Рішення
від 01.09.2020 по справі 340/2202/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 вересня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/2202/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сагуна А.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовною заявою Заступника керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави до Лозуватської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад "Калинка" с. Лозоватка Маловисківського району про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в інтересах держави звернувся до суду з позовною вимогою, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Лозуватської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: вул. Миру, 50а, с. Лозуватка, Маловисківський район Кіровоградська область, на якій розташований Дошкільний навчальний заклад "Калинка" с Лозуватка Маловисківського району;

- зобов`язати Лозуватську сільську раду Маловисківського району Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 04364727, в межах повноважень вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розташовані будівлі дошкільного закладу, вчинити дії щодо виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.

В обґрунтування правових підстав звернення до суду прокурор зазначив, що правовідносини, пов`язані з користуванням землями навчальних закладів освіти, становлять суспільний інтерес, а порушення порядку їх використання, такому суспільному інтересу не відповідає, суттєво шкодить інтересам держави та негативно впливає на державну політику у сфері земельних відносин. Позов мотивовано відсутністю у Дошкільному навчальному закладі "Калинка" с. Лозоватка Маловисківського району правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується таким навчальним закладом. Позивач вказує, що відповідач відповідно до ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" управляє закладами освіти, що належать територіальній громаді, здійснює їх матеріально-технічне та фінансове забезпечення, протягом тривалого часу не здійснила оформлення правовстановлюючих документів та державну реєстрацію прав на земельну ділянку зазначеного дошкільного закладу.

Представник відповідача надав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив в задоволенні позову відмовити, обґрунтовуючи це тим, що на сесії ради було розглянуто питання інвентаризації земель під розміщення об`єкта комунальної власності Дошкільного навчального закладу "Калинка" с. Лозоватка Маловисківського району та прийнято відповідне рішення, проте саме оформлення документів потребує певного часу (а.с. 63).

Керівником Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області подано відповідь на відзив, згідно якого мотиви наведені у відзиві на позовну заяву фактично свідчать про визнання позовних вимог прокурора (а.с. 68-74).

Ухвалою суду від 30 червня 2020 року залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад "Калинка" с. Лозоватка Маловисківського району (а.с. 57-58).

Цією ж ухвалою суду встановлено третій особі десятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання пояснень щодо позову або відзиву.

Ухвалу суду отримано представником третьої особи 03.07.2020 (а.с.67).

Станом на час винесення рішення суду представником третьої особи не подані пояснення щодо позову або відзиву.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Заступник керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області звернувся до Лозуватської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області із запитом від 01.06.2020 щодо стану оформлення земельних ділянок під дитячими навчальними закладами на території Маловисківського району (а.с.17).

Листом від 02.06.2020 № 251 Лозуватська сільська рада Маловисківського району Кіровоградської області повідомила Заступника керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку Дошкільного навчального закладу "Калинка" не оформлені у зв`язку з відсутністю коштів (а.с. 18).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, відомості щодо реєстрації права власності чи користування на нерухоме майно та земельну ділянку, розміщені за адресою: вул. Миру (до перейменування вул. Леніна), 50а, с Лозуватка Маловисківського району Кіровоградської області - за місцем знаходження ДНЗ Калинка відсутні (а.с. 19-20).

Згідно п.п. 8.1 Статуту ДНЗ Калинка управління дошкільним закладом здійснюється сільською радою та районним відділом освіти.

Згідно з п. 1.3 Статуту ДНЗ Калинка , засновником ДНЗ є Лозуватська сільська рада Маловисківського району Кіровоградської області. Засновник бере участь у фінансуванні дошкільного навчального закладу, його матеріально -технічному забезпеченні, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей (а.с. 35-40).

Згідно з ч.1 ст.38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 р. №2628-ІІІ матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

З огляду на ч.ч.1. 2 ст.80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 р. №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Частиною 1 статті 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

З огляду на п."а" ч.2 ст.92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до абз.1, 7 ч.1 ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

З огляду на ч.ч.2, 3, 6 ст.123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до п.2 ч.1 ст.3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. №1952-VII загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Отже, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів, оформлених відповідно до чинного законодавства.

Частиною 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. №280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, Дошкільний навчальний заклад "Калинка" користується земельною ділянкою на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, однак в порушення вимог земельного законодавства. Правовстановлюючі документи на таку земельну ділянку не оформлені, державна реєстрація права постійного користування не здійснена.

В подальшому, рішенням тридцять другої сесії сьомого скликання Лозуватської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області від 25.06.2020 №297 "Про інвентаризацію земель під розміщення об`єкта комунальної власності дошкільному навчальному закладу "Калинка" Лозуватської сільської ради вирішено:

- провести інвентаризацію земель під розміщення об`єкта комунальної власності дошкільного навчального закладу Калинка , ідентифікаційний код юридичної особи 38907171 Лозуватської сільської ради за адресою: 26230, с.Лозуватка, вул.Миру, 50а, Маловисківського району, Кіровоградської області, орієнтовною площею 0,6000 га.;

- доручити сільському голові Лозуватської сільської ради ОСОБА_1 укласти договір із землевпорядною організацією, що має право на виконання землевпорядних робіт;

- технічну документацію розроблену за результатами інвентаризації земель, подати на затвердження у відповідності до вимог діючого законодавства (а.с. 64).

Таким чином, Лозуватською сільською радою Маловисківського району Кіровоградської області допущено бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: вул. Миру, 50а, с. Лозуватка, Маловисківський район Кіровоградська область, на якій розташований Дошкільний навчальний заклад "Калинка" с. Лозуватка Маловисківського району, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

З огляду на викладене, враховуючи те, що позивачем не надано докази понесення ним судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому у задоволенні клопотання позивача щодо стягнення із відповідача судового збору у розмірі 2102 грн. необхідно відмовити.

Керуючись ст.ст.243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Заступника керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області (вул. Братів Лисенків,5, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400, код ЄДРПОУ 02910025) в інтересах держави до Лозуватської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області (вул. Миру, 33, с. Лозуватка, Маловисківський район, Кіровоградська область, 26230, код ЄДРПОУ 04364727), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад "Калинка" с. Лозоватка Маловисківського району (вул. Миру, 50а, с. Лозуватка, Маловисківський район, Кіровоградська область, 26230, код ЄДРПОУ 38907171) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Лозуватської сільської ради Маловисківського району Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за адресою: вул. Миру, 50а, с. Лозуватка, Маловисківський район Кіровоградська область, на якій розташований Дошкільний навчальний заклад "Калинка" с Лозуватка Маловисківського району.

Зобов`язати Лозуватську сільську раду Маловисківського району Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 04364727, в межах повноважень вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на яких розташовані будівлі дошкільного закладу, вчинити дії щодо виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду А.В. Сагун

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.09.2020
Оприлюднено08.09.2020
Номер документу91333882
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/2202/20

Рішення від 01.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні