ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 серпня 2020 року Справа № 160/11795/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тулянцевої І.В. розглянувши у місті Дніпрі в порядку спрощеного загального провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову по справі - Обухівська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання незаконним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ :
25 листопада 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення Миколаївської селищної ради від 26 червня 2019 року №402-42/VІІ Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад .
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 26 червня 2019 року Миколаївською селищною радою було прийнято рішення №402-42/VІІ Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад . Вказане рішення позивач вважає протиправним, оскільки воно прийнято з порушенням процедури прийняття, оскільки Миколаївською селищною радою не було дотримано вимог чинного законодавства щодо проведення громадських обговорень про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад, які є обов`язковою передумовою для прийняття рішення про добровільне об`єднання територіальних громад. Вказав, що проект спірного рішення всупереч вимогам законодавства не оприлюднювався офіційно. Також звернув увагу, що попередні рішення про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад були предметом судового оскарження, за результатом розгляду яких судом було встановлено, що відповідачем не дотримано принципи конституційності, законності та добровільності об`єднання територіальних громад на території Миколаївської селищної ради. На підставі викладеного вважає, що рішення від 26 червня 2019 року №402-42/VІІ підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 29.11.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 08 січня 2020 року о 12:00 год.
Ухвалою суду від 08.01.2020 до участі у справі залучено Обухівську селищну раду Дніпровського району Дніпропетровської області у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову, а також оголошена перерва до 27.01.2020 до 10:30 год.
Ухвалою суду від 27.01.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі №160/11795/19 на 30 днів та оголошено в підготовчому засіданні перерву до 05.02.2020 до 10 год. 30 хв.
05 лютого 2020 року від представника третьої особи - Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому Миколаївська селищна рада Петриківського району Дніпропетровської області заперечує проти позовних вимог та вказує, що у червні 2019 року депутатами Миколаївської селищної ради за розпорядженням голови селищної ради було проведене громадське обговорення проекту рішення про об`єднання смт Обухівки і смт Миколаївки, в ході якого позивач приймав активну участь на стороні опозиції. Після закінчення процедури схвалення проекту рішення документи були направлені до Дніпропетровської облдержадміністрації для отримання висновку на відповідність Конституції України і законам України. В подальшому Дніпропетровська облдержадміністрація направила документи до Центральної виборчої комісії, яка призначила вибори об`єднаної територіальної громади. За результатами проведених 22.12.2019 виборів були обрані депутати і голова в Обухівську об`єднану територіальну громаду (Миколаївка - Обухівка - Горянівське). На підставі викладеного вважає, що позивачем не надано жодних доказів порушення відповідачем законодавства, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Відповідач - Миколаївська селищна рада Петриківського району Дніпропетровської області правом подання відзиву на позов не скористався, подав лише письмові докази, які просив приєднати до матеріалів справи.
17 лютого 2020 року позивачем до суду подано відповідь на відзив та залучено до матеріалів справи файли з відеозаписами на компакт - диску.
У судовому засіданні 05.02.2020 оголошена перерва до 19.02.2020 до 14:30 год.
Ухвалою суду від 05.02.2020 у задоволенні заяви ОСОБА_1 про забезпечення позову - відмовлено.
19 лютого 2020 року у судовому засіданні оголошена перерва до 26.02.2020 до 16:00 год.
У судовому засіданні 26.02.2020 оголошена перерва до 05.03.2020 до 15:00 год.
05 березня 2020 року у судовому засіданні оголошена перерва до 24.03.2020 до 12:00 год.
На підставі клопотання представника позивача, у зв`язку з установленням карантину на всій території України, судове засідання було відкладено до 08.04.2020 до 14:00 год.
08 квітня 2020 року ухвалою суду провадження у справі було зупинено до 18.05.2020.
Ухвалою суду від 18.05.2020 поновлено провадження в адміністративній справі №160/11795/19 та призначено судове засідання на 18 травня 2020 року о 14 год. 00 хв.
18 травня 2020 року судове засідання було відкладено на 01.06.2020 на 15:00 год.
На підставі клопотання представника позивача судове засідання 01.06.2020 було відкладено на 23.06.2020 на 10:00 год.
Ухвалою суду від 23.06.2020 за клопотанням представників сторін підготовче провадження закрито та справа призначена до судового розгляду по суті. Подальший розгляд справи ухвалено здійснювати у порядку письмового провадження без виклику (повідомлення) учасників справи.
Пунктом 10 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі- КАС України) визначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 3 статті 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
За приписами статті 193 КАС України суд має розпочати розгляд справи по суті не пізніше ніж через шістдесят днів з дня відкриття провадження у справі, а у випадку продовження строку підготовчого провадження - не пізніше наступного дня з дня закінчення такого строку. Суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
26.04.2016 Кіровською селищною радою Дніпропетровського району Дніпропетровської області прийнято рішення №124-6/VII (а.с.197, т.1) про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад: смт Кіровське, с. Горянівське, Кіровської селищної ради, смт Миколаївка, Миколаївської селищної ради в Кіровську територіальну громаду з адміністративним центром в смт Кіровське, створення ініціативної групи з депутатів Кіровської селищної ради.
Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області № 47/1 - 7/VII від 27 квітня 2016 року було затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад (т. 1 а.с. 173-174, т. 1 а.с. 24-25), яким визначено механізм проведення громадського обговорення та основні вимоги до його організації та розгляду узагальнених пропозицій (зауважень) під час розгляду питань про добровільне об`єднання територіальних громад відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад .
Згідно з рішенням Миколаївської селищної ради від 27.05.2016 №48-08/VII (а.с.196, т.1) селищна рада вирішила дати згоду на добровільне об`єднання територіальних громад смт Кіровське, с. Горянівського, Кіровської селищної ради, смт Миколаївка, Миколаївської селищної ради в Кіровську територіальну громаду з адміністративним центром в смт Кіровське.
10 червня 2016 року рішенням селищного голови смт Кіровське від 10.06.2016 №143-7/VII (а.с.198, т.1) змінено найменування юридичної особи орган місцевого самоврядування Кіровська селищна рада на орган місцевого самоврядування Обухівська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області.
10.05.2018 року Миколаївською селищною радою прийнято рішення №211-30/VII Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад смт Обухівка, с.Горянівське Дніпропетровського району Дніпропетровської області, смт Миколаївка Петриківського району Дніпропетровської області .
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.08.2019 у справі № 804/3554/18 за позовом ОСОБА_1 до Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області третя особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Обухівська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області, визнано протиправним та скасовано рішення Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області від 10.05.2018 року Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад смт Обухівка, с.Горянівське Дніпропетровського району Дніпропетровської області, смт Миколаївка Петриківського району Дніпропетровської області №211-30/VІІ. У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру судових рішень, судове рішення у справі 804/3554/18 за набрало законної сили 09.09.2019.
28.11.2018 Миколаївською селищною радою Петриківського району Дніпропетровської області було прийнято рішення №303-35/VII Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким відповідно до ч.3 ст.7 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , розглянувши проект рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, результати громадських обговорень, Миколаївська селищна рада вирішила:
1. схвалити проект рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою;
2. селищному голові - ОСОБА_2 , подати проект рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад до Дніпропетровської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України;
3. визнати таким, що втратило чинність рішення Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад №211-30/VII від 10.05.2018 року.
Вищевказане рішення Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області від 28.11.2018 року №303-35/VII було предметом судового розгляду у справі Дніпропетровського окружного адміністративного суду №160/9814/18 та рішенням суду від 07.06.2019, яке набрало законної сили 09.07.2019, було визнано протиправним та скасовано.
Згідно з розпорядженням селищного голови смт Миколаївка Про проведення громадського обговорення по схваленню проекту рішення підготовленого спільною робочою групою Про добровільне об`єднання територіальних громад від 17.06.2019 №18/1-р (а.с.164, т.1), відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад вирішено провести громадське обговорення по схваленню проекту рішення підготовленого спільною робочою групою Про добровільне об`єднання територіальних громад з 18.06.2019 року по 23.06.2019 року на виборчих округах, залучити до громадських обговорень депутатів селищної ради, голів та секретарів вуличних комітетів, членів виконкому, делегованих представників від громадян похилого віку та активістів селища Миколаївка.
26 червня 2019 року за адресою: смт Миколаївка, Селищна рада, вул. Партизанська, 102А було проведено підсумки обговорення, проведеного депутатами, вуличкомами, членами виконкому, активістами селища з 18.06.2019 по 23.06.2019 з питання схвалення проекту рішення Добровільне об`єднання територіальних громад смт Обухівка, смт Миколаївка в об`єднану територіальну громаду з центром в смт Обухівка, про що складено протокол від 26.06.2019 (а.с.165-167, т.1).
На сорок другій сесії сьомого скликання Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області за результатом розгляду порядку денного, зокрема, питання №9 - про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад були вирішено схвалити проект рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою.
Відповідно до протоколу сорок другої сесії сьомого скликання Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області від 26.06.2019 (а.с.17-20, а.с.85-94 т.1) у присутності 8 депутатів (при загальній кількості депутатів - 11) результати голосування по вищевказаному питанню: за - 8 (1 - голова с/р), проти - 0, утрималось - 1 (Хейлик Т.М.), всього - 9.
Рішенням Миколаївської селищної ради Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад від 26 червня 2019 року №402-42/VІІ (а.с.14, а.с.95, т.1) вирішено:
1) схвалити проект рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою;
2) селищному голові ОСОБА_2 подати проект рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад до Дніпропетровської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України;
3) визнано таким, що втратило чинність, рішення Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад №303-35/VІІ від 28.11.2018 року в зв`язку з рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду.
Згідно з проектом рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад (а.с.16, а.с.96, т.1) Миколаївська селищна рада Петриківського району Дніпропетровської області відповідно до статей 2, 4, 6, 7 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад вирішила:
1) об`єднатися з територіальними громадами селищ: смт Обухівка, с. Горянівське, Обухівської селищної ради Дніпровського району, смт Миколаївка, Миколаївської селищної ради Петриківського району в Обухівську селищну територіальну громаду з адміністративним центром в смт Обухівка;
2) затвердити План організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад (а.с.16, т.1);
3) доручити селищному голові смт Обухівка Дніпровського району - Гезю В.Г. звернутись до голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів селищної ради та голови селищної ради в установленому законом порядку;
4) повноваження селищної ради, селищного голови припинити з моменту набуття повноважень новообраними органами місцевого самоврядування селищним головою територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об`єднання;
5) правонаступником активів і пасивів (зобов`язань) селищної ради визначити Обухівську територіальну громаду, утворену внаслідок Добровільного об`єднання.
Вважаючи спірне рішення відповідача протиправним, а свої права порушеними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Відповідно до статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Частиною 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулює Закон України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05.02.2015 № 157-VIII (далі - Закон № 157-VIII у редакції, чинній на момент спірних правовідносин).
Принципами добровільного об`єднання територіальних громад, у відповідності до статті 2 Закону № 157-VIII, є: 1) конституційність та законність; 2) добровільність; 3) економічна ефективність; 4) державна підтримка; 5) повсюдність місцевого самоврядування; 6) прозорість та відкритість; 7) відповідальність.
Згідно зі статтею 3 Закону № 157-VIII суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст. Об`єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.
Відповідно до статті 5 № 157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.
Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Статтею 6 Закону № 157-VIII встановлено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.
У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.
Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується.
Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад.
Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.
Проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад (частина 1 статті 7 Закону № 157-VIII).
Згідно з частиною 2 статті 7 Закону № 157-VIII сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
З аналізу наведених норм чинного законодавства вбачається, що громадські обговорення є однією із обов`язкових стадій процесу прийняття пропозиції та рішення про добровільне об`єднання територіальних громад. При цьому, вказаними нормами законодавства на сільські, селищні, міські ради покладено обов`язок щодо врахування результатів громадських обговорень під час прийняття відповідних рішень.
Так, матеріалами справи підтверджується, що розпорядженням селищного голови Про проведення громадського обговорення по схваленню проекту рішення підготовленого спільною робочою групою Про добровільне об`єднання територіальних громад від 17.06.2019 №18/1-р (а.с.164, т.1), відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад вирішено провести громадське обговорення по схваленню проекту рішення підготовленого спільною робочою групою Про добровільне об`єднання територіальних громад з 18.06.2019 року по 23.06.2019 року на виборчих округах, залучити до громадських обговорень депутатів селищної ради, голів та секретарів вуличних комітетів, членів виконкому, делегованих представників від громадян похилого віку та активістів селища Миколаївка.
Вказане розпорядження, а також оголошення про дату та час обговорення були розміщені на інформаційних стендах Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області (а.с.168-170, т.1).
Відповідно до п. 1 Додатку до Рішення Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області від 27 квітня 2016 року № 47/1- 7/VII Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад , організатори громадського обговорення самостійно визначають форми цого проведення (конференція, форум, громадські слухання, засідання за круглим стоолом, збори, зустрічі, теле - або радіодебати, Інтернет - конференція, електронна консультація), виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей (п.1). Громадське обговорення передбачає: 1) вирішення організаційних (технічних) питань - час та дата проведення громадського обговорення, місце проведення громадського обговорення, визначення цільової групи та ефективного способу інформування потенційних учасників для участі у заході (у разі необхідності складаються списки учасників); оголошення у засобах масової інформації (у пресі, на телебаченні, радіо, в Інтернеті); розсилання письмових запрошень; 2) опрацювання організаторами громадського обговорення, висловлення пропозицій (зауважень) щодо добровільного об`єднання територіальних громад та проведення аналізу поданих пропозицій (зауважень); 3) узагальнення та оприлюднення результатів громадського обговорення (п. 2). Пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення подаються у письмовій чи усній формі, надсилаються електронною поштою із зазначенням прізвища, імені, по - батькові та адреси, яка їх подає (п. 6). Організатор громадського обговорення протягом 2 - х днів після закінчення строку подання пропозицій (зауважень) узагальнює їх та готує звіт. У якому зазначаються найменування організатора, зміст питання, що виносилися на громадське обговорення, інформація про осіб, які взяли участь в обговоренні порушеного питання, а також узагальнений аналіз пропозицій (зауважень), що надійшли під час проведення громадського обговорення (п. 7).
Згідно з протоколом від 26.06.2019 (а.с.165-167, т.1) за підсумками обговорення, проведеного депутатами, вуличкомами, членами виконкому, активістами селища з 18.06.2019 по 23.06.2019 з питання схвалення проекту рішення Добровільне об`єднання територіальних громад смт Обухівка, смт Миколаївка в об`єднану територіальну громаду з центром в смт Обухівка, у присутності:
- депутатів Миколаївської селищної ради смт Миколаївка: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , Голова селищної ради ОСОБА_10 ;
- вуличкомів і членів виконкому: ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ;
- голови і члені робочої групи: ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 ;
- представників громад
за результатом розгляду питання 2 виступили:
- Депутати селищної ради: ОСОБА_3 звітував про проведення обговорення по проекту рішення ОТГ Обухівка -Миколаївка. Обговорення проводилося разом з вуличкомом ОСОБА_12 (член виконкому). Обговорення пройшло за участю вулиць Партизанська та Польова. Виборчі округи (депутат ОСОБА_3 і депутат ОСОБА_19 ). Загальна кількість жителів по округах, які підтримали проект рішення склала 137 осіб;
- ОСОБА_4 звітував про проведення обговорення по вулиці Берегова разом з депутатом ОСОБА_5 і вуличкомом ОСОБА_20 , загальна кількість виборців , які підтримали проект рішення 159 осіб;
- ОСОБА_13 (вуличком) проводила обговорення разом з депутатом селищної ради ОСОБА_21 по округах ( ОСОБА_21 і ОСОБА_22 ). Абсолютна більшість людей по вулицях Польовій , Степовій з радістю та сподіваннями на краще схвалили проект рішення ОТГ Обухівка-Миколаївка, підтримку об`єднання надало 127 осіб;
- ОСОБА_8 проводив обговорення разом з депутатом селищної ради ОСОБА_7 та вуличкомом ОСОБА_18 виборчі округи вул.Центральна, Молодіжна. Схвалили проект рішення 74 особи
та проголосували: За - 16; Проти - 0; Утримались - 0.
Отже, суд приходить до висновку, що на виконання норм Закону № 157-VIII відповідачем було забезпечено вивчення пропозицій щодо добровільного об`єднання територіальних громад та проведення громадського обговорення щодо надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад на кожному його етапі.
При цьому, суд критично ставиться до тверджень позивача з приводу того, що відповідачем було порушено порядок організації та проведення громадських обговорень, а саме, не була врахована думка жителів громади при прийнятті рішень, що мають значний суспільний інтерес (рішення відносно об`єднання громад) та зазначає наступне.
Так, з наданих до суду копій підписних листів жителів територіальної громади селища Миколаївка Петриківського району Дніпропетровської області щодо заперечення на утворення об`єднаної територіальної громади з Кіровською селищною радою Дніпропетровської області (т. 2 а.с. 27 - 41), копій підписних листів про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад с. Єлизаветівка Петриківського району Дніпропетровської області та с. Миколаївка Петриківського району Дніпропетровської області в Єлизаветівсько - Миколаївську територіальну громаду з центром в с. Єлизаветівка (т. 2 а.с. 42-54) та копій підписних листів щодо схвалення добровільного об`єднання Курилівської та Миколаївської селищних рад у Курилівську об`єднану територіальну громаду з центром в селищі Курилівка (т. 2 а.с. 55-71) є незрозумілим, по - перше, в який період були складені вказані документи, по - друге, чи подавались взагалі вони до відповідача протягом встановленого розпорядженням селищного голови смт Миколаївка Про проведення громадського обговорення по схваленню проекту рішення підготовленого спільною робочою групою Про добровільне об`єднання територіальних громад від 17.06.2019 №18/1-р, терміну проведення громадських обговорень в період з 18.06.2019 року по 23.06.2019 року.
Також, з залученого позивачем до матеріалів справи у якості доказу компакт - диску з відеофайлами (т. 1 а.с. 162) вбачається, що 4 відеофайли із виступами депутата Петриківської районної ради ОСОБА_23 , голови Дніпропетровської обладміністрації ОСОБА_24 , мешканців села Миколаївка не містять відомостей про дату та час їх створення, що позбавляє можливості встановити прив`язаність їх до подій, пов`язаних з процедурою проведення громадських обговорень.
Тобто, надані позивачем докази не можуть бути розцінені судом як достовірні.
Судом також встановлено, що Дніпропетровською обласною державною адміністрацією листом за вих. №17-2916/0/2-19 від 01.08.2019 (а.с. 22, т. 1) на адресу Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області були повернуті проекти рішень.
Так, облдержадміністрацією було повідомлено, що у листі від 11.07.2019 № 568 номер рішення Миколаївської селищної ради (від 28.11.2018 № 402-42/VІІ) не збігається з рішенням Миколаївської селищної ради (від 26.06.2019 № 402-42/ VІІ). Крім того, відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада утворюється в порядку, визначеному розділом II цього Закону, відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області, схваленого відповідною обласною радою та затвердженого Кабінетом Міністрів України. Враховуючи зазначене, облдержадміністрація підготувала проект відповідних змін до рішення обласної ради від 27.05.2015 № 641-31/ VІ Про Перспективний план формування територій громад Дніпропетровської області (зі змінами), який передбачає включення Миколаївської селищної ради Петриківського району до Обухівської об`єднаної територіальної громади у складі Обухівської селищної, Партизанської та Балівської сільських рад. Зазначений проект змін було направлено до обласної ради листом від 15.01.2019 №198/0/2-19. З огляду на вищевикладене облдержадміністрація повертає рішення Обухівської селищної ради Дніпровського району та Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад на доопрацювання.
Разом з тим, розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 26.09.2019 №Р537/0/3-19 Про затвердження висновку щодо відповідності проектів рішень про добровільне об`єднання територіальних громад Конституції України та законам України (а.с.116, т.1) затверджено висновок Дніпропетровської обласної державної адміністрації стосовно відповідності вимогам Конституції України та законів України проектів рішень, схвалених Обухівською селищною радою Дніпровського району та Миколаївською селищною радою Петриківського району Дніпропетровської області, Про добровільне об`єднання територіальних громад щодо об`єднання смт Обухівка, села Горянівське Обухівської селищної ради Дніпровського району, смт Миколаївка Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області у Обухівську селищну територіальну громаду з центром у смт Обухівка.
Також, відповідно до рішення сорок п`ятої сесії сьомого скликання Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області Про добровільне об`єднання громад від 30.09.2019 №425-45/VII (а.с.121, т.1) та рішення сорокової сесії сьомого скликання Обухівської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області Про добровільне об`єднання громад від 02.10.2019 №661-40/VII (а.с.122, т.1) вказані територіальні громади вирішили об`єднатися з територіальними громадами селищ: смт Обухівка, с. Горянівське, Обухівської селищної ради Дніпровського району, смт Миколаївка, Миколаївської селищної ради Петриківського району в Обухівську селищну територіальну громаду з адміністративним центром в смт Обухівка.
Постановою Центральної виборчої комісії від 11 жовтня 2019 року № 1920 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 22 грудня 2019 року були призначені перші місцеві вибори 22 грудня 2019 року в Обухівській селищній об`єднаній територіальній громаді.
10 січня 2020 року відбулась сесія Обухівської селищної ради сьомого скликання, на якій затверджено голову і депутатів Обухівської об`єднаної територіальної громади, що підтверджується протоколами і рішеннями, які містяться в матеріалах справи.
Отже, в ході судового розгляду було підтверджено дотримання відповідачем процедури ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад, порядок підготовки проектів рішень та прийняття безпосередньо рішення, а також утворення об`єднаної територіальної громади та реорганізація органів місцевого самоврядування.
Позивач у позові посилається на недотримання відповідачем порядку оприлюднення проекту рішення, прийнятого на сесії Миколаївської селищної ради 26.06.2019.
Суд зазначає, що приписами частини одинадцятої статті 59 Закону № 280/97-ВР передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Частиною третьою статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VI) обумовлено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
При цьому, відповідно до пункту 2 частини першої статті 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньо-організаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
В силу частини 10 статті 59 Закону № 280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідачем у даній справі не було доведено факту оприлюднення проекту оскаржуваного рішення відповідно до положень статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації , а судом самостійно не встановлено.
Верховний Суд у постанові від 24 жовтня 2018 року по справі №731/216/17 (провадження №К/9901/20602/18) дійшов висновку, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин. Тобто, для задоволення позову адміністративний суд повинен встановити, що у зв`язку з прийняттям рішення, дією або бездіяльністю суб`єктом владних повноважень порушуються права позивача. При цьому, позивач на власний розсуд визначає, чи порушені його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Проте право на звернення до адміністративного суду з позовом не завжди співпадає з правом на судовий захист, яке закріплено у статті 5 КАС України. Саме по собі звернення до адміністративного суду за захистом ще не означає, що суд зобов`язаний надати такий захист. Адже для того, щоб було надано судовий захист суд повинен встановити, що особа дійсно має право, свободу та інтерес, про захист яких вона просить і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем у публічно-правових відносинах. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Між тим, обставини, на які посилається позивач у справі про оскарження рішення Миколаївської селищної ради від 26 червня 2019 року №402-42/VІІ Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , не свідчать про порушення з боку суб`єкта владних повноважень права позивача на участь у місцевому самоврядуванні. Як і відсутні докази перешкод для позивача та інших членів громади взяти участь у громадських обговореннях.
З урахуванням встановлених в ході розгляду справи обставин, суд дійшов висновку про не доведення позивачем того факту, що оскаржуване рішення призвело до виникнення правових наслідків, які б свідчили про порушення прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів позивача, або членів територіальної громади, у зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 КАС України).
Суд зазначає, що за відсутності порушених прав та інтересів позивача у даній справі, відсутні й підстави вважати, що наявний публічно-правовий спір, а відтак, у задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Миколаївської селищної ради Петриківського району Дніпропетровської області (51842, Дніпропетровська область, Петриківський район, смт. Миколаївка, вул. Патризанська, буд. 102-А; ідентифікаційний код: 04339540), третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету позову по справі - Обухівська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області (52030, Дніпропетровська обл., Дніпропетровський район, смт Обухівка, вул. Центральна, 35; ідентифікаційний код: 04338339) про визнання незаконним та скасування рішення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.В. Тулянцева
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91241462 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні