Господарський суд дніпропетровської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.09.2020м. ДніпроСправа № 904/5729/19
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Панни С.П. за участю секретаря судового засідання Полевичек Д.А.
до Приватного акціонерного товариства "ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", м. Кривий Ріг
про стягнення плати за користування вагонами в розмірі 4712,76 грн.
Представники:
від позивача: Костриба Т.В.
від позивача: не з`явився не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" про стягнення плати за користування вагонами у сумі 4712,76 грн. та судового збору.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору №ПР/М-16-2/13-425 НЮдч від 24.06.2016р. Про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства Центральний гірничо - збагачувальний комбінат , яка примикає до станції Грекувата регіональної філії Придніпровська залізниця Публічного акціонерного товариства Українська залізниця , а саме затримкою вагонів з вини вантажовласника.
Ухвалою суду від 06.12.2019 р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
02.01.2020 р. Відповідач подав відзив на позовну заяву за змістом якого зазначив, що не погоджується з нарахованою платою за користування вагонами. Вважає безпідставним складання залізницею акту форми ГУ-23 №906 від 28.05.2019 з формулюванням причин затримки: маршрут прийнятий до перевезення згідно оформлених клієнтом документів, але не виставляється з п/колії із-за відсутності локомотива ПРАТ ЦГЗК, оскільки 28-29.05.19 на під`їзну колію було доставлено локомотивом власника п/колії 234 вагони (Пам`ятки про подавання вагонів ГУ-45 від 29 травня 2019 року №№794, 793, 795, 800, 798, 796, 801, 799 в кількості 192 вагони; пам`ятки про подавання вагонів ГУ-45 від 30 травня 2019 року №802 в кількості 42 вагони) та прийнято з під`їзної колії: 29 травня 2019 року 58 вагонів (пам`ятки про забирання вагонів ГУ-45 від 28 травня 2019 року №921 в кількості 5 вагонів; пам`ятки про забирання вагонів ГУ-45 від 29 травня 2019 року №935 в кількості 53 вагони). В порушення п. 3 Правил користування вагонами і контейнерами, актів форми ГУ-23 про віднесення вагонів у кількості 53 одиниць на відповідальність позивача не складено. Крім того відповідач вказує на те, що повторна передача повідомлення 30.05.19 о 00:10 відповідальними працівниками ПРАТ ЦГЗК, на вимогу відповідальних працівників станції Грекувата, є порушенням Правил користування вагонами і контейнерами. Відповідачем надано контррозрахунок плати за користування вагонами у розмірі 2613,96 грн. Також відповідач вказує на неправомірне списання відповідачем коштів у розмірі 4743,50 грн., без ПДВ Сума передплати з ПДВ становить: 4743,50 + 20% = 5692,20 грн..
Ухвалою суду від 10.02.2020 було здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 25.02.2020 року.
Ухвалою суду від 25.02.2020 було розгляд підготовчого засідання відкладено на 17.03.2020 року.
17.03.2020 р. позивачем надано відповідь на відзив, за змістом якої вказав на необґрунтованість заперечень відповідача та зазначив, що позивачем надано суду докази в підтвердження обставин, яким позивач обґрунтовує свої вимоги.
07.04.2020 відповідачем подано клопотання про відкладення розгляду справи.
13.04.2020 позивачем подано клопотання про відкладення розгляду справи.
Ухвалою суду від 14.04.2020 відкладено підготовче судове засіданя на 19.05.2020.
07.05.2020 відповідачем подано клопотання про відкладення розгляду справи.
13.05.2020 позивачем подано клопотання про відкладення розгляду справи.
14.05.2020 відповідачем подано клопотання про відкладення розгляду справи. Ухвалою суду від 19.05.2020 відкладено розгляд справи у судовому засіданні на 01.06.2020.
Ухвалою суду від 01.06.2020 через неявку представників сторін відкладено розгляд справи у судовому засіданні на 02.07.2020р.
30.06.2020р. до господарського суду засобами електронної пошти від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату.
Ухвалою господарського суду від 02.07.2020р. судове засідання по справі через неявку представників сторін відкладено на 03.09.2020р.
02.09.2020р. представником відповідача електронною поштою подано клопотання про розгляд справи без участі представника.
Ухвалою господарського суду від 03.09.2020 р. закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 09.09.2020 р. о 15:30 год.
09.09.2020 р. до суду від представника позивача надійшли письмові пояснення.
В призначене на 09.09.2020 р. судове засідання з`явився представник позивача, представник відповідача не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у своїй постанові від 26.05.2020р. по справі №1-24-7-5/297-06/7817 дійшов виснову про те, що відкладення розгляду справи є правом суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні (стаття 202 ГПК України).
Враховуючи те, що матеріали даної справи містять достатній обсяг доказів, учасники справи мали реальну можливість скористатись своїм правом на вчинення процесуальних дій, суд не вбачає підстав для відкладення розгляду справи по суті.
У судовому засіданні на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши наявні матеріали справи, дослідивши надані докази, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
Між позивачем (залізниця) та відповідачем (власник колії) укладено договір №ПР/М-16-2/13-425 НЮдч Про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ , яка примикає до станції Грекувата регіональної філії Придніпровська залізниця 24 червня 2016 року .
Згідно п.1 договору, під`їзна колія обслуговується власним локомотивом. Межею під`їзної колії є знак "Межа під`їзної колії", який встановлено біля маневрового світлофору "НП" станції Грекувата-Промислова власника колії.
Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України, Інструкції з сигналізації на залізницях України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії. (пункт 4 договору).
Пунктом 5 договору, визначено, що передача вагонів на під`їзну колію здійснюється за повідомленням, які передає прийомоздавальник вантажу та багажу станції Грекувата залізниці по телефону начальнику зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ПРАТ ЦГЗК не пізніше, як за 2,0 години до пред`явлення вагонів до здавання, з реєстрацією у Книзі повідомлень про час подання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.
Відповідно до п. 6 договору, вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 станції Грекувата залізниці, за вказівкою чергового по станції Грекувата, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному і комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.
Пунктом 8 договору визначено, що партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляютьсялокомотивом власника колії на одну із станції Грекувата залізниці, за вказівкою чергового по залізничній станції, де здійснюється приймання вагонів залізницею у технічному та комерційному відношенні.
З під`їзної колії вагони здаються залізниці за повідомленнями, які передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту УЗТ ПРАТЦГЗК по телефону прийомоздавальнику вантажу та багажу станції Грекувата залізниці не пізніше, ніж за 2,0 години до пред`явлення вагонів до здавання залізниці, з наступним наданням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 року №113 .
Пунктом 13 договору сторонами визначено, що власник колії сплачує залізниці плату за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1).
Як зазначає позивач, на під`їзну колію ПрАТ ЦГЗК під навантаження подано 53 вагони власності Укрзалізниця.
Факти подавання зазначених вище вагонів зафіксовано пам`ятками ф. ГУ-45 №792 підписаними вантажовласником без заперечень.
28.05.2019р. о 14 год. 30хв. прийомоздавальником ПрАТ ЦГЗК Літвіновою було передано повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами на маршрут призначенням Чорноморськ Одеської залізниці. Вказане повідомлення було прийнято прийомоздавальником залізниці Галайло.
28.05.2019р. о 16 год. 30 хв. вищезазначений маршрут було прийнято до перевезення, що підтверджується пам`яткою ф. ГУ-45 про забирання вагонів № 920, але не виставлено з під`їзної колії через відсутність локомотива вантажовласника, про що складено акт ф. ГУ 23 № 906 від 28.05.2019 р..
29.05.2019 р. прийомоздавальниками залізниці складено акт ф.ГУ-23 № 934 про закінчення затримки з вини вантажовласника, який підписаний представником ПрАТ Центральний ГЗК без заперечень.
30.05.2019 р. о 00 год. 10 хв. прийомоздавальником ПрАТ Центральний ГЗК було передано повторне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами; дане повідомлення було прийнято прийомоздавальниом залізниці Талайло. Проте маршрут Ізов Львівської залізниці з під`їзної колії не приймався до 02 год. 10 хв. 30.05.2019р. через відсутність локомотива ПрАТ Центральний ГЗК . Даний факт засвідчено актом загальної форми ф. ГУ-23 № 940 від Ю.05.2019р. (час початку затримки - акт ф. ГУ-23 № 935 від 29.05.2019р.)
За час затримки вагонів з вини відповідача нарахована плата за користування спірними вагонами за відомістю форми ГУ-46 №30059021 у розмірі 10849,10 грн. Відомість підписана відповідачем із запереченнями щодо сплати нарахованої суми, оскільки завантажений маршрут стояв та не приймався станцією Грекувата. Узгоджена відповідачем за відомістю плата у розмірі 6921,80 грн.
Отже, у зв`язку з наявністю у відомості плати за користування вагонами зауваження відповідача, з його особистого рахунку списано лише погоджено суму у розмірі 6921,80 грн.
Враховуючи, що сума у розмірі 4712,76 грн. (з ПДВ) є спірною, позивач звернувся до господарського суду з даною позовною заявою.
На кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документі в, затвердженихнаказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.
Статтями 46, 47, 119, 125 Статуту залізниць України визначено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що прибув на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом тощо). За несвоєчасне забирання вантажу справляються відповідні плата і збори.
За приписами статті 119 Статуту за користування вагонами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів, що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.
За приписами пункту 3 Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.
Відповідно до пункту 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.
У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із запереченням.
Також, пункт 6 Правил користування вагонами і контейнерами встановлює, що усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.
Згідно з пунктом 8 Правил користування вагонами і контейнерами у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час (у годинах та хвилинах) початку та закінчення затримки загонів і їх номери.
Відповідно до п. 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.
Як вбачається з матеріалів справи, спірні вагони, зазначені у відомості плати ф. ГУ-46 №30059021, подавались по пам`ятці №792 о 04 год.10 хв. 28.05.2019 в кількості 53 вагонів(а.с.19-20).
28.05.2019 о 16 год.30 хв. зазначені вагони забрано на станцію Грекувата, що підтверджується пам`яткою №920 про забирання вагонів (а.с.21).
Відповідно до п. 4 Розділу II Правил час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передачі вагонів вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласником.
Пам`ятки про подавання вагонів №792 та забирання вагонів №920 підписано ПрАТ Центральний ГЗК без заперечень.
Матеріалами справи підтверджується, що відповідач повідомив позивача про закінчення вантажних операцій 28.05.2019р. о 14год.30хв.(а.с.33).
28.05.2019 о 16 год.30 хв. позивачем підписано пам`ятку №920 про забирання вагонів до перевезення, але фактично вагони не були виставлені з під`їзної колії відповідача, через відсутність локомотива вантажовласника, про що складено акти ф.ГУ-23 №906/934 від 28.05.19 та №934 від 29.05.19. Згідно з якими час початку затримки вагонів 28.05.19 о 16 год. 30хв. та час закінчення затримки вагонів 29.05.19 о 15 год.35 хв.
Також в матеріалах справи наявне повідомлення відповідачем позивача про закінчення вантажних операцій 30.05.2019 р. о 00 год.10хв.
30.05.2019р. о 00 год.10хв. прийомоздавальником ПрАТ Центральний ГЗК Колб передано повторне повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (а.с.34).
Дослідивши розрахунки, суд прийшов до висновку, що вони є такими, що виконані у відповідності до норм чинного законодавства та обставин справи, є обґрунтованими та арифметично вірними.
З приводу заперечень відповідача, викладених у відзиві, суд зазначає таке.
Відповідач не спростував доводів позивача, не надав доказів того, що мав можливість прийняти спірні вагони, а також не довів наявність обставин, що могли б бути підставою для відмови у позові з огляду на положення пункту 121 Статуту та пункту 16 Правил користування вагонами і контейнерами, згідно з якими вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами: якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких, згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи; у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником; у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами)
Таким чином, станцією призначення правомірно оформлені відповідні документи, а саме: Пам`ятки про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, акти форми ГУ-23, на підставі яких за час знаходження спірних вагонів на станції, відповідно до Тарифного керівництва №1, нарахована плата за користування спірними вагонами за відомостями форми ф. ГУ - 46 у розмірі 4712,76 грн. визнається судом обґрунтованою та такою, що підлягає стягненню з відповідача.
Враховуючи приписи п.2 ч.1 ст.129 ГПК України , витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача в розмірі 1921 грн..
Керуючись ст.ст. 73-79 , 86 , 91 , 129 , 231 , 233 , 238 , 240 , 241 , 247 , 326 Господарського процесуального кодексу України , господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "ЦЕНТРАЛЬНИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" (50066, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, код ЄДРПОУ 00190977) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ (03680, м.Київ, вулиця Тверська , будинок 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49602, м.Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 108, код ЄДРПОУ 40081237) плату за користування вагонами у сумі 4712,76 грн., 1921,00 грн. витрати по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили
Рішення суду може бути оскаржене протягом 20-ти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 10.09.2020
Суддя С.П. Панна
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2020 |
Оприлюднено | 11.09.2020 |
Номер документу | 91435374 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Панна Світлана Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні