ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 вересня 2020 року Справа № 280/994/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області (71716, Запорізька область, Токмацький район, м.Молочанськ, вул. Педенко, 17, код ЄДРПОУ 33967739) про визнання неправомірними дії та визнання протиправною та скасування постанови
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області (далі - відповідач), відповідно до якої просить:
визнати неправомірними дії Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 , та як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 ;
визнати протиправним та скасувати постанову Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області № 46 від 05.02.2020 про звернення до керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в частині звернення до вищого керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , щодо прийняття рішення про відкликання депутата Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 за народною ініціативою, обраного 25.10.2015, висунутого від Токмацької районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .
Ухвалою судді від 03.03.2020 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/994/20, призначено підготовче судове засідання 31.03.2020.
Ухвалою суду від 30.03.2020 підготовче засідання відкладено на 30.04.2020.
Ухвалою суду від 30.04.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі строком на 30 днів та відкладено розгляд справи на 28.05.2020 у зв`язку запровадження карантинних заходів в Україні
Ухвалою суду від 28.05.2020 підготовче провадження відкладено на 18.06.2020.
18.06.2020 від представника позивача та ОСОБА_2 до суду надійшло клопотання про об`єднання справ №280/994/20 та №280/995/20, у зв`язку з тим, що позовні вимоги пов`язані підставою їх виникнення та заявлені до одного і того ж відповідача.
Ухвалою суду від 18.06.2020 об`єднано в одне провадження адміністративну справу №280/994/20 з адміністративною справою №280/995/20, присвоєно об`єднаним адміністративним справам єдиний унікальний номер справи №280/994/20, продовжено розгляд об`єднаних справ у справі №280/994/20 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області про визнання неправомірними дій та визнання протиправною та скасування постанови.
Також, ухвалою суду від 18.06.2020 було витребувано від Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області докази розміщення в регіональних або місцевих засобах масової інформації оголошення про дату, час та місце проведення зборів виборців для розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за народною ініціативою; копії підписних листів виборців за підтримку пропозиції про відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 , ОСОБА_2 (належним чином завірені копії).
Ухвалою суду від 18.06.2020 підготовче засідання відкладено на 13.08.2020.
Ухвалою суду від 13.08.2020 закрито підготовче провадження у справі №280/994/20 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області про визнання неправомірними дії та визнання протиправною та скасування постанови, призначено справу до судового розгляду по суті, розгляд справи здійснювати з 13 серпня 2020 року у письмовому провадженні.
Від представника позивачів до суду надійшло клопотання про розгляд адміністративної справи в порядку письмового провадження, просив задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача в судове засідання не прибув. Представником відповідача подано клопотання про перенесення судового засідання у зв`язку з захворюванням голови Токмацької районної виборчої комісії. Крім того, на виконання ухвали про витребування доказів відповідачем надано додаткові матеріали по справі.
Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачі посилалися на те, що дії Токмацької РВК по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання позивачів, та як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання позивачі є неправомірними, а також що оскаржувана постанова Токмацької РВК є необґрунтованою та протиправною, у зв`язку з чим підлягає скасуванню. Так, позивачі посилалися на те, що вони були обрані депутатами Токмацької районної ради Запорізької області на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2015. Зазначали, що у січні 2020 від голови Токмацької РВК їм стало відомо про те, що до Токмацької РВК від районної організації політичної партії ВО Батьківщина надійшло повідомлення про створення ініціативної групи зі збору підписів по відкликанню депутатів районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 . Разом з тим, позивачі вказували на те, що підстави для відкликання виборцями обраних ними депутатів місцевої ради, передбачені статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , відсутні, та жодна з підстав для відкликання виборцями позивачів, визначених цією статтею, не може бути застосована до позивачів, оскільки у своїй діяльності позивачі належним чином виконували покладені на них обов`язки. Також, позивачі вказували на те, що під час прийняття рішення щодо їх відкликання за народною ініціативою було грубо порушено порядок прийняття відповідного рішення, зокрема кількість виборців на зборах була меншою за встановлену законом кількість, а саме не більше 50 осіб, тоді як законом передбачено 150 осіб; про дату, місце та час проведення зборів виборців не були повідомлені регіональні та/або місцеві засоби масової інформації; підписні листи оформлені без дотримання встановленої форми підписного листа, не перевірено приналежність громадян, які поставили свої підписи у підписних листах, до виборців відповідного виборчого округу; не надіслано запити до Державного реєстру виборців та до правоохоронних органів.
Позивачі зазначали, що вказані дії відповідача є незаконними, та що не зважаючи на грубе порушення процедури припинення повноважень депутатів, відповідачем все одно прийнято протиправне рішення про звернення до керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина щодо прийняття рішення про відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою. Враховуючи викладене позивачі просили задовольнити позовні вимоги.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив, 25.05.2020 надав до суду заяву про відхилення в повному обсязі адміністративного позову (уточненого) ОСОБА_1 . В обґрунтування заперечень зазначив, що під час проведення виборів ОСОБА_1 набрав на своєму окрузі 113 голосів виборців при виборчій квоті - 325 голосів. Зазначав, що за кожним з обраних депутатів ПП ВО Батьківщина закріплено по декілька округів, з метою надання мешканцям району можливості звернення до депутата за місцем проживання, проте, на деяких округах ОСОБА_1 не з`являвся жодного разу. Також, відповідач вказував на те, що ОСОБА_1 доклав максимум зусиль для того щоб дві сільські ради Токмацького району (Коханівська і Таврійська) були приєднані до сусіднього Михайлівського району, що утворило розрив території Токмацького району і суперечить життєвим інтересам населення району. Крім того, відповідач зазначав, що за результатами проведеної процедури відкликання депутата за народною ініціативою було зібрано 440 підписів за відкликання ОСОБА_1 , що більше квоти у 325 голосів та більше отриманих голосів - 113. У зв`язку з чим відповідач звернувся до ПП ВО Батьківщина з постановою №46 від 05.02.2020.
11.08.2020 представником відповідача надано заяву про відхилення в повному обсязі адміністративного позову (уточненого) ОСОБА_2 , що є аналогічними за обґрунтуванням.
Суд, всебічно та повно встановивши обставини справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, встановив наступне.
З матеріалів справи судом встановлено, що на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25.10.2015 ОСОБА_1 був обраний депутатом Токмацької районної ради Запорізької області у багатомандатному виборчому окрузі (територіальний виборчий округ № 25), ОСОБА_2 був обраний депутатом Токмацької районної ради Запорізької області у багатомандатному виборчому окрузі (територіальний виборчий округ № 26) від Токмацької районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .
17.01.2020 до Токмацької РВК надійшло повідомлення, що 16.01.2020 відбулися збори виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . Затверджено 60 членів ініціативної групи.
Токмацька РВК 18.01.2020 направила повідомлення депутатам Токмацької районної ради ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , Токмацькій районній раді та Токмацькій районній організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина про початок збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів за народною ініціативою.
04.02.2020 до Токмацької РВК надійшов пакет документів:
1. Прошиті та скріплені підписами 31 заповнених підписних листів з зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Токмацької районної ради ОСОБА_1 в кількості 454 підписів;
2. Прошиті та скріплені підписами 31 заповнених підписних листів з зібраними підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Токмацької районної ради ОСОБА_2 в кількості 450 підписів;
3. Протокол зборів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Токмацької районної ради за народною ініціативою ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 16.01.2020.
Відповідно до витягу з Протоколу зборів виборців про відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за народною ініціативою від 16.01.2020, збори одноголосно постановили у зв`язку із систематичним невиконанням своїх депутатських обов`язків, передбачених ст.10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та в зв`язку з невідповідністю практичної діяльності депутата районної ради основним принципам і положенням їхньої передвиборної програми, внести пропозицію щодо відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за народною ініціативою.
05.02.2020 Токмацькою РВК було прийнято постанову №46 Про звернення до керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , у якій зазначено: ...На засіданні комісії 05.02.2020 розглянуті подані документи, проаналізовано вибірково перевірку підписів виборців, які надані згідно підписних листів. Під час перевірки встановлено, що кількість підписів зібраних за депутата ОСОБА_2 всього - 450, з них не відповідає вимогам - 13, кількість підписів за депутата ОСОБА_1 становить - 454, з них не відповідає вимогам - 14. Квота складає - 325 голосів виборців .
У відповідності до постанови Токмацької РВК від 05.02.2020 №46 Про звернення до керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , відповідач постановив наступне:
1. Подані документи відповідають ст. 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
2. Звернутись до вищого керівного органу політичної партії Всеукраїнського об`єднання Батьківщина , щодо прийняття рішення про відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , за народною ініціативою.
3. Дану постанову направити до Токмацької районної організації політичної партії Всеукраїнського об`єднання Батьківщина
4. Дану постанову оприлюднити в засобах масової інформації .
Не погоджуючись з вказаною постановою позивачі звернулися до суду з даним позовом. Розглядаючи спір по суті, суд зазначає.
Процедура відкликання депутатів місцевих рад регулюється розділом V Закону України Про статус депутатів місцевих рад від 11 липня 2002 року № 93-IV.
Статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (в редакції, що діяла на момент прийняття оскаржуваної постанови відповідача) визначено, що підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Зазначений перелік підстав є вичерпним.
Відповідачем не було надано доказів наявності станом на 05.02.2020 судових рішень, якими встановлювалися б порушення депутатами ОСОБА_1 та ОСОБА_2 положень Конституції і законів України.
Судом було встановлено, що при винесені оскаржуваної постанови відповідачем не перевірялися кількість пропущених позивачами протягом року пленарних засідань ради або засідань постійних комісій, членами яких вони є, а також наявність фактів невиконання ними без поважних причин, передбачених статтею 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, зокрема, проведення ними зустрічей з виборцями, звітування перед виборцями, та відповідність практичної діяльності депутатів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 основним принципам і положенням їхніх передвиборних програм.
Так, відповідно до адвокатського запиту № 04 від 02.03.2020 адвокатом Майстро Дмитром Миколайовичем в інтересах ОСОБА_1 та ОСОБА_2 було витребувано у Токмацької районної ради Запорізької області інформацію, чи надходили до Токмацької районної ради Запорізької області у січні-лютому 2020 року звернення від Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області з питанням надати інформацію: щодо кількості пропусків депутатами Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 і ОСОБА_2 у 2015 - 2020 р.р. пленарних засідань Токмацької районної ради та засідань постійних комісій, членами яких вони є; щодо графіків проведення депутатами Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 прийомів виборців у 2015 - 2020 р.р. та чи проводились ОСОБА_1 і ОСОБА_2 зустрічі з виборцями; щодо звітування депутатами Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 перед виборцями у 2015 - 2020 р.р.; щодо членства депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 і ОСОБА_2 у фракціях Токмацької районної ради Запорізької області.
Згідно з відповіддю Токмацької районної ради від 03.03.2020 № 075 на адвокатський запит № 04 від 02.03.2020 у січні-лютому 2020 року звернення Токмацької районної виборчої комісії стосовно надання інформації, яка зазначена у вказаному запиті, не надходили.
Як слідує з витягу з протоколу зборів виборців про відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_2 та ОСОБА_1 за народною ініціативою підставою для відкликання вказаних депутатів є систематичне невиконання своїх депутатських обов`язків, передбачених статтею 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та в зв`язку з невідповідністю практичної діяльності депутата районної ради основним принципам і положенням його передвиборної програми.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідачем не було надано суду рішень зборів виборців окремо по територіальному виборчому округу № 25 і територіальному виборчому округу № 26, якими б підтверджувалося внесення пропозицій щодо відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою саме виборцями цих територіальних виборчих округів.
Згідно з приписами ч. 3 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Проте, відповідачем не було надано доказів розміщення в регіональних та/або місцевих засобах масової інформації оголошення про дату, час та місце проведення зборів виборців для розгляду питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за народною ініціативою.
При цьому листи від 14.01.2020 на адресу головного редактора газети Наше місто Токмак та заступнику газети Токмацькі вісті суд не приймає як доказ розміщення в засобах масової інформації оголошення, оскільки не надано будь-яких доказів щодо фактичного розміщення такого оголошення в названих газетах та їх змісту.
Крім того, суд звертає увагу на те, що згідно відповіді виконавчого комітету Токмацької міської ради від 27.02.2020 № 583/21-42 на адвокатський запит № 3 від 25.02.2020 у січні 2020 року повідомлень від громадян про проведення масових заходів в м. Токмак щодо відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за народною ініціативою не надходило.
Також, позивачів не було повідомлено про час та місце засідання Токмацької РВК, яке відбулося 05.02.2020.
Абзацом 3 частини 1 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Частиною третьою вказаної статті встановлено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Водночас, суд зазначає, що на вимогу суду, що викладені в ухвалі про витребування доказів від 18.06.2020, відповідачем не надано копії підписних листів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою.
Частиною 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів. На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості)
Проте, Токмацькою РВК правоохоронні органи до здійснення вибіркової перевірки підписів громадян не залучалися.
Так, Токмацьким відділенням поліції Пологівського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області було надано відповідь від 26.02.2020 № 1940/75/01-2020 на адвокатський запит вих. № 02 від 25.02.2020, згідно з якою Токмацька районна виборча комісія Запорізької області до Токмацького відділення поліції Пологівського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області у січні-лютому 2020 року не зверталась з вимогою здійснити вибіркову перевірку підписів, що містяться в підписних листах, зібраних ініціативною групою для збирання підписів виборців Токмацького району, в тому числі Територіальних виборчих округів №25 і № 26 з виборів депутатів Токмацької районної ради на підтримку пропозиції про відкликання депутата районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою. Токмацьким відділенням поліції Пологівського відділу поліції у січні - лютому 2020 р. не здійснювалась вибіркова перевірка підписів виборців, що містяться в підписних листах, зібраних ініціативною групою для збирання підписів виборців Токмацького району, в тому числі Територіальних виборчих округів №25 і № 26 з виборів депутатів Токмацької районної ради на підтримку пропозиції про відкликання депутата районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою.
Так само відповідачем не було залучено органи ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
Зокрема, у відповідності до відповіді відділу ведення Державного реєстру виборців Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області від 25.02.2020 № 11 Щодо перевірки відомостей про громадян на адвокатський запит від 25.02.2020 року № 04, до відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області у січні - лютому 2020 року громадяни-представники ініціативної групи для збирання підписів виборців Токмацького району на підтримку пропозиції про відкликання депутатів районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою з питанням про надання відомостей про кількість виборців в Токмацькому районі та безпосередньо територіальних виборчих округах №25 і № 26 з виборів депутатів Токмацької районної ради не зверталися. Відділом ведення Державного реєстру виборців апарату Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області відомості про кількість виборців в Токмацькому районі та безпосередньо територіальних виборчих округах №25 і № 26 з виборів депутатів Токмацької районної ради громадянам-представникам ініціативної групи для збирання підписів виборців в Токмацькому районі на підтримку пропозиції про відкликання депутатів районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою не надавалися;
До відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області 12.02.2020 звернулася Токмацька районна виборча комісія Запорізької області (лист від 04.02.2020) для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, зібраних на підтримку пропозиції про відкликання депутатів районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою.
Водночас, відділом ведення Державного реєстру виборців апарату Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, зібраних на підтримку пропозиції про відкликання депутатів районної ради ОСОБА_1 і ОСОБА_2 за народною ініціативою не здійснювалася, так як за змістом частини другої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад територіальна виборча комісія із залученням органів ведення Державного реєстру виборців (далі - органи ведення Реєстру) здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться підписних листах на підтримку про позиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Однак указаною статтею не передбачено використання органами ведення Реєстру персональних даних виборців, що містяться у базі даних Державного реєстру виборців для здійснення зазначеної перевірки та не встановлено способу, в який територіальна виборча комісія залучає органи ведення Реєстру.
При цьому суд звертає увагу, що згідно письмових пояснень щодо відхилення в повному обсязі адміністративного позову, що надані відповідачем до матеріалів справи, зазначено:
в підписних листах про відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_2 , які надійшли до Комісії було подано 450 підписів, розглянувши подані документи комісія встановила, що 13 підписів по ОСОБА_2 не відповідають нормам діючого законодавства та рішенням зборів виборців про відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою були вилучені з підрахунку. Таким чином, кількість виборців, які поставили свої підписи в підписних листах і їх підписи відповідають всім критеріям за відклик депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_2 становить 437;
в підписних листах про відкликання депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 , які надійшли до Комісії було подано 454 підписів, розглянувши подані документи комісія встановила, що 14 підписів по ОСОБА_1 не відповідають нормам діючого законодавства та рішенням зборів виборців про відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою були вилучені з підрахунку. Таким чином, кількість виборців, які поставили свої підписи в підписних листах і їх підписи відповідають всім критеріям за відклик депутатів Токмацької районної ради ОСОБА_1 становить 440.
При цьому, згідно Протоколу засідання Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області від 05.02.2020 судом встановлено, що кількість підписів за пропозицію про відкликання депутата ОСОБА_2 становить 450, депутата ОСОБА_1 становить 454. Щодо вилучення підписів з підрахунку нічого не зазначено.
Крім того, в матеріалах справи міститься дві копії Протоколу засідання Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області від 05.02.2020, які відрізняються одна від одної оформленням підписів присутніх членів комісії, наявністю підписів усіх членів та їх складом.
При цьому суду не надано доказів, який саме протокол є дійсним.
З врахуванням викладеного суд приходить до висновку, що відповідачем при прийнятті оскаржуваної постанови не дотримано встановленого порядку, що передбачений Законом України Про статус депутатів місцевих рад .
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем ОСОБА_1 сплачено судовий збір у розмірі 1681,60 грн. (квитанція №П541/8739479/ від 24.02.2020, позивачем ОСОБА_2 сплачено судовий збір у розмірі 1861,60 грн., що підлягає відшкодуванню з відповідача.
Керуючись ст. ст. 9, 137, 139, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області (71716, Запорізька область, Токмацький район, м. Молочанськ, вул. Педенко, 17, код ЄДРПОУ 33967739) про визнання неправомірними дій та визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити в повному обсязі.
Визнати неправомірними дії Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області по завершенню перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів при ініціюванні відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , та як наслідок, по складанню протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Визнати протиправною та скасувати постанову Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області № 46 від 05.02.2020 року про звернення до керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в частині звернення до вищого керівного органу політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , щодо прийняття рішення про відкликання депутатів Токмацької районної ради Запорізької області ОСОБА_1 та ОСОБА_2 за народною ініціативою, обраних 25.10.2015 року, висунутих від Токмацької районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .
Стягнути з Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1861 (одна тисяча вісімсот шістдесят одна) гривня 60 копійок.
Стягнути з Токмацької районної виборчої комісії Запорізької області на користь ОСОБА_2 судовий збір у розмірі 1861 (одна тисяча вісімсот шістдесят одна) гривня 60 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення в повному обсязі виготовлено та підписано 02.09.2020.
Суддя О.О. Артоуз
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2020 |
Оприлюднено | 07.09.2020 |
Номер документу | 91288522 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Артоуз Олеся Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні