ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/3926/20
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 вересня 2020 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Потабенко В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Дідилівського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області про зупинення експлуатації будівлі, -
в с т а н о в и л а:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - ГУ ДСНС України у Львівській області, позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Дідилівського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області (далі - Дідилівський НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області, відповідач) з вимогою зупинити експлуатацію будівлі Дідилівського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області за адресою: 80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
При обґрунтуванні позовних вимог позивач зазначає, що в ході проведення позапланового заходу на об`єкті відповідача було виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів. Зазначив, що значна кількість з виявлених порушень пропонувалася відповідачу до виконання попереднім приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №41 від 14.03.2019, однак станом на 21.02.2020 такі не були усунуті. Наголосив, щопорушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що були виявлені у всій будівлі відповідача, створює загрозу для життя і здоров`я учнів, працівників та інших людей, що можуть там перебувати. Крім того, щодо вказаних порушень було складено протоколи про адміністративні правопорушення та винесена постанова про накладення адміністративного стягнення. Враховуючи вказане, а також те, що при роботі навчальногозакладу не вперше виявлені грубі та численні недотримання вимог пожежної та техногенної безпеки, на думку позивача наявні підстави для зупинення роботи вказаної будівлі.
Ухвалою судді від 26.05.2020 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою від 11.06.2020 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін.
Відповідач відзиву не надав. Належним чином повідомлений про розгляд вказаної справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, що підтверджується повідомленнями про вручення поштовоїкореспонденції.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки відсутні клопотання будь-якої зі сторін про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Дідилівський НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області, знаходиться за адресою:80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36.
Відповідно до наказу ГУ ДСНС України у Львівській області № 337 від 11.12.2019 "Про проведення позапланової перевірки" відповідача включено до переліку підприємств, щодо яких заплановано проведення позапланових перевірок додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей відповідно до графіку (а. с.25).
25.01.2020 начальником Кам`янка - Бузького РВ ГУ ДСНС України у Львівськійобласті видано посвідчення № 16на проведення заходу державного нагляду (контролю)у Дідилівському НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області (а.с. 26).
У період з 10.02.2020 по 21.02.2020проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання ДідилівськимНВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області, що знаходиться за адресою: 80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36, вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Перевірка проводилася у присутності директора Дідилівського НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ).
За результатами перевірки складено акт від 21.02.2020 №33 (а.с.9-17).
Згідно вказаного акта перевірки, позаплановою перевіркою встановлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки та низки інших нормативних актів, а саме:
- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до вимог (системою пожежної сигналізації, системою передачі тривожних сповіщень, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей) (розділ 5 п. 1.2 НАПБА А.01.001-2014 р.);
- не проведено технічне обслуговування первинних засобів пожежогасіння, термін експлуатації яких вийшов (розділ 5 п. 3.17 НАПБА А.01.001-2014 р.);
- посадовими особами не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ від 26.06.2013 №444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (розділ 2 п.16 НАПБА А.01.001-2014);
- приміщення не до забезпечене первинними засобами пожежогасіння (актовий зал, майстерня, ІІ поверху, кабінет хімії, бібліотека) (розділ 5 п.3.6 НАПБА А.01.001-2014 р.);
- не влаштовані сходи до другого евакуаційного виходу з актового залу (розділ 3 п. 2.23 НАПБА А.01.001-2014р.);
- біля пожежного водоймища (резервуара) не встановлено табличку пожежне водоймище з цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми (розділ 5 п.2.1 п.п.9 НАПБ А.01.001-2014р.);
- не надано акт перевірки відповідності змонтованої системи блискавкозахисту відповідно до вимог (розділ 4 п.1.21 НАПБ А.01.001-2014р.);
- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (розділ 4 п.1.20 НАПБ А.01.001-2014р.);
- не проведено перевірку захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів змонтованого на будівлі школи (розділ 4 п.1.21 НАПБ А.01.001-2014р.);
- шляхи евакуації не обладнані евакуаційним освітленням (розділ 3 п.2.31 НАПБ А.01.001-2014р.);
- облицювання стін коридору І поверху допускається з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2, Д2, Т2 (розділ 3 п. 2.17 НАПБ А.01.001-2014р.);
- допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення отворів в протипожежних перешкодах (люк виходу на горищі, двері в підвальне приміщення) (розділ 3 п.2.3 НАПБ А.01.001-2014р.);
- не забезпечено справність пожежного резервуара (відсутній необхідний рівень води в пожежному резервуарі для цілей пожежогасіння) (розділ 5 п. 2.11 п.п. 2 НАПБ А.01.001-2014р.);
- з приміщення спортзалу не влаштовано другий евакуаційний вихід(розділ 3 п. 2.26 НАПБ А.01.001-2014р.);
- в актовому залі крісла не прикріплено до підлоги (розділ 3 п.2.25 НАПБ А.01.001-2014р.);
- територію школи не забезпечено пожежним щитом (розділ 5 п.3.11 НАПБ А.01.001-2014р.);
- вуглекислотні вогнегасники на першому поверсі не обладнано раструбами(розділ 5 п.3.6 НАПБ А.01.001-2014р.);
- для приміщень майстерні не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 (розділ 3 п.2.9 НАПБ А.01.001-2014р.);
- двері в приміщенні коридору І поверху не відчиняються в напрямку виходу з будівлі (розділ 3 п.2.27 НАПБ А.01.001-2014р.);
- електролампочки в підвальних приміщеннях не закриті плафонами захисного виконання (розділ 4 п.1.18 НАПБ А.01.001-2014р.);
- електромережа в підвальних приміщеннях не прокладено згідно вимог ПУЄ (розділ 4 п.1.1НАПБ А.01.001-2014р.);
- електророзетки та вимикачі в приміщенні кладових майстерні, в приміщенні актового залу на сцені, в приміщенні комп`ютерного класу не встановлено на не горючій основі (розділ 4 п.1.17 НАПБ А.01.001-2014р.);
- в приміщенні кладових майстерні, кладової для малювання, коридорі дошкільного закладу, кабінеті хімії допускається експлуатація тимчасових ділянок електромережі (розділ 4 п.1.8 НАПБ А.01.001-2014р.);
- порошкові вогнегасники в приміщенні дошкільного навчального закладу не забезпечено шлангами (розділ 5 п.3.6, 3.10 НАПБ А.01.001-2014р.);
- не розроблено плани евакуації людей з приміщення ІІ, ІІІ поверхів та актового залу школи (розділ 3 п.5 НАПБ А.01.001-2014р.);
- приміщення кладовищ майстерні, господарських кладових та підвальні приміщення не очищено від горючого сміття (меблі, побутові речі, ганчір`я) (розділ 3 п.2.1НАПБ А.01.001-2014р.);
- наказом не призначена особа відповідальна за утримання вогнегасного покриву (розділ 3 п.2.7 НАПБ А.01.001-2014р.);
- місце розташування захисної слуги не позначено за допомогою таблички та покажчиків руху до неї (розділ 2 п.3.4 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- захисну споруду не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (розділ 3 п.5 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- захисну споруду не обладнано пожежною автоматикою та сигналізацією (розділ 3 п.5 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- не забезпечено можливість користування захисною спорудою особам з інвалідністю та іншими мало мобільними групами населення (розділ 2 п.6 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- захисна споруда не захищена від підтоплення ґрунтовимита поверхневими водами (розділ 2 п.8 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- утримання електрообладнання в приміщенні захисної споруди здійснюється з порушенням вимог ПУЄ (розділ 2 п.9 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- захисну споруду не обладнано системами життєзабезпечення (водопостачання, каналізації, опалення, вентиляції) (розділ 2 п.7.10 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- не забезпечено ведення документації захисної споруди (розділ 6 глава 2 п.15 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- не створені об`єктові формування цивільного захисту з обслуговування захисної споруди (розділ 6 глава 1 п.1.2 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- захисна споруда не комплектована необхідним майном (розділ 7глава 1 п.6 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- не забезпечено підтримання належного технічного стану приміщення захисної споруди та не проведено їх ремонт (розділ 6глава 3 п.2 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.);
- захисну споруду не забезпечено переносним електричними ліхтарями або акумуляторними світильниками (розділ 4 п. 4 Вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затверджені наказом МВС №579 від 09.07.2018 р.).
18.02.2020 посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області щодо директора ДідилівськогоНВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області Антоніва Б.М. складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст.175КУпАП серія ЛВ №014075.
Як видно з вищевказаного протоколу, директор Дідилівського НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області ОСОБА_1 з протоколом ознайомлений.
Крім цього, 20.02.2020 винесено постанову №014070 про накладення на директора Дідилівського НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області ОСОБА_1 адміністративного стягнення.
В пункті 17 протоколу директор Дідилівського НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області ОСОБА_1 , зазначив, що порушення будуть усунуті в найкоротший термін.
Оскільки порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки виявлені в роботі Дідилівського НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області уже не вперше, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
При вирішенні спору, суд застосовує наступні норми права.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Пунктом 7 Положення передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до п. 8 Положення ДСНС під час виконання покладених на неї завдань взаємодіє з іншими державними органами, допоміжними органами і службами, утвореними Президентом України, тимчасовими консультативними, дорадчими та іншими допоміжними органами, утвореними Кабінетом Міністрів України, органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, громадськими спілками, профспілками та організаціями роботодавців, відповідними органами іноземних держав і міжнародних організацій, а також підприємствами, установами, організаціями.
Пунктом 9 цього Положення передбачено, що в межах повноважень, передбачених законом, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України, наказів МВС видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Згідно з п.п. 48 п. 4 Положення, ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V.
Відповідно до ст.1 цього Закону,державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Згідно з п.п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (далі -КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч. 2 ст. 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
При обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Наявність порушень правил пожежної безпеки у Дідилівському НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської областіза адресою:80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36,підтверджується актом перевірки від 21.02.2020 №33.
Судом при прийнятті рішення враховано велику кількість порушень правил пожежної безпеки у відповідача і те, що такі порушення виявлено не вперше.
Судом враховано і той факт, що штраф, накладений на директора Дідилівського НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області Антоніва Б.М. постановою №014070 від 20.02.2020 останнім сплачено в повному обсязі, що додатково підтверджує як обізнаність останнього з встановленими під час перевірки порушеннями, так і його зроду з ними.
Суд зазначає, що без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, продовження роботи ДідилівськогоНВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської областіза адресою: 80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36, становить загрозу для життя і здоров`я дітей, працівників та інших людей, що можуть там перебувати.
Суд зазначає, що суд скеровував на адресу відповідача ухвалу про відкриття провадження у справі від 11.06.2020 та повідомляв відповідача про розгляд вказаної справи в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін. Крім того, у вказаній ухвалі відповідачу пропонувалося подати відзив на позовну заяву.
Однак, станом на дату розгляду вказаної справи, відповідач відзиву на позовну заяву суду не надав, жодних клопотань про поновлення строку на подання відзиву чи клопотання про звернення до позивача із заявою щодо проведення повторноїперевірки з метою підтвердження усунення порушень, на адресу суду від відповідача також не надходило.
Суд наголошує, що існування (неусунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.
Аналогічні висновки викладені в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №823/589/16.
Застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Водночас поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 25.02.2020 у справі №826/15768/18.
Аналізуючи усе вищенаведене, суд наголошує, що станом на дату винесення рішення у вказаній справі порушень, які викладені в акті перевірки від 21.02.2020 №33 залишилася не усуненими. Жодних доказів протилежного відповідачем суду не надано.
Отже, оскільки на час розгляду справи належних доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема, дітей, які навчаються в Дідилівському НВК "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської областіза адресою: 80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36, не було надано, суд погоджується з доводами позивача, що наявність наведених порушень вимог протипожежної безпеки становить реальну небезпеку та загрозу життю та здоров`ю людей, та вважає такі заходи співмірними з тими порушеннями, які встановлено позивачем.
Відповідно до ст. 3 Конституції України та ст. 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст та спрямованість держави.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ГУ ДСНС у Львівській області є обґрунтованими та підлягають до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до ч.2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки, під час розгляду даної справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 73-77, 139, 244- 246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Зупинити експлуатацію будівлі Дідилівського навчально - виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І - ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Кам`янка - Бузького району Львівської області (код ЄДРПОУ 22358788, місцезнаходження: 80462, Львівська область, Кам`янка - Бузький район, с. Дідилів, вул. Незалежності, 36) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Судові витрати зі сторін стягненню не підлягають.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення його повного тексту. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено та підписано 04.09.2020
Суддя Потабенко В.А.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2020 |
Оприлюднено | 09.09.2020 |
Номер документу | 91348435 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні