Рішення
від 07.09.2020 по справі 905/525/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

07.09.2020 Справа № 905/525/20

Позивач: Акціонерне товариство Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, будинок 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, б.108, ідентифікаційний код 40081237)

до відповідача: Приватного акціонерного товариства Авдіївський коксохімічний завод (86065, Донецька область, місто Авдіївка, проїзд Індустріальний, будинок 1, код ЄДРЮОФОПГФ 00191075)

предмет позову: стягнення 41 160,00грн. штрафу

підстави позову: невірно зазначена маса вантажу за накладною №51602258, вагон №56955388.

Суддя Матюхін В.І.

Акціонерним товариством "Українська залізниця" (позивач, залізниця, перевізник) подано позов про стягнення з Приватного акціонерного товариства Авдіївський коксохімічний завод (відповідач, завод, вантажовідправник) 41 160, 00 грн. штрафу за невірно зазначену у залізничній накладній №51602258 масу вантажу за відправкою Авдіївка Донецької залізниці - Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці, вагон №56955388.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на дані залізничної накладної, комерційного акту № 463003/362 від 17.09.2019р., а також ст.ст.118, 122, 129 Статуту залізниць України.

Ухвалою від 23.03.2020 господарським судом відкрите провадження у справі і:

- вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами , судове засідання призначено на 20.04.2020 року.

Відповідачу у строк протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі запропоновано надати (надіслати):

· суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази, висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову;

· позивачеві - копію відзиву та доданих до нього документів.

Із урахуванням вимог ст.ст.166, 167, 251 ГПК України встановлено:

· позивачу строк для подання відповіді на відзив - протягом 5-ти календарних днів з дня отримання відзиву;

· відповідачу строк для подання заперечення на відповідь - протягом 5-ти календарних днів з дня отримання відповіді.

Сторони, належним чином повідомлені про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами (ухвала про відкриття провадження у справі була надіслана сторонам 23.03.2020 і згідно поштового повідомлення отримана: позивачем 26.03.2020, відповідачем 26.03.2020), клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (відповідач - в строк для подання відзиву (протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі), а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву) не подали.

06.04.2020 господарський суд Донецької області отримав відзив на позовну заяву, яким відповідач, не заперечуючи факту неправильного зазначення маси вантажу за спірним перевезенням, з посиланням на ч.3 ст.551 Цивільного кодексу України, ст.233 Господарського кодексу України заявив клопотання про зменшення штрафу до розміру однієї провізної плати за всю відстань перевезення, а саме до 8 232, 00 грн., пославшись на те, що:

- своїми діями завод не завдав збитків ні позивачу, ні іншим учасникам господарських відносин;

- при прийнятті до перевезення спірного вагону залізниця не заперечувала проти ваги, вказаної в залізничній накладній, таким чином відповідно до ст.110 Статуту залізниць України, залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття і до моменту видачі одержувачу;

- правова позиція ВГСУ у справі 904/4950/15 передбачає, що нарахування неустойки, яка є явно завищеною, не відповідає засадам справедливості, добросовісності, розумності, як складовим елементам загального конституційного принципу верховенства права і суд має право її зменшити;

- рішенням від 06.02.2020 по справі №905/28/20 за подібних обставин господарський суд Донецької області сформував свою правову позицію і зменшив розмір штрафу за неналежне виконання залізницею обов`язків по доставці вагонів з 16 191,80грн. до 2 600, 00 грн.;

- рішенням від 03.03.2020 по справі 910/492/20 за подібних обставин господарський суд м. Києва зменшив розмір штрафу за неналежне виконання залізницею обов`язків по доставці вагонів з 19 340, 40 грн. до 9 670, 20 грн.

Фактично за своєю сутністю відзив відповідача є клопотанням про зменшення суми штрафу.

13.04.2020 господарський суд отримав відповідь на відзив, яким позивач з доводами відповідача, викладеними у відзиві, не погоджується з наступних підстав:

- матеріали справи містять докази порушення вимог статті 122 Статуту залізниць України відповідачем, а саме: комерційний акт від 17.09.2019р. №463003/362;

- відповідно до ст.ст.22, 23, 24 Статуту залізниць України, за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній ;

- згідно п. 22 Правил видачі вантажів затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 р. № 644, перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. З накладної вбачається, що вантаж завантажено у вагон №56955388 вантажовідправником, маса вантажу визначена відправником на вагонних вагах. Враховуючи те, що графа 19 накладної, відповідно до додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів, заповнюється саме відповідачем у разі завантаження ним вантажу у вагон, а згідно з п. 2.3. Правил оформлення перевізних документів у графі 55 залізничної накладної №56955388 правильність внесених відомостей вантажовідправника підтверджено його представником за допомогою електронно-цифрового підпису, що не заперечується відповідачем;

- з посиланням на положення ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України позивач зазначає, що в даному випадку штрафна санкція не є договірною, а випливає зі зазначених положень Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04,1998 року № 457 , якими чітко визначено розмір штрафу. Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 05.02.2019 у справі № 914/2339/17, від 12.02.2018 у справі № 906/434/17.

Фактично за своєю сутністю відповідь на відзив є запереченнями на заяву про зменшення суми штрафу.

Ухвалою від 13.04.2020 , у зв`язку з встановленням з 12 березня 2020 року на всій території України карантину і введенням обмежень на міжобласне/міжміське автобусне та залізничне пасажирське сполучення, учасників справи повідомлено про те, що призначений розгляд справи не відбудеться, про дату та час наступного судового засідання вони будуть повідомлені додатково ухвалою суду.

Ухвалою від 07.08.2020 розгляд справи призначено на 07.09.2020.

Заперечення на відповідь відповідачем не надане.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд встановив:

16.09.2019 Приватне акціонерне товариство "Авдіївський коксохімічний завод" (вантажовідправник) на адресу ПрАТ "Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча" (вантажоодержувач) у напіввагоні №56955388 за залізничною накладною на групу вагонів №51602258 (усього 44 вагони) зі станції Авдіївка Донецької залізниці на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці відвантажило насипом кокс доменний (вологий ).

За накладною вага нетто у вагоні 39 300 кг , брутто - не зазначено, тари 22 400 кг .

Також в накладній зазначено, що вантаж маркований по центру повздовжньою смугою 400-600 мм вапном.

При проходженні потягу станції Покровськ Донецької залізниці (попутна станція) у напіввагоні №56955388 була виявлена комерційна несправність - код 9990000-0, про що був складений акт загальної форми №59954 від 16.09.2019.

При проходженні зазначеного вагону з вантажем станції Чаплине Придніпровської залізниці (попутна станція) було виявлено, що маса вантажу, зазначена у накладній, не відповідає фактичній масі вантажу, про що було повідомлено станцію Пологи Придніпровської залізниці.

По прибутті на станцію Пологи Придніпровської залізниці на підставі акту загальної форми №941/1П від 17.09.2019 спірний вагон був відчеплений від потягу для його переважування.

При контрольному переважуванні в статичному режимі вагону з вантажем на станції Пологи Придніпровської залізниці на справних 150-тонних електронних вагах станції №89, повірених 04.09.2019, виявилось:

· вага брутто 62 600 кг ,

· вага тари (з документу) 22 400 кг ,

· вага нетто 40 200кг , що більше проти даних залізничної накладної на 900 кг.

Також в комерційному акті зазначено:

- навантаження насипом, шапкоподібне, вище рівня бортів на 30-40 см;

- маркування однією повздовжньою смугою вапном білого кольору не порушене;

- виїмки, заглиблення відсутні;

- обриси навантаження не порушені;

- вагон технічно справний.

Факт неправильності зазначення маси вантажу підтверджується комерційним актом № 463003/362 від 17.09.2019, який підписаний начальником станції Чистовим В.Є., начальником вантажного цеху Прокопенко Л.О. , приймальником поїздів Малютенко С.Г.

Робочою інструкцією №9418 від 05.07.2019 приймальника поїздів Малютенко Світлани Григорівни , яка зважувала вагон і підписала комерційний акт, передбачений обов`язок приймати участь у контрольному переважуванні вантажів, зокрема здійснювати зважування вагонів з правом підпису комерційних актів (п.2.21 розділу II інструкції).

Відповідно до п. 10 Правил складання актів комерційний акт підписує начальник станції (його заступник) , начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку , а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці. Таким чином п. 10 Правил складання актів чітко передбачає посади трьох осіб, які мають право підписувати комерційні акти.

Судом встановлено, що усі 3-и особи з боку залізниці мали право на підписання комерційного акту, зокрема начальник станції як начальник станції, начальник вантажного цеху як начальник вантажного району, приймальник поїздів як працівник станції, який особисто здійснював перевірку. Таким чином, комерційний акт з боку залізниці підписаний належними особами.

На станцію призначення спірний вагон, який був відправлений зі станції Пологи 17.09.2019 за досильною накладною №47081757, прибув 23.09.2019.

По прибутті на станцію призначення спірного вагону працівниками залізниці була здійснена перевірка маси у вагоні і в комерційному акті зроблена відмітка про те, що різниці проти даних комерційного акту виявлено не було.

На підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу позивачем на відповідача нарахований штраф у сумі 41 160, 00 грн. із розрахунку 8 232,00грн. (тариф) х 5.

Зважаючи на те, що:

· відповідно до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011р. №138), вантажовідправник (у даному випадку відповідач) при заповненні перевізних документів повинен був зазначити масу вантажу;

· відповідно до ч.1 ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній;

· ч.2 ст.24 Статуту залізниць України передбачене право залізниці перевіряти правильність відомостей, зазначених у накладній, а також кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній;

· згідно зі ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення (згідно зі статтею 118 Статуту);

· ст.129 Статуту залізниць України встановлено: "Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць". Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах (п. "а");

· пунктом 10 Правил складання актів передбачено: "Комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці";

· відповідно до п.27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644 , надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%;

· норма надлишку за спірним перевезенням становить 78,6кг , що менше виявленого надлишку - 900 кг;

· за зазначеним перевезенням провізна плата становить 8 232,00грн., у зв`язку з чим на виконання вказаних норм сума штрафу за неправильно зазначену у залізничній накладній масу вантажу складає 41 160, 00 грн. із розрахунку 8 232,00 грн. (тариф) х 5,

господарський суд вважає, що позов обґрунтований i підлягає задоволенню у повному обсязі.

Клопотання відповідача про зменшення розміру штрафу судом не задоволено, так як:

- зменшувати розмір штрафу є правом , а не обов`язком суду;

- правильно зазначати масу вантажу у перевізних документах є обов`язком вантажовідправника, передбаченим Правилами оформлення перевізних документів, а не зобов`язанням у розумінні ст.173 Господарського кодексу України;

- штрафна санкція за дане правопорушення не є договірною, а випливає з положень Статуту залізниць України, розмір якого визначений Кабінетом Міністрів України і підстав вважати його надмірно великим у порівнянні з допущеним порушенням у суду не має;

- відповідачем не доведена винятковість випадку;

- ст.122 Статуту залізниць України не пов`язує стягнення штрафу з наявністю (відсутністю) наслідків у перевізника від неправильності відомостей, зазначених у накладній, чи з наявністю вини вантажовідправника;

- сертифікат Торгово-промислової палати України на підтвердження настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підставу для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, так само як і документи на підтвердження свого майнового стану, відповідач суду не надав;

- відповідно до ч.4 ст.236 Господарського процесуального кодексу України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду ;

- чинним процесуальним законодавством не передбачено, що при ухваленні судового рішення суд має враховувати правову позицію, висловлену цим чи іншим судом за подібних обставин.

При прийнятті рішення судом враховані наступні обставини:

- ст.24 Статуту залізниць України надано залізниці право перевіряти правильність відомостей, зазначених у накладній, а також кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній, після прийняття вантажу до перевезення;

- залізнична накладна, яка є договором перевезення, містить у собі на першій сторінці застереження (умову) такого змісту: "Вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, вказаних у накладній, відповідно до статей 24, 122 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. N 457 ";

- п.22 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються засади цивільно-правової відповідальності, а не відповідальність за правопорушення, що не одне і те ж;

- підставою для застосування штрафних санкцій є неправильне зазначення у накладній маси вантажу;

- взаємовідносини між сторонами по даній справі виникли з договору перевезення і на них не можуть вплинути стосунки, які регулюються договором поставки (купівлі-продажу), укладеним відповідачем зі своїм контрагентом;

- п.22 "Правил видачі вантажів" залізницею порушений не був;

- чинним законодавством не передбачено, що при прийнятті вагону з вантажем до перевезення залізниця зобов`язана перевіряти правильність усіх відомостей, зазначених у накладній, зокрема масу вантажу;

- комерційний акт за спірним перевезенням складений залізницею з дотриманням норм чинного законодавства, зокрема "Правил складання актів", усі графи акту, які стосуються предмета спору, заповнені, залізницею не допущено проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних;

- чинним законодавством не передбачено, що в комерційному акті має бути зазначено, яким способом залізниця визначила масу вантажу на попутній станції чи станції призначення;

- підставою для застосування штрафних санкцій є неправильне зазначення у накладній маси вантажу.

Судові витрати в межах, встановлених законодавством, покладаються на відповідача.

На підставі викладеного, ст.ст.24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, Правил оформлення перевізних документів та керуючись ст.ст.210, 233, 238, 240, 241, 247 - 252 Господарського процесуального кодексу України (в редакції Закону № 2147-VIII від 03.10.2017), господарський суд, -

В И Р I Ш И В :

Позов задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Авдіївський коксохімічний завод" (місцезнаходження - 86065, Донецька область, м. Авдіївка, проїзд Індустріальний, буд.1; ідентифікаційний код 00191075) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49602, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, б.108, ідентифікаційний код 40081237) 41 160, 00 грн. штрафу, 2 102, 00 грн. на відшкодування витрат по оплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у порядку, передбаченому п.17.5 перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, протягом двадцяти днів з дня його проголошення (складення повного судового рішення).

Повний текст судового рішення складено 09.09.2020.

Суддя В.І. Матюхін

Дата ухвалення рішення07.09.2020
Оприлюднено15.09.2020
Номер документу91402148
СудочинствоГосподарське
Суть: невірно зазначена маса вантажу за накладною №51602258, вагон №56955388

Судовий реєстр по справі —905/525/20

Ухвала від 30.09.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін Володимир Іванович

Рішення від 07.09.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін Володимир Іванович

Ухвала від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін Володимир Іванович

Ухвала від 13.04.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін Володимир Іванович

Ухвала від 23.03.2020

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін Володимир Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні