ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 серпня 2020 року м. Ужгород№ 260/1812/19
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гебеш С.А.
при секретарі судових засідань - Жирош С.Ю.
та осіб, які беруть участь у справі:
позивача : ОСОБА_1 ,
представника позивача - Козар М.М.,
представника відповідача 1 - Дичка А.В.,
представника відповідача 2 - не з`явився,
третя особа - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Свалявської районної ради, Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" при Свалявській районній раді про визнання протиправним та скасування рішення, третя особа - ОСОБА_2 , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Свалявської районної ради, Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" при Свалявській районній раді про визнання протиправним та скасування рішення Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" Свалявської районної ради Закарпатської області про не допуск ОСОБА_1 до участі в конкурсі на посаду керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" Свалявської районної ради Закарпатської області оформлене протоколом № 1 від 12 листопада 2019 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення комісії для проведення конкурсу на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" Свалявської районної ради Закарпатської області, яке оформлене протоколом № 1 від 12 листопада 2019 року є протиправним, так як наведені підстави для недопуску до участі в конкурсі позива, а саме - не подано документ про освіту ступеня магістра; не надано підтвердження подання декларації, як претендента на посаду керівника за минулий рік; не надано належним чином завірені копії документів, є надуманими і не підтверджуються жодним нормативним актом. Разом з тим, вказує на те, що секретар конкурсної комісії Дичка А.В. на час засідання комісії перебувала на амбулаторному лікуванні.
У ході судового розгляду до участі у справі залучено ОСОБА_2 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача.
У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали повністю, з мотивів викладених у позовній заяві та просили суд позов задоволити повністю.
Представник відповідача та третя особа у судовому засіданні проти позову заперечили, просили суд відмовити у задоволенні такого, як безпідставному.
Заперечуючи проти позову, представник відповідача вказує на те, що прийняте рішення конкурсною комісією є законним та відповідає вимогам норм Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та інших нормативно-правових актів. Конкурсна комісія проводила роботу з дотриманням принципів забезпечення рівного доступу, політичної неупередженості, законності, довіри суспільства, недискримінації, прозорості, доброчесності, ефективного і справедливого процесу відбору. Вказує на те, що позивачем при поданні документів до участі у конкурсі порушено ряд вимог нормативно-правових актів, що і стало підставою для недопуску до участі у конкурсі.
Розглянувши подані документи і матеріали справи, заслухавши думку представників сторін з приводу поданого позову, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
У судовому засіданні встановлено, що Розпорядженням голови Свалявської районної ради від 24 жовтня 2019 року за № 33/01.1-06 створено комісію для проведення конкурсу на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" Свалявської районної ради Закарпатської області (а.с. 14).
В свою чергу, на офіційному сайті Свалявської районної ради оприлюднено оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" Свалявської районної ради Закарпатської області.
Дане оголошення містить умови подачі документів, перелік необхідних документів та дату початку і кінцевий строк приймання документів.
Як встановлено судом, 12 листопада 2019 року відбулося засідання конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" Свалявської районної ради Закарпатської області, на якому було прийнято рішення про недопущення ОСОБА_1 (Далі - Позивач) до участі у конкурсі, що і стало підставою для звернення позивача до суду за захистом своїх прав.
Вказане рішення оформлене протоколом № 1 від 12 листопада 2019 року (а.с. 18-19).
Як вбачається із вищевказаного протоколу, комісією визначено три підстави для недопуску до участі у конкурсі Позивача, а саме:
1. не надано документу про освіту ступеня магістр;
2. не надано підтвердження подання декларації, як претендента на посаду керівника за минулий рік;
3. не надано належним чином завірені копії документів.
Постановою КМУ від 27 грудня 2017 р. № 1094 затверджено Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - Порядок).
Цей Порядок визначає механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - конкурс).
Вимоги цього Порядку поширюються на відбір кандидатур на посади керівників державних та комунальних закладів охорони здоров`я (далі - заклад), крім закладів охорони здоров`я МВС, військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, утворених відповідно до законів.
Відповідно до вимог п. 28 вказаного Порядку для участі у конкурсі особа подає особисто або надсилає поштою конкурсній комісії у визначений в оголошенні строк такі документи: копію паспорта громадянина України; письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів для зайняття посади за формою згідно з додатком 1; резюме у довільній формі; автобіографію (у випадках, визначених законодавством); копію (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційну категорію, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копію трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи; згоду на обробку персональних даних згідно з додатком 2; конкурсну пропозицію обсягом не більше 15 сторінок друкованого тексту в паперовій та електронній формі; довідку МВС про відсутність судимості; медичні довідки про стан здоров`я, щодо перебування особи на обліку у психоневрологічному та наркологічному закладі охорони здоров`я за формами, затвердженими МОЗ; попередження стосовно встановлених Законом України "Про запобігання корупції" вимог та обмежень, підписане претендентом на посаду, за формою згідно з додатком 3; заяву про відсутність у діях особи конфлікту інтересів згідно із додатком 4; підтвердження подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік (відповідно до абзацу першого частини третьої статті 45 Закону України "Про запобігання корупції").
Документи, крім заяви про участь у конкурсі, подаються в запечатаному вигляді. Особа, яка виявила бажання взяти участь у конкурсі, може подавати додаткові документи стосовно досвіду роботи, професійної компетентності і репутації (характеристики, рекомендації, наукові публікації та інші).
Разом з тим, суд констатує, що в оголошенні на офіційному сайті Свалявської районної ради в розділі "Вимоги до претендента" вказано: вища освіта ІІ рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань "Управління та адміністрування" або "Публічне управління та адміністрування", або "Право", або "Соціальні або поведінкові науки", або "Гуманітарні науки", або "Охорона здоров`я" та спеціалізацією "Організація і управління охороною здоров`я".
У судовому засіданні встановлено, що Позивачем до пакету документів для участі у конкурсі, зокрема подано диплом спеціаліста виданий Національним університетом "Львівська політехніка 04 грудня 2001 року за спеціальністю "Облік і аудит", яким присвоєно кваліфікацію економіст (а.с. 23) та диплом спеціаліста виданий ПАТ "Вищий навчальний заклад "Міжрегіональна Академія управління персоналом" 30 вересня 2016 року за спеціальністю "Правознавство", яким здобуто кваліфікацію юрист (а.с. 24).
У відповідності до частин 1 та 2 п. 2 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України "Про вищу освіту" установлено, що:
1) освітня діяльність за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста, що провадиться закладами вищої освіти і започаткована до набрання чинності цим Законом, продовжується у межах строку навчання за певною освітньо-професійною програмою з видачею державного документа про вищу освіту встановленого зразка - диплома спеціаліста. Останній прийом на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста проводиться у 2016 році;
2) вища освіта за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста (повна вища освіта) після набрання чинності цим Законом прирівнюється до вищої освіти ступеня магістра.
Відтак, суд констатує, що останній рік, в якому проводився прийом на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліст та видавалися дипломи спеціаліста є 2016 рік.
Судом встановлено, що до пакету документів, які були подані Конкурсній комісії, Позивач подав диплом спеціаліста виданий ПАТ "Вищий навчальний заклад "Міжрегіональна Академія управління персоналом" 30 вересня 2016 року за спеціальністю "Правознавство".
Враховуючи наведене, суд не може погодитися із твердженням відповідача, про те, що позивач мав додати до пакету документів до участі у конкурсі саме документ про освіту ступеня магістра.
Що стосується посилання відповідача про те, що Позивачем подано не завірені копії документів до участі у конкурсі, то суд вказує на наступне.
Як вже зазначалося судом вище відповідно до вимог п. 28 Порядку для участі у конкурсі особа подає особисто або надсилає поштою конкурсній комісії у визначений в оголошенні строк такі документи: копію паспорта громадянина України; письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів для зайняття посади за формою згідно з додатком 1; резюме у довільній формі; автобіографію (у випадках, визначених законодавством); копію (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційну категорію, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копію трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи; згоду на обробку персональних даних згідно з додатком 2; конкурсну пропозицію обсягом не більше 15 сторінок друкованого тексту в паперовій та електронній формі; довідку МВС про відсутність судимості; медичні довідки про стан здоров`я, щодо перебування особи на обліку у психоневрологічному та наркологічному закладі охорони здоров`я за формами, затвердженими МОЗ; попередження стосовно встановлених Законом України "Про запобігання корупції" вимог та обмежень, підписане претендентом на посаду, за формою згідно з додатком 3; заяву про відсутність у діях особи конфлікту інтересів згідно із додатком 4; підтвердження подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік (відповідно до абзацу першого частини третьої статті 45 Закону України "Про запобігання корупції").
Крім того, судом встановлено, що із змісту оголошення, яке розміщене на офіційному сайті Свалявської районної ради не вбачається, що претенденти на участь у конкурсі повинні подавати саме завірені копії документів для участі у конкурсі.
Враховуючи норми Порядку та зміст оголошення, розміщеного на офіційному сайті відповідача, суд не може погодитися із твердження представника відповідача про те, що копії документів мали були завіреними, так як ні Порядком, ні самим оголошенням такі вимоги не виставлялися.
Що стосується посилання відповідача про те, що Позивачем до матеріалів справи не надано підтвердження подання декларацій, як претендента на посаду керівника за минулий рік, суд вказує на наступне.
Відповідно до вимог пп. 12 п. 28 Порядку для участі у конкурсі особа подає підтвердження подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік (відповідно до абзацу першого частини третьої статті 45 Закону України "Про запобігання корупції").
У відповідності до частини 3 ст. 45 Закону України "Про запобігання корупції" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) особа, яка претендує на зайняття посади, зазначеної у пункті 1, підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, та особа, зазначена у пункті 4 частини першої статті 3 цього Закону, до призначення або обрання на відповідну посаду, подає в установленому цим Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функції держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.
Особи, зазначені у підпункті "в" пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, подають в установленому цим Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік у разі входження до складу конкурсної або дисциплінарної комісії, утвореної відповідно до законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", цього та інших законів України, Громадської ради доброчесності, утвореної відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів", - протягом десяти календарних днів після входження (включення, залучення, обрання, призначення) до складу відповідної комісії, Громадської ради доброчесності.
Разом з тим, суд вказує на те, що відповідно до офіційних роз`яснень щодо заповнення декларацій Законом передбачено чотири типи декларацій суб`єкта декларування, а саме: щорічна декларація; декларація суб`єкта декларування, який припиняє відповідну діяльність (декларація перед звільненням); декларація після звільнення; декларація кандидата на посаду.
Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржуване рішення в частині недопуску до участі у конкурсі позивача, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувало, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності недопуску позивача до участі у конкурсі, а тому рішення Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня", в частині недопуску позивача до участі у конкурсі на цю посаду є протиправним.
Крім того, відповідно до вимог ч. 2 ст. 9 КАС Українисуд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
В даному випадку суд вважає за необхідне для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача вийти за межі позовних вимог і зобов`язати відповідача повторно розглянути питання щодо допуску позивача до участі у конкурсі на посаду керівника Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня", з врахуванням висновків суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ) до Свалявської районної ради (пл. Головна, буд. 1, м. Свалява, Закарпатська область, 89300, код ЄДРПОУ - 22086887) Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" при Свалявській районній раді про визнання протиправним та скасування рішення, третя особа - ОСОБА_2 - задовольнити повністю .
Визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства Свалявська районна лікарня Свалявської районної ради Закарпатської області про не допуск ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ) до участі в конкурсі на посаду керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства Свалявська районна лікарня Свалявської районної ради Закарпатської області - оформлене протоколом № 1 від 12.11.2019 року.
Зобов`язати Свалявську районну раду в особі Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" при Свалявській районній раді (пл. Головна, буд. 1,м.Свалява,Закарпатська область,89300, код ЄДРПОУ - 22086887) повторно розглянути питання щодо допуску ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ) до участі в конкурсі на посаду керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства Свалявська районна лікарня Свалявської районної ради Закарпатської області за поданими ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ) документами до Конкурсної комісії на зайняття посади керівника (директора) Комунального некомерційного підприємства "Свалявська районна лікарня" при Свалявській районній раді та з врахуванням висновків суду викладених у даному рішенні суду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Свалявської районної ради (пл. Головна, буд. 1,м.Свалява,Закарпатська область,89300, код ЄДРПОУ - 22086887) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код - НОМЕР_1 ) понесені судові витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок), що сплачений згідно квитанції №1411220063 від 12.12.2019 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
В разі подання апеляційної скарги на рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено та підписано судом 31 серпня 2020 року.
СуддяС.А. Гебеш
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91241981 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Гебеш С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні