Рішення
від 10.09.2020 по справі 240/7369/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2020 року м. Житомир справа № 240/7369/20

категорія 110010000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шуляк Л.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Споживчого товариства "ІБР" про анулювання спеціального дозволу,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України із позовом, в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002, наданого Споживчому товариству "ІБР".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Споживчим товариством "ІБР" допущено численні порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та у встановлений строк не усунено порушення зазначені у приписі від 08.05.2019 №865-14/06. Вказаними діями відповідач порушує вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 26 травня 2020 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 30 червня 2020 року об 11:30.

На офіційну електронну адресу суду 28.05.2020 та аналогічне через відділ документального забезпечення суду 01.06.2020 від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.73, 77).

Відповідно до відомостей про направлення від 09.06.2020 судом направлено відповідачу ухвалу про відкриття провадження з повісткою про виклик до суду за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, однак поштове відправлення повернулося до суду 03.06.2020 (а.с.82-86).

У зв`язку з неявкою сторін, підготовче засідання по вказаній справ відкладено на 10.08.2020 об 11:00.

Через відділ документального забезпечення суду 21 липня 2020 року від позивача надійшла заява про розгляд справи у письмовому провадженні (а.с.91).

Також, відповідно до відомостей про направлення від 01.07.2020 судом направлено відповідачу повістку про виклик до суду, однак поштове відправлення повернулося до суду 15.07.2020 (а.с.89-90).

Ухвалою від 10 серпня 2020 року закрито підготовче провадження у справі №240/7369/20 та призначено до розгляду по суті у порядку письмового провадження (а.с.93-94).

Відповідач у строк, встановлений ч.5 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зазначений в ухвалі про відкриття провадження не надіслав до суду відзив на позовну заяву.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України: у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до наказів від 26.06.2020 №01-58-в та від 05.08.2020 №01-72В головуючий суддя Шуляк Л.А. в період з 14.07.2020 по 31.07.2020 та в період з 17.08.2020 по 01.09.2020 перебувала у щорічній оплачуваній відпустці.

Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що Споживчому товариству "ІБР" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №2831 від 18.11.2002, з метою видобування гранітів, придатних для виробництва каменю бутового марок 600-800 та щебеню будівельного марок 600-1200, строком на 20 (двадцять) років, строком дії до 18 листопада 2032 року (а.с.16).

Як додаток до спеціального дозволу на користування надрами №2831, 29 травня 2013 року між Державною службою геології та надр України та Споживчим товариством "ІБР" укладено Угоду №2831 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу (а.с.17-21).

Наказом Державної служби геології та надр України №173 від 24 червня 2015 року, затверджено план проведення перевірок надрокористувачів у III кварталі 2015 року, відповідно до якого перевірку відповідача було призначено на 14-18.09.2015 (а.с.23-24).

Наказом Державної служби геології та надр України №174 від 25 червня 2015 року "Про проведення планових перевірок надрокористувачів у III кварталі 2015 року", Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів, в зв`язку з чим Споживчому товариству "ІБР" направлено повідомлення про проведення планової перевірки від 12.08.2015 (а.с.25, 27).

В свою чергу, за результатами планової перевірки відповідача складено акт №06-02/23/2015-25/п (94) від 15.09.2015 про недопущення до перевірки, яким зафіксовано порушення умов надрокористування відповідачем, а саме не допущено посадових осіб Держгеонадра до здійснення заходів державного нагляду контролю та 21.09.2015 винесено Припис №459-14/06 відносно надрокористувача, яким зобов`язано Споживче товариство "ІБР" у строк до 19.10.2015 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали згідно з додатком №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.28-29, 33-34).

Наказом Державної служби геології та надр України №446 від 25 грудня 2015 року на підставі п.п.22, 27 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 зупинено дію Дозволу №2831(а.с.35).

Про зупинення дії дозволу №2831 відповідача повідомлено листом №111/13/14-16 від 06 січня 2016 року. Поштове відправлення вручено відповідачу 21 січня 2016 року (а.с.36 та зворот).

У встановлений строк, відповідач не усунув порушення, зазначені в приписі.

Наказом Державної служби геології та надр України №450 від 28 листопада 2018 року, затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держгеонадра на 2019 рік, відповідно до якого перевірку Споживчого товариства "ІБР" призначено на 22.04.2019 строком на 10 днів (а.с.39-40).

Наказом Державної служби геології та надр України №53 від 21 лютого 2019 року "Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у квітні 2019 року", Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів, в зв`язку з чим відповідачу направлено повідомлення про проведення планової перевірки від 26.02.2019 (а.с.37-38).

08 травня 2019 року за результатами планової перевірки відповідача складено акт №06-02/23/2019-34/п (99) про недопущення до перевірки, яким зафіксовано порушення умов надрокористування відповідачем, а саме: порушено вимоги статі 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18 листопада 2002 року, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю (а.с.43-44).

Державної служби геології та надр України винесено Припис №865-14/06 від 08.05.2019 відносно надрокористувача, яким зобов`язано останнього у строк до 10.06.2019 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр матеріали згідно з додатком №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с.47).

Крім того, Держгеонадра наказом №266 від 09.08.2019 внесено зміни до пункту 7 додатку 2 до наказу від 25.12.2015 № 446 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу та надано надрокористувачу строк 30 днів для усунення порушень, про що відповідача було повідомлено, шляхом направлення на його юридичну адресу листа № 16959/01/14-19 від 19.08.2019 (а.с.52)

Також, на підставі вказаного вище наказу Державної служби геології та надр України зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002 у зв`язку з невиконанням припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування. Надано відповідачу 30 календарних днів на усунення порушень (а.с.51 зворот).

З метою доведення до відома відповідача щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002 та повідомлення про надання 30-ти календарних днів для усунення порушень на юридичну адресу відповідача направлено лист №23808/01/14-19 від 03.12.2019 (а.с.53 та зворот).

Відповідач своєї позиції щодо припинення права користування надрами не висловив, інформації про усунення порушень від Споживчого товариства "ІБР" до Держгеонадр України не надходило, а тому позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.4 Кодексу України про надра (зі змінами та доповненнями, далі - КУпН) надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Частиною 1 статті 13 КУпН передбачено, що користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 14 КУпН визначено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

В свою чергу, відповідно до ст.15 КУпН надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Пунктом 1 частини 1 статті 24 КУпН встановлено, що користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції (ч.2 ст.24 КУпН).

Відповідно до ч.ч. 3-4 вказаної вище статті права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.

Пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №615) передбачено, що дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі, зокрема: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції".

Згідно пункту 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада Міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Пунктом 23 Порядку №615 встановлено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Відповідно ч. 1 ст. 26 КУпН право користування надрами припиняється у разі:1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Так, згідно із ч.2 ст.26 КУпН право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

У частині 3 цієї є статті КУпН визначено, що законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Відтак, спеціальним законом, яким передбачено підстави припинення права користування надрами, є Кодекс України про надра, пунктом 5 статті 26 якого передбачено однією з підстав - порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

У свою чергу, Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Положеннями частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.

Системний аналіз наведених правових норм Кодексу України про надра, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку №615 свідчить на користь висновку, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 02.10.2019 у справа №804/215/18, від 30.01.2020 у справі №816/1098/16 та від 15.04.2020 у справі №806/1286/16.

Матеріали справи свідчать, що дію спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2002 №2831 зупинено відповідно до наказу позивача від 09.08.2019 №266, зокрема, у зв`язку з невиконанням Споживчим товариством "ІБР" припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування №865-14/06.

Матеріали справи доказів скасування та визнання протиправними вказаного наказу та/або припису за результатами оскарження їх Споживчим товариством "ІБР" до суду, не містять. Також відповідачем не надано суду жодних доказів на спростування доводів позивача щодо порушень законодавства в сфері надрокористування.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов до висновку, що відповідачем не вжито заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, зокрема, не виконано в установлений строк припис №865-14/06 від 08.05.2019, незважаючи на надання строку для їх усунення, а тому наявні підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002 згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Факт невиконання відповідачем у повному обсязі в установлений строк припису №865-14/06 від 08.05.2019 підтверджується сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002, наданого Споживчому товариства "ІБР", а тому позовні вимоги Державної служби геології та надр України є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до положень частини другої статті 139 КАС України понесені позивачем - суб`єктом владних повноважень судові витрати по сплаті судового збору присудженню або стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16, Мсп 680, Південна Частина Києва, Київ,03057. РНОКПП/ЄДРПОУ: 37536031) до Споживчого товариства "ІБР" (вул. 50-річчя Жовтня, 71, смт. Чуднів, Житомирська область, 13200. РНОКПП/ЄДРПОУ: 31624588) про анулювання спеціального дозволу - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №2831 від 18.11.2002, наданого Споживчому товариства "ІБР".

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду складено у повному обсязі: 10 вересня 2020 року.

Суддя Л.А.Шуляк

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2020
Оприлюднено11.09.2020
Номер документу91437636
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/7369/20

Рішення від 10.09.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 29.05.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Шуляк Любов Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні