ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 вересня 2020 року м. Київ № 640/7602/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Аблова Є.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу
за позовомГоловного управління Держпраці у Київській області доТовариства з обмеженою відповідальністю ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 треті особи 1) ОСОБА_1 2) ОСОБА_2 прозастосування заходів реагування ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Головне управління Держпраці у Київській області (далі по тексту - позивач, ГУ Держпраці у Київській області) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 (далі по тексту - відповідач, ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 ), в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення робіт, а саме: зупинення роботи ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №39826.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на порушення ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 вимог чинного законодавства про охорону праці, а тому наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02 квітня 2020 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику сторін) та проведення судового засідання.
Вказаною ухвалою суду відповідачу надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву, який повинен відповідати вимогам статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, або заяву про визнання позову.
29 квітня 2020 року ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 надав відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що постачальником послуги з повного технічного обслуговування ліфтів є спеціалізована організація - ТОВ Північно - Український Будівельний Альянс з яким ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 уклало договір від 01 червня 2018 року №3/5-18, а тому норма про отримання документа дозвільного характеру на виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатацію машин і механізмів підвищеної небезпеки на ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не поширюється. Крім того, ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не є суб`єктом господарювання згідно з вимогами Закону України Про охорону праці та відповідних постанов Кабінету Міністрів України. Також, відповідач зазначив, що на момент проведення перевірки деякі з ламп у ліфтових шахтах перегоріли та не працювали, однак після здійсненої перевірки всі непрацюючі лампи були замінені, тому вважає дане порушення усунутим.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 червня 2020 року залучено до участі у справі №640/7602/20 в якості третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .
Вказаною ухвалою третім особам запропоновано подати письмові пояснення з приводу заявлених позовних вимог.
Треті особи - ОСОБА_3 та ОСОБА_2 своїм правом не скористались, письмових пояснень по суті спору та/або заяв про продовження процесуального строку для надання письмових пояснень, до суду не подали.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
У С Т А Н О В И В:
З метою виконання доручення Прем`єр - Міністра України від 20 березня 2019 року №6934/1/1-19, окремого доручення Голови Державної служби України з питань праці від 05 квітня 2019 року №73/5-19, керуючись статтею 39 Закону України Про охорону праці , статтею 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Положенням про Головне управління Держпраці у Київській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03 серпня 2018 року № 84 та, враховуючи лист - роз`яснення Держпраці від 22 травня 2017 року № 5795/3/7.1-ДП-17, був виданий наказ від 21 листопада 2019 року № 5969 та направлення від 21 листопада 2019 року № 5.2/652 на підставі якого посадовими особами Головного управління Держпраці у Київській області було проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 , що розташоване за адресою: 01103, м. Київ, вул. Драгомирова, 2-А.
За результатами проведеної перевірки позивачем було складено Акт від 04 грудня 2019 року № 5.2/345/575, яким встановлено наступні порушення:
1) статті 21 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не одержав дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: дозвіл на експлуатацію ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, № 39317 , № 38935 , № 38931 , № 38934 , № 39320 , № 39318 , № 38933 , № 39824 , №39825, №39821, №39823, №39822, №39826, згідно Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1107;
2) статті 13 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконані вимоги нормативно - правового акту з охорони праці, а саме: за підсумками технічного огляду ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №39826, не зазначає дані про дозволені параметри експлуатації та строк наступного технічного огляду в експлуатаційних документах, що є порушенням пункту 9.5.5 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів;
3) статті 14 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконав вимоги нормативно - правового акту з охорони праці. Шахта ліфтів не забезпечена постійним електричним освітленням, що дає інтенсивність світла не менше ніж 50 люкс на висоту 1000 мм над дахом кабіни і на підлогу приямку ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, № 39826 , що є порушенням вимог пункту 6.4.26 та пункту 9.7.15 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
4) статті 14 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконав вимоги нормативно - правового акту з охорони нормативно - правового акту з охорони праці. Дозволено роботу ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №39826, не встановленні захисні плафони електричних світильників ліфтових шахт, що є порушенням вимог пункту 6.4.26 та пункту 9.7.15 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
5) статті 14 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконав вимоги нормативно - правового акту з охорони нормативно - правового акту з охорони праці. У машинному приміщенні ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, № 38934 , № 39320 , № 39318 , № 38933 , № 39824 , № 39825 , № 39821 , № 39823 , № 39822 , № 39826 , зберігається устаткування та матеріали, що не використовуються для технічного обслуговування та ремонту ліфтів, що є порушенням вимог пункту 6.5.24 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
6) статті 14 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконав вимоги нормативно - правового акту з охорони нормативно - правового акту з охорони праці. На дверях машинного приміщення ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, № 38935 , № 38931 , № 38934 , № 39320 , № 39318 , № 38933 , № 39824 , № 39825 , № 39821 , № 39823 , № 39822 , № 39826 , не зроблений напис: Машинне приміщення. Стороннім вхід заборонено , що є порушенням вимог пункту 6.5.25 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
7) статті 14 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконав вимоги нормативно - правового акту з охорони нормативно - правового акту з охорони праці. Підходи до машинного приміщення ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №39826, не обладнані електричним освітленням, що є порушенням вимог пункту 6.5.17 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
8) статті 14 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не виконані вимоги нормативно - правового акту з охорони нормативно - правового акту з охорони праці. Працівник відповідальний за справний стан ліфтів, електромеханік з ліфтів ТОВ Північно - Український Будівельний Альянс , який здійснює технічне обслуговування і ремонт ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №3982, які йому доручено проводити. Результати огляду ліфта не заносяться до журналу оглядів ліфтів, який знаходиться в машинному приміщенні ліфтів, що є порушенням пункту 9.7.9 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
9) статті 13 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не забезпечив належне утримання устаткування, а саме: пасажирські ліфти обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №3982, встановлені в житлових будинках, обладнані двостороннім зв`язком не з диспетчерським пунктом або пунктом розміщення обслуговуючого персоналу на весь строк його експлуатації, що є порушенням пункту 9.8.1 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів;
10) статті 13 Закону України Про охорону праці - роботодавець ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не забезпечив належне утримання устаткування, а саме: внесенні зміни з відхиленням до конструкторської документації системи керування ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, № 38933 , № 39824 , № 39825 , № 39821 , № 39823 , № 39822 , №3982, без узгодження з підприємством - виробником або організацією - розробником конструкторської документації, що є порушення вимог пункту 6.1.10 НПАОП 0.00-1.02-08 Правил будови і технічної експлуатації ліфтів.
На підстав викладеного ГУ Держпраці у Київській області винесено припис від 04 грудня 2019 року №5.2/345/575, яким зобов`язано ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 усунути виявлені порушення.
У подальшому, керуючись статтею 39 Закону України Про охорону праці , статтею 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Положенням про Головне управління Держпраці у Київській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03 серпня 2018 року № 84 та, враховуючи лист - роз`яснення Держпраці від 22 травня 2017 року № 5795/3/7.1-ДП-17, був виданий наказ від 26 лютого 2020 року № 1010 та направлення від 26 лютого 2020 року № 5.2/173 на підставі якого посадовими особами Головного управління Держпраці у Київській області було проведено позапланову перевірку виконання вимог раніше виданого припису від 04 грудня 2019 року №5.2/345/575 ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 , що розташоване за адресою: 01103, м. Київ, вул. Драгомирова, 2-А.
За результатами проведеної перевірки позивачем було складено Акт від 06 березня 2020 року № 5.2/427/156, яким встановлено порушення статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - не виконано вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства. Невиконання припису від 04 грудня 2019 року №5.2/345/575 пунктів 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, що є порушенням статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Зазначені порушення стали підставою для звернення до суду з даним позовом про застосування заходів реагування до відповідача, у сфері державного нагляду у вигляді зупинення робіт.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом встановлено наступне.
Законом України від 05 квітня 2007 року № 877-V Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності встановлено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону № 877-V визначено, що виключно законами встановлюються органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону Закон № 877-V встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Відповідно до пункту 1 Положення Про Державну службу України з питань праці , затвердженого Кабінетом Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (далі по тексту - Положення № 96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Держпраці у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення № 96).
Правовими положеннями підпункту 6 пункту 4 Положення № 96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення № 96).
Нормативно - правовим актом, що визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні є Закон України Про охорону праці від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ (далі по тексту - Закон №2694-ХІІ).
Згідно частини першої статті 4 Закону №2694-ХІІ державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
У відповідності до статті 13 Закону №2694-ХІІ роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:
створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання;
розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;
забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються;
впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо;
забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом;
забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин;
організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів;
розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці;
здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці;
організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці;
вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Статтею 14 Закону №2694-ХІІ працівник зобов`язаний:
дбати про особисту безпеку і здоров`я, а також про безпеку і здоров`я оточуючих людей в процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території підприємства;
знати і виконувати вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту;
проходити у встановленому законодавством порядку попередні та періодичні медичні огляди.
Працівник несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Згідно з положеннями статті 21 Закону №2694-ХІІ виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно - правових актів з охорони праці.
Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
У разі коли роботодавець не одержав зазначеного дозволу, місцевий орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, вживає заходів до скасування державної реєстрації цього підприємства у встановленому законом порядку за умови, якщо протягом місяця від часу виявлення вказаних недоліків роботодавець не провів належних заходів з їх усунення.
Пунктом 6.4.26 Правил будови і безпечної експлуатації ліфтів, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 01 вересня 2008 року № 190 (далі по тексту - Правила) шахта ліфта повинна бути забезпечена постійним електричним освітленням, що дає інтенсивність світла не менше ніж 50 люкс на висоту 1000 мм над дахом кабіни і на підлогу приямка, навіть якщо двері шахти закриті. Стаціонарну електричну мережу не встановлюють, якщо шахта частково огороджена і має достатнє освітлення.
Відповідно до пункту 6.5.24 у машинному приміщенні не дозволяється зберігати устаткування та матеріали, що не використовуються для технічного обслуговування та ремонту ліфтів. А також не дозволяється встановлювати устаткування і прокладати комунікації, які не належать до ліфта, за винятком систем, які призначені для опалення і вентиляції вказаних приміщень. Пускорегулювальні пристрої вказаних систем і комунікацій повинні бути розміщені поза цими приміщеннями.
Згідно з пунктом 6.5.25 Правил машинне і блочне приміщення, приміщення для розміщення лебідки і блоків вантажного малого ліфта, а також шафи для розміщення устаткування за відсутності машинного приміщення повинні бути замкнені, а підходи до дверей цих приміщень і шаф - вільні.
На дверях машинного (блочного) приміщення повинен бути зроблений напис: Машинне (блочне) приміщення. Стороннім вхід заборонено .
Пунктом 9.5.1 Правил позачерговий технічний огляд ліфта проводять у разі: введення його в експлуатацію після ремонту, реконструкції або модернізації; перерви в експлуатації більше як на 12 місяців; демонтажу та встановлення на новому місці; закінчення граничного строку експлуатації (із застосуванням видів робіт, що не використовувались під час експертного обстеження); експлуатаційної чи деградаційної відмови, виявлення зносу (механічного або корозійного), залишкової деформації, тріщин, інших пошкоджень складових частин, деталей або їх елементів; аварії або пошкодження, спричиненого надзвичайною ситуацією природного чи техногенного характеру.
Згідно з пункту 9.5.4. Правил після закінчення технічного огляду фахівець, який його провів, робить відповідний запис у паспорті устаткування про результати технічного огляду, дозволені параметри експлуатації і строк наступного технічного огляду, скріплюючи запис підписом і печаткою.
Пунктом 9.5.5 Правил суб`єкт господарювання за підсумками технічного огляду зазначає дані про дозволені параметри експлуатації і строк наступного технічного огляду в експлуатаційних або організаційно-методичних документах.
У відповідності до пункту 9.7.9 Правил кожний ліфт, крім диспетчеризованого, повинен підлягати огляду ліфтером відповідно до вимог його виробничої інструкції. Диспетчеризовані ліфти підлягають огляду з періодичністю, визначеною організаціями, які його проводять. Огляд ліфтів може доручатись електромеханіку, який здійснює технічне обслуговування і ремонт ліфтів. Результати огляду заносяться до журналу оглядів ліфтів.
За положеннями пункту 9.7.15 Правил робота ліфта не дозволяється, якщо, зокрема, не проведено технічний огляд або експертне обстеження ліфта.
Відповідно до пункту 9.7.16 Правил суб`єкт господарювання, який експлуатує ліфти, може укласти договір на технічне обслуговування і ремонт ліфтів з організацією, яка має дозвіл на виконання цих робіт.
У відповідності до пункту 9.8.1 Правил пасажирські, вантажопасажирські ліфти, встановлені в житлових будинках, повинні обладнуватись двостороннім зв`язком з диспетчерським пунктом або пунктом розміщення обслуговуючого персоналу на весь строк їх експлуатації.
Судом встановлено, що ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 є юридичною особою, основним видом діяльності якого є управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту (КВЕД 68.32).
На виконання вимог чинного законодавства ГУ Держпраці у Київській області ініційовано проведення перевірки ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 , за результатами якої встановлено порушення вимог Закону України Про охорону праці .
Як було встановлено вище, відповідач про застосування до нього заходів реагування заперечував та зазначав, що постачальником послуги з повного технічного обслуговування ліфтів є спеціалізована організація - ТОВ Північно - Український Будівельний Альянс з яким ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 уклало договір від 01 червня 2018 року №3/5-18, а тому норма про отримання документа дозвільного характеру на виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатацію машин і механізмів підвищеної небезпеки на ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 не поширюється. Також, відповідач зазначив, що на момент проведення перевірки деякі з ламп у ліфтових шахтах перегоріли та не працювали, однак після здійсненої перевірки всі непрацюючі лампи були замінені, тому вважає дане порушення усунутим.
Зокрема, відповідачем в підтвердження своєї позиції було надано копію договору про надання послуг з технічного обслуговування ліфтів від 01 червня 2018 року №3/5-18, укладеного між замовником - ТОВ ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 та підрядником - ТОВ Північно - Український Будівельний Альянс .
Відповідно до пункту 1.1 вказаного договору замовник доручає, а підрядник приймає на себе організацію виконання робіт з технічного обслуговування ліфтів, визначених у додатку №1, який є невід`ємною частиною договору, а замовник зобов`язується приймати належним чином надані послуги та оплачувати їх відповідно до умов договору.
Пунктами 2.1, 2.2 та 2.3 договору визначено, що при виконанні умов договору сторони керуються: Правилами будови і безпечної експлуатації ліфтів (ПББЕЛ), Правилами будови електроустановок (ПБЕ), Правилами технічної експлуатації електроустановок споживачів (ПТЕ), Правилами техніки безпеки (ПТБ), Законом України Про охорону праці та іншими нормативно - правовими актами, а також положеннями Інструкції з експлуатації від виробника.
Підрядник забезпечує проведення періодичного, позачергового і часткового технічного огляду, згідно Порядку проведення огляду, випробування та експертного обстеження машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року №687.
Приймання виконаних робіт за договором здійснюється шляхом підписання обома сторонами акту приймання виконаних робіт.
Пунктом 3.1 договору визначено, що договірна вартість послуг з технічного обслуговування ліфтів за місяць складає 16 959, 51 грн, у тому числі ПДВ 20 % - 2 826, 59 грн.
Судом надано оцінку вказаним доказам, втім при вирішенні даної справи, суд зазначає таке.
Пунктом 14 частини першої статті 1 Закону України Про житлово - комунальні послуги визначено, що управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Відповідно до частини першої статті 6 Закону України Про житлово - комунальні послуги учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є:
1) споживачі (індивідуальні та колективні);
2) управитель;
3) виконавці комунальних послуг.
Частинами третьою та четвертою статті 8 Закону України Про житлово - комунальні послуги визначено, що управитель багатоквартирного будинку має право:
1) вимагати від споживача дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкової території, санітарно-гігієнічних правил і правил пожежної безпеки, інших нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг;
2) вимагати від споживача своєчасного проведення робіт з усунення виявлених неполадок, пов`язаних з експлуатацією спільного майна, що виникли з вини споживача, або відшкодування вартості таких робіт;
3) отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлових послуг;
4) отримувати інформацію від споживачів про зміну власника житла (іншого об`єкта нерухомого майна) та фактичної кількості осіб, які постійно проживають у житлі споживача, у випадках та порядку, передбачених договором;
5) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку;
6) доступу до приміщень, будинків і споруд для ліквідації аварій, усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і заміни, проведення технічних і профілактичних оглядів у порядку, визначеному законодавством і договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком;
7) вести претензійно-позовну роботу у разі виникнення заборгованості за надані послуги в порядку і строки, встановлені законом та/або договором;
8) утворювати системи управління якістю та проводити їх сертифікацію відповідно до національних або міжнародних стандартів акредитованими органами із сертифікації;
9) у випадках та порядку, передбачених договором, припинити/призупинити надання послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.
Управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний:
1) забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг;
2) від імені співвласників багатоквартирного будинку вживати заходів для забезпечення захисту спільного майна багатоквартирного будинку від протиправних посягань та стягнення з осіб, винних у знищенні, пошкодженні або викраденні спільного майна, відшкодування завданих збитків;
3) вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та/або договором документацію багатоквартирного будинку;
4) інформувати співвласників багатоквартирного будинку про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;
5) у разі прийняття співвласниками багатоквартирного будинку відповідного рішення від імені, в інтересах та за рахунок співвласників укладати з виконавцями комунальних послуг договори про надання таких послуг, забезпечувати виконання умов договорів та контроль якості цих послуг;
6) укласти з виконавцем послуги з постачання електричної енергії договір про постачання електричної енергії для освітлення місць загального користування, живлення ліфтів та забезпечення функціонування іншого спільного майна багатоквартирного будинку, забезпечувати виконання умов цього договору та контроль якості цих послуг;
7) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених ними коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;
8) у разі прийняття відповідного рішення співвласниками багатоквартирного будинку приймати на банківський рахунок, відкритий для розрахунків за окремим багатоквартирним будинком для цієї мети, внески на проведення капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку, орендну плату і плату за сервітути та забезпечувати проведення відповідних розрахунків, а також на запит будь-якого співвласника багатоквартирного будинку, який перебуває в його управлінні, надавати інформацію про рух коштів на відповідному рахунку;
9) вести окремий облік доходів і витрат за кожним багатоквартирним будинком, що перебуває в його управлінні, та забезпечувати співвласникам багатоквартирного будинку вільний доступ до такої інформації щодо їхнього будинку у порядку, визначеному договором;
10) щороку звітувати перед споживачами про виконання кошторису витрат та подавати кошторис витрат на поточний рік споживачам на погодження.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що саме відповідач, як управляюча компанія утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну і іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного ремонтів та утримання, забезпечує відповідне утримання, а тому саме відповідач несе відповідальність за безпечну експлуатацію та технічне обслуговування ліфтів згідно з вимогами чинного законодавства та повинен вживати заходи для їх своєчасного ремонту та огляду.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 29 серпня 2019 року у справі № 815/7070/15 та від 24 січня 2020 року у справі № 815/6104/15.
Крім того, відповідно до частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема: перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Тобто аналіз вказаної норми свідчить про те, що факт виконання/невиконання суб`єктом господарювання порушень, встановлених, зокрема в Акті, за результатами проведення попереднього заходу (перевірки) органом державного нагляду (контролю), шляхом винесення припису, може бути встановлено лише за результатами проведення таким органом позапланових заходів (перевірки).
Отже, факт підтвердження відсутності порушень на час розгляду справи має бути доведений не тільки наданими письмовими доказами наявності необхідних документів та проведених заходів, а і актом перевірки стану усунення виявлених порушень.
Таких документів сторонами суду надано не було, у зв`язку із чим надані відповідачем письмові пояснення не можуть бути визнані такими, що підтверджують факт відсутності порушень в його діяльності.
Поряд з цим, суд звертає увагу, що законодавством не визначено право адміністративного суду переймати на себе функції та повноваження інших органів державної влади, які реалізуються відповідними суб`єктами владних повноважень в межах закону на власний розсуд (дискреційні повноваження), без необхідності узгодження у будь-якій формі своїх дій з іншими суб`єктами.
Також суд звертає увагу, що часткове усунення порушень чинного законодавства у сфері державного нагляду не може бути безумовною ознакою відсутності правових підстав для вжиття заходів реагування, оскільки згідно приписів частини першої статті 3 Конституції України, згідно якої людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
На переконання суду, перелік не усунутих порушень відповідачем є достатньою підставою для твердження про існування загрози життю та здоров`ю людей.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення робіт, а саме: зупинення роботи ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №39826, є саме тим заходом, що направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно положень статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, матеріалів справи, суд приходить до висновку про те, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відшкодування судових витрат на користь позивача не здійснюється.
Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246, 257 - 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Київській області задовольнити повністю.
2. Застосувати заходи реагування у вигляді у вигляді зупинення робіт, а саме: зупинення роботи ліфтів обліковий (реєстраційний) №38932, №39313, №39317, №38935, №38931, №38934, №39320, №39318, №38933, №39824, №39825, №39821, №39823, №39822, №39826, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.
3. Обов`язок щодо забезпечення виконання судового рішення покласти на Головне управління Держпраці у Київській області.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя Є.В. Аблов
Позивач: Головне управління Держпраці у Київській області (код ЄДРПОУ 39794214, адреса: 04060, м. Київ, вул. Вавілових, 10)
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю ФОРВАРД КИЇВ - СЕРВІС 04 (код ЄДРПОУ 40822600, адреса: 01103, м. Київ, вул. Драгомирова, 2-А)
Третя особа 1: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_14 , адреса: АДРЕСА_1 )
Третя особа 2: ОСОБА_2 (адреса: АДРЕСА_2)
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2020 |
Оприлюднено | 04.09.2020 |
Номер документу | 91298009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні