Рішення
від 09.09.2020 по справі 420/5592/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5592/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бжассо Н.В.,

за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,

за участі сторін:

представника позивача Гордієнко Я.С. (згідно довіреності),

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Селянського (фермерського) господарства Ластівка про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фонду соціального захисту інвалідів до Селянського (фермерського) господарства Ластівка , за результатом розгляду якого позивач просить суд:

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства Ластівка (67231, Одеська область, Іванівський район, с. Білка, вул. Ладожська, буд.34, код ЄДРПОУ: 30879577, МФО 380805, р/р НОМЕР_1 , Банк АТ Райффазен Банк Аваль ) на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на рахунок управління Державної казначейської служби України в Одеській області/ Банк ГУ ДКСУ в Одеській області, Одержувач - УК у Іванівському районі/50070000, МФО 899998, р/р UA618999980313101230000015200, код ЄДРПОУ 37801601, суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування інвалідів у 2019 році у розмірі 35 966 (тридцять п`ять тисяч дев`ятсот шістдесят шість) грн. 11 копійок та пеню за порушення встановлених законодавством термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 467 (чотириста шістдесят сім) грн. 35 копійок.

В обґрунтування адміністративного позову представник позивача зазначає, що згідно Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік, наданому до відділення Фонду, середньооблікова чисельність штатних працівників на СФГ Ластівка склала 9 осіб.

У відповідності з нормативом місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідач повинен був створити 1 робоче місце, проте не було створено жодного. На підприємстві протягом 2019 року не працювала жодна особа з інвалідністю.

Таким чином, відповідачем не виконано норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю протягом 2019 року.

Ухвалою суду від 01.07.2020 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено перше судове засідання для розгляду справи по суті на 24.07.2020 року о 10 годині 30 хвилин.

27.07.2020 року від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який відповідач заперечує проти позову, вважає його безпідставним та таким, що до задоволення не належить. Відповідач зазначає, що з метою виконання вимог чинного законодавства України щодо нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідачем було направлено відповідні листи до Іванівського районного центру зайнятості, Пенсійного фонду в Іванівському районі та позивачу, що підтверджується журналом реєстрації поштових відправлень. Таким чином, відповідач вжив всіх можливих заходів щодо працевлаштування інвалідів. Крім того, відповідачем прийнято ряд наказів стосовно створення робочого місця для особи з інвалідністю.

10.08.2020 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив на адміністративний позов, з огляду на яку представник позивача зазначає, що СФГ Ластівка у 2019 році не подавало звітність за формою № 3-ПН, про що свідчить лист Одеського обласного центру зайнятості Іванівської районної філії від 28.04.2020 року № 158/27/02 СФГ Ластівка . Представник позивача зазначає, що разом з відзивом на адміністративний позов СФГ Ластівка надає форму 3-ПН від 04.03.2019 року, який є неправдивим, оскільки на ньому немає ні вхідного номеру, а ні підпису спеціаліста центру зайнятості, який отримав дану форму звітності № 3-ПН, чим свідомо вводить в оману.

Представник позивача під час судового розгляду справи позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, належним чином та своєчасно повідомлявся про дату, час і місце судового розгляду.

25.06.2020 року через канцелярію суду надійшло клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

15.04.2020 року відповідачем до Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів подано звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік за формою №10-ПІ вх. № 5228, згідно з яким, в графі середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу зазначено - 9 осіб, а в графі: кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях в рядку 03 зазначено - 1 особа.

Відповідно до статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до 20 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно з ч. ч. 1,2 ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70, визначає процедуру подання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів відділенням Фонду соціального захисту інвалідів та інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів - центру зайнятості. Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Згідно з п. 3.3 Інструкції щодо заповнення форми №10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів", затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України №42 від 10.02.2007, у рядку 03 відображається кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених роботодавцем, відповідно до нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, установленого статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні". Показник рядка 03 визначається для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, шляхом множення показника рядка 01 на 4 %, а для роботодавців, у яких працює від 8 до 25 осіб, він дорівнює 1 особі.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України "Про зайнятість населення", роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Подання форми звітності №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" регулюється відповідним Порядком, затвердженим Міністерством соціальної політики України №316 від 31.05.2013року (далі - Порядок №316).

Пунктом 5 Порядку №316 передбачено, що форма №3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Тобто, з огляду на наведені судом норми законодавства, на роботодавця покладено обов`язок зі створення робочих місць для інвалідів та повідомлення органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, про попит на робочу силу (вакансії).

Суд зазначає, що представник відповідача у якості додатку до позову надав суду звітність форма № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), яка заповнена 04 березня 2019 року, про наявність на СФГ Ластівка вакансії для осіб з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, за посадою тракторист-машиніст сільськогосподарського (лісогосподарського) виробництва .

Проте, у відповідних графах звітності відсутні дані про дату прийняття та про відповідальну особу центру зайнятості, яка прийняла звітність.

Відповідач надав суду, витяг з журналу реєстрації вихідних документів на підтвердження направлення на адресу Іванівського центру зайнятості, ГУ ПФУ в Одеській області, Одеської обласної організації інвалідів м. Одеса звітності форми № 3-ПН, листів-повідомлення щодо створення робочого місця для особи з інвалідністю, в якому вказано, що зазначені звітність та листи відправлені 04.03.2019 року простим листом. Проте, суд зазначає, що дата відправлення звітності форми 3-ПН, що вказана у відповідній графі 04.03.2019 року не відповідає даті відправлення, що наявна на печатці ПАТ Укрпошта - 03.03.2019 року .

Крім того, суд зазначає, що відповідно до листів від 28.04.2020 року № 158/27/02 та від 05.08.2020 року № 529/25/02 Іванівська районна філія Одеського обласного центру зайнятості повідомила Одеське обласне відділення ФСЗІ про те, що в 2019 році від СФГ Ластівка ніяких повідомлень щодо створення (пристосування) робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю не було. Звіти 3ПН із зазначеними вимогами від даного підприємства не надходили.

Суд зазначає, що до обов`язків роботодавців щодо забезпечення працевлаштування інвалідів в силу приписів частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої, п`ятої статті 19 ЗУ "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" фактично віднесено укладання трудового договору з інвалідом, який самостійно звернувся до роботодавця або був направлений до нього державною службою зайнятості, а в силу приписів частини третьої статті 18 названого закону - підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З огляду на приписи ч. 3 ст. 18 ЗУ "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", до обов`язків органів державної служби зайнятості законодавцем віднесена організація працевлаштування інвалідів, бо саме з цією метою роботодавці зобов`язані надавати державній службі зайнятості відповідну інформацію.

Таким чином, передбачена частиною першою статті 20 ЗУ "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку здійснити грошовий платіж на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати або 1) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 18 Закону №875, а саме: не виділення та не створення робочих місць, не надання державній службі зайнятості інформації, не звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, так як саме ця бездіяльність має своїм фактичним наслідком позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування інвалідів, або 2) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої, п`ятої статті 19 Закону №875, що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні інваліда, який звернувся до роботодавця самостійно чи був направлений до нього державною службою зайнятості.

Вказані висновки суду відповідають висновкам Верховного Суду, що наведені у постановах від 20.03.2018 року у справах №817/652/17, № 802/707/17-а, від 26.06.2018 року у справі №806/1368/17 та від 31.01.2019 року у справі № 820/2267/17.

Як встановлено вище судом, відповідач не подавав звітність Інформація про попит на робочу силу (вакансії) за формою № 3-ПН до центру зайнятості, що підтверджується відповідними листами Іванівської районної філії центру зайнятості від 28.04.2020 року № 158/27/02 та від 05.08.2020 року № 529/25/02. Надані представником відповідача докази не спростовують вказаного факту.

Таким чином, суд робить висновок, що адміністративний позов Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів є таким, що належить до задоволення.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 205, 243, 245, 246, 250, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити адміністративний позов Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Селянського (фермерського) господарства Ластівка про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році.

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства Ластівка (67231, Одеська область, Іванівський район, с. Білка, вул. Ладожська, буд.34, код ЄДРПОУ: 30879577, МФО 380805, р/р НОМЕР_1 , Банк АТ Райффазен Банк Аваль ) на користь Одеського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на рахунок управління Державної казначейської служби України в Одеській області/ Банк ГУ ДКСУ в Одеській області, Одержувач - УК у Іванівському районі/50070000, МФО 899998, р/р UA618999980313101230000015200, код ЄДРПОУ 37801601, суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць призначених для працевлаштування інвалідів у 2019 році у розмірі 35 966 (тридцять п`ять тисяч дев`ятсот шістдесят шість) грн. 11 копійок та пеню за порушення встановлених законодавством термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 467 (чотириста шістдесят сім) грн. 35 копійок.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до п.15.5 ч.1 розділу VІІ Перехідні положення КАС України через Одеський окружний адміністративний суд до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач - Одеське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (Код ЄДРПОУ: 38016923, адреса: вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65107).

Відповідач - Селянське (фермерське) господарство (Код ЄДРПОУ: 30879577, адреса: буд.34, вул. Ладожська, с. Білка, Іванівський район, Одеська область, 67231).

Повний текст рішення складений та підписаний судом 09.09.2020 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2020
Оприлюднено11.09.2020
Номер документу91438427
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/5592/20

Рішення від 09.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні