ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1464/20 13год. 24 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Хом`якової В.В.,
при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю позивача ОСОБА_1 , представника позивача Чернухи О.О., представника відповідача Лігінович Н.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення 45 сесії Гладківської сільської ради від 15.05.2020 № 459 "Про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови Форощук О.В.", поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
встановив:
ОСОБА_1 (позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області (відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення чергової сорок п`ятої сесії Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області сьомого скликання від 15.05.2020 № 459 "Про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови Форощук Олександра Володимировича", поновити ОСОБА_1 на посаді голови Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, стягнути з Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за весь час вимушеного прогулу з 18.05.2020 по день ухвалення судового рішення з розрахунку 1030,78 гривень в день, стягнути з Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області на користь ОСОБА_1 суму судового збору.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при прийнятті рішення Гладківською с/р від 15.05.2020р. № 459 "Про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 " порушено процедуру прийняття рішення, а саме: оскаржуване рішення в порушення пунктів 4.6 та 7.2 Регламенту сільської ради не було надано для вивчення та опрацювання до постійних комісії (робочих груп) за 10 днів до початку проведення сесії ради; питання про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 включено до порядку денного з порушенням п. 5.4. Регламенту, оскільки у депутатів не було жодного документу, на підставі якого можливо зробити висновок про наявність чи відсутність підстав для припинення повноважень сільського голови, а так само і самого проекту рішення, обгрунтування негайності прийняття оспорюваного рішення взагалі відсутнє; перед початком голосування за питання про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 не було створено умов для проведення таємного голосування, в порушення п.8.5 Регламенту не було обрано відкритим голосуванням лічильну комісію для підрахунку голосів таємного голосування; не встановлено кабінку, або окреме приміщення для голосування, всі депутати голосували одночасно безпосередньо у залі, де проходила сесія, , що само по собі виключає таємність (анонімність) голосування; бюлетені для голосування виготовлено депутатом ради ОСОБА_2 , а не лічильною комісією. Згідно із Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського голови можуть бути достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Оскаржуване позивачем рішення не містить будь-яких посилань на те, яка саме обставина, передбачена ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" слугувала підставою для припинення повноважень сільського голови, не вказано також, якими саме діями та які конкретно статті Конституції України або законів України порушено позивачем, які саме права і свободи громадян були порушені, або які саме повноваження, з визначених ч. 4 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", він не виконував, як сільський голова. Посилання на ч. 6 та ч. 7 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", що міститься в преамбулі оскаржуваного рішення, не може слугувати підставою для дострокового припинення повноважень сільського голови, оскільки ч. 6 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає підзвітність та підконтрольність сільського голови, а ч. 7 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлює обов`язок та порядок звітності сільським головою. Інакше кажучи зазначені норми не встановлюють повноважень сільського голови, за невиконання яких сільська рада має право достроково припинити повноваження сільського голови.
Позивач звертає увагу на резолютивну частину оскаржуваного рішення, відповідно якого спочатку припинили повноваження позивача, як сільського голови, потім визначились зі способом голосування та затвердили форму бюлетеня для таємного голосування. Зі змісту резолютивної частини рішення є очевидним, що Гладківська сільська рада припинила повноваження позивача, як сільського голови, взагалі без голосування, тобто, прийняття рішення про припинення повноважень відбулось одночасно з затвердженням бюлетеня для таємного голосування та визначення способу голосування. Хоча відповідач мав би спочатку затвердити форму бюлетеня, потім провести таємне голосування, за результатами якого мало б відбутись прийняття (або відхилення) рішення про припинення повноважень позивача, як сільського голови.
Ухвалою від 10.06.2020 відкрито спрощене провадження у справі.
Справа розглядалась у спрощеному провадженні з викликом представників сторін 03.07.2020 з перервою до 04.09.2020.
03.07.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволені позову, вважає, що Гладківською сільською радою рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови прийнято з дотриманням вимог закону та Регламенту сільської ради, затвердженого рішенням 5 сесії восьмого скликання від 15.02.2017 № 29 (із змінами), у межах наданих повноважень. Вказує, що 06.05.2020 комісією з питань законності, правопорядку, депутатської діяльності і етики місцевого самоврядування було проведено засідання та прийнято висновки щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у зв`язку із неналежним виконанням голови посадових обов`язків, що призвело до примусового приєднання Гладківської ОТГ до Голопристанської ОТГ. Згідно п.6.6 Регламенту сільської ради лічильна комісія обирається з числа депутатів для визначення і узагальнення результатів таємного голосування на час сесії, п.8.3 Регламенту визначено процедуру для прийняття рішень ради, яка включає в себе доповідь питання і відповіді на них, дебати, заключний виступ доповідача, формування рішення та його альтернатива, які вносяться на голосування, зауваження, по процедурі і по формі голосування, голосування по кожній альтернативі. Якщо пропозиція головуючого на сесії або іншого депутата по цій процедурі не викликає заперечень, голосування може не проводитися. Згідно п. 8.5 Регламенту для проведення таємного голосування і визначення результатів сесія обирає відкритим голосуванням лічильну комісію, що і було зроблено па початку роботи сесії. Під час розгляду питання щодо дострокового припинення повноважень сільського голови депутатом ОСОБА_3 було внесено пропозицію для проведення таємного голосування доручити раніше обраній лічильній комісії провести підрахунок бюлетенів та оголосити результати таємного голосування. Протоколом сесії від 15.05.2020 року зафіксовано, що з даного питання заперечення від депутатів та голови сільської ради не надходили, тому протокольно було прийнято рішення про надання вже раніше обраній лічильній комісії провести підрахунок голосів. Згідно прийнятого рішення ради було проведено засідання лічильної комісії, якою підтверджено прийняття рішення "Про дострокове припинення повноважень сільського голови".
На думку відповідача не відповідає дійсності твердження позивача про відсутність проекту рішення на час розгляду даного питання, оскільки до початку внесення питання до порядку денного депутатом надався для присутніх проект рішення, який голова сільської ради і зачитував під час розгляду питання включення в порядок денний. Відповідач не погоджується із позицією позивача стосовно відсутності підстав для дострокового припинення повноважень сільського голови, оскільки прийняття такого рішення відноситься до виключних повноважень саме сільської ради. Конституційне призначення місцевого самоврядування полягає у праві територіальних громад як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (ради та їх виконавчі органи) самостійно вирішувати питання місцевого значення ІІ межах Конституції і законів України. При цьому враховуються висновки Верховного Суду, висловлені в постанові від 20.06.2019 у справі №510/2198/16-а за позовом про скасування рішення районної ради про висловлення недовіри голові районної державної адміністрації. Зокрема, суд касаційної інстанції відмітив, що саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають па його дійсність. Скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості. Відповідні висновки містяться й у постанові Верховного Суду від 26.07.2019 у справі № 129/2130/14-а, які є обов`язковими до врахування, зважаючи на вимоги ч. 5 ст. 242 КАС України.
В судове засідання прибув позивач та його представник, позов підтримали, просили допустити негайне виконання рішення щодо поновлення позивача на посаді та виплати заробітної плати в межах одного місця.
Представник відповідача прибув в судове засідання, просить відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши надані документи, заслухавши представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, суд встановив, що 23.12.2016 ОСОБА_1 обрано сільським головою та визнано його повноваження рішенням сесії Гладківської сільської ради №1.
Розпорядженням сільського голови №42 було призначено проведення 45 сесії сільської ради з таким порядком денним: "Про внесення змін до рішення від 23.12.2019 №406 "Про сільський бюджет Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області".
15.05.2020 відкрилась 45 сесія сільської ради під головуванням сільського голови ОСОБА_1 . На сесії були присутні 17 депутатів із загальної кількості 22 депутата. Після відкриття сесії депутати одноголосно обрали секретаря сесії ОСОБА_4 , голову та членів лічильної комісії, якими стали: голова - ОСОБА_5 , члени - ОСОБА_6 та ОСОБА_7 . Сільським головою запропоновано затвердити порядок денний сесії.
Після оголошення порядку денного від депутата ОСОБА_2 надійшла пропозиція внести в порядок денний питання "Про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 " з обґрунтуванням висновків щодо неефективної роботи сільського голови. Депутат у виступі зазначив, що "громаду примусово приєднують до Голопристанської ОТГ, і головною причиною такого приєднання - це не виконання завдань, не виконання своїх обов`язків, як ОТГ. Громада не освоїла 1,7 млн. грн., не приймає участь в різних проектах по розвитку громади. В Гладківській ОТГ майже нічого не відбулося. На зустрічі з заступником голови облдержадміністрації ОСОБА_8 , який повідомив про причини приєднання Гладківської ОТГ, нас не почули. Має бути в будь-якому питанні відповідальність. Відповідальність залишається за керівником сільським головою ОСОБА_1 ".
Сільський голова поставив на голосування включення до порядку денного питання про дострокове припинення повноважень голови, підтримало 15 голосів, проти 2 голоси. Порядок денний в цілому з вказаним питанням був затверджений одноголосно 17 голосами. Коли на сесії приступили до розгляду четвертого питання сорок п`ятої сесії "Про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 " виступив депутат ОСОБА_2 , який повідомив, що необхідно провести таємне голосування, для цього встановлюємо скриньку для голосування та надаємо лічильній комісії бюлетені для голосування в кількості 22 шт. Для підбиття підсумків таємного голосування депутат запропонував доручити лічильній комісії, яка була затверджена на початку сесії у складі : ОСОБА_5 - голови, ОСОБА_7 - секретар, ОСОБА_9 - члена лічильної комісії, здійснити підрахунок голосів.
Депутат ОСОБА_5 оголосив, що всі депутати згодні залишити лічильну комісію в цьому ж складі для підбиття та оголошення підсумків голосування, перерахуванням бюлетенів встановлена їх кількість 22. Після чого приступили до таємного голосування.
За підсумками таємного голосування отримали наступний результат: за припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1 - 15 голосів, проти - 2 голоси, не використаних бюлетенів 5. Рішення прийнято. Результати голосування зафіксовані в протоколі лічильної комісії від 15.06.2020 (арк.справи 21-24, 63).
ОСОБА_1 повідомив, що всі питання порядку денного сорок п`ятої сесії сільської ради сьомого скликання розглянуті та закрив сесію. Протокол сесії підписано секретарем сесії ОСОБА_4 та секретарем сільської ради О.О.Бакай. (арк.справи 21-24). Позивач пояснив в судовому засіданні, що не підписав протокол, оскільки його повноваження достроково припинені.
Рішенням сесії Гладківської сільської ради від 15.05.2020 № 459 повноваження позивача, як голови Гладківської сільської ради, достроково припинено, в рішенні зазначено, що воно прийнято "у зв`язку з незабезпеченням здійснення наданих повноважень Гладківським сільським головою ОСОБА_1 , що призвели до втрати Гладківською сільською об`єднаною територіальною громадою у 2017 році коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об`єднаних територіальних громад у сумі 1,5 млн. грн., що стало однією з причин надання рекомендацій Херсонською обласною державною адміністрацією до Кабінету Міністрів України щодо вилучення Гладківської ОТГ з проекту перспективного плану розвитку Херсонської області, що призвело до ліквідації Гладківської сільської об`єднаної територіальної громади та систематичним порушенням вимог частин 6,7 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до ч.2., ч. 3 ст. 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", регламенту сільської ради від 15.02.2017 № 29 зі змінами від 03.04.2020 № 455, керуючись ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (арк.справи 17). Згідно п. 1 рішення сільської ради № 459 від 15.05.2020 сільська рада вирішила достроково припинити повноваження Гладківського сільського голови Форощука Олександра Володимировича, згідно п. 2 рішення дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 провести шляхом таємного голосування, а п. 3 рішення затверджено форму бюлетеня для проведення таємного голосування.
Позивач заперечує проти правомірності даного рішення, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору по суті суд враховує наступне.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Законами України "Про місцеве самоврядування" від 21.05.1997 № 280/97-ВР, зі змінами та доповненнями, Регламентом роботи Гладківської с/р восьмого скликання, затвердж. рішенням Гладківської с/р від 15.02.2017 № 29 (зі змінами внесеними рішеннями сільської ради від 19.12.2018 № 256, та від 03.04.2020 № 455) .
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Закон "Про місцеве самоврядування" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Відповідно до статті 2 Закону "Про місцеве самоврядування", місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно зі ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України. Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно ст. 25 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України цим та іншими законами до їх відання.
Статтею 42 Закону передбачені повноваження сільського голови, зокрема, він забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання; скликає загальні збори громадян за місцем проживання; забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідної ради, її виконавчого комітету; є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, громадянами, та інші (ч.4). При здійсненні наданих повноважень сільський, селищний, міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою, відповідальним - перед відповідною радою, а з питань здійснення виконавчими органами ради повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади. Сільський, селищний, міський голова щорічно звітує відповідно сільській, селищній, міській раді про здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності виконавчими органами відповідної ради (ч.6) Сільський, селищний, міський голова не рідше одного разу на рік звітує про свою роботу перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами. На вимогу не менше половини депутатів відповідної ради сільський, селищний, міський голова зобов`язаний прозвітувати перед радою про роботу виконавчих органів ради у будь-який визначений ними термін (ч.7)
Згідно ч. 3 ст. 42 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
Стаття 79 Закону встановлено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень (абз. 1 ч.2) Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови визначається законом про місцеві референдуми (ч.3).
Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом вирішується виключно на пленарному засіданні сільської ради (ч.1 п.16 ст. 26).
Частиною 15 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Рішенням Гладківської с/р від 15.02.2017р. № 29 (зі змінами внесеними рішеннями сільської ради від 19.12.2018р. № 256, та від 03.04.2020 № 455) затверджено регламент роботи Гладківської с/р восьмого скликання (далі - Регламент).
Регламентом (п.2.4) передбачено створення постійних комісії для попереднього розгляду і підготовки питань на сесії сільської ради. Відповідно п. 4.2. Регламенту підготовка сесії здійснюється постійними комісіями, робочою групою, яка складається з числа депутатів сільської ради, і затверджується радою, а у випадку позачергових сесій - розпорядженням сільського голови з послідуючим затвердженням на сесії. Пунктом п. 4.6. Регламенту встановлено, що всі документи здаються робочій групі не пізніше як за 10 днів до чергової сесії. У випадку позачергової сесії - за 3 дні. Відповідно п. 5.2 Регламенту порядок денний та порядок розгляду питань, внесених до нього, затверджується на початку засідання сесії шляхом голосування простою більшістю голосів від числа депутатів, присутніх на сесії.
Відповідно п. 5.4. Регламенту в порядок денний до його затвердження можуть бути включені за пропозицією сільського голови, постійних комісій, депутатських груп, окремих депутатів, інші питання у випадках, коли: 1) для прийняття рішення з цих питань не треба додаткових інформаційних, матеріалів та непередбачених фінансових витрат, а також питання не підлягає обговоренню у порядку визначеному ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації"; 2) підтверджується наявність у депутатів усіх необхідних матеріалів та не потребує обговоренню у порядку визначеному ст.15 Закону України "Про доступ до публічної інформації"; 3) питання потребує негайного вирішення ( п.11 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", при цьому проект рішення, у разі потреби, готується спеціально обраною редакційною комісією і розповсюджується нею серед депутатів у процесі роботи пленарного засідання сесії). Кожна з таких пропозицій ставиться на голосування і вважається прийнятою, якщо за неї проголосувала більшість від присутніх депутатів.
Згідно п.6.6 Регламенту лічильна комісія є робочим органом сесії, обирається з числа депутатів для визначення і узагальнення результатів таємного голосування на час сесії. Пунктом 8.5 Регламенту встановлено, що для проведення таємного голосування і визначення результатів сесія обирає відкритим голосуванням лічильну комісію.
Відповідно п. 7.2. Регламенту проекти рішень, які пропонуються для розгляду сільською радою, подаються в робочу групу або на постійну комісію, яким доручено готувати сесію, не пізніше, як за 10 днів до сесії. Пунктом 8.4. Регламенту передбачено, що при проведенні відкритого голосування підрахування голосів доручається лічильній комісії депутатів, склад якої визначається сесією. Відповідно п.8.5. Регламенту для проведення таємного голосування і визначення результатів сесія обирає відкритим голосуванням лічильну комісію.
Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.
Доводи позивача щодо неправомірного включення до порядку денного сесії питання про дострокове припинення повноважень голови сільської ради суд вважає необґрунтованими, оскільки п. 5.4 Регламенту допускається включення до порядку денного інших питань, пропозицій, які ставляться на голосування і вважаються прийнятими, якщо за них проголосувала більшість від присутніх депутатів. Чергова сорок п`ята сесії Гладківської сільської ради Голопристанського району Херсонської області сьомого скликання проходила під головуванням позивача. Питання про дострокове припинення повноважень Гладківського сільського голови ОСОБА_1 включено до порядку денного з ініціативи депутата, який обґрунтував необхідність включення до порядку денного цього питання, та за результатами голосування депутатів. Ніяких заперечень зі сторони голови сільської ради або інших депутатів щодо не можливості або неправомірності включення питання до порядку денного протокол засідання сесії не містить.
Суд визнає безпідставними посилання позивача на ту обставину, що постійними комісіями не розглядалось попередньо питання про дострокове припинення повноважень сільського голови з огляду на те, що відповідачем надано суду протокол засідання постійної комісії з питань законності, правопорядку, депутатської діяльності і етики місцевого самоврядування від 06.05.2020 (арк. справи 69), який свідчить про обговорення питання щодо дострокового припинення повноважень сільського голови у зв`язку із неналежним виконанням посадових обов`язків, що призвело до примусового приєднання ОТГ до Голопристанської ОТГ, до втрати Гладківською сільською об`єднаною територіальною громадою у 2017 році коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об`єднаних територіальних громад у сумі 1,5 млн. грн., що стало однією з причин надання рекомендацій Херсонською обласною державною адміністрацією до Кабінету Міністрів України щодо вилучення Гладківської об`єднаної територіальної громади з проекту перспективного плану розвитку Херсонської області, що призвело до ліквідації Гладківської сільської об`єднаної територіальної громади. Про це доповів голова комісії ОСОБА_10 , також виступив депутат ОСОБА_11 , який повідомив, що сільський голова ОСОБА_1 при здійснені наданих йому повноважень є підзвітним і відповідальним перед територіальною громадою, перед радою, за період об`єднання громад з 2016 по 2020 рік жодного разу не скликав загальні збори громадян та не звітував про свою роботу перед територіальною громадою. Сільський голова дуже часто перебував у невикористаних відпустках у той час, коли потрібно вирішувати важливі питання громади. Це є систематичним порушенням вимог частин 6,7 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Після обговорення постійною комісією прийнято висновки і рекомендації (арк. справи 70).
З посиланням представника позивача в судовому засіданні на недоведеність компетенції постійної комісії з питань законності і правопорядку, депутатської діяльності та етики місцевого самоврядування по попередньому розгляду питання про дострокове припинення повноважень голови суд не може погодитися, оскільки дана комісія попередньо розглядала це питання не в частині наявності або відсутності підстав для припинення повноважень, а в частині можливості винесення цього питання на розгляд сесії, тобто суто процедурне питання, що відповідає компетенції цієї комісії. З Регламенту сільської ради вбачається, що перелік, функціональна спрямованість і порядок організації роботи постійних комісій не визначений.
Суд вважає за необхідне зауважити, що відповідно до положень ст.47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" діяльність постійних комісій ради носить допоміжний характер і направлена на вивчення, попередній розгляд і підготовку питань, які належать до відання ради, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Виходячи з цього, сільська рада не обмежена у праві розглядати та вирішувати на сесії питання, які віднесені до її повноважень, в залежності від попереднього розгляду таких питань постійними комісіями ради. Визначальним для реалізації такого права є голосування більшості депутатів за включення того чи іншого питання до порядку денного засідання ради. Факт того, що 17 із 17 присутніх на сесії депутатів проголосували за затвердження порядку денного сесії сільської ради із включенням до нього під номером 4 питання про дострокове припинення повноважень сільського голови вказує на правомірну реалізацію цим органом місцевого самоврядування свого закріпленого в Конституції України права вирішувати це питання. Визначення невідкладності того чи іншого питання, які виносяться на розгляд сесії, є дискреційними повноваженнями будь-якої ради, яка в залежності від ситуації, що склалась в територіальній громаді, вживає певні заходи для невідкладного його розгляду та прийняття з цього приводу рішення.
Отже, в даному випадку, суд не може втручатись в дискрецію органу місцевого самоврядування та надавати оцінку віднесення того чи іншого питання до невідкладних випадків.
Доводи про порушення порядку голосування суд також вважає необгрунтованими. На початку роботи сесії лічильна комісія була обрана. В подальшому при розгляді четвертого питання депутат ОСОБА_2 запропонував доручити підбиття підсумків голосування тієї лічильній комісії, яка була затверджена на початку сесії у складі голови ОСОБА_5 , секретаря ОСОБА_7 , члена комісії ОСОБА_9 . Депутат ОСОБА_5 виступив та доповів, що всі депутати згодні залишити лічильну комісію в цьому ж складі для підбиття та оголошення підсумків голосування. Підрахували кількість бюлетенів, їх було 22. Пунктом 8.3 Регламенту визначено процедуру для прийняття рішень ради, яка включає в себе доповідь питання і відповіді на них, дебати, заключний виступ доповідача, формування рішення та його альтернатива, які вносяться на голосування, зауваження, по процедурі і по формі голосування, голосування по кожній альтернативі. Якщо пропозиція головуючого на сесії або іншого депутата по цій процедурі не викликає заперечень, голосування може не проводитися.
Протоколом сесії від 15.05.2020 зафіксовано, що з питання складу лічильної комісії заперечення не надходили ні від депутатів, ні від голови ради, тому протокольно було прийнято рішення про надання вже раніше обраній лічильній комісії провести підрахунок голосів.
Згідно прийнятого рішення ради було проведено засідання лічильної комісії, якою підтверджено прийняття рішення "Про дострокове припинення повноважень сільського голови" повноважним складом ради.
Форма бюлетеня була затверджена рішенням сесії № 459 від 15.06.2020, ніяких зауважень щодо форми бюлетеня депутати не висловлювали, тому не має суттєвого значення, хто саме виготовив цей бюлетень. Примірника бюлетеня суду не надано, позивач зазначив, що їх знищено, тому встановити форму бюлетеня та його зміст суд не має можливості.
Не відповідає дійсності твердження позивача про відсутність проекту рішення на час розгляду даного питання, оскільки до початку внесення питання до порядку денного депутатом надався для присутніх проект рішення, який голова сільської ради і зачитував під час розгляду питання. Такий проект був запропонований постійною комісією з питань законності, правопорядку, депутатської діяльності і етики.
Щодо порушення таємності голосування, то суд погоджується з доводами представника відповідача про те, що конкретний порядок таємного голосування на сесії сільської ради законодавчо не затверджено. Суд вважає, що це вид голосування, при якому учасники голосують анонімно, а не відкрито. Важливим критерієм таємного голосування є виключення контролю за волевиявленням голосуючого. Найпоширеніше таємне голосування бюлетенями, які заповнюються голосуючими на власний розсуд без присутності будь-кого, крім особи, яка голосує, аби ніхто не тиснув на її вибір. Таємне голосування гарантує громадянам повну свободу вибору. Протокол сесії не містить опису обставин таємного голосування, разом з тим ніхто з присутніх на сесії не заперечував дотримання умов таємності. Той факт, що скринька для голосування знаходилась в сесійному приміщенні, не означає порушення умов таємного гоосування.
Суд розглянув доводи позивача про те, що скаржуване рішення не містить будь-яких посилань на те, яка саме обставина, передбачена ст.79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" слугувала підставою для припинення повноважень сільського голови, не вказано також, якими саме діями та які конкретно статті Конституції України або законів України порушено позивачем, які саме права і свободи громадян були порушені, або які саме повноваження, з визначених ч. 4 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", він не виконував, як сільський голова. В протоколі засіданні сесії та преамбулі рішення № 459 від 15.06.2020 вказано про порушення ч. 6 та ч. 7 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", конкретні факти та докази незабезпечення наданих сільському голові повноважень, що свідчить саме про бездіяльність голови сільської ради, а не вчинення протиправних дій.
Прийняття рішення про дострокове припинення повноважень голови відноситься до виключних повноважень саме сільської ради. Конституційне призначення місцевого самоврядування полягає у праві територіальних громад як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (ради та їх виконавчі органи) самостійно вирішувати питання місцевого значення ІІ межах Конституції і законів України. Рішення ради по дострокове припинення повноважень голови сільської ради може бути предметом судового оскарження, проте лише в частині дотримання визначеної законодавством процедури його прийняття. Суд не може здійснювати власну оцінку роботи голови сільської ради, а також не може будь-яким чином переоцінювати позицію депутатів ради, які висловились за таке припинення повноважень.
Сесія сільської ради була повноважною, приймали участь 17 депутатів з 22. Рішення про дострокове припинення повноважень голови прийнято 15 голосами, що відповідає вимогам про необхідність голосування двома третинами загальної кількості депутатів для прийняття рішення.
Сільський голова передусім є посадовою особою самої ради, їй підзвітна та перед нею відповідальна за організацію роботи ради. З огляду на те, що більш ніж 2/3 від загального складу депутатів сільради у визначений законом спосіб висловились про неналежне виконання свої зобов`язань позивачем , то прийняття депутатами рішення про дострокове припинення його повноважень є цілком обґрунтованим, оскільки продовження виконання своїх обов`язків сільським головою в такому випадку суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів. Орган місцевого самоврядування в межах закону має повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери його компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу. Проведення пленарного засідання сесії ради було вчинено з дотриманням, зокрема, принципу колегіальності. Принцип колегіальності є одним із основних принципів місцевого самоврядування в Україні, який означає таку організацію і діяльність відповідного колективного органу, коли до його складу входить відповідне число осіб, вибраних персонально у встановленому законом порядку, а питання, що належить до компетенції колегіального органу, вирішують більшістю голосів на засадах колективного, вільного та ділового обговорення. Сесії рад, які є організаційно-правовою формою діяльності рад, дають можливість обраним депутатам на базі широкої колегіальності обговорювати і вирішувати всі важливі питання, що входять до їх компетенції. Колегіальність передбачає не лише право, а й обов`язок депутатів активно брати участь у роботі ради та її органів, до яких вони вибрані. Доводи позивача в судовому засіданні на те, що після сесії деякі з депутатів пояснили, що були введені в оману, що не зрозуміли за що проголосували суд не приймає до уваги, оскільки саме депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов`язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення.
Щодо того, що в резолютивній частині рішення переплутана послідовність дій депутатів на сесії сільської ради (навпаки) є суто формальним порушенням, яке не впливає на дійсність рішення, та не є беззаперечною підставою для визнання такого рішення протиправним. Суд погоджується з доводами представника відповідача про те, що не кожен дефект акта робить його неправомірним.
Аналогічний вимір суттєвості порушень застосовує Європейський Суд з прав людини, який у своїх рішеннях демонструє виважений підхід до оцінки характеру допущених порушень належної процедури з точки зору їх можливого впливу на загальну справедливість судового розгляду. Метод "оцінки справедливості процесу в цілому" не передбачає дослідження правомірності будь-якої окремої процесуальної дії у відриві від інших етапів процесу. По суті, ЄСПЛ у своїх рішеннях акцентує увагу на необхідності з`ясувати, "чи перетворили допущені порушення (в контексті конкретних обставин справи) судовий розгляд у цілому на несправедливий". За принципами, що сповідує ЄСПЛ, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.
Посилання представника відповідача на висновки постанови Верховного Суду від 26.07.2019 у справі № 129/2130/14-а, суд не приймає як обов`язкові, з урахуванням іншого предмету спору в даній справі та справі, яка розглянута ВС .
Підсумовуючи викладене, суд вважає, що при прийнятті рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови було дотримано процедуру прийняття такого рішення та його прийнято відповідно до вимог чинного законодавства в рамках повноважень відповідної сільської ради, наданих Конституцією та Законами України.
Підстав для задоволення позову немає.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив :
Відмовити ОСОБА_1 в задоволені позову.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 09 вересня 2020 р.
Суддя В.В. Хом`якова
кат. 106030000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2020 |
Оприлюднено | 11.09.2020 |
Номер документу | 91439222 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні