Рішення
від 04.09.2020 по справі 140/3141/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2020 року ЛуцькСправа № 140/3141/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Чаруків Луцького району Волинської області про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернулося в суд з позовом до загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Чаруків Луцького району Волинської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчального закладу за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Чаруків, вул. Шкільна, 27 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що головним інспектором Луцького МРВ У ДСНС України у Волинській області здійснено позапланову перевірку будівлі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Чаруків Луцького району Волинської області, що розташована за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Чаруків, вул. Шкільна, 27 щодо додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами позапланової перевірки складений акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14.01.2020 №8, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні. У свою чергу зауважень (заперечень) щодо проведеного позапланового заходу та складеного акту перевірки від суб`єкта господарювання не надходило.

Представник позивача вказує, що при експлуатації будівлі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Чаруків Луцького району Волинської області, що розташована за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Чаруків, вул. Шкільна, 27 грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до загрози життю та здоров`ю людей, виникнення пожежі, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Крім того, представник позивача вказує, що аналізуючи матеріали попередніх перевірок, ряд порушень, зазначених в акті, пропонувались уже до виконання. Для того, щоб не відразу застосовувати найстрогіші заходи випливу щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки для забезпечення безпеки життя та здоров`я людей і надати можливість добровільно усунути дані порушення, працівниками Луцького МРВ У ДСНС України у Волинській області видавався припис, із вказанням даних порушень та надання терміну на усунення їх. Крім того, посадові особи притягалися до адміністративної відповідальності, однак січнева перевірка показала, що керівництвом закладу не приділяється належна увага щодо покращення протипожежного стану навчального закладу.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 13.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.

У відзиві на позовну заяву, представник відповідача не погоджується з даним позовом, оскільки за наслідками складеного акта перевірки від 14.01.2020 №8 адміністрацією загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Чаруків Луцького району Волинської області було проведено заходи щодо усунення виявлених порушень. Зокрема, заведено журнал перевірки обліку технічного обслуговування та проведено технічне обслуговування пожежних кранів; встановлено двері, які відокремлюють коридор від сходової клітки; встановлюються протипожежні двері в електрощитову; 18.04.2020 заключено договір відділом освіти та культури Луцької районної державної адміністрації з приватним підприємством БЕЗПЕКА- СЕРВІС-ПЛЮС на проведення захисної обробки дерев`яних конструкцій горища вогнезахисною речовиною. Разом з тим вказує, що решта недоліків перебувають на стадії усунення у зв`язку з недостатнім фінансуванням. Всі зазначені в акті перевірки недоліки планується усунути до 01.09.2020. На думку представника відповідача, не усунуті порушення не є такими, що створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, зупинення експлуатації навчального закладу під час навчального процесу без вирішення питання навчання і виховання порушить права учнів на освіту і трудового колективу на працю. З наведених підстав представник відповідача просить у задоволенні позову відмовити.

У відповіді на відзив представник позивача з відзивом не погоджується, оскільки відповідачем не підтверджено усунення жодного заходу пожежної та техногенної безпеки, що зазначені в акті перевірки.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.05.2020 зупинено провадження у даній справі до 01.09.2020, у свою чергу ухвалою суду від 01.09.2020 провадження у справі поновлено.

Від учасників справи інших заяв по суті справи та клопотань про розгляд справи в судовому засіданні не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що згідно посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 08.01.2020 №20, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та на виконання наказу Луцького МРВ У ДСНС України у Волинській області від 03.01.2020 №3 (а.с.7) у період з 08.01.2020 по 20.01.2020 головним інспектором Луцького МРВ У ДСНС України у Волинській області проведено перевірку додержання законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки за місцем провадження діяльності Луцький район, село Чаруків, вулиця Шкільна, 27 на підставі частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (а.с.9).

За результатами позапланової перевірки загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня с. Чаруків Луцького району Волинської області, складений акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14.01.2020 №8, яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України та Правил пожежної безпеки в Україні, а саме: не заповнений отвір в протипожежній перешкоді, який відокремлює електрощитову від коридору, а саме не встановлено протипожежні двері в електрощитову; не проведена обробка дерев`яних конструкцій засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності; змінено інженерне рішення, а саме не влаштовано на кожному поверсі на сходовій клітці віконні прорізи, що відчиняються безпосередньо на зовні площею не менше 1,2 м. кв.; знято двері, які відокремлюють коридор від сходової клітки; приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56 2014 Системи протипожежного захисту ; пожежна водойма знаходиться у не справному стані; ремонт внутрішнього водопроводу проведено пластиковою трубою; на шляхах евакуації застосовуються будівельні матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки; протягом року не проводилось технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кранів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування.

Зазначений акт перевірки був вручений представнику відповідача та підписаний останнім без пояснень, зауважень або заперечень.

Вирішуючи питання наявності правових підстав для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчального закладу за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Чаруків, вул. Шкільна, 27 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки суд приходить до таких висновків.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417.

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

У свою чергу згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною другою вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

У свою чергу згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Суд звертає увагу, що шлях евакуації з будь якого приміщення, поверху, будівлі є найпершим засобом для збереження життя громадян, а забезпечення нормативної кількості виходів, утримання у відповідності шляхів евакуації є основою оперативної евакуації потерпілих для забезпечення збереження життя. Оздоблення шляхів евакуації горючим матеріалом у випадку виникнення пожежі призведе до значного збільшення часу евакуації людей з будівлі, виділення їдких продуктів горіння, також може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись людям, що там знаходяться, а отже може призвести до вдихання їдких продуктів горіння, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей та може призвести загибелі людей.

Відсутність дверей, що ведуть на сходову клітку у випадку виникнення пожежі пришвидшить заповнення сходових кліток по яких відбувається евакуація продуктами горіння від пожежі, швидко поширить пожежу та їдкі продукти горіння на основні шляхи евакуації коридори та сусідні приміщення, що в свою чергу може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись людям, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей та може призвести до загибелі людей.

Віконні прорізи в сходовій клітці площею не менше 1,2 м. кв. видалення продуктів горіння, з сходових кліток по яких відбувається евакуація людей з поверхів, відсутність даних вікон у випадку виникнення пожежі пришвидшить заповнення сходових кліток по яких відбувається евакуація продуктами горіння від пожежі, швидко поширить пожежу та їдкі продукти горіння на основні шляхи евакуації коридори та сусідні приміщення, що в свою чергу може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись людям, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей та може призвести до загибелі людей.

Не проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій покрівлі вогнетривким розчином, пришвидшить процес горіння та розповсюдження продуктів горіння по будівлі, руйнування горищної конструкції, перехід пожежі на сусідні будівлі, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Системи пожежної сигналізації, оповіщування про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування передавання тривожних сповіщень, призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, як наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, відключення або блокування (розблокування) інших інженерних систем. Відсутність даних систем може призвести до значного поширення пожежі без інформування людей про загрозу пожежі, яка несе загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до завдання значних матеріальних втрат, отримання травм, загибелі людей.

Приміщення електрощитової акумулює в собі велику кількість електричних апаратів, обладнання, електропроводів та кабелів, що значно підвищує небезпечність даного приміщення в поняті замикань та можливого виникнення пожежі. Відсутність протипожежних дверей в даних приміщеннях при виникненні пожежі може призвести до швидкого поширення пожежі, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Несправність пожежної водойми, яка використовується для цілей пожежогасіння призведе до неможливості поновлення запасів воду в пожежних автомобілях, що збільшує час гасіння пожежі (якщо пожежа великих масштабів пожежному автомобілю необхідно буде поповнювати запас води в віддаленому місці), до великих матеріальних втрат та безперешкодного розвитку пожежі на початковій стадії, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Для виключення можливості пошкодження під час технологічного процесу системи внутрішнього протипожежного водопроводу, всі елементи виконуються з металу. При пошкоджені внутрішнього протипожежного водопроводу унеможливить процес гасіння пожежі до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Не проведення технічного обслуговування пожежних кранів - комплектів який використовується для гасіння пожежі на ранній стадій розвитку персоналом об`єкту, не дає інформацію про справність даного водопроводу і можливість його застосування до прибуття пожежно-рятувальних підрозділів, призведе до великих матеріальних втрат та безперешкодного розвитку пожежі на початковій стадії, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.

Суд зазначає, що відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються, зокрема, письмовими, речовими і електронними доказами.

У свою чергу, твердження представника відповідача щодо усунутих відповідачем порушень, таких як: заведено журнал перевірки обліку технічного обслуговування та проведено технічне обслуговування пожежних кранів; встановлено двері, які відокремлюють коридор від сходової клітки; встановлюються протипожежні двері в електрощитову; 18.04.2020 заключено договір відділом освіти та культури Луцької районної державної адміністрації з приватним підприємством БЕЗПЕКА- СЕРВІС-ПЛЮС на проведення захисної обробки дерев`яних конструкцій горища вогнезахисною речовиною суд не бере до уваги, оскільки жодних доказів на усунення вказаних порушень представником відповідача надано не було, окрім договору проведення захисної обробки дерев`яних конструкцій №37 від 15.04.2020.

Крім того, суд звертає увагу, що абзацом 1 частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.

А тому, належним доказом усунення суб`єктом господарювання порушень, виявлених під час перевірки та які слугували підставою для звернення до суду з позовом про застосування заходів реагування, є відповідний акт перевірки, в якому буде вказано про усунення обставин (порушень), що слугували підставою для вжиття заходів реагування.

У свою чергу, відповідач не надав суду доказів про звернення до Управління ДСНС України у Волинській області із заявою про проведення перевірки на предмет усунення порушень, викладених у акті перевірки від 14.01.2020 №8.

Крім того, суд звертає увагу, що ухвалою суду від 07.05.2020 провадження у даній справі було зупинено до 01.09.2020, проте, з моменту, зупинення провадження у даній справі і до вирішення справи по суті представником відповідача не було подано суду жодних доказів на усунення порушень нормативно-правових актів з питань пожежної та техногенної безпеки, зазначених у акті перевірки від 14.01.2020 №8.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі школи, де перебуватимуть діти, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.

Згідно статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.

Крім того, з огляду на Конвенцію ООН про права дитини від 20.11.1989 року, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 року №789-XII, а саме частину третю статті 3 та статтю 3 Конституції України, ЗУ Про охорону дитинства , пріоритетним в даному випадку є забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, що включено у систему заходів щодо охорони дитинства в Україні, а людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

На Україну, як державу-учасницю вказаної Конвенції ООН, покладається безумовний обов`язок забезпечити відповідність навчальних закладів нормативним вимогам у галузі безпеки й охорони здоров`я.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивач обґрунтував наявність підстав для застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівлі загальноосвітнього навчального закладу до повного усунення виявлених порушень.

Також суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Крім того, відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно з частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору в сумі 2102,00 грн. згідно із платіжним дорученням №257 від 26.02.2020 (а.с.4) з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати загальноосвітню школу І-ІІІ ступеня с. Чаруків Луцького району Волинської області (45653, Волинська область, Луцький район, село Чаруків, вулиця Шкільна, 27, ідентифікаційний номер 21754004) зупинити експлуатацію будівлі навчального закладу за адресою: Волинська область, Луцький район, с. Чаруків, вул. Шкільна, 27 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий-суддя О. О. Андрусенко

Дата ухвалення рішення04.09.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91333000
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —140/3141/20

Постанова від 15.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 11.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 30.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 04.09.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 07.05.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні