РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
31 серпня 2020 року м. РівнеСправа №460/1750/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Н.О. Дорошенко, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом:
ОСОБА_1 доУправління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області (далі - УДАБІ у Рівненській області, відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 16.01.2020 №77 про скасування дії будівельного паспорта від 20.08.2018 №01-П/166 на "Будівництво садового будинку", кадастровий №5610100000:01:055:0379 та №5610100000:01:055:0377 в м.Рівне, замовник ОСОБА_1 .
Обґрунтовуючи протиправність рішення, позивач вказала, що інспектором будівельного нагляду С.В. Рижуком скасовано дію будівельного паспорта від 20.08.2018 №01-11/166, в той час, як будівельний паспорт видано 31.08.2018; в рішенні вказано дві земельні ділянки з різними кадастровими номерами; скасовано будівельний паспорт на Будівництво садового будинку , однак будівельний паспорт від 31.08.2018 №01-11/166 виданий на Будівництво індивідуального житлового будинку . Позивач вважає, що органи містобудування та архітектури та інші суб`єкти містобудування не наділені повноваженнями щодо скасування (анулювання) будівельного паспорту, видачі нового будівельного паспорта замовнику з будь-яких підстав (в тому числі з підстав порушення будівельних норм, державних стандартів і правил).
Ухвалою суду від 13.03.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву.
Відповідач відзиву на позов не подав.
У визначений пунктом 3 Розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України строк клопотань про продовження процесуального строку для надання відзиву, у зв`язку із запровадженням в Україні карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), від відповідача не надходило.
Протокольною ухвалою суду від 02.07.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 05.08.2020 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.
З`ясувавши доводи та аргументи сторін, на яких ґрунтуються їх вимоги та заперечення, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.
ОСОБА_1 , на підставі нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу земельної ділянки від 17.07.2015 №400, є власником земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:055:0379 площею 0,0924 га, розташованої по АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 17.07.2015 №40843039 (а.с.17-18).
31.08.2018 Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради видано будівельний паспорт забудови вищевказаної земельної ділянки Будівництво індивідуального житлового будинку №01-П/166 (а.с.11-42).
22.10.2018 на підставі вказаного будівельного паспорта та за заявою позивача Управлінням Державного архітектурно-будівельного контролю Рівненської міської ради зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт серії РВ №061182950013 (а.с.42).
16.01.2020, за наслідками планової перевірки дотримання Управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Рівненської міської ради вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності за період діяльності II-IV квартали 2018 року та І-ІІІ квартали 2019 року, головним інспектором будівельного нагляду УДАБІ у Рівненській області прийнято рішення за №77 про скасування дії вищевказаного будівельного паспорта (а.с.9-10), яке надіслане позивачу супровідним листом від 11.02.2020 №01-22/134 (а.с.8).
За змістом даного рішення, головним інспектором будівельного нагляду УДАБІ у Рівненській області в ході перевірки виданого будівельного паспорта на забудову земельної ділянки з кадастровим №5610100000:01:055:0379 та №5610100000:01:055:0377 в м. Рівне від 20.08.2018 №01-П/166 на Будівництво садового будинку, замовник ОСОБА_1 виявлено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: відповідно до п.1.2 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, який затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05.07.2011 №103, та ч.1 ст.27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" - забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Згідно з додатком Б ДБН В.2.2-15-2005 Житлові будинки. Основні положення , індивідуальний житловий будинок - це одноквартирний житловий будинок, що має прибудинкову територію; багатоквартирний житловий будинок - будинок квартирного типу, що складається із двох і більше квартир. З огляду на наведене, вищевказаний будівельний паспорт забудови земельних ділянок виданий з порушенням ч.1 ст.27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п.1.2, 2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, який затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05.07.2011 №103.
Вважаючи рішення таке рішення відповідача протиправним, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Правові та організаційні засади здійснення архітектурної діяльності визначає Закон України "Про архітектурну діяльність" від 20.05.1999 №687-ХІV (далі - Закон №687-ХІV), який спрямований на формування сприятливого життєвого середовища, досягнення естетичної виразності, економічної доцільності і надійності будинків, споруд та їх комплексів.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону №687-XIV, будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва (ч.1 ст.26 Закону №3038-VI).
Згідно з ч.1 ст.27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (далі - Закон №3038-VI), забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).
Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.
На виконання ст.27 Закону №3038-VI розроблено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, який затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05.07.2011 №103 (далі - Порядок №103), пункт 1.2 якого дублює ч.1 ст.27 Закону №3038-VI.
Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (ч.3 ст.27 Закону №3038-VI).
Згідно із пунктом 1.4 Розділу ІІ Порядку №103, розроблення будівельного паспорта здійснюється:
- в межах населених пунктів - відповідно до наявної містобудівної документації на місцевому рівні;
- за межами населених пунктів - відповідно до детальних планів територій та планувальних рішень проектів садівницьких та дачних товариств.
Пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього, згідно із пунктом 2.4 Розділу ІІ Порядку №103, повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Зі змісту пункту 2.3 Розділу ІІ Порядку №103 вбачається, що уповноважений орган містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Тобто, однією із підстав для видачі будівельного паспорту є відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Відповідно до пункту 1.3 Порядку №103, параметри забудови визначаються з урахуванням державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 Житлові будинки. Основні положення , ДБН Б.2.2-12:2018 Планування і забудова територій .
Додатком Б ДБН В.2.2-15-2005 Житлові будинки. Основні положення визначено, що одноквартирний житловий будинок - індивідуальний житловий будинок, що має прибудинкову ділянку.
Відповідно до пункту 3.38* ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , території дачних і садівницьких товариств і об`єднань в залежності від їх розміщення розділяються на дачні і садівницькі поселення та райони. Дачні і садівницькі поселення розміщуються за межами населених пунктів.
Дачні і садівницькі райони - це переважно існуючі території дачних і садових товариств, що розташовані в межах існуючих населених пунктів або безпосередньо прилягають до них і можуть бути адміністративно приєднані до території існуючого населеного пункту.
Відповідно до частини третьої статті 35 Земельного кодексу України, земельні ділянки, призначені для садівництва, можуть використовуватись для закладання багаторічних плодових насаджень, вирощування сільськогосподарських культур, а також для зведення необхідних будинків, господарських споруд тощо.
Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого наказом Держстандарту України від 17.08.2000 №507, передбачено класифікацію будівель та споруд. Зокрема, під кодом 1110 зазначено одноквартирні будинки. В свою чергу, клас одноквартирних будинків включає, зокрема, садові будинки.
Відповідно до пункту 6.7 ДБН Б.1.1-22:2017, склад та зміст плану зонування території житлові зони Ж (зони житлової забудови) - до житлових зон відносяться території, що призначаються для розташування житлових будинків, споруд для зберігання індивідуальних транспортних засобів, окремих вбудованих чи прибудованих об`єктів соціального і культурно-побутового обслуговування населення та інших об`єктів, що не потребують встановлення санітарно-захисних зон та не створюють негативного впливу на навколишнє середовище.
Житлові зони призначені для забудови житловими будинками різних типів і поверховості в залежності від місця розташування і характеру забудови території населеного пункту. Житлові зони формуються на території існуючої сельбищної забудови населеного пункту та в районах, передбачених містобудівною документацією під нову житлову забудову.
Матеріалами справи підтверджено, що будівельний паспорт від 31.08.2018 №01-П/166 виданий замовнику ОСОБА_1 на Будівництво індивідуального житлового будинку на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:055:0379 площею 0,0924 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) , розташованої по АДРЕСА_1 , яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 .
Частинами другою та четвертою статті 24 Закону №3038-VI встановлено, що забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Таким чином, розміщення індивідуального житлового будинку, як окремого житлового будинку в житловій зоні на земельній ділянці з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) не порушує встановлених норм законодавства та відповідає вимогам містобудівної документації.
Згідно з п.1 ч.1 ст.34 Закону №3038-VI, замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.
Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва (ч.1 ст.34 Закону №3038-VI).
Статтею 36 Закону №3038-VI визначено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
Отже, будівельний паспорт є документом, який містить дані містобудівних та архітектурних вимог індивідуального будівництва, на підставі якого у визначених законодавством випадках здійснюється будівництво.
Так, будівельний паспорт від 31.08.2018 №01-П/166 містить дані містобудівних та архітектурних вимог на Будівництво індивідуального житлового будинку на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:055:0379 площею 0,0924 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) , розташованої по АДРЕСА_1 , яка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 .
Однак, у оспорюваному рішенні головний інспектор будівельного нагляду УДАБІ у Рівненській області зазначає, що такий будівельний паспорт виданий 20.08.2018 та на Будівництво садового будинку. Крім того, зазначає кадастрові номери двох земельних ділянок №5610100000:01:055:0379 та №5610100000:01:055:0377, що не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки будівельний паспорт від 31.08.2018 №01-П/166 не стосується забудови земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:055:0377.
При цьому, як встановлено судом, видача позивачу вищевказаного будівельного паспорта не порушує встановлених норм законодавства та відповідає вимогам містобудівної документації.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Встановлені судом фактичні обставини справи та їх оцінка в розрізі норм матеріального закону, з урахуванням відсутності заперечень відповідача проти позову, дають підстави для висновку, що оскаржене рішення не відповідає критеріям обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Судові витрати по сплаті судового збору суд присуджує на користь позивача відповідно до ч.1 ст.139 КАС України.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області (вул. 16 Липня, 38, м.Рівне, 33028; код ЄДРПОУ Державної архітектурно-будівельної інспекції України 37471912) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області Рижука С.В. від 16.01.2020 №77 про скасування дії будівельного паспорта від 20.08.2018 №01-П/166 на "Будівництво садового будинку", кадастровий №5610100000:01:055:0379 та №5610100000:01:055:0377 в м.Рівне, замовник ОСОБА_1 .
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Рівненській області (вул. 16 Липня, 38, м.Рівне, 33028; код ЄДРПОУ Державної архітектурно-будівельної інспекції України 37471912) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 31 серпня 2020 року.
Суддя Н.О. Дорошенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91248027 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.О. Дорошенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні