ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2020 року справа №360/4901/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Казначеєва Е.Г., суддів: Компанієць І.Д., Ястребової Л.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Сільськогосподарського кооператива "Колос" та Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 р. у справі № 360/4901/19 (головуючий І інстанції В.С. Шембелян) за позовом Сільськогосподарського кооперативу Колос до Головного управління ДПС у Луганській області, Державної податкової служби України про скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарський кооператив Колос (далі - позивач, СК Колос ) звернувся до Луганського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Луганській області (далі - відповідач-1, ГУ ДПС), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2, ДПС), в якому просив: визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області: №1322607/30796873 від 05.11.2019, №1322608/30796873 від 05.11.2019, №1322609/30796873 від 05.11.2019, №1322610/30796873 від 05.11.2019, №1322613/30796873 від 05.11.2019, №1322615/30796873 від 05.11.2019, №1322611/30796873 від 05.11.2019, №1322614/30796873 від 05.11.2019, №1322617/30796873 від 05.11.2019, №1322618/30796873 від 05.11.2019, №1322612/30796873 від 05.11.2019, №1322616/30796873 від 05.11.2019; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом "Колос", і вважати їх прийнятими та зареєстрованими датою направлення - 29.10.2019.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 року позовні вимоги задоволено частково, а саме суд:
-визнав протиправними та скасував рішення комісії Головного управління ДПС у Луганській області: № 1322607/30796873 від 05.11.2019, № 1322608/30796873 від 05.11.2019, № 1322609/30796873 від 05.11.2019, № 1322610/30796873 від 05.11.2019, № 1322613/30796873 від 05.11.2019, № 1322615/30796873 від 05.11.2019, № 1322611/30796873 від 05.11.2019, № 1322614/30796873 від 05.11.2019, № 1322617/30796873 від 05.11.2019, № 1322618/30796873 від 05.11.2019, № 1322612/30796873 від 05.11.2019, № 1322616/30796873 від 05.11.2019;
-визнав протиправними дії Головного управління ДПС у Луганській області щодо зупинення реєстрації податкових накладних: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом «Колос» , без зазначення в квитанціях №1 від 29.10.2019 певного переліку документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних;
-зобов`язав Головне управління ДПС у Луганській області внести зміни до квитанцій №1 від 29.10.2019 про зупинення реєстрації податкових накладних: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом «Колос» , визначивши певний перелік документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних;
-стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Луганській області на користь Сільськогосподарського кооперативу «Колос» витрати по сплаті судового збору у розмірі 24973,00 грн.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено за необґрунтованістю.
Позивач, не погодившись з таким рішенням, звернувся до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати в частині відмови в задоволені позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом "Колос", і вважати їх прийнятими та зареєстрованими датою направлення - 29.10.2019, та в частинні визнання протиправними дії Головного управління ДПС у Луганській області щодо зупинення реєстрації податкових накладних: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом «Колос» , без зазначення в квитанціях №1 від 29.10.2019 певного переліку документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, зобов`язання Головне управління ДПС у Луганській області внести зміни до квитанцій №1 від 29.10.2019 про зупинення реєстрації податкових накладних: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом «Колос» , визначивши певний перелік документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, та прийняти нове, яким задовольнити позов повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що у даному випадку, зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є забезпеченням гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та шляхом застосування саме належного способу захисту порушеного права. Чинним законодавством було покладено на Комісію обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Враховуючи зазначене, апелянт вважає, що достатньо підстав для зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні. Апелянт зазначає, що тривале неподання фінансової звітності, як зазначає суд, не можна приймати до уваги, оскільки ні у квитанції про реєстрацію податкових накладних ні у рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних, не міститься жодного посилання на неподання фінансової звітності позивачем. Також, обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію позивачем виникає після кожного отримання коштів як попередньої оплати (аванс) незалежно від наявності інших первинних документів, що ним виконано шляхом подання податкових накладних для реєстрації в ЄОПН за правилом першої події, отже, позивач не може надати більше документів, оскільки фактично постачання товару ще не відбувалось. Апелянт зазначає, що чинним законодавством не передбачено жодного механізму щодо внесення відповідачами змін до квитанцій з зазначенням в них переліку документів, які необхідно надати підприємству для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, та механізму повторного подання документів по зупиненим податковим накладним по яким вже прийнято рішення. Зобов`язавши внести зміни до квитанцій суд фактично зобов`язав позивача повторно проходити процедуру надання документів і не вирішив остаточно спір. Визнаючи протиправним зупинення спірних податкових накладних і не зобов`язуючи ДПС їх зареєструвати, суд, діяв всупереч положенням КАС України.
Головне управління ДПС у Луганській області, не погодившись з таким рішенням, звернулось до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати, та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову повністю. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що квитанція про зупинення реєстрації податкових накладних, яка формується та надсилається автоматично, є лише підтвердженням зупинення реєстрації податкових накладних, та за встановленою формою зміст вказаної квитанції не потребує конкретизації, оцінки та аналізу наданої накладної. Суд вийшовши за межі позовних вимог фактично розглянув вимоги які не заявлено позивачем та вказані дії призвели до погіршання становища позивача, оскільки не вказав механізм виконання рішення в частині зобов`язання внести зміни до квитанції за відсутністю механізму внесення змін та повторно надіслання квитанції, що унеможливлює його виконання.
Від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без у часті представника.
Відповідно до довідки Луганського апеляційного суду від 08.09.2020 провести судове засідання в режимі відеоконференції за участю представника Головного управління ДПС у Луганській області неможливо, оскільки не відбувалась передача аудіо- та відео- потоку. Оскільки судове засідання може відбутися без участі сторін, суд апеляційної інстанції, відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.
Сільськогосподарський кооператив «Колос» взято на податковий облік в органах державної податкової служби 14.04.2000, перебуває на обліку в Старобільській ОДПІ Марківське відділення (а.с. 30-33).
29.10.2019 позивачем через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" засобами телекомунікаційного зв`язку складено і направлено ДПС на реєстрацію наступні податкові накладні щодо господарських операцій з ТОВ «Агростандарт-1» щодо поставки соняшника: № 1 від 01.10.2019 на загальну суму - 1386000,00 грн, в тому числі ПДВ- 231000,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 1155000,00 грн;№ 2 від 02.10.2019 на загальну суму - 1237719,00 грн, в тому числі ПДВ- 206286,50 грн, обсяги поставки без ПДВ - 1031432,50 грн; № 3 від 02.10.2019 на загальну суму - 756000,00 грн, в тому числі ПДВ- 126000,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 630000,00 грн; № 4 від 07.10.2019 на загальну суму - 390300,00 грн, в тому числі ПДВ- 65050,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 325250,00 грн; № 5 від 09.10.2019 на загальну суму - 606000,00 грн, в тому числі ПДВ- 101000,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 505000,00 грн; № 6 від 17.10.2019 на загальну суму - 2400000,00 грн, в тому числі ПДВ- 400000,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 2000000,00 грн; № 7 від 17.10.2019 на загальну суму - 371370,00 грн, в тому числі ПДВ- 61895,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 309475,00 грн;№ 8 від 24.10.2019 на загальну суму - 660000,00 грн, в тому числі ПДВ- 110000,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 550000,00 грн;№ 9 від 25.10.2019 на загальну суму - 419004,00 грн, в тому числі ПДВ- 69834,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 349170,00 грн; № 10 від 28.10.2019 на загальну суму - 760002,00 грн, в тому числі ПДВ- 126667,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 633335,00 грн; № 11 від 29.10.2019 на загальну суму - 1860168,00 грн, в тому числі ПДВ- 310028,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 1550140,00 грн; № 12 від 29.10.2019 на загальну суму - 1680000,00 грн, в тому числі ПДВ- 280000,00 грн, обсяги поставки без ПДВ - 1400000,00 грн (а.с. 14-26).
Згідно з отриманими квитанціями, які надійшли у відповідь, податкові накладні прийняті, але реєстрацію зупинено та зазначено підстави зупинення, а саме: відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 15-26).
Таким чином, квитанції про зупинення реєстрації зазначених податкових накладних містять визначення критерію ризиковості, однак, не містять певного переліку документів, які крім пояснень, пропонується платнику подати для реєстрації цих податкових накладних.
31.10.2019 позивачем через Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» надано Повідомлення № 8 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.14).
В поясненнях зазначено, що 01.10.2019 СК «Колос» уклало з ТОВ «Агростандарт-1» договір поставки №0110, за умовами якого СК «Колос» зобов`язалось поставити с/г продукцію (соняшник) після отримання 100% попередньої оплати вартості товару від ТОВ «Агростандарт-1» . На виконання вимог ст.201 ПКУ СК «Колос» складено і направлено на реєстрацію наступні податкові накладні: № 1 від 01.10.2019, № 2 від 02.10.2019, № 3 від 02.10.2019, № 4 від 07.10.2019, № 5 від 09.10.2019, № 6 від 17.10.2019, № 7 від 17.10.2019, № 8 від 24.10.2019, № 9 від 25.10.2019, № 10 від 28.10.2019, № 11 від 29.10.2019, № 12 від 29.10.2019 (а.с. 63).
До повідомлення додавалися документи, а саме: договір поставки № 0110 від 01.10.2019, рахунок на оплату товару № 0110 від 01.10.2019 на загальну суму 12526560,00 грн, в тому числі ПДВ: 2087760,00 грн; виписка по рахунку з 01.10.2019 до 30.10.2019 ПАТ «Банк Восток» про підтвердження отримання суми передоплати за с/г продукцію за договором поставки від 01.10.2019 №0110 всього в сумі 12526563,00 грн з урахуванням ПДВ (а.с.60-62).
За результатами розгляду повідомлення платника 05.11.2019 ГУ ДПС у Луганській області прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: № 1322607/30796873 від 05.11.2019, № 1322608/30796873 від 05.11.2019, № 1322609/30796873 від 05.11.2019, № 1322610/30796873 від 05.11.2019, № 1322613/30796873 від 05.11.2019, № 1322615/30796873 від 05.11.2019, № 1322611/30796873 від 05.11.2019, № 1322614/30796873 від 05.11.2019, № 1322617/30796873 від 05.11.2019, № 1322618/30796873 від 05.11.2019, № 1322612/30796873 від 05.11.2019, № 1322616/30796873 від 05.11.2019, в яких як підставу прийняття таких рішень зазначено: у зв`язку із ненаданням платником копій документів, а саме визначено: договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків (а.с.34-45).
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.
Приписами підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України визначено, що платник податків, зокрема, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Відповідно до пункту 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Згідно з пунктом 2, 4, 5, 8, 9, 11-15, 17-18 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) (у редакції на час подання накладних), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
До Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
За операціями з постачання послуг нерезидентом податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються зареєстрованим на території України отримувачем (покупцем) - платником податку таких послуг.
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
На момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Отже, реєстрація податкової накладної може бути зупинена виключно в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, яка набрала чинності з 22.03.2018, затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісій); Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок розгляду скарг).
Згідно з пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації, Податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку зупинення реєстрації).
Відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Згідно з пунктом 13 Порядку зупинення реєстрації, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 15 Порядку зупинення реєстрації письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Пункт 16 Порядку зупинення реєстрації визначає, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 18 Порядку зупинення реєстрації, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
За пунктом 19 Порядку зупинення реєстрації, Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Відповідно до пункту 20 Порядку зупинення реєстрації зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Пунктом 22 Порядку зупинення реєстрації визначено, що рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Критерії ризиковості платника податку встановлені листом ДФС від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18 «Про критерії ризиковості платника податку» , із змінами, внесеними листами ДФС України від 05.11.2018 № 4065/99-99-07-04-18 та від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 (далі - Критерії).
При цьому, станом на час реєстрації накладної, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій нормативно-правовим актом визначені не були.
Так, згідно з пунктом 1.6 Критеріїв комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 12 Порядку зупинення реєстрації).
Аналіз наведених норм законодавства дає підстави дійти до висновку, що продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну та/або розрахунків коригування до податкових накладних та зареєструвати їх в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням граничних строків.
Тобто, законодавством передбачено подання платником податків у електронній формі податкових документів, зокрема, податкових накладних та розрахунків коригувань. Підставою для направлення до відповідного контролюючого органу податкової звітності в електронній формі є наявність укладеного між платником податків та контролюючим органом договору про визнання електронних документів. Прийняття податкової документації є обов`язком контролюючого органу, за умови дотримання вимог законодавства та правильності заповнення всіх обов`язкових реквізитів.
При цьому, законодавством визначено виключні підстави для відмови у прийнятті податкової накладної.
Матеріали справи свідчать, що податкові накладні заповнені без порушення вимог, передбачених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, що також не спростовується сторонами.
У Квитанціях відповідачем вказано, що податкова накладна та розрахунок коригування зупинені відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку з тим, що остання відповідає підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку , разом з тим жодного посилання на конкретний критерій, визначений у пункті 1.6 Критеріїв ризиковості, не наведено.
Також, квитанції не містить переліку документів, необхідних для її реєстрації. Суд зауважує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Навіть за наявність визначеного пунктом 14 Порядку №117 переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
В оскаржуваних рішеннях Комісії про відмову в реєстрації такої податкової накладної фактично було лише процитоване положення пункту 14 Порядку №117, а саме: 3 - 5 абзаци цього пункту, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані. При цьому, відповідач в рішеннях посилається на не подання первинних документів, які фактично позивачем надавалась, та без зазначення причин не прийняття поданих позивачем документів.
З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів критерію правової визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 14 Порядку №117, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Матеріали справи свідчать, що податкові накладні направлені на реєстрацію у зв`язку із отриманням передплати (авансу).
Як зазначалось, відповідно до п. 201.7 ст. 201. ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Тобто, у даному випадку фактичне постачання товару не відбулося, а здійснено попередню оплату (аванс), отже пред`явлення більшої кількості документів законом не вимагається, що не було враховано відповідачем при прийняті оскаржуваного рішення та судом першої інстанції при прийняті судового рішення.
Тому, обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного отримання коштів як попередньої оплати (аванс) незалежно від наявності інших первинних документів, що позивачем виконано шляхом подання податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за правилом першої події.
Судом встановлено та не спростовується сторонами, що позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначеної господарської операції з зазначенням, що податкові накладні направлені на реєстрацію у зв`язку із отриманням передплати (авансу).
Разом з тим, Комісія не зважаючи на надіслані позивачем пояснення та додані до нього документи, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Суд також, враховує, що надані позивачем документи підтверджували наявність у позивача права надіслання таких накладних, а кількісні та вартісні показники були достатніми для реєстрації податкових накладних.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 16.04.2019 у справі №826/10649/17), від 28.10.2019 у справа №640/983/19.
Суд також зазначає, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Отже, зупинення реєстрації податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом Державної фіскальної служби України, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а відтак, є неправомірним.
Аналогічні правові висновки викладено Верховним Судом, зокрема, у постанові від 2 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18, від 21 травня 2019 року у справі № 815/2791/18, від 9 липня 2019 року у справі № 140/2093/18 та від 30 липня 2019 року у справі № 320/6312/18, від 20 листопада 2019 року у справі № 826/9457/18.
На підставі викладеного, оскільки вимога позивача про визнання протиправним та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Луганській області: №1322607/30796873 від 05.11.2019, №1322608/30796873 від 05.11.2019, №1322609/30796873 від 05.11.2019, №1322610/30796873 від 05.11.2019, №1322613/30796873 від 05.11.2019, №1322615/30796873 від 05.11.2019, №1322611/30796873 від 05.11.2019, №1322614/30796873 від 05.11.2019, №1322617/30796873 від 05.11.2019, №1322618/30796873 від 05.11.2019, №1322612/30796873 від 05.11.2019, №1322616/30796873 від 05.11.2019 є похідною, а тому також підлягає задоволенню.
Щодо висновку суду про відмову у задоволенні позовних вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом "Колос", і вважати їх прийнятими та зареєстрованими датою направлення - 29.10.2019, та обраного судом першої інстанції іншого способу захисту порушеного права позивача, суд зазначає наступне.
У статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України вказано, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За приписами частин 1 та 2 статті 173 Кодексу адміністративного судочинства України, підготовку справи до судового розгляду здійснює суддя адміністративного суду, який відкрив провадження в адміністративній справі.
Завданням підготовчого провадження є: 1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; 2) з`ясування заперечень проти позовних вимог; 3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; 4) вирішення відводів; 5) визначення порядку розгляду справи; 6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.
Зміст принципу офіційного з`ясування всіх обставин у справі зобов`язує адміністративний суд до активної ролі у ході розгляду справи, в тому числі і обранням того способу захисту порушеного права, який відповідає фактичним обставинам справи і відновлює порушене право особи.
Тобто, суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Суд першої інстанції з урахуванням встановлених обставин, тривалого неподання фінансової звітності платником, що не спростована позивачем, дійшов висновку, що надані платником до контролюючого органу документи не спростовують наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення (нереальності) операцій, дані про які зазначено у вказаних податкових накладних. Тому, суд не знаходить підстав для обрання такого способу захисту порушеного права позивача, як зобов`язання відповідача зареєструвати такі податкові накладні і відмовляє в задоволенні позовних вимог в цій частині.
З урахуванням наведено суд дійшов висновку, що належним, ефективним і достатнім за встановлених судом обставин способом відновлення порушених прав позивача є саме визнання протиправними дій відповідача щодо зупинення реєстрації податкових накладних позивача без зазначення в квитанціях №1 від 29.10.2019 певного переліку документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, а також зобов`язання відповідача внести зміни до цих квитанцій, визначивши певний перелік документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.
Разом з цим, судом не враховано, що чинним законодавством не передбачено жодного механізму щодо внесення змін до квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, визначивши певний перелік документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, та механізму повторного надіслання таких квитанцій, що унеможливлює виконання рішення суду.
Суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Як зазначалось, позивачем було надано пояснення та всі документи щодо попередньої оплати (авансу), оскільки у даному випадку фактичне постачання товару не відбулось.
За вимогами пункту 19-20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Пунктом 27-28 Порядку № 117 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено у судовому порядку.
Податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Практика Європейського суду свідчить, що в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.
Суд зазначає, що під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам, забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень.
Суд зазначає, що відмова в задоволені позовних вимог щодо зобов`язання прийняти та зареєструвати зазначені електронні документи у Єдиному реєстрі податкових накладних у день їх фактичного отримання, може призвести до порушення строків їх реєстрація та необґрунтованого застосування до позивача штрафу.
З урахуванням наведеного, суд вважає, що задля належного захисту порушеного права позивача, необхідно саме зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом "Колос", і вважати їх прийнятими та зареєстрованими датою направлення - 29.10.2019, що буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.
Відповідно до ст. 317 КАС України підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення є неповне з`ясування судом обставин справи, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права.
З урахуванням того, що рішення суду першої інстанції прийнято із неправильним застосуванням норм матеріального права, суд неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, а висновки суду не відповідають обставинам справи, тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню в частині відмови у задоволенні позовних вимог з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч.1 та 6 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Керуючись статтями 139, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського кооперативу Колос та Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 р. у справі № 360/4901/19 - задовольнити частково.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 р. у справі № 360/4901/19 - скасувати в частині визнання протиправними дії Головного управління ДПС у Луганській області щодо зупинення реєстрації податкових накладних: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом «Колос» , без зазначення в квитанціях №1 від 29.10.2019 певного переліку документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних; зобов`язання Головного управління ДПС у Луганській області внести зміни до квитанцій №1 від 29.10.2019 про зупинення реєстрації податкових накладних: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом «Колос» , визначивши певний перелік документів, які необхідно надати підприємству, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, та відмови в задоволені позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом "Колос", і вважати їх прийнятими та зареєстрованими датою направлення - 29.10.2019.
Прийняти нове рішення в цій частині.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №1 від 01.10.2019, №2 від 02.10.2019, №3 від 02.10.2019, №4 від 07.10.2019, №5 від 09.10.2019, №6 від 17.10.2019, №7 від 17.10.2019, №8 від 24.10.2019, №9 від 25.10.2019, №10 від 28.10.2019, №11 від 29.10.2019, №12 від 29.10.2019, складені Сільськогосподарським кооперативом "Колос", і вважати їх прийнятими та зареєстрованими датою направлення - 29.10.2019.
В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 17 березня 2020 р. у справі № 360/4901/19 залишити без змін.
Стягнути з Державної податкової служби України (за рахунок бюджетних асигнувань) (код ЄДРПОУ 43005393, місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) на користь Сільськогосподарського кооперативу Колос (код ЄДРПОУ 30796873, 92400, Луганська область, смт. Марківка, вул.Щорса, 68) судовий збір у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) грн.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати проголошення.
Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 08 вересня 2020 року.
Суддя-доповідач: Е.Г.Казначеєв
Судді: І.Д. Компанієць
Л.В. Ястребова
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2020 |
Оприлюднено | 10.09.2020 |
Номер документу | 91376001 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні