ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 серпня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3358/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АРКАДІЯ ОІЛ до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий зміст позовних вимог
26 червня 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю АРКАДІЯ ОІЛ (далі-позивач, ТОВ АРКАДІЯ ОІЛ ) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі-відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (далі-відповідач-2, ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1555152/42411986, №1555153/42411986, №1555147/42411986 від 07.05.2020; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1, 2, 3 від 04.05.2020, виписані та подані на реєстрацію ТОВ "АРКАДІЯ ОІЛ".
На обґрунтування вимог позивач зазначив, що спірні рішення не відповідають вимогам податкового законодавства, оскільки квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містили переліку документів, достатніх для реєстрації податкових накладних. За твердженням позивача, на вимогу фіскального органу, після зупинення реєстрації податкової накладної надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Проте, відповідні документи не взяті відповідачем до уваги, з огляду на що ухвалено рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
2. Стислий зміст заперечень відповідачів
20.07.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с.148-150/, у якому представник ГУ ДПС у Полтавській області заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні у повному обсязі з огляду правомірність та обґрунтованість спірних рішень. Відповідач зауважив, що позивачем не надано фіскальному органу первинних документів, які підтверджують оплату товару контрагенту-постачальнику. Крім того, за результатами аналізу СЕАРП встановлено, що платником (на платника) протягом 2020 року не здійснювалася реєстрація акцизних накладних, тобто відсутнє фактичне переміщення пального, що може свідчити про безтоварність здійснених операцій та формування ризикового податкового кредиту (витяг з протоколу комісії №84 від 07.05.2020).
Відповідач-2 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.
3. Процесуальні дії по справі
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с. 133-134/.
10.07.2020 судом одержано заперечення представника Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, що обґрунтовані доцільністю розгляду справи за правилами загального позовного провадження /а.с.139/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.07.2020 заперечення представника Головного управління ДПС у Полтавській області проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення /а.с.144/.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини справи та відповідні правовідносини.
ТОВ АРКАДІЯ ОІЛ (ідентифікаційний код 42411986) зареєстроване як юридична особа, 23.08.2018, номер запису у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 585 102 0000 010404 від 23.08.2018. Основним видом діяльності товариства є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код КВЕД 46.71) /а.с.128/.
03.02.2020 між ТОВ АРКАДІЯ ОІЛ (постачальник) та ТОВ Стандарт Оіл Компані (покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів №030220-22 (далі-Договір №030220-22), за умовами якого постачальник зобов`язався передати у власність покупцеві, а покупець прийняти та оплатити на умовах, викладених в Договорі і Додатках до нього нафтопродукти (товар). Номенклатура товару, його кількість, ціна, умови поставки та оплати встановлюються сторонами за погодженням в додатках до Договору - специфікаціях, а також вказуються в розрахункових документах (рахунках-фактурах) та/або відвантажувальних документах (видаткових накладних) на товар (нафтопродукти (пункт 1.1 Договору). Якість товару повинна відповідати технічним умовам та державним стандартам, що діють на території України, та підтверджується паспортом якості заводу-виробника товару і сертифікатом відповідності, якщо сторони не визначать інше в додатковій угоді до цього договору (пункт 1.3 до Договору). Кількість товару, що поставляється, визначається у видаткових накладних до Договору. Загальна кількість товару, що поставлена покупцю за цим договором, визначається сукупною кількістю всіх партій товару згідно з видатковими накладними до цього договору (пункт 1.4 Договору). Товар поставляється погодженими партіями, згідно із специфікацією на поставку тієї чи іншої партії товару. Специфікація вважається узгодженою та оформленою належним чином, якщо вона була надана письмово (факсом або електронною поштою з врахування умов п.8.7 договору) з підписом і печаткою уповноваженої особи з боку покупця. У погоджені специфікації стороним визначають кількість товару, ціну, умови його поставки та оплати по кожній окремій партії товару, що поставляється за даним договором. Додатки, оформлені належним чином, є невід`ємною частиною цього договору. Факт поставки товару підтверджується накладними документами на товар( видатковими накладними та/чи актами приймання-передачі), які підписані представниками обох сторін (пункт 2.1 Договору). Загальна ціна Договору визначається кількістю отриманого товару покупцем впродовж всього терміну дії Договору. Вартість кожної окремої партії товару визначається постачальником в рахунках-фактурах і накладних документах, а також у відповідних специфікаціях на кожну окрему партію товару (пункт 3.1 Договору). Покупець зобов`язується оплатити з дотриманням умов визначених у відповідній специфікації, повну вартість товару (у тому числі ПДВ), зазначену у Специфікації до цього Договору, а також в накладних документах на товар - видаткових накладних, актах прийому-передачі, на кожну окрему партію товару. Платіжні документи за даним договором оформляються згідно вимог чинного законодавства України, з обов`язковою вказівкою номера і дати підписання специфікації до договору, згідно з якою здійснюється оплата (проплата грошових коштів за товар) (пункт 3.2 Договору) /а.с.169-172/.
За специфікацією №1 від 04.05.2020 до Договору поставки №030220-22 від 03.02.2020 постачальник зобов`язався передати у власність покупцеві, а покупець прийняти та оплатити бензин автомобільний А-92-Євро 5-Е5 (УКТ ЗЕД 2710124194) у кількості 96000 літрів за ціною 14,88 за літр на загальну суму 1714176,00 грн, у тому числі ПДВ-285696,00 грн /а.с.159/.
Відповідно до специфікації №2 від 04.05.2020 до Договору поставки №030220-22 від 03.02.2020 постачальник зобов`язався передати у власність покупцеві, а покупець прийняти та оплатити бензин автомобільний А-95-Євро 5-Е5 (УКТ ЗЕД 2710124512) у кількості 96000 літрів за ціною 14,93 за літр на загальну суму 1719936,00 грн, у тому числі ПДВ-286656,00 грн /а.с.188/.
Згідно із специфікацією №3 від 04.05.2020 до Договору поставки №030220-22 від 03.02.2020 постачальник зобов`язався передати у власність покупцеві, а покупець прийняти та оплатити паливо дизельне ДП-Л-Євро5-ВО (УКТ ЗЕД 2710194300) у кількості 90000 літрів за ціною 14,87 за літр на загальну суму 1605960,00 грн, у тому числі ПДВ-267660,00 грн /а.с.192/.
Пунктами 2 та 4 специфікацій №1, 2, 3 від 04.05.2020 передбачено, що розрахунки за товар здійснюються покупцем шляхом 100 % попередньої оплати із перерахуванням грошових коштів на поточний рахунок продавця протягом 2 (двох) банківських днів з моменту виставлення продавцем рахунку-фактури. Поставка товару здійснюється протягом 14 робочих днів з дня зарахування коштів згідно з пунктом 2 специфікації.
Матеріалами справи підтверджено, що ціна нафтопродуктів визначалася у рахунках №6 від 04.05.2020 на загальну суму 1605960,00 грн, у тому числі ПДВ-267660,00 грн, №7 від 04.05.2020 на загальну суму 1714176,00 грн, у тому числі ПДВ-285696,00 грн, №8 від 04.05.2020 на загальну суму 1605960,00 грн, у тому числі ПДВ-267660,00 грн /а.с.168 зворотній бік, 193, 194/.
Оплата нафтопродуктів за договором №030220-22 від 03.02.2020 відповідно до рахунків №6, 7, 8 від 04.05.2020 підтверджується випискою з банківського рахунку за 04.05.2020 /а.с.192 зворотній бік/.
Із матеріалів справи суд вбачає, що для забезпечення здійснення перевезень нафтопродуктів позивачем укладено договір про надання послуг перевезення №30 від 01.08.2019 з ТОВ АЛЬФА ГРУП 77 /а.с.173/.
Придбання нафтопродуктів для подальшої її реалізації на адресу ТОВ Стандарт Оіл Компані передбачалося договором поставки №011103/3 від 01.11.2019, що укладений між ТОВ ТД АЛЬЯНС ОЙЛ (постачальник) та ТОВ АРКАДІЯ ОІЛ (покупець), згідно з пунктом 1 якого постачальник зобов`язується передати, а покупець прийняти й оплатити нафтопродукти в кількості, асортименті, за цінами, в строки, відповідно до умов договору, додатків та/або рахунків та/або видаткових накладних, що є невід`ємними частинами цього договору /а.с.174-177/.
Також, до матеріалів справи позивачем на підтвердження якості палива дизельного ДП-Л-Євро-ВО ДСТУ 7688:2015 та бензину автомобільного А-92-Євро 5-Е5 додано паспорти якості №113 від 12.04.2020, №226 від 29.04.2020, №210 від 21.04.2020, а також декларацію про відповідність та сертифікати відповідності /а.с.31, 69, 112/.
За першою подією - зарахуванням коштів на банківський рахунок позивача як оплати товарів за рахунками №6, 7, 8 від 04.05.2020 позивачем складено податкові накладні №1 від 04.05.2020 на суму 1605960,00 грн, у тому числі ПДВ 267660,00 грн - направлена на реєстрацію 04.05.2020, реєстраційний номер документа 9095729099; №2 від 04.05.2020 на суму 1714176,00 грн, у тому числі ПДВ 285696,00 грн - направлена на реєстрацію 04.05.2020, реєстраційний номер документа 9095724107; №3 від 04.05.2020 на суму 1719936,00 грн, у тому числі ПДВ 286656,00 грн - направлена на реєстрацію 04.05.2020, реєстраційний номер документа 9095716921 /а.с.200-202/.
За результатами їх реєстрації платником податку отримані квитанції, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних №1, 2, 3 від 04.05.2020 зупинено, оскільки останні відповідають вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с.154, 167, 182/.
Позивачем складено та подано до ГУ ДПС у Полтавській області (Кременчуцьке управління, Кременчуцька ДПІ (м. Кременчук) (за місцем перебування на обліку) повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1, 2, 3 від 05.05.2020 /а.с.158, 163, 178/.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи /а.с.11-18, 51-58, 92-99/ до повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено позивачем додано копії наступних документів:
- по податковій накладній №1 від 04.05.2020:
1) письмові пояснення щодо змісту господарських операцій по постачанню нафтпродуктів /а.с.155/;
2) договір поставки №011103/3 від 01.11.2019, що укладений між ТОВ ТД АЛЬЯНС ОЙЛ ;
3) договір поставки нафтопродуктів №030220-22 від 03.02.2020 з ТОВ Стандарт Оіл Компані ;
4) договір про надання послуг перевезення №30 від 01.08.2019 з ТОВ АЛЬФА ГРУП 77 ;
5) рахунок №6 від 04.05.2020;
6) специфікація №3 від 04.05.2020 до Договору поставки №030220-22 від 03.02.2020;
7) виписка з банківського рахунку;
8) податкову накладну.
- по податковій накладній №2 від 04.05.2020:
1) письмові пояснення щодо змісту господарських операцій по постачанню нафтпродуктів /а.с.168/;
2) договір поставки №011103/3 від 01.11.2019, що укладений між ТОВ ТД АЛЬЯНС ОЙЛ ;
3) договір поставки нафтопродуктів №030220-22 від 03.02.2020 з ТОВ Стандарт Оіл Компані ;
4) договір про надання послуг перевезення №30 від 01.08.2019 з ТОВ АЛЬФА ГРУП 77 ;
5) рахунок №7 від 04.05.2020;
6) специфікація №1 від 04.05.2020 до Договору поставки №030220-22 від 03.02.2020;
7) виписка з банківського рахунку;
8) податкову накладну.
- по податковій накладній №3 від 04.05.2020:
1) письмові пояснення щодо змісту господарських операцій по постачанню нафтпродуктів /а.с.180 зворотній бік/.
2) договір поставки №011103/3 від 01.11.2019, що укладений між ТОВ ТД АЛЬЯНС ОЙЛ ;
3) договір поставки нафтопродуктів №030220-22 від 03.02.2020 з ТОВ Стандарт Оіл Компані ;
4) договір про надання послуг перевезення №30 від 01.08.2019 з ТОВ АЛЬФА ГРУП 77 ;
5) рахунок №8 від 04.05.2020;
6) специфікація №2 від 04.05.2020 до Договору поставки №030220-22 від 03.02.2020;
7) виписка з банківського рахунку;
8) податкову накладну.
Комісією ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято наступні рішення: №1555152/42411986 від 07.05.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 04.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №1555153/42411986 від 07.05.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 04.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних; №1555147/42411986 від 07.05.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 04.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних з огляду на ненадання платником податків розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків /а.с.156-157, 164, 179/.
Із витягу з протоколу №84 засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07.05.2020, копія якого міститься у матеріалах справи, суд вбачає, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ Аркадія Оіл , до податкових накладних №1, 2, 3 від 04.05.2020 встановлено, що платником податків не надано первинні документи, які підтверджують оплату продукції контрагенту-постачальнику. Крім того, за результатами аналізу СЕАРП встановлено, що платником (на платника) протягом 2020 року не здійснювалася реєстрація акцизних накладних, тобто відсутнє фактичне переміщення пального, що може свідчити про безтоварність здійснених операцій та формування ризикового податкового кредиту. За результатами засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07.05.2020 ухвалено рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних №1, 2, 3 від 04.05.2020 /а.с.151-152/.
12.05.2020 позивачем подано скарги до ДПС України на рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1555152/4241986, №1555153/4241986, №1555147/4241986 від 07.05.2020 /а.с.33-34, 73-76, 114-115/.
Рішеннями ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2020 №20384/42411986/2, №20416/42411986/2, №20427/42411986/2 скарги залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з огляду на ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні /а.с.155 зворотній бік, 165, 180/.
Позивач, не погодившись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1555152/4241986, №1555153/4241986, №1555147/4241986 від 07.05.2020, звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше : а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі-Порядок №1165).
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З урахуванням положень наведеної норми, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості та деталізувати у чому саме податкова накладна відповідає такому критерію.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 /далі-Порядок №520).
Пунктами 2-6, 9-11 Порядку №520 передбачено, шо прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків ; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку ; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних відносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
ІV. ВИСНОВКИ СУДУ
Системний аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в ЄРПН. Реєстрація податкової накладної може бути зупинена лише у порядку та на підставах, визначених Порядком №1165.
При цьому у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості та деталізувати у чому саме податкова накладна відповідає такому критерію, визначити чіткий перелік документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної у ЄРПН. Однією із підстав для відмови у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податків необхідних документів.
Суд зазначає, що надіслані позивачу квитанції № 9095729099, 9095724107, 9095716921 від 04.05.2020 містять лише загальні посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку без деталізації критерію, якому відповідає платник податків.
Відповідачем не надано пояснень щодо конкретизації критерію ризиковості платника податків і у відзиві на позовну заяву.
За вищевикладених обставин суд констатує, що контролюючим органом не доведено наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №1, 2, 3 від 04.05.2020 у ЄРПН.
Крім цього, суд враховує, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять пропозиції щодо надання конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, що позбавило позивача можливості надати документи на підтвердження обґрунтованості складення податкових накладних.
Суд також зазначає, що відповідач у якості підстави для відмови у реєстрації податкових накладних №1, 2, 3 від 04.05.2020 у ЄРПН посилався на ненадання платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Суд критично оцінює такі посилання відповідача з огляду на те, що матеріалами справи підтверджено, що позивачем до повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1, 2, 3 від 05.05.2020 додано виписку з банківського рахунку за 04.05.2020, якою підтверджено факт здійснення попередніх розрахунків за постачання нафтопродуктів за договором поставки №030220-22 від 03.02.2020 відповідно до рахунків №6, 7, 8 від 04.05.2020.
Суд зауважує, що будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Оспорювані у цій справі рішення суб`єкта владних повноважень - Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, не ґрунтуються на вимогах законодавства та фактичних обставинах, що свідчить про неправомірність таких рішень.
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Водночас частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний висновок наведено у постановах Верховного Суду від 23.10.18 у справі №822/1817/18, від 02.04.19 у справі №822/1878/18.
Відносно посилання відповідача-1 у відзиві на позовну заяву на те, що за результатами аналізу СЕАРП встановлено, що платником (на платника) протягом 2020 року не здійснювалася реєстрація акцизних накладних, тобто відсутнє фактичне переміщення пального, що може свідчити про безтоварність здійснених операцій та формування ризикового податкового кредиту (витяг з протоколу комісії №84 від 07.05.2020), суд враховує наступне.
Частиною другою статті 73 згаданого Кодексу визначено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Таким чином суд відхиляє наведені вище доводи відповідача-1, адже спірні рішення не містять посилань на інформацію з системи електронного адміністрування реалізації пального щодо реєстрації позивачем акцизних накладних у 2020 році, а тому не можуть братися до уваги при розгляду справи.
Також, суд враховує, що відповідачем не надано відомостей з системи електронного адміністрування реалізації пального щодо реєстрації позивачем акцизних накладних у 2020 році, що унеможливлює встановлення судом достовірності таких аргументів.
Отже, відповідачами у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних, складених ТОВ "АРКАДІЯ ОІЛ", у ЄРПН.
З огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку про протиправність спірних рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1555152/4241986, №1555153/4241986, №1555147/4241986 від 07.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про наявність підстав для реєстрації податкових накладних №1, 2, 3 від 04.05.2020, тому належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1, 2, 3 від 04.05.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Беручи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "АРКАДІЯ ОІЛ" повністю.
V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Разом з цим, як визначено частиною восьмою цієї статті, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 6306,00 грн, що підтверджено платіжним дорученням №353 від 22.06.2020 /а.с.6/.
Оскільки передумовою для виникнення цього спору є прийняття ГУ ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН, а відтак, судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Полтавській області.
На підставі викладеного та керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю АРКАДІЯ ОІЛ (вул. Горького,11-а, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 42411986) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №1555152/42411986, №1555153/42411986, №1555147/42411986 від 07.05.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1, 2, 3 від 04.05.2020, видані та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю АРКАДІЯ ОІЛ (ідентифікаційний код 42411986) .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) на користь АРКАДІЯ ОІЛ (вул. Горького,11-а, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ідентифікаційний код 42411986) витрати зі сплати судового збору в розмірі 6306,00 грн (шість тисяч триста шість гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя М.В. Довгопол
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91222971 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
М.В. Довгопол
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні