Рішення
від 28.08.2020 по справі 906/454/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" серпня 2020 р. м. Житомир Справа № 906/454/20

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Давидюка В.К.,

секретаря судового засідання Зоренка О.М.

за участю представників сторін:

від позивача: Заболотний А.С. - довіреність від 23.06.2020;

від відповідача 1: Лащ І.Ю. - довіреність №01-21/488 від 05.06.2020;

від відповідача 2: Курьят С.В. - ордер серії КС №309327 від 24.06.2020;

Смиковський Д.П. - ордер серії КС №728819 від 24.06.2020;

прокурор: Рудченко М.М. - посвідчення №038664 від 11.01.2016;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі за правилами загального позовного провадження справу за позовом Бердичівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чуднівської районної ради Чуднівського району Житомирської області

до 1. Комунального некомерційного підприємства "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради

2. Приватного підприємства "Чуднів-Фарма"

про визнання недійсним договору оренди комунального нерухомого майна та

повернення майна

Процесуальні дії у справі.

Заступник прокурора Бердичівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чуднівської районної ради Чуднівського району Житомирської області звернувся до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради та Приватного підприємства "Чуднів-Фарма", в якій просить:

- визнати недійсним договір оренди індивідуально визначеного майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міста району, №242 від 30.11.2019, укладеного між відповідачами, щодо надання в оренду частини нежилого приміщення фельдшерсько-акушерського пункту загальною площею 28 кв.м., розташованого по вул. Небесної Сотні, 62 у с. Вільшанка Чуднівського району Житомирської області;

- зобов`язати ПП "Чуднів-Фарма" повернути КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради нежиле приміщення фельдшерсько-акушерського пункту загальною площею 28 кв.м., розташованого по вул. Небесної Сотні, 62 у с. Вільшанка Чуднівського району Житомирської області.

Ухвалою від 08.05.2020 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання.

На підставі ухвали від 24.06.2020 суд продовжив строк підготовчого провадження.

Ухвалою від 17.08.2020 відмовлено в задоволенні клопотання Приватного підприємства "Чуднів-Фарма" про закриття провадження у справі. Водночас ухвалою від 17.08.2020 суд закрив підготовче провадження та призначив справу №906/454/20 до судового розгляду по суті на 28.08.2020 о 10:00.

Фактичні обставини, які встановив суд, та зміст спірних правовідносин.

21.10.2019 ПП "Чуднів-Фарма" звернулося з листом до головного лікаря КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" з проханням надати в оренду частину приміщення Вільшанського ФАПу загальною площею 28,0 кв.м для відкриття аптечного пункту (а.с. 56 т. 2).

22.10.2019 КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" адресувало голові Чуднівської районної ради лист про надання дозволу на укладання договору оренди частину приміщення Вільшанського ФАПу загальною площею 28,0 кв.м для розміщення аптечного пункту (а.с.55 т.2).

На засіданні робочої групи Чуднівської районної ради з питань використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району від 30.10.2019 надано дозвіл Комунальному некомерційному підприємству "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради на оренду частини приміщення Вільшанського ФАПу за адресою: с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62 (а.с. 51- 54 т.2).

На офіційному сайті Чуднівської районної ради (http://www.chudnivrada.gov.ua/ news/events/ogoloshennya-pro-nayavnist-vilnogo-neruhomogo-mayna.html) 08.11.2019 оприлюднено оголошення про наявність вільного нерухомого майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міста району, яке на даний час не використовується, та може бути надано в оренду загальною площею 28,0 кв.м, яке знаходиться в приміщенні Вільшанського ФАПу за адресою: с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62. Цільове призначення - розміщення аптечного пункту. Прийняття документів здійснюється протягом 10 календарних днів з дня публікації оголошення.

13.11.2019 директор ПП "Чуднів-Фарма" звернувся до голови Чуднівської районної ради з заявою про участь у конкурсі на оренду приміщенні Вільшанського ФАПу за адресою: с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62 (а.с. 58 т. 2).

Згідно з протоколом №72 робочої групи Чуднівської районної ради з питань використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району від 26.11.2019 (а.с. 59-61), розглянуто лист ПП "Чуднів-Фарма" від 13.11.2019 про участь у конкурсі на оренду приміщенні Вільшанського ФАПу за адресою: с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62. У вказаному протоколі зазначено, що в конкурсі орендарів отримано тільки одну заяву від зазначеного підприємства, яким подано документи, які відповідають умовам конкурсу. За результатами розгляду звернення робоча група надала дозвіл КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради на оренду частини приміщення Вільшанського ФАПу загальною площею 28,0 кв.м за адресою: с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62. Водночас встановлено річну орендну плату в розмірі 8 % до вартості нерухомого майна, визначеним експертним шляхом. Надано головному лікарю КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" строк для подання на затвердження голові районної ради договору індивідуально визначеного майна, а саме: протягом 15 днів після прийняття рішення про надання дозволу на право оренди.

30.11.2019 між Комунальним некомерційним підприємством "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради (далі - орендодавець / відповідач 1) та Приватним підприємством "Чуднів-Фарма" (далі - орендар / відповідач 2) укладено договір оренди індивідуально визначеного майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад району №242 (а.с. 14-16), за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування частину нежилого приміщення фельдшерсько-акушерського пункту за адресою: Житомирська область, Чуднівський район, с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62, загальною площею 28 кв.м, що перебуває на балансі КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги", вартістю 43484,00 грн станом на 30.11.2019 (п. 1.1. договору).

Вказаним договором визначена мета оренди, умови передачі та повернення орендованого майна, права та обов`язки орендаря та орендодавця, відповідальність сторін тощо.

Пунктом 8.1 договору передбачено строк дії договору оренди з 01.12.2019 по 31.10.2022.

Відповідно до акта приймання-передачі від 30.11.2019, орендодавець передав, а орендар прийняв нежиле приміщення за адресою: 13224, Житомирська область, Чуднівський район, с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62,частина приміщення ФАП с. Вільшанка, що перебуває на балансі КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги", площею 28 кв. м. Стан орендованого майна задовільний (а.с. 16 на звороті).

В матеріалах справи наявна копія звіту про оцінку майна №Н-11-12/19, за яким ринкова вартість частини приміщення Вільшанського ФАПу загальною площею 28,0 кв.м для відкриття аптечного пункту станом на 30.11.2019 становить 43484,00 грн (а.с. 73-94 т. 1), а також копія рецензії №15 на звіт про оцінку вказаного приміщення від 11.12.2019, що підтверджує вартість результатів оцінки у визначеній сумі (а.с. 63-67 т. 1).

Як стверджує Бердичівська місцева прокуратура, вказаний договір укладено з порушенням норм цивільного та господарського законодавства, Законів України "Про оренду державного та комунального майна", "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та "Про місцеве самоврядування в Україні".

В обґрунтування позовних вимог зазначено:

- питання щодо надання дозволу на передачу в оренду частини приміщення Вільшанського ФАПу загальною площею 28 кв.м, розташованого у с. Вільшанка по вул. Небесної Сотні, 62, для розміщення аптечного пункту ПП "Чуднів-Фарма" на сесію Чуднівської районної ради упродовж 2019 року не виносилось та на пленарному засіданні ради не розглядалось, відповідне рішення органом місцевого самоврядування не приймалось;

- з договору оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019 неможливо встановити яким є загальний розмір орендної плати, яким є розмір щомісячних платежів за оренду комунального майна та строки сплати орендної плати;

- у договорі оренди відсутні умови щодо забезпечення виконання зобов`язань, страхування орендарем взятого ним в оренду майна та забезпечення пожежної безпеки орендованого майна;

- оцінка частини нерухомого майна, яке надано у користування ПП "Чуднів-Фарма", проводилася після підписання договору індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019, що є порушенням ст. 11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Водночас рецензування висновку про вартість нерухомого майна не проводилося, оцінка майна на пленарному засіданні Чуднівської районної ради не затверджувалася.

Чуднівська районна рада позов Бердичівської місцевої прокуратури не підтримала.

КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" у відзиві на позовну заяву (а.с. 58-62 т.1) зазначало про помилковість висновків прокурора, що районна рада не надавала дозволів на передачу майна в оренду. На пленарних засіданнях районної ради розглядаються питання та приймаються рішення щодо оренди нерухомого майна, загальна площа якого перевищує 200 кв.м. Процедура надання в оренду нерухомого та іншого індивідуально визначеного майна площею менше 200 кв.м здійснюється відповідно до Положення про оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста району, затвердженого рішенням районної ради від 30.05.2017 № 253.

Договір оренди індивідуально визначеного майна укладений 30.11.2019, проте строк його дії починається 01.12.2019. Дата проведення оцінки майна, вказаної у висновку - 30.11.2019. Орендна плата за користуванням нежилим приміщенням вираховується за Методикою розрахунку орендної плати за оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста району та пропорції її розподілу, затвердженої рішенням районної ради від 30.05.2017 №254, який складається з етапів розрахунку вартості орендованого майна, визначення базової річної орендної плати та визначення орендної плати за перший (базовий) місяць оренди. А питання щодо затвердження оцінки майна на пленарному засіданні районної ради не передбачено чинним законодавством.

ПП "Чуднів-Фарма" вказувало, що договір оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019 відповідає вимогам Закону України "Про оренду державного та комунального майна", нормами ст. ст. 525, 526, 626 ЦК України та ст. 193 ГК України.

Норми права, які застосував суд, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до вимог ч.1 ст.215 ЦК України, недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частин 1-3,5,6 ст .203 ЦК України є підставою недійсності правочину.

Частиною 3 ст. 215 ЦК України передбачено, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених закон

Як передбачено ч. 3 ст. 53 ГПК України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно з ч. 4 ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави, 2) необхідність їх захисту, 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача (ч. 5 ст. 53 ГПК України).

Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

Визначення "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" означає орган, на який державою покладено обов`язок здійснювати конкретну діяльність у відповідних правовідносинах, спрямованих на захист інтересів держави.

Предметом позову у справі є підстави та порядок володіння, користування та розпорядження об`єктом права комунальної власності, управління яким здійснює безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч.5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що від імені та інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради (ст. 140 Конституції України).

У національній судовій практиці сформульована правова позиція, відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

З огляду на позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18, у випадку наявності конфлікту інтересів прокурора та органу, в інтересах якого подано позов, якщо такий компетентний орган відмовився від позову (заяви) пред`явленого прокурором в інтересах держави або подав заяву про залишення позову без розгляду, то вказані обставини не позбавляють прокурора права підтримувати позов (заяву) і вимагати розгляду справи по суті.

Враховуючи, що Чуднівська районна рада не підтримувала позовні вимоги, однак прокурор наполягав на їх розгляді , тому суд вирішує спір на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів.

Частиною ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено перелік питань, які вирішуються районними і обласними радами виключно на їх пленарних засіданнях, серед яких вирішення за дорученням відповідних рад питань про продаж, передачу в оренду, під заставу об`єктів комунальної власності або прийняття рішення про здійснення державно-приватного партнерства щодо об`єктів комунальної власності, у тому числі на умовах концесії, що забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні районних, обласних рад, а також придбання таких об`єктів в установленому законом порядку (пункт 19).

Частиною 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради посилалося на ст. 5 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", за якою орендодавцями є підприємства, установи та організації - щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 квадратних метрів на одне підприємство, установу, організацію, та іншого окремого індивідуально визначеного майна.

Відповідно до п. 1.2. Положення про оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста району, затвердженого рішенням Чуднівської районної ради від 30.05.2017 № 253 (а.с. 109-114 т. 1), орендодавцями є: Чуднівська районна рада - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке належить або перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міста району, загальна площа якого перевищує 200 кв. метрів; підприємства, установи та організації - щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 кв. метрів (за попереднім рішенням робочої групи районної ради) та іншого окремого індивідуально визначеного майна (крім нерухомого), на балансі яких перебуває це майно.

Орендодавець вказує, що на пленарних засіданнях районної ради розглядаються питання та приймаються рішення щодо оренди нерухомого майна, загальна площа якого перевищує 200 кв.м.

Згідно з експертним висновком №Н-11-12/19 від 10.12.2019 площа будинку ФАПу за адресою: с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62 становить 278,66 кв.м, в оренду передано частину приміщення площею 28,00 кв. м.

Пунктом 1.5. Положення про оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста району, затвердженого рішенням Чуднівської районної ради від 30.05.2017 №253 визначено склад робочої групи з питань використання майна, порядок прийняття рішень. Водночас зазначено, що засідання робочої групи оформлюється протоколом, а її рішення має рекомендаційний характер.

Сторони не заперечували, що будівля фельшерсько-акушерського пункту належить до об`єктів, які забезпечують спільні потреби територіальних громад сіл, селищ, міста району.

Частина приміщення, яке надано в оренду ПП "Чуднів-Фарма", незважаючи на площу, також забезпечує спільні потреби територіальних громад сіл, селищ, міста району, тому доводи КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" про те, що Чуднівська районна рада надала згоду на оренду частини приміщення у визначений спосіб, не відповідає п. 19 ч. 1 ст. 43 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Порядок укладення договору оренди наведений у ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (Закон №2269, чинний на момент укладення договору).

У розділі 2 Положення про оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста району, затвердженого рішенням Чуднівської районної ради від 30.05.2017 № 253 викладено порядок передачі майна в оренду.

Згідно з ст.10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (Закон №2269, чинний на момент укладення договору), істотними умовами договору оренди є, зокрема: об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); термін, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; страхування орендарем взятого ним в оренду майна, обов`язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованою майна, забезпечення виконання зобов`язань - неустойка (штраф пеня), порука, завдаток, гарантія тощо.

Як визначено ч. 2 ст. 19 вказаного Закону, методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об`єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об`єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об`єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об`єктів, що перебувають у державній власності. Орендна плата, встановлена за відповідною методикою, застосовується як стартова під час визначення орендаря на конкурсних засадах.

Строки внесення орендної плати визначаються у договорі (ч. 3 ст. 19 Закону №2269).

Відповідно до ст. 7 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) визначено, що проведення оцінки майна є обов`язковим у випадках оренди майна, що є у комунальній власності.

Статтею 11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що оцінка об`єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Оцінка об`єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об`єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка об`єкта оренди.

За ч. 2 ст. 284 ГК України оцінка об`єкта оренди здійснюється за відновною вартістю, крім об`єктів оренди державної та комунальної власності, оцінка яких здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2 Методики оцінки об`єктів оренди, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 №629, оцінка об`єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об`єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати. Оцінка обов`язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об`єкта оренди була проведена більш як три роки тому.

Відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), звіт про оцінку майна є документом, що містить висновки про вартість майна та підтверджує виконані процедури з оцінки майна суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання відповідно до договору. Звіт підписується оцінювачами, які безпосередньо проводили оцінку майна, і скріплюється підписом керівника суб`єкта оціночної діяльності.

За позицією орендодавця, орендна плата за користуванням нежилим приміщенням вираховується за Методикою розрахунку орендної плати за оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста району та пропорції її розподілу, затвердженої рішенням районної ради від 30.05.2017 № 254 (а.с.98-107 т. 1).

В договорі оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019 в п. 3.2. відсутня інформація про розмір орендної плати за базовий місяць розрахунку. Додатком №1 до вказаного договору визначено розрахунок плати за оренду приміщень, орендованих ПП "Чуднів-Фарма" (а.с.16 т. 1), за яким вартість за базовий місяць оренди становить 289,89 грн.

Водночас орендодавець посилається, що сторони визначили строк дії договору оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019 з 01.12.2019 по 31.10.2022.

Проте суд враховує, що ПП "Чуднів-Фарма" та ТОВ "Партнер-Екс" підписали договір на проведення незалежної оцінки №Н-11-12/19 від 10.12.2019 (а.с. 92 т. 1), на підставі якого виготовлено звіт про оцінку частини нежитлового приміщення одноповерхового ФАПу, загальною площею 28 кв.м за адресою: Житомирська обл., Чуднівський район, с. Вільшанка по вул. Небесної Сотні, 62. Дата видачі звіту 10.12.2019.

Рецензія на звіт про оцінку нежитлового приміщення, який виконаний ТОВ "Партнер-Екс", датований 11.12.2019.

Враховуючи викладене, при укладанні договору оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019, порушено приписи ст. 11 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", оскільки оцінка приміщення здійснена після укладання договору оренди.

10.06.2020 між Комунальним некомерційним підприємством "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради та Приватним підприємством "Чуднів-Фарма" укладено додаткову угоду до договору оренди індивідуально визначеного майна від 30.11.2019 №242, якою доповнено вказаний договір пунктом 6.18 у розділі 6 "Права та обов`язки орендаря" про обов`язок орендаря застрахувати орендоване майно від ризику випадкової загибелі чи пошкодження на користь балансоутримувача і забезпечити його пожежну безпеку (а.с. 244 т. 1).

ПП "Чуднів-Фарма" надало копію договору добровільного страхування орендованого майна суб`єктів господарської діяльності, укладеного між ПрАТ "Страхова компанія "Провідна" та ПП "Чуднів-Фарма" від 10.06.2020 (а.с. 245-250 т. 1).

Так, додаткова угода до договору оренди укладена між орендодавцем та орендарем після відкриття провадження у справі і не усуває порушень ст. 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" в частині страхування орендарем взятого ним в оренду майна та обов`язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна.

Щодо доводів Бердичівської місцевої прокуратури про відсутність рецензування висновку про вартість нерухомого майна, то в матеріалах справи наявна рецензія на звіт про оцінку нежитлового приміщення, який виконаний ТОВ "Партнер-Екс", що здійснена 11.12.2019, тобто після укладання договору оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019.

Як визначено ст. 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна), якщо зазначена оцінка погоджується, затверджується або приймається органом державної влади або органом місцевого самоврядування є обов`язковим.

Враховуючи законодавство, чинне на момент виникнення спірних правовідносин, оцінка потребує погодження, затвердження або прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування, зокрема, при укладанні договорів оренди державного чи комунального майна, орендодавцем в яких виступають Фонд держмайна України, його регіональні відділення та представництва, органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном комунальної власності.

Відповідно до положень ст. 16 ЦК України, визнання правочину недійсним є одним із передбачених законом способів захисту цивільних прав та інтересів, а загальні вимоги щодо недійсності правочину передбачено статтею 215 Цивільного кодексу України.

Беручи до уваги, що сторони при укладанні договору оренди нерухомого майна не дотрималися порядку його укладання, а також на момент укладання, в договорі відсутні істотні умови, зокрема, орендна плата з урахуванням її індексації, обов`язок орендаря щодо страхування об`єкта оренди та забезпечення пожежної безпеки орендованого майна, тому вимога Бердичівської місцевої прокуратури про визнання недійсним договору оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019 підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 785 ЦК України, у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Вимога про зобов`язання ПП "Чуднів-Фарма" повернути нежиле приміщення фельдшерсько-акушерського пункту загальною площею 28 кв.м., розташованого по вул. Небесної Сотні, 62 у с. Вільшанка Чуднівського району Житомирської області є похідною від вимоги про визнання договору оренди індивідуально визначеного майна №242 від 30.11.2019, а тому також підлягає задоволенню.

Судові витрати за результатами розгляду справи.

Судовий збір покладається на КНП "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради та Приватне підприємство "Чуднів-Фарма" в рівних частинах.

Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним договір оренди індивідуально визначеного майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міста району №242 від 30.11.2019, укладений між Комунальним некомерційним підприємством "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради та Приватним підприємством "Чуднів-Фарма", про надання в оренду частини нежилого приміщення фельдшерсько-акушерського пункту загальною площею 28 кв.м, за адресою: Житомирська обл., Чуднівський район, с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62.

3. Приватному підприємству "Чуднів-Фарма" (13201, м. Чуднів, вул. Житомирська, 4а, ідентифікаційний код 30103070) повернути Комунальному некомерційному підприємству "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради (13200, Житомирська обл., м. Чуднів, вул. Житомирська, 15, ідентифікаційний код 38500540) нежиле приміщення фельдшерсько-акушерського пункту, загальною площею 28 кв.м, за адресою: Житомирська обл., Чуднівський район, с. Вільшанка, вул. Небесної Сотні, 62.

4. Стягнути з Комунального некомерційного підприємства "Чуднівський центр первинної медико-санітарної допомоги" Чуднівської районної ради (13200, Житомирська обл., м. Чуднів, вул. Житомирська, 15, ідентифікаційний код 38500540) на користь Прокуратури Житомирської області (10008, м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, 11, ідентифікаційний код 02909950) 2102,00 грн судового збору.

5. Стягнути з Приватного підприємства "Чуднів-Фарма" (13200, м. Чуднів, вул. Житомирська, 4а, ідентифікаційний код 30103070) на користь Прокуратури Житомирської області (10008, м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, 11, ідентифікаційний код 02909950) 2102,00 грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено: 04.09.20

Суддя Давидюк В.К.

Віддрукувати:

1 - в справу

2,3,4 - сторонам

5 - Бердичівській місцевій прокуратурі

6- Прокуратурі Житомирської області

Відправити рек. з пов.

Дата ухвалення рішення28.08.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91318618
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/454/20

Ухвала від 04.09.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Рішення від 28.08.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 06.08.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 24.06.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 09.06.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

Ухвала від 08.05.2020

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Давидюк В.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні