Рішення
від 31.08.2020 по справі 560/2358/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2358/20

РІШЕННЯ

іменем України

31 серпня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКШЕРІ ТЦ" до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ №122-д від 07.10.2019 територіального органу Державно-Будівельної інспекції України - Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області, про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва: "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький, зареєстрованої Управлінням від 30.12.2016 року №ХМ 083163665085 (замовник будівництва - товариство з обмеженою відповідальністю "Маркетон", ЄДРПОУ 38353268), повідомлення про зміну даних у декларації про початок виконання будівельних робіт: "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький, за №ХМ 102172221675 , замовник ТОВ "ЛАКШЕРІ ТЦ".

В обґрунтування позовних вимог вказує, що оскаржуваний наказ виданий не за результатами здійснення архітектурно-будівельного контролю, а лише на підставі службової записки інспектора нагляду, яка не є формою державного архітектурно-будівельного контролю, а тому не може бути підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій.

Ухвалою суду від 13.05.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Також цією ухвалою витребувано у відповідача копії документів, на підставі яких прийнято оскаржуване рішення.

Відповідач подав відзив на позов, згідно якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Вказує, що 04.10.2019 до сектору по роботі з дозвільними документами Управління від головного інспектора інспекційного відділу О.Думарецького надійшла службова записка, в якій останній зазначає, що при проведенні заходів державного архітектурно - будівельного контролю на об`єкті Будівництво торгового центру з офісними приміщеннями II-га черга по АДРЕСА_1 (згідно декларації про початок виконання будівельних робіт замовник - ТОВ Лакшері ТЦ , генеральний підрядник - ТОВ Маркетон , проектна організація - ФОП ОСОБА_1 ) встановлено порушення замовником будівництва містобудівного законодавства.

Крім того, згідно наданого Управлінням Служби безпеки України у Хмельницькій області листа від 04.09.2019 № 72/8/202/4673 замовником будівництва ТОВ Маркетон на момент реєстрації 30.12.2016 декларації про початок виконання будівельних робіт № ХМ 083163650585 подано недостовірні дані.

Чинним на час прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій містобудівним законодавством не було передбачено обов`язок органу державного архітектурно-будівельного контролю перед прийняттям такого рішення проведення перевірки об`єкта будівництва, проте така перевірка управлінням проведена була.

Так, управлінням на підставі направлення № 401 від 17.09.2019 та наказу № 116П від 17.09.2019 у період з 17 по 30.09.2019, в присутності ФОП ОСОБА_2 , який згідно декларацій про початок виконання будівельних робіт з будівництва торгівельного центру з офісними приміщеннями (І та II черга) по АДРЕСА_1 , являється розробником проектної документації та є суб`єктом містобудування, проводилася позапланова перевірка на даному об`єкті. За результатами перевірки посадовою особою управління було встановлено ряд порушень та складено акт перевірки № 401.

В зв`язку із виявленням посадовою особою Управління під час позапланової перевірки порушень позивачем містобудівного законодавства, а також відповідно до інформації, що надійшла від Управління Служби безпеки у Хмельницькій області, 07.10.2019 року Управлінням було прийнято рішення та видано наказ № 122-д про скасування реєстрації зазначених декларацій.

Ухвалою суду від 21.07.2020 витребувано у Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області докази.

18.08.2020 судом отримано відповідь на відзив, у якій позивач вказує, що наявність даних, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для скасування реєстрації декларації, однак може бути підставою для притягнення до відповідальності іншого характеру. Виявлення органами архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних у зареєстрованій декларації, які не є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, є підставою для внесення до декларації змін у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, а не для скасування реєстрації декларації. Суб`єкти владних повноважень не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

17.11.2015 Хмельницька міська рада надала приватному підприємству А-Лекс в оренду згідно договору №915/01 земельну ділянку площею 1800 кв. м., кадастровий номер 6810100000:04:002:0006, яка знаходиться у АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови.

16.11.2016 Департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради видано приватному підприємству А-Лекс містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №243/ГП-25.1-04.

29.12.2016 ТОВ МАРКЕТОН зареєстрував в Управлінні державної архітектурно - будівельній інспекції у Хмельницькій області Декларацію про початок виконання будівельних робіт №ХМ 083163641931 - будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-ша черга, адреса: АДРЕСА_1.

30.12.2016 ТОВ МАРКЕТОН зареєстрував в Управлінні державної архітектурно - будівельній інспекції у Хмельницькій області Декларацію про початок виконання будівельних робіт №ХМ 083163650585 - будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга, адреса: АДРЕСА_1.

Згідно цієї декларації, технічний нагляд здійснює ОСОБА_3 , НОМЕР_2. Проектна документація розроблена ФОП ОСОБА_1 та затверджена замовником 08.11.2016. Відповідальною особою проектувальника, що здійснює авторський нагляд, визначено ОСОБА_1 . Серед основних показників об`єкта будівництва вказано поверховість будівлі - 3 пов.

02.06.2017 ТОВ МАРКЕТОН зареєстрував Управлінні державної архітектурно - будівельній інспекції у Хмельницькій області Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта №ХМ 143171533535 (І черга).

07.06.2017 ПП "А-Лекс" (замовник) та ТОВ "Лакшері ТЦ" (забудовник) уклали договір №2 про забудову земельної ділянки площею 1800 кв. м., кадастровий номер 6810100000:04:002:0006, яка знаходиться у АДРЕСА_1.

09.06.2017 управлінням архітектури, містобудування та земельних ресурсів, Хмельницької міської ради видано приватному підприємству А-Лекс містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №158 - нове будівництво II черга.

10.08.2017 ТОВ МАРКЕТОН зареєстрував в управлінні державної архітектурно - будівельної інспекції у Хмельницькій області повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання підготовчих/будівельних робіт №ХМ 102172221675, відповідно до якого повідомлено про зміну даних у декларації про початок виконання підготовчих/будівельних робіт, зареєстрованій 30.12.2016 за №ХМ 083163650585, а саме право на будівництво передано іншому замовникові - ТОВ ЛАКШЕРІ ТЦ .

Відповідно до листа управління СБУ у Хмельницькій області від 04.09.2019 №72/8/202/4673, проінформовано управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області про можливе порушення вимог містобудівного законодавства з боку забудовників міста Хмельницького при будівництві торгівельного центру з офісними приміщеннями за адресою: АДРЕСА_1., та виявлені факти, з вимогою проведення перевірки (в частині відповідності об`єкта будівництва проектній документації, перевірці достовірності даних в деклараціях та дотримання містобудівних умов та обмежень при здійсненні будівництва, виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції, додержання порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та спеціальних журналів обліку виконання робіт виконавчої документації, складання актів про виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи, інших вимог, установленим законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією щодо створення та реконструкції об`єкта будівництва) та вжиття заходів реагування згідно компетенції.

Також, згідно листа управління СБУ у Хмельницькій області від 24.09.2019 №72/8/202/5091, з метою проведення всебічної перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства з боку забудовників міста Хмельницького при будівництві торгівельного центру з офісними приміщеннями за адресою: АДРЕСА_1 направлено управлінню державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області матеріали проведеної перевірки достовірності зазначених в деклараціях даних. За результатами перевірки були опитані головний архітектор проекту ОСОБА_1 (серія та номер кваліфікаційного сертифіката НОМЕР_1) та представник технічного нагляду ОСОБА_3 (кваліфікаційний сертифікат НОМЕР_2). Під час опитування останніх встановлено, що вони не мають жодного відношення до будівництва торгівельного центру з офісними приміщеннями за адресою АДРЕСА_1.

Відповідачем на адресу, зокрема, ТОВ "Лакшері ТЦ" направлено лист з питань проведення позапланової перевірки, який отриманий позивачем 17.09.2019.

17.09.2019 відповідачем прийнято наказ №116П про проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва: Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга: АДРЕСА_1 . Замовник - товариство з обмеженої відповідальністю Лакшері ТЦ . Предмет перевірки: дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Також 17.09.2019 відповідачем було видано направлення №401 для проведення позапланової перевірки.

30.09.2019 управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області складено акт №401 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкті: Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга: АДРЕСА_1 . Замовник - товариство з обмеженою відповідальністю "Лакшері ТЦ. Підрядник - товариство з обмеженою відповідальністю Маркетон . Генеральний проектувальник - фізична особа підприємець ОСОБА_5 . Особа, яка здійснює авторський нагляд, або керівник групи авторського нагляд - ОСОБА_5 . Особа, яка здійснює технічний нагляд - ОСОБА_3 .

В акті перевірки вказано, що при проведенні заходу державного нагляду з боку суб`єкта господарювання брав участь ФОП ОСОБА_5 .

Згідно акту перевірки встановлено наступні порушення законодавства. Замовником будівництва ТОВ Лакшері ТЦ та Генеральним Підрядником ТОВ Маркетон ведеться будівництво об`єкта Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга , що відноситься до Класу наслідків окремих будівель та споруд СС-2 з неналежно затвердженим проектом, а також самочинно без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи (Дозволу на виконання будівельних робіт) надбудовано три поверхи будівлі на об`єкті будівництва Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга; АДРЕСА_1 .

Окрім того, візуальним оглядом з проведенням фотофіксації встановлено, що ТОВ Маркетон самочинно без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи (Дозволу на виконання будівельних робіт) надбудовано три поверхи будівлі на об`єкті Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-га черга Декларація про готовність до експлуатації об`єкта який належить до І-ІІІ категорії складності від 02.06.2017 №ХМ143171533535.

Згідно наданої Управлінням СБУ у Хмельницькій області (далі також - УСБУ) інформації (лист від 04.09.2019 №72/8/202/4673) замовником будівництва ТОВ Маркетон на момент реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт №ХМ 083163650585 від 30.12.2016 подано недостовірні дані в частині відсутності права власності/користування земельною ділянкою, оскільки Договір оренди землі зареєстровано за іншою юридичною особою та містобудівними умовами та обмеженнями, які видані також на іншу юридичну особу. Окрім того, подано недостовірні дані в частині забезпечення авторського та технічного нагляду (відсутній авторський та технічний нагляд). А також ТОВ Маркетон надав недостовірні дані в частині забезпечення авторського та технічного нагляду та в частині основних показників поверховість об`єкта в Декларації про початок виконання будівельних робіт від 30.12.2016 №083163650585 та в Декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 02.06.2017 №ХМ143171533535 по об`єкту Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-га черга .

УСБУ надано лист від 24.09.2019 №72/8/202/5091 з доданими поясненнями ОСОБА_1 , які він особисто підтвердив під час перевірки на вищевказаному об`єкті будівництва. ФОП ОСОБА_1 не розробляв проектну документацію та не здійснював авторський нагляд на об`єкті будівництва "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга, АДРЕСА_1" та на об`єкті "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-ша черга". Згідно вищевказаного замовник будівництва ТОВ "Лакшері ТЦ" не забезпечено належного ведення авторського нагляду на об`єкті будівництва.

Також УСБУ надано копію пояснення ОСОБА_3 , в якому останнім зазначено, що ним технічний нагляд на об`єкті будівництва Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга: АДРЕСА_1 та на об`єкті Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-га черга не проводився, жодних договорів про надання послуг на даному об`єкті не укладалось. Окрім того, ним зазначено, що його кваліфікаційний сертифікат НОМЕР_2 був дійсний до 30.08.2015. Згідно вищевказаного, замовником будівництва ТОВ Лакшері TЦ не забезпечено належного ведення технічного нагляду на об`єкті будівництва.

Зазначений акт був направлений на адресу позивача поштовим зв`язком 04.10.2019.

07.10.2019 головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області Думарецьким О.В. складено службову записку, згідно якої ним було проведено позапланову перевірку відносно об`єкта будівництва Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга; АДРЕСА_1 . Замовник - товариство з обмеженою відповідальністю Лакшері ТЦ , генеральний підрядник - товариство з обмеженою відповідальністю Маркетон , проектна організація - фізична особа підприємець ОСОБА_5 .

Під час здійснення позапланової перевірки за адресою АДРЕСА_1 на об`єкті будівництва Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга; АДРЕСА_1 (Декларація про початок виконання будівельних робіт №ХМ 083163650585 від 30.12.2016 та Повідомлення про зміну даних у зареєстрованій Декларації про початок виконання будівельних робіт від 10.08.2017 №ХМ 102172221675) встановлено, що замовником будівництва ТОВ Лакшері ТЦ та Генеральним Підрядником ТОВ Маркетон ведеться будівництво об`єкта Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга , що відноситься до Класу наслідків окремих будівель та споруд СС-2 з не належно затвердженим проектом, а також самочинно без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи (Дозволу на виконання будівельних робіт) надбудовано три поверхи будівлі на об`єкті будівництва Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга; АДРЕСА_1 .

Згідно наданої Управлінням СБУ у Хмельницькій області інформації (лист від 04.09.2019 №72/8/202/4673) замовником будівництва ТОВ Маркетон на момент реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт №ХМ 083163650585 від 30.12.2016 подано недостовірні дані в частині відсутності права власності/користування земельною ділянкою, оскільки Договір оренди землі зареєстровано за іншою юридичною особою та містобудівними умовами та обмеженнями, які видані також на іншу юридичну особу. Окрім того, подано недостовірні дані в частині забезпечення авторського та технічного нагляду (відсутній авторський та технічний нагляд). А також ТОВ Маркетон надав недостовірні дані в частині забезпечення авторського та технічного нагляду та в частині основних показників поверховість об`єкта в Декларації про початок виконання будівельних робіт від 30.12.2016 №083163650585 та в Декларації про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І-ІІІ категорії складності від 02.06.2017 №ХМ143171533535 по об`єкту Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-га черга .

Також візуальним оглядом з проведенням фотофіксації встановлено, що ТОВ Маркетон самочинно без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи (Дозволу на виконання будівельних робіт) без належно затвердженого проекту (зміни до Декларацій про корегування проектної документації в реєстрі відсутні), надбудовано три поверхи будівлі на об`єкті Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-га черга Декларація про готовність до експлуатації об`єкта який належить до І-ІІІ категорії складності від 02.06.2017 №ХМ 143171533535.

07.10.2019 головним інспектором будівельного нагляду Н.Майстер прийнято рішення №122-д, яким вирішено скасувати реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва: Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-ша черга; АДРЕСА_1 зареєстрованої Управлінням від 29.12.2016 № ХМ 083163641931 (замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркетон", ЄДРПОУ 38353248), декларації про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва: Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький зареєстрованої Управлінням від 30.12.2016 № ХМ 083163650585 (замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркетон", ЄДРПОУ 38353248), повідомлення про зміну даних у декларації про початок виконання будівельних робіт Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-га черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький за № ХМ 102172221675 (замовник ТОВ Лакшері ТЦ , декларації про готовність об`єкта до експлуатації Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями І-ша черга; АДРЕСА_1 від 02.06.2017 № ХМ.

07.10.2019 начальником управління Державної архітектурної - будівельної інспекції у Хмельницькій області на підставі службової записки головного інспектора будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області Думарецького О.В. видано наказ №122-д про скасування, зокрема, реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва: "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький, зареєстрованої Управлінням від 30.12.2016 року №ХМ 083163665085 (замовник будівництва - товариство з обмеженою відповідальністю "Маркетон", ЄДРПОУ 38353268), повідомлення про зміну даних у декларації про початок виконання будівельних робіт: "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький, за №ХМ 102172221675 , замовник ТОВ "Лакшері ТЦ".

Листом Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області від 08.10.2019 за №1022 направлено ТОВ "Лашері ТЦ" повідомлення про скасування реєстрації декларацій.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно ст. 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури, додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних, здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Частина друга статті 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачає, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень реєстрація такої декларації, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягають скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування декларації чи права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово повідомляє замовника протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Згідно з підпунктом 5 пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності № 1817-VIII зареєстровані до набрання чинності цим Законом декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт можуть бути скасовані відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.

Оскільки Закон № 1817-VIII набрав чинності 10.06.2017 р., то положення п. 3 Прикінцевих та перехідних положень мають бути застосовані до декларації про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 30.12.2016.

Відповідно до ч.1 ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначеної норми закону Кабінет Міністрів України постановою від 23 травня 2011 року № 553 затвердив Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі - Порядок № 553), який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт (п. 1 Порядку № 553).

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом (пункт 5 Порядку № 553).

Відповідно до пункту 6 Порядку № 553 плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю (пункт 7 Порядку № 553).

Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Відповідно до п.9 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва.

Пунктами 16 та 17 Порядку №553 встановлено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком. У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Порядок здійснення державного архітектурно-будівельний контролю має бути дотриманий й у випадку, передбаченому частиною другою статті 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності . Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26 лютого 2020 року по справі №826/1310/18.

Тому помилковими є доводи відповідача про те, що чинним на час прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій містобудівним законодавством не було передбачено обов`язок органу державного архітектурно-будівельного контролю перед прийняттям такого рішення проведення перевірки об`єкта будівництва.

Контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт, який здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю, включає в себе конкретні заходи, спрямовані на виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності або спростування мотивів, що стали підставою для такої перевірки.

Суд зазначає, що інформація, отримана від інших органів влади по своїй суті не є формою державного архітектурно-будівельного контролю, а тому не може бути підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 23 жовтня 2018 року по справі №826/9275/17.

Водночас, відповідачем було проведено позапланову перевірку позивача, а 30.09.2019 управлінням державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області складено акт №401. Тому позивач безпідставно вказує, що перевірка об`єкту не проводилась та акт про порушення законодавства не складався.

Проте суд звертає увагу на те, що в оскаржуваному наказі не зазначено, які саме недостовірні дані внесено позивачем до декларації та повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларції, що дають підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом.

Системний аналіз вищенаведених правових норм (частини 2 статті 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та підпункту 5 пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності № 1817-VIII) дає підстави дійти до висновку про те, що виключною підставою для скасування декларації про початок будівництва є встановлений факт здійснення самочинного будівництва, зокрема, якщо: 1) будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети; 2) будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) будівництво здійснюється за відсутності затвердженого проекту або будівельного паспорту; 4) скасовано містобудівні умови та обмеження.

При цьому, виявлені недостовірні дані, зазначені у деклараціях про початок виконання будівельних робіт або про введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, повинні відповідати одній із умов, які дають підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом.

Наявність даних, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для скасування реєстрації декларації, однак може бути підставою для притягнення до відповідальності іншого характеру.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 23 липня 2019 року по справі №826/5607/17, від 14 листопада 2019 року по справі №826/5055/16 та від 16 квітня 2020 року по справі №523/336/17-а.

Щодо доводів відповідача про те, що договір оренди землі зареєстровано за іншою юридичною особою, як і містобудівні умови та обмеження, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, 17.11.2015 Хмельницька міська рада надала приватному підприємству А-Лекс в оренду згідно договору №915/01 земельну ділянку площею 1800 кв. м., кадастровий номер 6810100000:04:002:0006, яка знаходиться у АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови.

07.06.2017 ПП "А-Лекс" (замовник) та ТОВ "Лакшері ТЦ" (забудовник) уклали договір №2 про забудову земельної ділянки площею 1800 кв. м., кадастровий номер 6810100000:04:002:0006, яка знаходиться у АДРЕСА_1.

Декларація про початок виконання будівельних робіт №ХМ 083163650585 стосується саме цієї земельної ділянки.

Враховуючи зазначене, відсутні підстави для висновку, що будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети.

Інші виявлені під час перевірки порушення в сфері містобудівної діяльності (наведення недостовірних даних в частині осіб, які забезпечують авторський та технічний нагляд, розробника проектної документації, а також в частині поверховості об`єкта) не є підставами вважати об`єкт, розташований по АДРЕСА_1, самочинним будівництвом.

Відповідачем не встановлено, зокрема, що: будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети; будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; будівництво здійснюється за відсутності затвердженого проекту або будівельного паспорту; скасовано містобудівні умови та обмеження.

Враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку про відсутність виключної підстави для скасування декларації про початок будівництва, а саме факту здійснення самочинного будівництва.

Зазначення недостовірних відомостей в декларації про початок виконання будівельних робіт та виконання будівельних робіт з порушенням вимог затверджених проектних рішень є самостійними видами правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідальність за вчинення яких передбачена Законом України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".

Отже, скасування декларацій відбулось без належних правових підстав, що має наслідком визнання протиправним та скасування наказу в оскаржуваній частині.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Стосовно доводів позивача про те, що суб`єкти владних повноважень не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, суд зазначає наступне.

Декларація про початок виконання будівельних робіт вичерпує свою дію з моменту реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації, з якою пов`язується закінчення будівництва об`єкта містобудування. Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 23 липня 2019 року по справі №826/5607/17 та від 23 червня 2020 року по справі №804/5786/16.

Однак у межах спірних правовідносин відсутній факт реєстрації декларації про готовність об`єкта "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга" до експлуатації. Тому такі доводи позивача є безпідставними.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 2102 грн., тому ці витрати слід присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (яка є юридичною особою).

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКШЕРІ ТЦ" задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області Державної архітектурно-будівельної інспекції України №122-д від 07.10.2019 в частині скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва: "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький, зареєстрованої Управлінням від 30.12.2016 №ХМ 083163665085 (замовник будівництва - товариство з обмеженою відповідальністю "Маркетон", ЄДРПОУ 38353268), повідомлення про зміну даних у декларації про початок виконання будівельних робіт: "Будівництво торгівельного центру з офісними приміщеннями ІІ-черга; Хмельницька обл., м. Хмельницький, за №ХМ 102172221675 , замовник ТОВ "ЛАКШЕРІ ТЦ".

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКШЕРІ ТЦ" судові витрати в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 31 серпня 2020 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛАКШЕРІ ТЦ" (вул. Проскурівська, 74А, м.Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 41358733) Відповідач:Державна архітектурно-будівельна інспекція України в особі Управління державної архітектурно-будівельної інспекції в Хмельницькій області (вул. Грушевського, 87/2, м.Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 37471912)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.08.2020
Оприлюднено03.09.2020
Номер документу91248512
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2358/20

Рішення від 31.08.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні