`язкові реквізити; назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.

Відповідно до п.2.15 та п.2.16 вищевказаного Положення забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать законодавчим та нормативним актам, встановленому порядку приймання, зберігання і витрачання грошових коштів, товарно- матеріальних цінностей та іншого майна, порушують договірну і фінансову дисципліну, завдають шкоди державі, власникам, іншим юридичним і фізичним особам.

Таким чином, для надання юридичної сили і доказовості, первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок, встановлений Законом № 996.

Отже, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки, акти тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

Відповідно до підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 Податкового кодексу України, не вклю чаються до складу витрат витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Згідно з приписами п. п. 200.1, 200.4 Податкового кодексу України, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з нормами п. 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та на данням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Згідно з п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими доку ментами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу.

Як вбачається з акту перевірки, ТОВ «Електрім-2000» припустилося порушень вимог пунктів 198.1, 198.3 статті 198 і пунктів 200.1, 200.2 статті 200 Податкового кодексу в результаті чого занижено податок на додану вартість (висновок Акту перевірки) на загальну суму 3 364 031,00 грн., у тому числі: за листопад 2018 року на 1 040,00 грн.; за січень 2019 року на 200 057,00 грн.; за березень 2019 року на 243 750,00 грн.; за квітень 2019 року на 2 424 578 грн.; за травень 2019 року на 494 606,00 грн.

Як вбачається з доводів Відповідача та змісту акту перевірки зазначено наступні підстави для донарахування ТОВ Електрім-2000 податкових зобов`язань з податку на додану вартість « ...надані до перевірки первинні документи, виписані ПП ГОЛДМАРІН (код ЄДРПОУ 42309802) за квітень 2019 року, ТОВ БІЗНЕС-ТОРГС (код ЄДРПОУ 42406363) за січень 2019 року, ПП ВАЛЬТЕРГАН (код ЄДРПОУ 42309907) за квітень 2019 року, ТОВ ТД ОПТИМА (код ЄДРПОУ 39020878) за листопад 2018 року, ПП ТАРЕНТС (код ЄДРПОУ 42711960) за березень, квітень 2019 року, ТОВ МАКСИ-ПРОМ (код ЄДРПОУ 41851131) за квітень 2019 року, ПП ОБСКУР (код ЄДРПОУ 42787673) за квітень 2019 року на адресу ТОВ ЕЛЕКТРИМ-2000 в листопаді 2018 року, січні, березні, квітні 2019 року не можуть за змістом п.44.1 ст.44 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI із змінами і доповненнями, вважатися документами для підтвердження даних податкового обліку і звітності, та відповідно не повинні відображатись у бухгалтерському обліку підприємства. Отже, враховуючи зазначене вище, підприємством фактично здійснено безпідставне відображення господарської операції у бухгалтерських регістрах без відповідних підтверджуючих первинних документів, всупереч норм частини першої ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та пп. 2.1 і 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 червня 1995 року за №168/704, оскільки відсутній факт формування згідно з абзацом другим ст.1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні відповідного активу, як ресурсу контрольованого у результаті минулих подій внаслідок реального придбання у інших суб`єктів господарювання або власного виробництва. Тобто, відсутня господарська операція як певна дія або подія у визначенні абзацу п`ятого ст.1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , в основі якої має бути дійсний рух певного активу» .

Відповідач вважає, що в діяльності контрагентів-постачальників: відсутній рух активів, зобов`язань чи власного капіталу у процесі здійснення господарської операції; відсутні фізичні, технічні та технологічні можливості до вчинення задекларованих господарських операцій, відсутній кваліфікований персонал та інше. Контрагенти Позивача ТОВ Бізнес-Торгс , ПП Тарентс , ПП Голдмарін , ПП Вальтерган , ТОВ Максі-Пром , ПП Обскур є фігурантами кримінальних проваджень.

Суд вважає такі висновки передчасними та необґрунтованими з таких фактичних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи основним видом діяльності ТОВ «Електрім-2000» є виробництво електророзподільної та контрольної апаратури, що підтверджується даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

27 січня 2017 року TOB «Електрім-2000» уклало з ТОВ «ТД «ОПТИМА» договір поставки №270117/12 відповідно до умов пункту 1.1. якого ТОВ «ТД «ОПТИМА» зобов`язалось поставити товарно-матеріальні цінності, а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти їх та сплатити за них.

У листопаді та грудні 2018 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ТОВ «ТД «ОПТИМА» товарно-матеріальні цінності на загальну суму 6 239,28 грн., у т.ч. ПДВ - 1 039,88 грн., що підтверджується видатковими накладними №1923 від 02.11.2018р. та №2170 від 10.12.2018р.

Аргументи Відповідача в Акті, щодо не надання товарно-транспортних накладних, (подорожніх листів) на транспортування товару, тому неможливо встановити та підтвердити фактичне переміщення товарів від ТОВ «ТД «ОПТИМА » до ТОВ «Електрім-2000»є необґрунтованими. Так, згідно технічних характеристик предмету договору- світильників -для перевезення вказаного товару не було потреби у вантажному автотранспорті, тому дані документи відсутні у Позивача.

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ТОВ «ТД «ОПТИМА» виписало ТОВ «Електрім-2000» податкові накладні №12 від 02.11.2018р. та №218 від 28.11.2018р. Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до пунктів 6.2. та 6.3. Договору поставки № 270117/12 від 27.01.2017р. ТОВ «Електрім-2000» здійснило оплату поставленого товару шляхом перерахування грошових коштів в сумі 6 239,28 грн. на рахунок ТОВ «ТД «ОПТИМА» , що підтверджується платіжними дорученнями №8855 від 02.11.2018р. та №9154 від 09.11.2018р.

Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад.

Крім того, рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22 червня 2020 р. по справі № 520/4474/2020 встановлено, що ТОВ Торговий дім Оптима « ...є господарюючим суб`єктом який спеціалізується на продажу товарів виробничо-технічного призначення, основними видами діяльності якого є оптова торгівля світлотехнічним обладнанням . Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2018 р. по справі №820/4781/18. Вказаним рішенням встановлено, що в результаті здійснення господарських операцій з контрагентами (загалом 23 контрагента) на загальну суму 3 4 614 708,00 грн. ТОВ Торговий дім Оптима правомірно сформував податковий кредит.

Зазначеними рішеннями фактично підтверджується, що ТОВ Торговий дім Оптима є реально діючим господарюючим суб`єктом та декларує результати своєї діяльності.

Факт використання товару отриманого ТОВ «Електрім-2000» від ТОВ Торговий дім Оптима у господарській діяльності підтверджується наступним. Відповідно до договору №21424-02-01 від 29.05.2018р. та договору №21552-01-02 від 02.11.2018р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «Еліос Стратегія» у складі іншого електрообладнання для виконання монтажних, проектних, будівельно- монтажних та пусконалагоджувальних робіт згідно Специфікацій, що є невід`ємними частинами договорів (загальна сума договору №21424-02-01 від 29.05.2018р. - 24 382 548,00 грн., загальна сума договору №21552-01-02 від 02.11.2018р. - 16 088 998,00 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-000229 від 06.11.2018р., №ЕЛ-0000014 від 12.02.2019р., №ЕЛ-0000015 від 19.02.2019р., №ЕЛ-0000018 від 04.03.2019р., №ЕЛ-0000033 від 08.04.2019р., №ЕЛ-0000034 від 09.04.2019р. та №ЕЛ-0000035 від 10.04.2019р. За вказаними вище договорами ТОВ «Електрім-2000» для ТОВ «Еліос Стратегія» було проведено роботи (надано послуги), що підтверджується Актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) №ЕЛ-000434 від 20.12.2018р., №ЕЛ- 000435 від 20.12.2018р., №ЕЛ-0000113 від 26.03.2019р., №ЕЛ-0000114 від 11.04.2019р. та №ЕЛ-0000115 від 12.04.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнан ня було оплачено ТОВ «Еліос Стратегія» , що підтверджується платіжними дорученнями №8325 від 30.05.2018р., №8553 від 26.06.2018р., №8921 від 10.08.2018р., №6067 від 15.08.2018р., №6088 від 16.08.2018р., №9006 від 22.08.2018р„ №6468 від 07.09.2018р., №8009 від 20.11.2018р., №8050 від 21.11.2018р., №8257 від 04.12.2018р„ №9239 від 14.02.2019р., №9544 від 07.03.2019р., №9546 від 07.03.2019р., №9698 від 26.03.2019р., №10124 від 16.04.2019р., №11018 від 18.07.2019р., №12010 від 12.11.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «Еліос Стратегія» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Згідно матеріалів справи, 3 січня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» уклало з ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» договір поставки №БТ-004 відповідно до умов пунктів 1.1.-1.2. якого ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» зобов`язалось здійснювати комплекс логістичних заходів з організації поставки товару (електрообладнання та комплектуючих виробів), а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти товар та здійснити оплату. У січні 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» електрообладнання та комплектуючі вироби на загальну суму 1 200 340,02 грн., у т.ч. ПДВ - 200 056,67 грн., що підтверджується видатковими накладними №БТ-0000001 від 17.01.2019р., №БТ-0000002 від 21.01.2019р., №БТ-0000003 від 23.01.2019р., №БТ- 0000004 від 24.01.2019р., №БТ-0000005 від 23.01.2019р., №БТ-0000007 від 28.01.2019р„ №БТ-0000008 від 30.01.2019р. та №БТ-0000009 від 31.01.2019р. Придбаний товар було доставлено від покупця власним транспортом ТОВ «Електрім-2000» , що підтверджується товарно- транспортними накладними №17-01 від 17.01.2019р., №21-01 від 21.01.2019р., №23-01 від 23.01.2019р., №23-02 від 23.01.2019р., №24-01 від 24.01.2019р„ №28-01 від 28.01.2019р., №30-01 від 30.01.2019р. та №31-01 від 31.01.2019р..

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» надало ТОВ «Електрім-2000» податкові накладні №638 від 17.01.2019р., №639 від 21.01.2019р., №640 від 23.01.2019р., №641 від 23.01.2019р., №642 від 24.01.2019р., № 643 від 28.01.2019р., № 644 від 30.01.2019р. та №645 від 31.01.2019р. Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем.

Відповідно до пункту 4.3. Договору поставки №БТ-004 від 03.01.2019р. та договору про відступлення права вимоги №14-02/19 від 14.02.2019р. ТОВ «Електрім- 2000» здійснило оплату поставленого ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» товару шляхом перерахування грошових коштів Новому кредитору - TOB «СЕГМЕНТ-М" в сумі 1 239 000,00 грн. на рахунок ТОВ «СЕГМЕНТ-М» , що підтверджується платіжними дорученнями №9942 від 15.02.2019р., №10001 від 21.02.2019р., №10026 від 27.02.2019р. та №10131 від 07.03.2019р.

Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Перевірка придбаного електрообладнання лабораторією підтверджується актами результатів вхідного контролю від 18.01.2019р. та від 24.01.2019р.

Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад, що підтверджується листами переміщення документів по ТМЦ з підписами підзвітних осіб, копії яких містяться на видаткових накладних.

Придбане електрообладнання було використано ТОВ «Електрім-2000» у господарській діяльності наступним чином. Відповідно до договору поставки №21509-01-01 від 22.08.2018р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «ЕНЕРДЖИ ВУД» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт при комплектації комплектних трансформаторних підстанцій (загальна сума договору - 77 576 491,44 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-000240 від 24.12.2018р., №ЕЛ-000242 від 27.12.2018р., №ЕЛ-0000001 від 03.01.2019р., №ЕЛ-0000003 від 11.01.2019р., №ЕЛ-0000006 від 21.01.2019р., №ЕЛ-0000008 від 22.01.2019р., №ЕЛ-0000009 від 23.01.2019р., №ЕЛ- 0000023 від 25.03.2019р„ №ЕЛ-0000024 від 26.03.2019р., №ЕЛ-0000025 від 27.03.2019р., №ЕЛ-0000026 від 28.01.2019р„ №ЕЛ-0000027 від 29.03.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «ЕНЕРДЖИ ВУД» , що підтверджується платіжними дорученнями №81635014 від 23.08.2018р., №81635015 від 23.08.2018р., №81635035 від 10.09.2018р., №81635036 від 10.09.2018р., №81635092 від 11.10.2018р., №81635093 від 11.10.2018р., №81635121 від 01.11.2018р., №81635122 від 01.11.2018р., №81635176 від 04.12.2018р., №81635178 від 04.12.2018р., №2 від 09.01.2019р., №398240 від 24.01.2019р„ №492236 від 16.05.2019р., №1084993 від 20.06.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ЕНЕРДЖИ ВУД» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21509-03-01 від 22.08.2018р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «САН ВОЛЬТ» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 23 839 259,66 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-0000019 від 05.03.2019р., №ЕЛ-0000020 від 13.03.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «САН ВОЛЬТ» , що підтверджується платіжними дорученнями №628938 від 10.09.2018р., №628962 від 11.10.2018р., №628978 від 01.11.2018р., №629016 від 04.12.2018р., №312566 від 22.01.2019р„ №312570 від 05.02.2019р., №1169097 від 22.08.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «САН ВОЛЬТ» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки. Крім того, дане обладнання використано відповідно до договору поставки №21646-01-01 від 02.04.2019р., а саме поставлено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» для здійснення шеф- монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 38 648 456,57 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ- 0000022 від 03.04.2019р., №ЕЛ-0000028 від 10.04.2019р., №ЕЛ-0000036 від 22.04.2019р., №ЕЛ-0000037 від 06.05.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується платіжними дорученнями №403632 від 12.03.2019р., №403665 від 02.04.2019р., №403676 від 04.04.2019р„ №403681 від 08.04.2019р., №403684 від 10.04.2019р., №403693 від 15.04.2019р., №403704 від 17.04.2019р., №403705 від 17.04.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Щодо доводів про Відповідача про наявність кримінальних проваджень, а саме за №42019000000000638 від 23.08.18 за ознаками кримінальних правопорушень передбачених ч.2 ст.364, ч.5 ст.27, ч.3 ст.212 Кримінального кодексу України; за №32019100000000042 від 15.01.19 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч.3 ст.212 Кримінального кодексу України; за №42017000000004299 від 17.11.17 за ознаками кримінального правопорушень передбачених ч.2 ст.205, ч.2 ст.209, ч.З ст.358 Кримінального кодексу України, №42019000000000638 від 23.08.18 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст.364, ч.5 ст.27, ч.3 ст.212 Кримінального кодексу України, суд зазначає таке.

Нормами ч. 2 ст. 61 Конституції визначено індивідуальний характеру юридичної відповідальності.

Платник податків (покупець товарів) не має обов`язку, повноважень та можливості здійснювати контроль за дотриманням продавцем вимог законодавства щодо створення підприємства, ведення його господарської діяльності і в подальшому зазнавати певних негативних наслідків у вигляді позбавлення права на податковий кредит за вчинені продавцем або його посадовими особами порушення.

Крім того, Печерський районний суд міста Києва ухвалою від 2 квітня 2019 року по справі №757/14437/19-к клопотання представника ТОВ БІЗНЕС-ТОРГС задоволено та скасовано арешт, накладений в рамках кримінального провадження №42018000000002085 ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 01.03.2019 у справі №757/10642/19-к, на суми ПДВ на рахунках в системі електронного адміністрування ПДВ (ліміти ПДВ) по ТОВ БІЗНЕС- ТОРГС (ЄДРПОУ 42406363) скасовано

Також з матеріалів справи вбачається, що 15 березня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» уклало з ПП «ТАРЕНТС» договір поставки №15-03-2019 відповідно до умов пунктів 1.1.-1.2. якого ПП «ТАРЕНТС» зобов`язалось здійснювати комплекс логістичних заходів з організації поставки товару (електрообладнання та комплектуючих виробів), а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти товар та здійснити оплату.

У березні та квітні 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ПП «ТАРЕНТС» електрообладнання та комплектуючі вироби на загальну суму 8 774 716,96 грн., у т.ч. ПДВ - 1 462 452,82 грн., що підтверджується видатковими накладними №170 від 18.03.2019р., №172 від 20.03.2019р., №175 від 22.03.2019р., №177 від 25.03.2019р., №181 від 27.03.2019р., №185 від 29.03.2019р., №190 від 04.04.2019р„ №192 від 05.04.2019р., №195 від 08.04.2019р., №199 від 12.04.2019р., №197 від 10.04.2019р. та №201 від 15.04.2019р. Товар було доставлено від покупця власним транспортом ТОВ «Електрім-2000» , що підтверджується товарно- транспортними накладними №18-03 від 18.03.2019р., №20-03 від 20.03.2019р., №22-03 від 22.03.2019р., №25-03 від 25.03.2019р., №27-03 від 27.03.2019р„ №29-03 від 29.03.2019р., №04-04/2 від 04.04.2019р., №05-04/2 від 05.04.2019р., №08-04/2 від 08.04.2019р., №10-04/2 від 10.04.2019р., №12-04/2 від 12.04.2019р. та №15-04/2 від 15.04.2019р.

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ПП «ТАРЕНТС» надало ТОВ «Електрім-2000» податкові накладні №284 від 18.03.2019р., №285 від 20.03.2019р„ № 286 від 22.03.2019р„ №287 від 25.03.2019р., №288 від 27.03.2019р., №289 від 29.03.2019р„ №450 від 04.04.2019р., №442 від 05.04.2019р., №27 від 08.04.2019р., №444 від 10.04.2019р., №445 від 12.04.2019р. та №446 від 15.04.2019р. Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем.

Відповідно до пункту 4.3. Договору №15-03-2019 від 15.03.2019р. ТОВ «Електрім-2000» здійснило оплату поставленого товару шляхом перерахування грошових коштів в сумі 1 462 500,00 грн. на рахунок ПП «ТАРЕНТС» , що підтверджується платіжними дорученнями №10510 від 10.04.2019р., №10546 від 15.04.2019р. та №10567 від 17.04.2019р. Крім того, відповідно до договору відступлення права вимоги №45/07 від 01.07.2019р. ТОВ «Електрім-2000» перерахувало залишок заборгованості за електрообладнання, отримане від ПП «ТАРЕНТС» , в сумі 1 012 070,00 грн. Новому кредитору - ТОВ «ДЖАСТ ВОРК» , що підтверджується платіжними дорученнями №11805 від 24.07.2019р., № 12159 від 20.08.2019р., №13369 від 11.11.2019р. та №13538 від 20.11.2019р.

Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Перевірка придбаного електрообладнання лабораторією підтверджується актами результатів вхідного контролю від 19.03.2019р., 21.03.2019р., 25.03.2019р., 26.03.2019р., 28.03.2019р., 01.04.2019р., 05.04.2019р„ 08.04.2019р., 09.04.2019р., 11.04.2019р., 15.04.2019р. та 16.04.2019р. Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад, що підтверджується листами переміщення документів по ТМЦ з підписами підзвітних осіб, копії яких містяться на видаткових накладних.

Придбане електрообладнання було використано ТОВ «Електрім-2000» у господарській діяльності наступним чином.

Відповідно до договору поставки №21648-02-01 від 15.02.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «БІЛАШКИ ЕНЕРДЖІ» для здійснення шеф- монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 16 671 589,52 грн.), що підтверджується видатковою накладною №ЕЛ- 0000051 від 04.07.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «БІЛАШКИ ЕНЕРДЖІ» , що підтверджується платіжними дорученнями №2 від 05.03.2019р., №15 від 27.03.2019р., №62 від 08.05.2019р„ №63 від 10.05.2019р., №81 від 21.05.2019р., №8198153 від 12.11.2019р., №8198178 від 21.11.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «БІЛАШКИ ЕНЕРДЖІ» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21648-04-01 від 15.02.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «ПРАЙМ САН» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 26 320 441,98 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-0000071 від 11.07.2019р., №ЕЛ-0000072 від 12.07.2019р., №ЕЛ-0000073 від 16.07.2019р., №ЕЛ- 0000074 від 17.07.2019р., №ЕЛ-0000075 від 18.07.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім- 2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «ПРАЙМ САН» , що підтверджується платіжними дорученнями №780493 від 05.03.2019р., №780514 від 06.03.2019р., №780543 від 14.05.2019р., №780552 від 21.05.2019р., №1166207 від 03.10.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ПРАЙМ САН» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21648-03-01 від 15.02.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «ПОГРЕБИЩЕ СОЛАР ПАРК» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 22 228 786,03 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-0000067 від 26.07.2019р., №ЕЛ-0000069 від 27.07.2019р., №ЕЛ-0000068 від 29.07.2019р., №ЕЛ-0000070 від 30.07.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «ПОГРЕБИЩЕ СОЛАР ПАРК» , що підтверджується платіжними дорученнями №2 від 05.03.2019р., №27 від 27.03.2019р., №62 від 08.05.2019р., №68 від 14.05.2019р., №82 від 21.05.2019р., №2108401 від 12.11.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ПОГРЕБИЩЕ СОЛАР ПАРК» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

01 квітня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» уклало з ПП «ГОЛДМАРІН» договір поставки №0045-П відповідно до умов пунктів 1.1.-1.2. якого ПП «ГОЛДМАРІН» зобов`язалось здійснювати комплекс логістичних заходів з організації поставки товару (електрообладнання та комплектуючих виробів), а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти товар та здійснити оплату.

У квітні 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ПП «ГОЛДМАРІН» електрообладнання та комплектуючі вироби на загальну суму 4 257 662,80 грн., у т.ч. ПДВ - 709 610,47 грн., що підтверджується видатковими накладними №80 від 05.04.2019р., №87 від 08.04.2019р., №91 від 10.04.2019р., №92 від 12.04.2019р. та №93 від 15.04.2019р.

Придбаний товар було доставлено від покупця власним транспортом ТОВ «Електрім-2000» , що підтверджується товарно-транспортними накладними №05-04 від 05.04.2019р., №08-04 від 08.04.2019р., №10-04 від 10.04.2019р., №12-04 від 12.04.2019р. та №15-04 від 15.04.2019р.

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ПП «ГОЛДМАРІН» надало ТОВ «Електрім-2000» податкові накладні №87 від 05.04.2019р., №88 від 08.04.2019р., №89 від 10.04.2019р., №90 від 12.04.2019р. та №91 від 15.04.2019р. Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем в Акті перевірки.

Відповідно до пункту 4.3. Договору №0045-П від 01.04.2019р. ТОВ «Електрім-2000» здійснило оплату поставленого товару шляхом перерахування грошових коштів в сумі 4 257 662,80 гри. на рахунок ПП «ГОЛДМАРІН» , що підтверджується платіжними дорученнями №10771 від 02.05.2019р., №10775 від 03.05.2019р., №10790 від 06.05.2019р. та №10930 від 17.05.2019р.

Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Перевірка придбаного електрообладнання лабораторією підтверджується актами результатів вхідного контролю від 08.04.2019р., від 09.04.2019р., від 11.04.2019р., від 15.04.2019р. та від 16.04.2019р. Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад, що підтверджується листами переміщення документів по ТМЦ з підписами підзвітних осіб, копії яких містяться на видаткових накладних.

Придбане електрообладнання було використано ТОВ «Електрім-2000» у господарській діяльності наступним чином.

Відповідно до договору поставки №21646-01-01 від 02.04.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» для здійснення шеф- монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 38 648 456,57 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ- 0000022 від 03.04.2019р., №ЕЛ-0000028 від 10.04.2019р., №ЕЛ-0000036 від 22.04.2019р., №ЕЛ-0000037 від 06.05.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується платіжними дорученнями №403632 від 12.03.2019р., №403665 від 02.04.2019р., №403676 від 04.04.2019р., №403681 від 08.04.2019р., №403684 від 10.04.2019р., №403693 від 15.04.2019р., №403704 від 17.04.2019р„ №403705 від 17.04.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

28 березня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» уклало з ПП «ВАЛЬТЕРГАН» договір поставки №П-0028 відповідно до умов пунктів 1.1.-1.2. якого ПП «ВАЛЬТЕРГАН» зобов`язалось здійснювати комплекс логістичних заходів з організації поставки товару (електрообладнання та комплектуючих виробів), а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти товар та здійснити оплату. У квітні 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ПП «ВАЛЬТЕРГАН» електрообладнання та комплектуючі вироби на загальну суму 321 120,00 грн., у т.ч. ПДВ - 53 520,00 грн., що підтверджується видатковою накладною №0000001 від 15.04.2019р. Придбаний товар було доставлено від покупця власним транспортом ТОВ «Електрім-2000» , що підтверджується товарно- транспортною накладною №15-04/1 від 15.04.2019р.

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ПП «ВАЛЬТЕРГАН» надало ТОВ «Електрім-2000» податкову накладну №4 від 15.04.2019р. Реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем.

Відповідно до пункту 4.3. Договору поставки №П-0028 від 28.03.2019р. ТОВ «Електрім-2000» здійснило оплату поставленого товару шляхом перерахування грошових коштів в сумі 358 364,86 грн. на рахунок ПП «ВАЛЬТЕРГАН» , що підтверджується платіжним дорученням №10767 від 02.05.2019р.

Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Перевірка придбаного електрообладнання лабораторією підтверджується актом результатів вхідного контролю від 16.04.2019р.

Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад, що підтверджується листами переміщення документів по ТМЦ з підписами підзвітних осіб, копії яких містяться на видаткових накладних.

Електрообладнання в подальшому було використано ТОВ «Електрім-2000» у господарській діяльності наступним чином. Відповідно до договору поставки №21646-01-01 від 02.04.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» для здійснення шеф- монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 38 648 456,57 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ- 0000022 від 03.04.2019р., №ЕЛ-0000028 від 10.04.2019р., №ЕЛ-0000036 від 22.04.2019р., №ЕЛ-0000037 від 06.05.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується платіжними дорученнями №403632 від 12.03.2019р., №403665 від 02.04.2019р., №403676 від 04.04.2019р., №403681 від 08.04.2019р., №403684 від 10.04.2019р., №403693 від 15.04.2019р., №403704 від 17.04.2019р., №403705 від 17.04.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Згідно матеріалів справи 29 березня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» уклало з ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» договір поставки №М-П/011 відповідно до умов пунктів 1.1.-1.2. якого ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» зобов`язалось здійснювати комплекс логістичних заходів з організації поставки товару (електрообладнання та комплектуючих виробів), а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти товар та здійснити оплату.

У квітні 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» електрообладнання та комплектуючі вироби на загальну суму 4 257 662,80 грн., у т.ч. ПДВ - 709 610,47 грн., що підтверджується видатковими накладними №М-0000010 від 05.04.2019р., №М-0000011 від 08.04.2019р., №М-0000012 від 10.04.2019р., №М- 0000013 від 12.04.2019р. та №М-0000014 від 15.04.2019р. Придбаний товар було доставлено від покупця власним транспортом ТОВ «Електрім-2000» , що підтверджується товарно- транспортними накладними №05-04/4 від 05.04.2019р., №08-04/4 від 08.04.2019р., №10- 04/4 від 10.04.2019р., №12-04/4 від 12.04.2019р. та №15-04/4 від 15.04.2019р.

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» надало ТОВ «Електрім-2000» податкові накладні №2 від 05.04.2019р., №3 від 08.04.2019р., №4 від 10.04.2019р., №5 від 12.04.2019р. та №1 від 15.04.2019р. Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем.

Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Перевірка придбаного електрообладнання лабораторією підтверджується актами результатів вхідного контролю від 08.04.2019р., від 09.04.2019р., від 11.04.2019р., від 15.04.2019р. та від 16.04.2019р.

Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад, що підтверджується листами переміщення документів по ТМЦ з підписами підзвітних осіб, копії яких містяться на видаткових накладних.

Придбане електрообладнання було використано ТОВ «Електрім-2000» у господарській діяльності наступним чином. Відповідно до договору поставки №21646-01-01 від 02.04.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» для здійснення шеф- монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 38 648 456,57 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ- 0000022 від 03.04.2019р., №ЕЛ-0000028 від 10.04.2019р., №ЕЛ-0000036 від 22.04.2019р., №ЕЛ-0000037 від 06.05.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується платіжними дорученнями №403632 від 12.03.2019р., №403665 від 02.04.2019р., №403676 від 04.04.2019р., №403681 від 08.04.2019р., №403684 від 10.04.2019р., №403693 від 15.04.2019р., №403704 від 17.04.2019р„ №403705 від 17.04.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «РЕНДЖИ ЗАПОРІЖЖЯ» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21738-01-04 від 24.07.2019р. вказане обладнання було поставлено TOB « TBK ВЕКТОР-ВС» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 5 905 152,00 грн.), що підтверджується видатковою накладною №ЕЛ-000103 від 27.09.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено TOB «ТВК ВЕКТОР-ВС» , що підтверджується платіжними дорученнями №1146 від 25.07.2019р., №1315 від 09.08.2019р., №1317 від 09.08.2019р„ №1330 від 13.08.2019р., №1337 від 14.08.2019р., №1275 від 29.08.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ТВК ВЕКТОР-ВС» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21648-04-01 від 15.02.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «ПРАЙМ САН» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 26 320 441,98 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-0000071 від 11.07.2019р., №ЕЛ-0000072 від 12.07.2019р., №ЕЛ-0000073 від 16.07.2019р., №ЕЛ- 0000074 від 17.07.2019р., №ЕЛ-0000075 від 18.07.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім- 2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «ПРАЙМ САН» , що підтверджується платіжними дорученнями №780493 від 05.03.2019р., №780514 від 06.03.2019р., №780543 від 14.05.2019р., №780552 від 21.05.2019р., №1166207 від 03.10.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ПРАЙМ САН» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21648-03-01 від 15.02.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «ПОГРЕБИЩЕ СОЛАР ПАРК» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 22 228 786,03 грн.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-0000067 від 26.07.2019р., №ЕЛ-0000069 від 27.07.2019р., №ЕЛ-0000068 від 29.07.2019р., №ЕЛ-0000070 від 30.07.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «ПОГРЕБИЩЕ СОЛАР ПАРК» , що підтверджується платіжними дорученнями №2 від 05.03.2019р., №27 від 27.03.2019р., №62 від 08.05.2019р., №68 від 14.05.2019р., №82 від 21.05.2019р., №2108401 від 12.11.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ПОГРЕБИЩЕ СОЛАР ПАРК» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Відповідно до договору поставки №21648-05-01 від 16.04.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «СІТІ СОЛАР» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 14 359 966,80 грн.), що підтверджується видатковою накладною №ЕЛ-00116 від 25.10.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім-2000» електрообладнання було оплачено TOB «СІТІ СОЛАР» , що підтверджується платіжними дорученнями №679596 від 18.06.2019р., №810087 від 04.07.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «СІТІ СОЛАР» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Як вбачається з матеріалів справи 20 березня 2019 року ТОВ «Електрім-2000» уклало з ПП «ОБСКУР» договір поставки №20/03 відповідно до умов пунктів 1.1.-1.2. якого ПП «ОБСКУР» зобов`язалось здійснювати комплекс логістичних заходів з організації поставки товару (електрообладнання та комплектуючих виробів), а ТОВ «Електрім-2000» - прийняти товар та здійснити оплату.

У квітні 2019 року ТОВ «Електрім-2000» отримало від ПП «ОБСКУР» електрообладнання та комплектуючі вироби на загальну суму 1 366 438,10 грн., у т.ч. ПДВ - 227 739,69 грн., що підтверджується видатковими накладними №0000242 від 04.04.2019р., №245 від 05.04.2019р., №260 від 12.04.2019р. та №265 від 15.04.2019р. Придбаний товар було доставлено від покупця власним транспортом ТОВ «Електрім-2000» , що підтверджується товарно- транспортними накладними №04-04/3 від 04.04.2019р., №05-04/3 від 05.04.2019р., №12- 04/3 від 12.04.2019р. та №15-04/3 від 15.04.2019р.

У відповідності до вимог статті 201 Податкового кодексу України ПП «ОБСКУР» надало ТОВ «Електрім-2000» податкові накладні №438 від 04.04.2019р., №439 від 05.04.2019р, №440 від 12.04.2019р. та №437 від 15.04.2019р. Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підтверджується Відповідачем.

Відповідно до пункту 4.3. Договору поставки №20/03 від 20.03.2019р. ТОВ «Електрім-2000» здійснило оплату поставленого товару шляхом перерахування грошових коштів в сумі 1 366 626,82 грн. на рахунок ПП «ОБСКУР» , що підтверджується платіжним дорученням №10770 від 02.05.2019р. Відповідно до вимог ISO 9001:2008 (ДСТУ ISO 9001:2009) придбаний товар було перевірено сертифікованою електротехнічною лабораторією ТОВ «Електрім- 2000» , яка відповідає критеріям атестації і атестована на проведення вимірювань у сфері державного метрологічного нагляду, що підтверджується Свідоцтвом про атестацію №РН-0133/2013 від 29.10.2013р., Рішенням про визнання спроможності проведення вимірювань №РН-0041/2016 від 28.10.2016р. та Сертифікатом визнання спроможності проведення вимірювань №РН-070/2018 від 31.10.2018р. Перевірка придбаного електрообладнання лабораторією підтверджується актами результатів вхідного контролю від 05.04.2019р., від 08.04.2019р., від 15.04.2019р. та від 16.04.2019р. Після перевірки придбаний товар було передано на зберігання на склад, що підтверджується листами переміщення документів по ТМЦ з підписами підзвітних осіб, копії яких містяться на видаткових накладних.

Згідно матеріалів справи, електрообладнання було використано ТОВ «Електрім-2000» у господарській діяльності наступним чином. Відповідно до договору поставки №21648-04-01 від 15.02.2019р. вказане обладнання було поставлено ТОВ «ПРАЙМ САН» для здійснення шеф-монтажу та пусконалагоджувальних робіт щодо такого обладнання (загальна сума договору - 26 320 441,98 гри.), що підтверджується видатковими накладними №ЕЛ-0000071 від 11.07.2019р., №ЕЛ-0000072 від 12.07.2019р., №ЕЛ-0000073 від 16.07.2019р., №ЕЛ- 0000074 від 17.07.2019р., №ЕЛ-0000075 від 18.07.2019р. Поставлене ТОВ «Електрім- 2000» електрообладнання було оплачено ТОВ «ПРАЙМ САН» , що підтверджується платіжними дорученнями №780493 від 05.03.2019р., №780514 від 06.03.2019р., №780543 від 14.05.2019р., №780552 від 21.05.2019р., №1166207 від 03.10.2019р. ТОВ «Електрім-2000» в повному обсязі задекларувало та сплатило податкові зобов`язання, які виникли внаслідок поставки електрообладнання ТОВ «ПРАЙМ САН» , що підтверджується Відповідачем безпосередньо в Акті перевірки.

Таким чином, відповідно до положень пунктів 44.1. та 44.2. статті 44 Податкового кодексу, частини 3 статті 8 та частини 1 статті 9 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» , пунктів 2.1. та 2.2. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, вищезазначені первинні бухгалтерські документи, які підтверджують здійснення господарських операцій між ТОВ «Електрим-2000» і його контрагентами - ТОВ «ТД «ОПТИМА» , ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» , ПП «ТАРЕНТС» , ПП «ГОЛДМАРІН» , ПП «ВАЛЬТЕРГАН» , ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» та ПП «ОБСКУР» , а також використання придбаних у контрагентів товарів в господарській діяльності ТОВ «Електрим-2000» правомірно використані ТОВ «Електрим-2000» для цілей оподаткування.

Щодо посилання Відповідача на наявність кримінальних проваджень, суд зазначає, нормами ч. 2 ст. 61 Конституції визначено індивідуальний характеру юридичної відповідальності. Платник податків (покупець товарів) не має обов`язку, повноважень та можливості здійснювати контроль за дотриманням продавцем вимог законодавства щодо створення підприємства, ведення його господарської діяльності і в подальшому зазнавати певних негативних наслідків у вигляді позбавлення права на податковий кредит за вчинені продавцем або його посадовими особами порушення. Більше того, «Презумпція добросовісності платника податків» означає, що подані платником контролюючому органу документи податкової звітності є дійсними, повно та об`єктивно відтворюють господарські операції, що є об`єктом оподаткування та/або фінансові показники яких впливають на податковий обов`язок платника податків, якщо інше не буде доведено контролюючим органом.

Чинне законодавство не зобов`язує платника податків перевіряти безпосереднього контрагента на предмет виконання ним вимог податкового законодавства та його безпосередню наявність за місцезнаходженням перед тим, як відносити відповідні суми витрат до валових витрат та суми податку на додану вартість до податкового кредиту.

За таких обставин, будь-яка відповідальність, у т.ч. цивільна, податкова, фінансова носить індивідуальний характер і стосується лише винної особи, через що на позивача не може бути покладено відповідальність за невиконання або неналежне виконання контрагентами обов`язків зі своєчасності, правильності ведення бухгалтерського і податкового обліку та звітності.

Крім того, згідно практики Верховного Суду, а саме згідно постанови від 31 березня 2020 року по справі №826/15165/17 зазначено: « ...внесення кримінальних проваджень до Єдиного реєстру досудового розслідувань не може розглядатися як беззаперечний доказ, зокрема відсутності фактичного здійснення господарських операцій» , в постанові від 10 березня 2020 року по справі №280/373/19 зазначено, що « ...відомості отримані під час досудового розслідування кримінального правопорушення, не відповідають вимогам належності на допустимості в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України та не є доказами при доведенні фактів допущення порушень вимог податкового законодавства платником податків» . Аналогічна правова позиція міститься також в постанові від 27 березня 2020 року по справі №826/16207/15. За таких обставин, посилання Відповідача на наявність кримінальних проваджень є безпідставним.

Одним з доводів Відповідача, є те, що у ТОВ «ТД «ОПТИМА» , ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» , ПП «ТАРЕНТС» , ПП «ГОЛДМАРІН» , ПП «ВАЛЬТЕРГАН» , ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» та ПП «ОБСКУР» відсутні основні засоби, необхідні для здійснення господарської діяльності, а згідно Єдиного реєстру податкових накладних не встановлено придбання по ланцюгу постачання ідентифікованого товару, реалізацію якого в подальшому було документально оформлено в адресу ТОВ «Електрім-2000» .

Суд зазначає, що інформація щодо певних особливостей здійснення господарської діяльності іншими особами - контрагентами Позивача або їх контрагентами по ланцюгу постачання не може бути підставою для притягнення до відповідальності ТОВ Електрім-2000 , оскільки будь-яка юридична відповідальність особи відповідно до статті 61 Конституції України має індивідуальний характер. Інформація щодо відсутності у інших осіб прав на нерухоме майно, основних засобів (виробничих, складських приміщень), транспортних засобів, достатньої кількості трудових ресурсів тощо не може бути підставою для спростування реальності здійснення господарських операцій між ТОВ Електрім-2000 та його контрагентами.

Вказана позиція також узгоджується з правовою позицією Верховного Суду.

Так, у постанові Верховного Суду від 29.01.2019р. по справі №823/453/13-а зазначено, що « ...чинне законодавство не ставить умовою дійсності правочинів, а також виникнення податкових зобов`язань платника у залежність від стану податкового обліку його контрагентів. Позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх податкових зобов`язань, адже поняття добросовісний платник, яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань. А відтак за умови не встановлення податковим органом наявності замкнутої схеми руху грошових коштів, яка б могла свідчити про узгодженість дій позивача та його постачальника для одержання товариством незаконної податкової вигоди, останнє не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, іцо перебувають поза межами його впливу» .

Крім того, у постанові Верховного Суду від 28.11.2018р. по справі №816/1959/17 також зазначено, що не підтвердження руху товару по ланцюгу, яке базується лише на інформації, отриманій з Єдиного реєстру податкових накладних, за відсутності інших об`єктивних та підтверджених даних про порушення позивачем (тобто саме ТОВ «Електрім-2000» , а не іншими особами) податкового законодавства, не можуть бути самостійною та достатньою підставою для висновку про нереальність господарських взаємовідносин позивача з контрагентами.

Суд зазначає, що нормами податкового законодавства визначено, що нарахування податкового кредиту здійснюється на підставі податкової накладної, яка сама по собі є підставою для нарахування податкового кредиту за умови її відповідності вимогам законодавства, оскільки це єдиний документ первинного бухгалтерського та податкового обліку, що містить у собі суму ПДВ, яку можливо відобразити в податкових деклараціях з ПДВ.

Наявні в матеріалах справи та досліджені в ході судового розгляду первинні документи, надані позивачем, за змістом відповідають вимогам законодавства, що пред`являються до первинних документів, належні та допустимі докази недостовірності даних в цих документах відповідачем не надані.

До перевірки було надано усі первинні документи, які підтверджують реальність господарських операцій Позивача з його контрагентами-постачальниками, жодних заперечень щодо їх недійсності або дефектності в акті перевірки не наведено.

У відповідності до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь- які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ч. 1 ст. 94 КАС України письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не довів правомірність прийнятого ним рішення.

Таким чином, податкове повідомлення-рішення №00007090508, прийняте Відповідачем 21 листопада 2019 року, є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки прийняте на підставі Акту, який не містить посилань на належні та допустимі докази, які б спростовували здійснення конкретних господарських операцій між ТОВ «Електрім-2000» та його контрагентами - ТОВ «ТД «ОПТИМА» , ТОВ «БІЗНЕС-ТОРГС» , ПП «ТАРЕНТС» , ПП «ГОЛДМАРІЕГ, ПП «ВАЛЬТЕРГАН» , ТОВ «МАКСИ-ПРОМ» та ПП «ОБСКУР» .

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати Позивача в розмірі 22000,00грн. (платіжне доручення №14462) підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Електрім-2000" (вул. Крилова, 7, м. Миколаїв, 54038, ідентифікаційний код 30565129) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна,6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43144729) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00007090508 від 21.11.2019 року Головного управління ДПС у Миколаївській області, яким ТОВ "Електрім-20000" збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 5046046,50 грн., у т.ч. за податковими зобов`язаннями на 3364031,00 грн. та за штрафними санкціями на 1682015,50 грн.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна,6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43144729) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Електрім-2000" (вул. Крилова, 7, м. Миколаїв, 54038, ідентифікаційний код 30565129) судовий збір у сумі 22000,00 грн. (двадцять дві тисячі гривень 00 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суддя О.М. Мельник

повний текст складено 25.08.2020

Дата ухвалення рішення10.08.2020
Оприлюднено02.09.2020
Номер документу91222660
СудочинствоАдміністративне
Суть:визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 21.11.2019 р. № 00007090508

Судовий реєстр по справі —400/988/20

Постанова від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 21.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 21.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 08.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 25.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 22.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 22.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні