ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 вересня 2020 року м. Київ № 640/11829/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч до Державної аудиторської служби України в особі Північного офісу Держаудитслужби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача без самостійних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю Бориспільсортнасіннєовоч , про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,
установив:
Приватне акціонерне товариство Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч (ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч , позивач) звернулося до суду з позовом до Державної аудиторської служби України в особі Північного офісу Держаудитслужби (Північний офіс Держаудитсдужби, відповідач,) про:
- визнання бездіяльності відповідача щодо відмови здійснити перевірку використання довіреності Товариства з обмеженою відповідальністю "Бориспільсортнасіннєовоч" (ТОВ "Бориспільсортнасіннєовоч") від 17.04.2003 серії ЯЖЕ №444045 щодо отримання майна, - протиправною;
- зобов`язання відповідача здійснити перевірку використання довіреності ТОВ "Бориспільсортнасіннєовоч" від 17.04.2003 серії ЯЖЕ №444045 щодо отримання майна.
В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що позивачем отримано лист від Товариства з обмеженою відповідальністю "Енергокомплект" від 24.06.2019 за №33-06/2019, в якому містилася інформація з частковим спростуванням висновків, викладених в Довідці Контрольно-ревізійного управління в Київській області від 13.05.2004 б/н, про складення якої позивач не знав і не міг знати, в зв`язку з чим вважає, що позов подано в межах строку звернення до адміністративного суду. У Довідці вказано, що за результатами проведення зустрічної перевірки в ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч встановлено, що на виконання статутної діяльності Товариством укладено договори на придбання основних засобів із ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч ; згідно договору купівлі-продажу від 11.04.2003 Товариством придбано павільйон-магазин Мрія на суму 23220,00 грн. в тому числі ПДВ. За договором купівлі-продажу від 02.04.2003 р. Товариством придбано гараж із прибудовою загальною площею 501,2 кв. м. загальною вартістю 22588,26 грн. в тому числі ПДВ.
Однак позивач стверджує, що між ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч та ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч не укладено договір купівлі-продажу павільйону-магазину Мрія від 11.04.2003, оскільки такий договір в позивача відсутній. Квитанції, які свідчать про внесення на рахунок ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч готівкових коштів, якими в подальшому здійснено розрахунок за магазин, не відповідають Положенню про форму та зміст розрахункових документів, що затверджене Наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 №614. Окрім того, позивач вказує на те, що за довіреністю від 17.04.2003 серії ЯЖЕ № 444054 виданої директору Товариства Леску В. Р. основні засоби не могли бути отримані, оскільки довіреність з такою серією не могла належати та не могла бути використана в цей період ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч , що підтверджується листом від ТОВ Енергокомплект , в якому повідомляється, що в період перевірки довіреність із такою серією та номером була продана ТОВ ТВГ Куніца , яким на запит надано відповідь, що в системі бухгалтерського обліку відсутня інформація про господарчі відносини з ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч . Більш того, ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч використовувало довіреності серії ЯЖН і не мало довіреностей серії ЯЖЕ, що свідчить про підробку довіреності. Позивач також вказує на те, що магазин-павільйон " Мрія " перебуває на балансі позивача, має інвентаризаційний №524 та ніколи не продавався відповідачеві, а накладна №86 від 18.04.2003 підтверджує покупку об`єкта за інвентаризаційним №520.
Також позивач зазначає, що слідчий відділ ГУ СБ України у м. Києві та Київській області не володіє даними щодо проведення КРУ Київської області фінансово-господарської перевірки ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч на підставі постанови від 06.05.2004 року.
Враховуючи все вищезазначене, позивач вважає, що перевірка здійснена з порушенням чинного законодавства України та містить ознаки злочинної змови або корупційну складову, а викладені в Довідці висновки не мають фактичного підґрунтя та порушують права позивача.
Враховуючи зазначену обставину, позивач звернувся до відповідача з проханням провести службове розслідування по факту фальсифікації матеріалів довідки та притягнути винних до кримінальної відповідальності та провести ревізію (зустрічну перевірку ) по даним фактам. Однак відповідач відмовив у проведенні зустрічної перевірки посилаючись на те, що така перевірка може бути здійснена лише в позаплановому порядку на підставі рішення суду.
Позивач не погоджується і з висновками відповідача щодо проведення такої перевірки лише у позапланово порядку за судовим рішенням, адже позивач є підконтрольною установою; перевірка здійснена із порушеннями чинного законодавства України, висновки в Довідці не містять фактичного підґрунтя, а також позивачу стало відомо про фальсифікацію документів, на підставі яких було зроблено хибні висновки, а тому відповідач зобов`язаний здійснити повторну перевірку. Позивач вважає, що відомості та висновки, що викладені в Довідці Контрольно-ревізійного управління в Київській області від 13.05.2004 б/н зустрічної перевірки своєчасності та повноти опублікування основних засобів, придбаних у ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч та правильності проведення взаєморозрахунків за період з 01.01.2001 по 31.12.2003, зокрема висновки, що зроблені на підставі неіснуючої довіреності ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч є незаконними та порушують права позивача, а також позивач вважає, що відмова відповідача від проведення перевірки легалізує підроблене доручення.
Відтак позивач оскаржує бездіяльність щодо здійснення перевірки використання відповідної довіреності та просить зобов`язати відповідача здійснити таку перевірку.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.09.2019 позовну заяву ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч прийнято до розгляду та у справі відкрито провадження. Залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ТОВ "Бориспільсортнасіннєовоч" та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому субєкт заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що твердження позивача, що ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч є підконтрольною установою - безпідставне та помилкове, оскільки у позовній заяві самим позивачем зазначено, що статутний капітал, яким володіє Держава Україна в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області складає лише - 25%.
Враховуючи, що ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч та ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч не є підконтрольними установами органам державного фінансового контролю у розумінні ст. 2 Закону № 2939-ХІІ, проведення перевірки Північним офісом Держаудитслужби можливе лише у позаплановому порядку за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Також відповідач зазначає, що під час розгляду господарським судом Київської області справи №911/3963/15 за позовом ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч до ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч про витребування майна з чужого незаконного володіння, а саме - магазин Мрія досліджено довідку КРУ в Київській області від 13.05.2004, а отже позивачу було відомо про вказану довідку, як мінімум з початку розгляду справи №911/3963/15. Крім того, господарським судом Київської області розглядалась справа №911/2550/16 за позовом ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч до ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч про визнання договору оренди землі недійсним та скасування запису про державну реєстрацію спірного права оренди землі, в якій предметом спору є також павільйон-магазин Мрія . Проте, тільки в 2019 році, по завершенню розгляду вказаних справ в Господарському суді - не на користь позивача, останній ставить під сумнів висновки викладені в довідці КРУ в Київській області та робить запит на надання інформації стосовно довіреності М-2 серії ЯЖЕ № 444054, який був направлений до Товариства з обмеженою відповідальністю Управління матеріально- технічного забезпечення Енергокомплект лише 30.05.2019.
Відмовити в задоволенні позову просить також ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч , що залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
У поясненнях на позов зазначає, що між ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч та ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч існує багаторічний господарський спір щодо магазину-павільйону "Мрія" загальною площею 45,2 кв.м., який знаходиться по улиці Привокзальній, 4А в місті Борисполі Київської області, що придбано ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч у ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч за договором купівлі-продажу від 11.04.2003. У справах за позовам ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч про витребування майна володіння ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч та про визнання недійсним договору купівлі-продажу та застосування наслідків недійсності, господарським судом ухвалено рішення про відмову у задоволенні позовів. У рішеннях встановлено ряд обставин і спір щодо магазину вирішено по суті і доведено, що павільйон-магазин придбано ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч у ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч за договором купівлі-продажу від 11.04.2003, який сторонами виконано у повному обсязі. З огляду на наведене, ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч вважає, що дійсною метою звернення до суду є не захист прав та інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, а вирішення господарського спору.
Щодо бланку довіреності третя особа зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю торгівельно-виробнича група КУНІЦА співпрацювала з ТОВ УМТЗ Енергокомплект у якості дилера, що здійснював роздрібну реалізацію продукції за умовами Договору № 1Д- 32/2002 від 02.01.2002. Отже, продаж бланку Довіреності форми М-2 серії ЯЖЕ № 444054 у складі поставленої за контрактом партії бланків довіреностей форми М-2 дилерові, що займається роздрібною реалізацією цих бланків, ніяким чином не спростовує факт використання ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч .
По суті спору третя особа зазначає, що товариство не є підконтрольною відповідачу установою відповідно відмова у проведенні перевірки з боку відповідача є правомірною та обґрунтованою.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч засноване регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області і організацією орендарів Сортнасіннєовоч шляхом перетворення Бориспільського орендного підприємства Сортнасіннєовоч у ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч .
ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч (код в єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України - 04685271) є новим найменуванням ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч (код в єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України - 04685271) відповідно до вимог Закону України Про акціонерні товариства .
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській області є акціонером позивача та є власником 4064152 (чотири мільйони шістдесят чотири тисячі сто п`ятдесят дві) шт. простих іменних акцій Товариства, що становить 1016038 (один мільйон шістнадцять тисяч тридцять вісім) грн. - 25% статутного капіталу.
Північний офіс Держаудитслужби листом від 13.06.2019 №26-12-14-14/5152-2019 надав відповідь представнику ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч на звернення від 05.06.2019, в якому повідомлено про те, що згідно надісланих до звернення додатків зустрічна перевірка в ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч щодо своєчасності та повноти оприбуткування основних засобів, придбаних у ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч та правильності проведених розрахунків за період з 01.01.2003 по 31.12.2003 (довідка від 13.05.2004) проведено на виконання звернення Управління Служби безпеки України в Київській області від 06.05.2003 №12/1123 та постанови слідчого з особливо важливих справ СВ УСБУ в Київській області від 06.05.2004 головними контролерами-інспекторами Контрольно-ревізійного управління в Київській області ОСОБА_1 та ОСОБА_2
Зазначено, що підтвердити чи спростувати факти викладені у зверненні немає можливості, оскільки у відповідності з вимогами у відповідності з вимогами Переліку типових документів, що створюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших підприємств, установ та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 №578/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.04.2012 за №571/20884, документи і справи фонду Державної фінансової інспекції, а саме Документи (акти, довідки) про проведення документальних ревізій фінансово-господарської діяльності установ, підприємств, організацій за період 1998-2006 років відібрано для знищення як такі, що не мають історичної цінності та втратили практичне значення, що підтверджується актом від 14.01.2013 №1.
Також зазначено, що щодо проведення службового розслідування відносно осіб, якими проведено зустрічну перевірку та притягнення їх до відповідальності повідомляємо, що на даний час вони не працюють в Північному офісі Держаудитслужби - головний контролер-ревізор ОСОБА_1 звільнився з Контрольно-ревізійного управління в Київській області, а головного контролера-ревізора ОСОБА_2 виключено із списків особового складу Контрольно-ревізійного управління в Київській області у зв`язку зі смертю.
Стосовно проведення зустрічної перевірки з посиланням на Закон України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні №2939-ХІІ (Закон №2939-ХІІ) зазначено, що ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч та ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч не є підконтрольними організаціями органам державного фінансового контролю у розумінні ст. 2 Закону №2939-ХІІ, в зв`язку з чим, проведення перевірки Північним офісом Держаудитслужби можливе лише у позаплановому порядку за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Позивач, враховуючи таку відповідь відповідача звернувся в суд з даним позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови здійснити перевірку використання довіреності ТОВ "Бориспільсортнасіннєовоч" від 17.04.2003 серії ЯЖЕ №444045 щодо отримання майна, а також зобов`язати відповідача здійснити перевірку використання довіреності ТОВ "Бориспільсортнасіннєовоч" від 17.04.2003 серії ЯЖЕ №444045 щодо отримання майна.
Відтак судом встановлено, що предметом спору у даній справі не є надання оцінки правомірності проведенню або обґрунтованості висновків зустрічної перевірки своєчасності та повноти оприбуткування основних засобів, придбаних у ВАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч та правильності проведення взаєморозрахунків за період з 01.01.2001 по 31.12.2003, за результатами якої складено довідку Контрольно-ревізійного управління в Київській області від 13.05.2004 б/н.
Враховуючи наведене, суд не надає оцінку обставинам відповідної зустрічної перевірки. Окрім того, з огляду на предмет спору, позивач звернувся до суду у межах відповідного строку.
Так, надавши оцінку спірним правовідносинам, поясненням учасників судового процесу, а також доказам в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову виходячи з наступного.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні №2939-XII.
Як визначено частиною першою статтею 1 Закону №2939-XII, здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.
Центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю є Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба), що визначено Положенням про Державну аудиторську службу України, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 р. №43.
Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, Бюджетним кодексом України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України (ч. 2 ст. 1 Закону №2939-XII).
Головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні (ч. 1 ст. 2 Закону №2939-XII).
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (ч. 2 ст. 2 Закону №2939-XII).
Державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі органом державного фінансового контролю фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання державних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, правильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінансової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка викладаються у звіті (ст. 3 Закону №2939-XII).
Інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті (ст. 4 Закону №2939-XII).
Тут суд звертає увагу на те, що відповідно до частини першої статті 2 Закону №2939-XII до підконтрольних установ належать суб`єкти господарювання державного сектору економіки, а також підприємства, установи та організації, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно а також суб`єкти господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
Як визначено частиною другою статті 22 Господарського кодексу України, суб`єктами господарювання державного сектора економіки є суб`єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб`єкти, державна частка у статутному капіталі яких перевищує п`ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб`єктів.
З наведених норм суд доходить висновку, що ні ПрАТ Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч , ні ТОВ Бориспільсортнасіннєовоч не є підконтрольними установами в розумінні статті 2 Закону №2939-XII.
Окрім того, суд звертає увагу на ту обставину, що повноваження Держаудитслужби зводяться до здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності. В цей же час, перевірка використання того чи іншого документу з наданням оцінки його справжності не відноситься до повноважень Держаудитслужби.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням наведеного у сукупності суд дійшов висновку, що позивачем не доведено належними та допустимим доказами факт порушення його прав та охоронюваних законом інтересів в межах спірних правовідносин, в той час, як відповідачем, як суб`єктом владних повноважень виконано, покладений на нього обов`язок доказування з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Враховуючи відсутність підстав для задоволення позову, відсутні і підстави для відшкодування понесених позивачем судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246 КАС України, суд
вирішив:
В задоволенні позову Приватного акціонерного товариства Бориспільське підприємство Сортнасіннєовоч до Державної аудиторської служби України в особі Північного офісу Держаудитслужби третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача без самостійних вимог Товариство з обмеженою відповідальністю Бориспільсортнасіннєовоч , про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя О.М. Чудак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2020 |
Оприлюднено | 04.09.2020 |
Номер документу | 91298598 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Чудак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні