Рішення
від 01.09.2020 по справі 580/2401/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 вересня 2020 року справа № 580/2401/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши правилами позову Фермерського господарства АГРО-НЕПТУН до Управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

02.07.2020 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Фермерського господарства АГРО-НЕПТУН (20756, Черкаська обл., Смілянський р-н, с. Пастирське, вул.Леніна, буд.66; код ЄДРПОУ 39062813) (далі - позивач) про визнання протиправними дій Управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області (18035, м.Черкаси, вул.Дахнівська, буд.10а; код ЄДРПОУ 41594560) (далі - відповідач) щодо відмови йому листом від 18.03.2020 №1-3-17/432-20 у погодженні режиму рибогосподарської експлуатації водойми (ставка), площею 17,0977га, розташованого в межах с.Пастирське Смілянського р-ну, Черкаської обл., та зобов`язання прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

В обґрунтування позову зазначено, що спірна відмова здійснена за відсутності законних підстав.

Ухвалою від 03.07.2020 суд відкрив провадження та вирішив справу розглянути правилами спрощеного провадження згідно зі ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Також встановив відповідачу строк п`ятнадцять днів для надання відзиву та доказів.

Зазначену ухвалу відповідно до даних рекомендованих повідомлень сторони отримали 10.07.2020.

29.07.2020 на адресу суду надійшов відзив відповідача з проханням у задоволенні позову відмовити повністю. Стверджує, що в спірних правовідносинах виконав вимоги постанови КМУ від 23.10.2019 №1138, що набула чинності 31.12.2019, та не допустив порушення вимог закону.

11.08.2020 на адресу суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач стверджує про неврахування відповідачем презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання, а також, що постанова КМУ №1138 не скасовує дію Інструкції, затвердженої наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008.

27.08.2020 суду надійшло письмове заперечення відповідача з проханням у задоволенні позову відмовити. Стверджує про невірне тлумачення позивачем презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання, зважаючи на рішення Конституційного Суду України від 03.10.1997 №4-зп.

Оскільки обґрунтованих клопотань про розгляд справи у відкритому судовому засіданні з викликом сторін суду не надійшло, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати для допиту свідків, суд дійшов висновку розглянути спір правилами спрощеного письмового провадження на підставі наявних письмових доказів.

Дослідивши письмові докази, оцінивши доводи сторін, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з огляду на таке.

З виписки з ЄДРПОУ суд встановив, що позивач зареєстрований як юридична особа з 22.01.2014. Основний вид господарської діяльності - прісноводне рибництво (аквакультура).

07.03.2019 позивач, як замовник, уклав з Приватним підприємством Інститут з питань іхтіології , як виконавцем, договір №8 на проведення науково-дослідних та вишукувальних робіт.

У ньому вказано, що предметом зазначеного договору визначене зобов`язання провести науково-дослідні та вишукувальні роботи на водоймі - ставок, орієнтовною площею 17,0997га, що розташований в адміністративних межах с.Пасторське Смілянського району Черкаської області. Такі роботи проводяться відповідно до програми Розробка режимів та науково-біологічних обґрунтувань рибогосподарської експлуатації водних об`єктів з метою підвищення ефективності експлуатації малих та середніх водойм з використанням спрямованого формування іхтіофауни , погодженої Головою Державного агентства рибного господарства України 16.06.2016.

Строк здачі робі згідно з п.1.3 ст.1 договору - не пізніше 01.08.2019. Відповідно до п.1.5 договору за результатами проведення науково-дослідних та вишукувальних робіт виконавець виготовляє Режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкту (в т.ч. науково-біологічне обґрунтування) (далі - Режим).

Згаданий Режим позивач надав на погодження Державному агентству рибного господарства України. Розглянувши його, останній повідомив листом (вих.№ 10-4.1-17/7368-19 від 28.12.2019) про виявлені недоліки: у заяві та проекті Режиму відсутній відбиток печатки територіального органу рибоохорони, у районі діяльності якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт. Тому зазначеним листом відмовлено в погодженні та повернуто його на доопрацювання.

13.03.2020 відповідач розглянув заяву позивача щодо погодження Режиму, про що направив йому лист (вих.№1-3-17/432-20). У ньому зазначив, що з 01.01.2020 набули чинності Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарств та Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів, затверджені постановою КМУ №1138. Зі вказаних підстав відмовив у погодженні проекту Режиму та повернув його.

Тому позивач звернувся з вищевказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним обставинам суд врахував.

Згідно зі ст.1 Закону України від 08 липня 2011 року №3677-VI Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" (далі - ЗУ №3677-VI) рибогосподарська діяльність - діяльність юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців, пов`язана з вивченням водних біоресурсів, їх охороною, відтворенням, спеціальним використанням, переробкою, реалізацією тощо.

Відповідно до ст.6 вказаного Закону державне управління та регулювання у галузі рибного господарства здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері рибного господарства та рибної промисловості, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації.

Погодження режимів рибогосподарської експлуатації водних об`єктів та контроль за діяльністю спеціальних товарних рибних господарств згідно з положеннями ст.9 ЗУ №3677-VI належить до одного із повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства, відповідно до покладених на нього завдань.

Погодження режимів не передбачено законом до повноважень територіального органу рибоохорони.

На час виникнення заявлених спірних правовідносин позивача з відповідачем постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2019 року №1138 (далі - Постанова КМУ №1138), що набула чинності з 31.12.2019, затверджені Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах і Тимчасовий порядок реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.

Пунктом першим вказаної постанови Уряд погодився з пропозицією Міністерства енергетики та захисту довкілля щодо реалізації з 1 січня 2020 року до 31 грудня 2021 року Державним агентством рибного господарства експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.

Також згідно з п.3 Постанови КМУ №1138 установлено, що користувачі водних біоресурсів, які отримали право на спеціальне використання водних біоресурсів у режимі рибогосподарської експлуатації водного об`єкта за результатами аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів, вносять плату за спеціальне використання водних біоресурсів у порядку, встановленому законодавством.

Державному агентству рибного господарства постановлено відповідно до п.4 за результатами реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах та проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів подати до 1 вересня 2021 р. пропозиції щодо доцільності подальшої реалізації зазначеного проекту.

Відповідно до п.11 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження порядку здійснення штучного розведення, вирощування водних біоресурсів та їх використання у спеціальних товарних рибних господарствах суб`єкт господарювання, який отримає режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, визначається за результатами аукціону з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів.

Згідно з п.10 вказаного порядку проект режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, погоджений Держрибагентством , протягом 15 робочих днів з дня його надходження затверджується Мінекоенерго.

Організатором аукціону відповідно до п.2 Загальних положень Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів є Держрибагентство. Згідно з п.6 вказаного Тимчасового порядку організатор самостійно та безоплатно через електронний майданчик, що підключений до центральної бази даних, оприлюднює в електронній торговій системі оголошення не пізніше ніж за сім днів до дати проведення аукціону.

Після оприлюднення оголошення заявники відповідно до п.12 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів сплачують гарантійний внесок, реєстраційний внесок на банківський рахунок оператора та подають заявку про участь в аукціоні через свій особистий кабінет в електронній торговій системі для реєстрації як учасника.

Згідно з п.14 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів подання заявки про участь в аукціоні свідчить про згоду заявника з умовами проведення аукціону.

Абзац першим п.15 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів визначено, що аукціон проходить в електронній торговій системі та полягає в повторювальному процесі підвищення цін, що проводиться у три раунди в інтерактивному режимі реального часу. Аукціон починається автоматично в дату та час, які визначені оголошенням в електронній торговій системі.

Переможцем вважається учасник, який подав найвищу цінову пропозицію за виставлений лот, у разі відмови ним від підписання протоколу за результатами аукціону - учасник з наступною за величиною ціновою пропозицією, а у разі, коли учасники подали пропозиції з однаковим розміром ціни, - учасник, який подав свою пропозицію раніше, ніж інші учасники з аналогічним розміром ціни, за умови, якщо такими учасниками був зроблений щонайменше один крок аукціону або подано закриту цінову пропозицію, яка перевищує стартову ціну лота не менше ніж на один мінімальний крок аукціону (п.16 Тимчасового порядку).

Згідно з п.18 Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту із запровадження проведення аукціонів з продажу режимів рибогосподарської експлуатації водного об`єкта шляхом електронних торгів після завершення аукціону протокол за результатами аукціону підписується переможцем та оператором і надсилається оператором організатору протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу за результатами аукціону. Організатор протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем отримання протоколу за результатами аукціону, перевіряє відповідність переможця вимогам, визначеним пунктом 8 цього Порядку, підписує та опубліковує протокол за результатами аукціону в електронній торговій системі.

Договір купівлі-продажу режиму рибогосподарської експлуатації водного об`єкта укладається між організатором та переможцем не пізніше ніж через 30 робочих днів з дати опублікування організатором протоколу аукціону в електронній торговій системі (п.19 Тимчасового порядку реалізації).

Отже, територіальний орган рибоохорони не бере участі в процесі набуття суб`єктом господарювання Режиму в порядку аукціону. Повноваження з погодження Режиму вказаним вище Законом для нього прямо не визначені. Водночас спірні правовідносини виникли за відсутності відповідного аукціону.

Наказом від 15.01.2008 №4, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 січня 2008 року за №64/14755, Державний комітет рибного господарства України затверджена Інструкція про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах (далі - Інструкція), згідно з вимогами розділу 2 якої проект Режиму на водний об`єкт є складовою документації, необхідної для спеціального використання риб та інших водних живих ресурсів (далі - ВЖР) та не враховує зазначеного вище порядку набуття на нього прав через аукціон.

Так, відповідно до п.2.1 розділу 2 Інструкції для здійснення штучного розведення, вирощування ВЖР та їх використання користувач подає до спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань рибного господарства України:

заяву, погоджену з територіальним органом рибоохорони, у зоні контролю якого перебуває рибогосподарський водний об`єкт (його ділянка);

режим, погоджений з територіальним органом рибоохорони та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, у зоні діяльності яких є рибогосподарський водний об`єкт, який розробляється на підставі науково-біологічного обґрунтування;

науково-біологічне обґрунтування (далі - НБО) щодо рибогосподарського водного об`єкта (його ділянки), на якому створюється спеціальне товарне рибогосподарство (далі - СТРГ);

карту-схему розташування СТРГ;

документи (засвідчені у встановленому законодавством порядку копії): свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для фізичної особи); статут, свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності (для юридичної особи); при розробці Режиму на водні об`єкти об`ємом більше 1 млн куб.м (водосховища) - ліцензію на право господарської діяльності, пов`язаної з промисловим виловом риби на промислових ділянках рибогосподарських водойм, крім внутрішніх водойм (ставків) господарств;

при розробці Режиму на водні об`єкти, де вже здійснювалась рибогосподарська діяльність, відносини між користувачами, які традиційно (3 і більше років) здійснюють спеціальне використання ВЖР, та суб`єктом господарювання, що подає Режим на затвердження, урегульовуються шляхом згоди всіх користувачів щодо участі в створеному СТРГ або затвердженням спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України Режимів на окремі ділянки водного об`єкта.

Відповідно до п.2.3 Інструкції Режим погоджується територіальним органом рибоохорони, у зоні якого здійснюватимуть діяльність, та територіальним органом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України протягом місяця з дня його отримання. Якщо Режим не погоджується, то в місячний термін він надсилається користувачу з мотивованим повідомленням та відправляється на доопрацювання.

Згідно з п.2.4. Інструкції спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань рибного господарства України протягом місяця після отримання розглядаються надіслані користувачем документи і приймається відповідне рішення щодо затвердження Режиму.

Зважаючи, що Інструкція є підзаконним нормативно-правовим актом і прийнята в часі до вказаної вище постанови КМУ, суд врахував таке.

Відповідно до ст.7 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Згідно за ст.19 Основного закону правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством . Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Абзацом першим ст.117 Конституції України встановлено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Отже, постанови Уряду, як нормативно-правові акти, обов`язкові до виконання.

Згідно зі ст.23 Закону України 17 березня 2011 року №3166-VI Про центральні органи виконавчої влади (далі - ЗУ №3166-VI) центральний орган виконавчої влади у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів міністерств видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Тому накази, що не відповідають вимогам вищих нормативно-правових актів, у т.ч. постанов Уряду України, не підлягають застосуванню. Отже, доводи позивача не є обґрунтованими.

Посилання позивача на типові інформаційні картки адміністративних послуг не спростовують необхідності дотримання відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, визначених законом меж повноважень. Закони України Про адміністративні послуги та Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності , на які посилається позивач, містять загальні норми, застосування яких потребує дотримання суб`єктами меж наділених спеціальних владних повноважень. Як зазначено вище, ст. 9 ЗУ №3677-VI передбачене повноваження погодження проектів саме центральним органом виконавчої влади, що кореспондується згаданими вище в постанові КМУ №1138 повноваженням щодо погодження Держрибагентством і подальшим затвердженням Режиму Мінекоенерго згідно зі встановленої процедурою електронних торгів.

З огляду на зазначене суд дійшов висновку, що відповідач у спірних правовідносинах не допустив порушень прав позивача діями з надання вказаного вище листа (вих.від 18.03.2020) та відсутні підстави для зобов`язання його вчинити дії, що не входять до визначених ЗУ №3677-VI і постановою КМУ №1138 повноважень.

Тому позов не підлягає задоволенню, а судові витрати згідно зі ст.139 КАС України - розподілу.

Керуючись ст.ст.2-14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні позову Фермерського господарства АГРО-НЕПТУН (код ЄДРПОУ 39062813) про визнання протиправними дій Управління Державного агентства рибного господарства у Черкаській області (код ЄДРПОУ 41594560) щодо відмови йому листом від 18.03.2020 №1-3-17/432-20 у погодженні режиму рибогосподарської експлуатації водойми (ставка), площею 17,0977га, розташованого в межах с.Пастирське Смілянського р-ну, Черкаської обл., та зобов`язання прийняти рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання повного його тексту.

Суддя А.М. Бабич

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 01.09.2020.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.09.2020
Оприлюднено02.09.2020
Номер документу91248717
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2401/20

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 01.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

Ухвала від 03.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.М. Бабич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні