Справа № 560/3116/20
РІШЕННЯ
іменем України
31 серпня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Кам`янець- Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави до Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Старогутянська гімназія Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області про зобов`язання вчинити дії.
I. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Перший заступник керівника Кам`янець- Подільської місцевої прокуратури звернувся в суд з позовом до Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області, в якому просить зобов`язати Смотрицьку селищну раду Дунаєвецького району Хмельницької області вжити заходи для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 2,00 га, яку використовує Старогутянська гімназія Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області для розміщення та обслуговування будівель і споруд навчального закладу та знаходиться в адміністративних межах Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області.
В обґрунтування позовних вимог в позовній заяві позивач зазначив, що згідно даних державної статистичної звітності форми 6-зем станом на 01.01.2016 за Старогутянською гімназією рахується земельна ділянка загальною площею 2,00 га, відомості про вказану земельну ділянку у Державний земельний кадастр шляхом відкриття Поземельної книги не вносились, кадастровий номер ділянці не присвоювався, Державний акт на право постійного користування землею у відділі відсутній. Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, будь-які документи на нерухоме майно (будівлі, споруди) та земельну ділянку Старогутянської гімназії не виготовлялися. Вказав, що на даний час у Старогутянської гімназії відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку загальною площею 2,00 га. Зазначив, що оскільки Смотрицькою селищною радою Дунаєвецького району Хмельницької області не здійснено ніяких дій спрямованих на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться гімназія, вказане питання підлягає вирішенню судом.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.06.2020 відкрито провадження в даній справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Згідно листа №8-22-0.24-84/108-20 від 07.05.2020 відділу у Дунаєвецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області право власності чи користування на земельну ділянку, яка перебуває у фактичному користуванні Старогутянської гімназії, відсутні.
Окрім того, згідно листа Смотрицької селищної ради №02.05-24/539 від 08.05.2020 питання про виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Старогутянської гімназії на сесію селищної ради не виносилося, рішення про передачу вказаної земельної ділянки у постійне користування фактичному користувачу Смотрицькою селищною радою не приймалося.
Згідно даних державної статистичної звітності форми 6-зем станом на 01.01.2016 за Старогутянською гімназією рахується земельна ділянка загальною площею 2,00 га, відомості про вказану земельну ділянку у Державний земельний кадастр шляхом відкриття Поземельної книги не вносились, кадастровий номер ділянці не присвоювався, Державний акт на право постійного користування землею у відділі відсутній. Згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, будь-які документи на нерухоме майно (будівлі, споруди) та земельну ділянку Старогутянської гімназії не виготовлялися.
Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ч. З ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави.
Згідно ст. 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Уповноваженим органом на здійснення функцій щодо оформлення права користування Старогутянською гімназією Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області земельною ділянкою є Смотрицька селищна рада Дунаєвецького району Хмельницької області, яка є відповідачем за вказаним позовом, а тому з огляду на викладене, перший заступник керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури, виконуючи надані законом функції, звертається до суду з даним адміністративним позовом про зобов`язання Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області вчинити певні дії, та реалізує покладені від імені держави повноваження по захисту державних інтересів і, відповідно до ст. 53 КАС України, є позивачем у справі.
Підставою для представництва інтересів держави прокурором є загроза порушень інтересів держави, яка виражається у невжитті Смотрицькою селищною радою заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та безпечного навчального процесу і перебування дітей.
Оскільки Смотрицькою селищною радою Дунаєвецького району Хмельницької області не здійснено ніяких дій спрямованих на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться гімназія, вказане питання підлягає вирішенню судом.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Відповідно до п.7 ст. 1 Закону України Про освіту засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.
Згідно п. 1.3 Статуту Старогутянської гімназії заклад освіти є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку із своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом, штамп, фірмові бланки та вивіску встановленого зразку і є неприбутковим.
Відповідно до п. 1.4 Статуту Старогутянської гімназії, затвердженого рішенням сесії Смотрицької селищної ради №1-6/2018 від 30.072018, Смотрицька селищна рада є засновником вказаного закладу.
Відповідно до п. 1.6 Статуту Старогутянської гімназії, головною метою закладу освіти є: забезпечення реалізації права громадянина на здобуття дошкільної та базової загальної середньої освіти.
Згідно п. 4.2 Статуту директор закладу призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника закладу або уповноваженого ним органу.
Пунктами 6.1, 6.2 Статуту визначено, що фінансово-господарська діяльність закладу освіти здійснюється в межах його кошторису. Джерелами формування кошторису закладу освіти є кошти бюджету Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області.
Статтею 38 Закону України Про загальну середню освіту передбачено, що заклад загальної середньої освіти серед іншого створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу, додержується фінансової дисципліни, зберігає матеріально-технічну базу та здійснює інші повноваження відповідно до статуту закладу загальної середньої освіти.
Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти, у тому числі закладів загальної середньої освіти відповідно до ст. 44 Закону України Про загальну середню освіту , включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством (ст. 80 Закону України Про освіту ).
Частиною 2 статті 80 Про освіту визначено що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначається Земельним кодексом України.
За приписами ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Старогутянська гімназія, має перебувати у неї на праві постійного користування.
Згідно ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Старогутянська гімназія не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Частинами 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Проте, в порушення вказаних норм законодавства правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Старогутянською гімназією не оформлені.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , на органи влади покладено обов`язок здійснення протягом вказаного часу заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт.
Відтак, Смотрицька селищна рада, є суб`єктом, який здійснює управління Старогутянської гімназії, відповідає за її матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, однак не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Старогутянська гімназія.
Враховуючи наведені вище законодавчі положення, зважаючи на обов`язок Смотрицької селищної ради, як засновника Старогутянської гімназії, забезпечити утримання та розвиток матеріально - технічної бази заснованого ним закладу освіти, суд вважає позовні вимоги першого заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Враховуючи те, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташована Старогутянська гімназія не оформлені, Смотрицька селищна рада Дунаєвецького району Хмельницької області не вживає заходи для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, позовні вимоги першого заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз - відсутні, з врахуванням положень ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов першого заступника керівника Кам`янець- Подільської місцевої прокуратури задовольнити.
Зобов`язати Смотрицьку селищну раду Дунаєвецького району Хмельницької області вжити заходи для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, загальною орієнтовною площею 2,00 га, яку використовує Старогутянська гімназія Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області для розміщення та обслуговування будівель і споруд навчального закладу та знаходиться в адміністративних межах Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 31 серпня 2020 року
Позивач:Перший заступник керівника Кам`янець- Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави (вул. Драгоманова, 11,Кам`янець-Подільський,Хмельницька область,32300 , код ЄДРПОУ - Відповідач:Смотрицька селищна рада Дунаєвецького району Хмельницької області (вул. Героїв Небесної Сотні, 8,Смотрич,Дунаєвецький район, Хмельницька область,32423 , код ЄДРПОУ - 04406584) Третя особа:Старогутянська гімназія Смотрицької селищної ради Дунаєвецького району Хмельницької області (вул. Шевченка, 140, с.Стара Гута, Дунаєвецький район, Хмельницька область,32423 , код ЄДРПОУ - 25834077)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91223579 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні