Рішення
від 08.09.2020 по справі 909/172/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08.09.2020 м. Івано-ФранківськСправа № 909/172/20

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Шкіндер П. А., секретар судового засідання Кучма І. І., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за заявою: Долинської міської ради, вул. Незалежності 5, м.Долина, Івано-Франківська область, 77504

до відповідача: Малого підприємства "Амік" вул. Обліски, 14/11, м.Долина, Івано-Франківська область, 77500

до відповідача: Державного реєстратора Снятинської міської ради Чичули Юрія Івановича, вул. Т. Шевченка, 70, м. Снятин, Івано-Франківська область, 78300

про визнання незаконними дії та скасування державної реєстрації права власності

Представники сторін:

Від позивача: Григорський З.М., (довіреність № 24/05-26/37 від 11.01.2020) - представник

Від відповідача Малого підприємства "Амік": Коцкович Р.М., (посвідчення № 541 від 09.12.05)- адвокат, керівник МП "Амік" - Федорак Г.М;

від відповідача Державного реєстратора Снятинської міської ради Чичули Ю.І - представники не з"явились

встановив

В провадженні Господарського суду Івано-Франківської області знаходиться справа за позовом Долинської міської ради до Малого підприємства "Амік", Державного реєстратора Снятинської міської ради Чичули Юрія Івановича про визнання незаконними дій та скасування державної реєстрації права власності.

Позовні вимоги обґрунтовані фактом проведення державним реєстратором Снятинської міської ради Чичули Ю.І., реєстрації за МП "Амік" права власності на тимчасову спору, яка розташована на земельній ділянці комунальної власності, із порушенням вимог чинного законодавства, що має наслідком порушення прав позивачів та свідчить про наявність правових підстав для скасування рішення державного реєстратора та запису про право власності.

Ухвалою суду від 06.03.2020 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі, постановив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 14.07.2020 суд постанов закрити підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтвердив, з підстав викладених в позовній заяві.

Представник відповідача Малого підприємства "Амік" в судовому засіданні проти позову заперечив.

Представник відповідача Державного реєстратора Снятинської міської ради Чичули Юрія Івановича в судові засідання по даній справі не з`явився, про причини неявки суд не повідомляв. При цьому, суд зазначає, що відповідач-2 одержав 18.07.2020 примірник ухвали Господарського суду Івано-Франківської області від 14.07.2020, про що свідчить наявне у матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи та пояснення учасників судового процесу, суд встановив наступне.

Відповідно до умов Договорів купівлі-продажу № 10 від 12.03.1996року, № 11 від 12.03.1996року, № 13 від 30.04.1996року, продавець - Представництво регіонального відділення ФДМУ в Долинській області і м.Боліхів передав у власність павільйони, а покупець МП "Амік" зобов"язується прийняти павільони і оплатити їх вартість.

Відповідно до вказаних договорів предметом договорів є павільйони з відповідною площею, характеристика павільйону наведена в технічних паспортах павільйонів, які є додатком до угод.

З технічної документації 1996р. на торгові кіски (павільйони), вбачається, що вказані споруди не являються капітальними, не встановлені на фундаментній основі, виготовлені з полегшених конструкцій, розмірами до 6 кв.м. кожен та розміщені на тротуарній плитці в м.Долина, а отже є тимчасовими спорудами за критеріями визначеними Законодавством України.

16 січня 2009 року, між Долинською міською радою та МП "АМІК" були укладені договора оренди земельних ділянок для обслуговування газетних кіосків в м.Долина по вул.Грушевського,20, вул.Грушевського,28, вул.Шевченка (привокзальна площа) та на майдані С.Стрільців.

Згідно п. 3.1 договорів, договори укладено на один рік, а після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк .

У зв"язку з закінченням дії договору, Рішенням виконавчого комітету Долинської міської ради № 151 "Про демонтаж тимчасових споруд" від 23 липня 2015 року зобов`язано мале підприємство АМІК в місячний термін демонтувати тимчасові споруди - газетні кіоски, встановлені без документів, що посвідчують право на земельну ділянку, розміщені за адресою: м.Долина вул.Грушевського,20, вул. Грушевського, 28; майдан Січових Стрільців. У випадку невиконання вимог п.1 даного рішення у встановлений термін, комунальному підприємству Комунгосп Долинської міської ради, спільно з комісією по демонтажу, провести демонтаж тимчасових споруд - газетних кіосків, встановлених без документів, що посвідчують право на земельну ділянку, розміщених за адресою: м.Долина вул.Грушевського,20, вул. Грушевського,28, майдан Січових Стрільців.

16.11.2009року МП Амік звернулось до Долинської міської ради Івано-Франківської області із заявою про продовження терміну дії цих договорів.

Листами від 22.12.2009 року № 04/2280, від 13.01.2010 року № 08/37, від 12.02.2010 року № 04/170 та від 08.04.2010 року № 01/513 Долинська міська рада Івано-Франківської області повідомила МП Амік про те, що питання поновлення терміну дії договорів оренди для обслуговування газетних кіосків було винесено на розгляд сесій міської ради, однак при голосуванні воно не отримало достатньої кількості голосів депутатів для задоволення заяви підприємства.

Рішенням Долинської міської ради Івано-Франківської області від 20.05.2010 року № 1918-44/2010 Про повернення в комунальну власність орендованих земельних ділянок МП Амік було зобов`язано повернути в комунальну власність земельні ділянки в м. Долина по вул. Грушевського, 20, по вул. Грушевського, 28, по вул. Шевченка та на майдані Січових Стрільців, які використовувалися для обслуговування газетних кіосків. Також вказані земельні ділянки було переведено до земель запасу міської ради.

Рішенням від 20.05.2010 року № 1919-44/2010 Про перелік земельних ділянок для продажу на земельних торгах Долинська міська рада Івано-Франківської області визначила перелік земельних ділянок на земельних торгах згідно додатку, в якому зазначено, зокрема, земельні ділянки в м. Долина по вул. Грушевського, 20, по вул. Грушевського, 28 та на майдані Січових Стрільців.

26.04.2010 року Долинська міська рада Івано-Франківської області надіслала МП Амік лист № 06/680, яким повідомив, що термін дії зазначених вище договорів закінчився, в зв`язку з чим орендарю необхідно до 17.05.2010 року демонтувати газетні кіоски та привести земельні ділянки у попередній стан.

Листом від 25.06.2010 року № 08/1081 Долинська міська рада Івано-Франківської області на клопотання МП Амік від 25.05.2010 року № 25/1 повідомила останнього, що в зв`язку із закінченням терміну дії оренди земельних ділянок для обслуговування газетних кіосків по вулицях Грушевського, Шевченка та майдану Січових Стрільців в м. Долина Івано-Франківської області рішенням міської ради від 20.05.2010року № 1918-44/2010 орендаря зобов`язано повернути ці ділянки в комунальну власність.

05.04.2019 державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Ю.І., було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 31128196 про реєстрацію за МП "Амік" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 20б.

05.04.2019 державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Ю.І., було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 31129291 про реєстрацію за МП "Амік" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 5,3 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 30в.

05.04.2019 державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Ю.І., було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 31128995 про реєстрацію за МП "Амік" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, майдан Січових стрільців, будинок 3г.

19.06.2019року до Долинської міської ради Івано-Франківської області звернулось Мале підприємство АМІК , з заявою про отримання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для обслуговування трьох приміщень - газетних кіосків, які розміщені по вулиці Грушевського,20-Б, Грушевського, 30-В та по вул. С.Стрільців, 3-Г що в м.Долина Франківської області. Вказане звернення грунтувались на рішеннях Державного реєстратора Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Юрій Іванович, 11.04.2019року № 46417574; № 46417940; № 46416578; про державну реєстрацію прав власності на торгові заклади - газетні кіоски як об`єкти нежитлової нерухомості.

02.01.2020року, органом місцевого самоврядування проведено комісійне обстеження газетних кіосків, за результатами якого комісія зробила висновок, що вказані споруди являються тимчасовими, про що складено відповідний акт від 02.01.2020 з відповідними додатками (фото).

Долинська міська рада не погоджуючись з прийнятими рішеннями державного реєстратора №2 46417574; № 46417940; № 46416578; оскільки вищевказані торгові кіоски являються тимчасовими спорудами та у відповідності до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , не підлягають державні реєстрації, а дії Державного реєстратора Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Юрія Івановича є незаконними та такими що порушують права органу місцевого самоврядування, звернулась до господарського суду за захистом порушеного права.

Вирішуючи питання про обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить з наступного.

В силу положень ст.ст. 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Отже, наведена норма визначає об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язано із позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.

Згідно з частиною 1 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Згідно ч.ч.2,3 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Способом захисту свого цивільного права (інтересу) у даній справі Долинською міською радою визначено скасування записів про проведену державну реєстрацію права власності відповідача МП "Амік".

Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ст.128 ЦК УРСР (чинного на час придбання майна відповідачем) право власності (право оперативного управління) у набувача майна за договором виникає з моменту передачі речі, якщо інше не передбачено законом або договором. Передачею визнається вручення речей набувачеві, а так само здача транспортній організації для відправки набувачеві і здача на пошту для пересилки набувачеві речей, відчужених без зобов`язання доставки. До передачі речей прирівнюється передача коносаменту або іншого розпорядчого документа на речі.

Згідно ст.ст.20,22 ЗУ Про власність суб`єктами права колективної власності є трудові колективи державних підприємств, колективи орендарів, колективні підприємства, кооперативи, акціонерні товариства, господарські товариства, господарські об`єднання, професійні спілки, політичні партії та інші громадські об`єднання, релігійні та інші організації, що є юридичними особами. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Об`єктами права власності колективу орендарів є вироблена продукція, одержані доходи та інше майно, придбане на підставах, не заборонених законом.

Відповідно до ст.26 ЗУ Про власність об`єктами права власності господарського товариства, що є юридичною особою, є грошові та майнові внески його членів, а також майно, набуте внаслідок господарської діяльності, та інше майно, придбане на підставах, не заборонених законом.

Виходячи із вище встановлених обставин та відповідно до ст.ст.20,22 ЗУ Про власність 16.01.1996р. МП "Амік" набуло у власність на підставі договорів купівлі-продажу № 10 від 12.03.1996року, № 11 від 12.03.1996року, № 13 від 30.04.1996року павільйони з відповідною площею.

Згідно технічного паспорту на громадський будинок, виготовленого 02.04.2019 підприємцем Гумінілович Д.П. на замовлення МП "Амік" об`єкт торговий заклад (громадський будинок), розташований за адресою: будинок №3-в, вул. Грушевського, місто Долина, має загальну площу 5,5кв.м.

Згідно технічного паспорту на громадський будинок, виготовленого 02.04.2019 підприємцем Гумінілович Д.П. на замовлення МП "Амік" об`єкт торговий заклад (громадський будинок), розташований за адресою: будинок №20Б, вул. Грушевського, місто Долина, має загальну площу 5,0кв.м.

Згідно технічного паспорту на громадський будинок, виготовленого 02.04.2019 підприємцем Гумінілович Д.П. на замовлення МП "Амік" об`єкт торговий заклад (громадський будинок), розташований за адресою: будинок №3г, вул. Січових Стрільців, місто Долина, має загальну площу 4,3кв.м.

05.04.2019 державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Ю.І., було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 31128196 про реєстрацію за МП "Амік" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 20б; було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 31129291 про реєстрацію за МП "Амік" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 5,3 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 30в, було прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) за індексним номером 31128995 про реєстрацію за МП "Амік" права власності на нежитлову будівлю, загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, майдан Січових стрільців, будинок 3г.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації, та їх обтяжень визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Згідно зі ст. 2 цього Закону державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно є офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; а Державним реєстром речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об`єкти та суб`єктів цих прав.

Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, урегульований ч. 1 ст. 15 Закону, передбачав, зокрема, прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації, внесення записів до Державного реєстру прав.

При розгляді вимоги про скасування запису про державну реєстрацію права власності, суд перевіряє, в тому числі, факт наявності або відсутності у державного реєстратора законних підстав для внесення записів до Державного реєстру прав на підставі ст.ст. 26, 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Статтею 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Згідно з ч. ч. 1-2 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку, крім випадків, передбачених статтею 31 цього Закону.

Положеннями ч. 4 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015р.

Згідно з п. п. 6, 7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.

Частиною 2 ст. 22 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом. Відповідальність за відповідність електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, оригіналам таких документів у паперовій формі у разі подання заяви в електронній формі несе особа, яка виготовила електронні копії документів.

Згідно зі ст. 27-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (в редакції чинній на 05.04.2029р. - дату прийняття рішення про державну реєстрацію права власності) для державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва подаються такі документи:

1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом (у разі відсутності у Державному реєстрі прав зареєстрованого відповідного речового права на земельну ділянку);

2) документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт (крім випадків, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів);

3) документ, що містить опис об`єкта незавершеного будівництва за результатами технічної інвентаризації такого об`єкта.

Відповідачем для проведення процедури державної реєстрації права власності на нерухоме майно подано:

- договори купівлі-продажу № 10 від 12.03.1996року, № 11 від 12.03.1996року, № 13 від 30.04.1996року,

-технічний паспорт на громадський будинок;

-документи юридичної особи (витяг про реєстрацію, підтвердження повноважень керівника, копію зі статуту тощо).

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення; під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Щодо тверджень позивача про те, що спірні об`єкти - торгове приміщення, загальною площею 5,5кв.м, розташований за адресою: будинок №3-в, вул. Грушевського, місто Долина, торгове приміщення, загальною площею 5кв.м, розташований за адресою: будинок №20Б, вул. Грушевського, місто Долина, торгове приміщення, загальною площею 4,3кв.м, розташований за адресою: №3г, вул. Січових Стрільців, місто Долина, не є об`єктами нерухомого майна, право власності на яке підлягає обов`язковій державній реєстрації, судом встановлено таке.

Відповідно до ст. 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. На виконання повноважень, встановлених вказаною нормою закону Міністерством регіонального розвитку, будівництва, та житлово-комунального господарства України наказом від 21.10.2011 №244 затверджено "Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності" (далі Порядок), який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 р. за № 1330/20068 та є чинним.

Відповідно до пунктів 2.1., 2.20, 2.21, 2.30 та 2.31 Порядку підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, встановлення тимчасової споруди здійснюється відповідно до паспорта прив`язки, у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив`язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу, розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.

Статтею 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що малі архітектурні форми є елементами благоустрою. Мала архітектурна форма - це оснащення об`єкта благоустрою. До малих архітектурних форм належать, зокрема, альтанки, павільйони, навіси. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Відповідно до ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності, тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

У свою чергу, під спорудою згідно постанови КМУ від 28.10.2004р. №1442 Про затвердження Національного стандарту №2 Оцінка нерухомого майна розуміється земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій (дамби, тунелі, естакади, мости тощо).

Також поняття споруди визначено Державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000, відповідно до якого споруда це будівельні системи, пов`язані з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт.

З технічної документації на торгові кіски, на які державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Юрієм Івановичем 11.04.2019року зареєстровано право власності вбачається, що вказані споруди не являються капітальними, не встановлені на фундаментній основі, виготовлені з полегшених конструкцій, розмірами до 6 кв.м. кожен та розміщені на тротуарній плитці в м.Долина, а отже є тимчасовими спорудами за критеріями визначеними Законодавством України.

Отже, правовий аналіз наведених законодавчих положень та дослідження поданих у справу доказів дає підстави суду вважати, що торгові приміщення є тимчасовими спорудами.

Водночас, за інформацією позивача адресний номер тимчасовим торговим приміщенням не присвоювався.

Крім того, державним реєстратором Чичул Ю.І. не з"ясовано факт відповідності адрес торгових закладів вказаних у Договорах, які стали підставою виникнення прав власності на них та технічною документацією наданою заявником для проведення державної реєстрації прав.

В силу вимог ч. 4 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв`язку, залізничні колії.

Встановлені у справі обставини, на думку суду, свідчать про відсутність у державного реєстратора законних підстав для внесення до Державного реєстру прав запису про державну реєстрацію права власності на торгові приміщення, загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 20б.; загальною площею 5,3 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 30в.; загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, майдан Січових стрільців, будинок 3г.

За таких обставин, спірні приміщення не підлягають державній реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.

А отже, у державного реєстратора були відсутні законні підстави для прийняття рішеннь про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності на торгові приміщення, загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 20б.; загальною площею 5,3 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 30в.; загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, майдан Січових стрільців, будинок 3г за МП "Амік".

При цьому слід зазначити, що наявність чи відсутність у МП "Амік" права оренди земельної ділянки, на якій розміщені спірні торгові приміщення , не є вирішальною для вирішення саме цього спору. Адже заборона державної реєстрації об`єктів, визначених ч. 4 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", не залежить від підстав користування особою земельною ділянкою, на якій розміщені такі об`єкти.

Згідно з частинами першою, другою статті 26 вказаного Закону записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Ухвалюючи рішення у даній справі, судом враховано позицію Великої Палати Верховного Суду про те, що рішення суб`єкта державної реєстрації прав про державну реєстрацію прав із внесенням відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вичерпує свою дію, а тому після внесення такого запису скасування зазначеного рішення не може бути належним способом захисту права та інтересу позивача. За певних умов таким належним способом може бути скасування запису про проведену державну реєстрацію права (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 367/2022/15-ц, від 04.09.2018 № 915/127/18, від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16). Під час вирішення тотожних спорів суди мають враховувати саме останню правову позицію Великої Палати Верховного Суду (постанова Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі № 755/10947/17).

Як зазначено у статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь - які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (стаття 77 Господарського процесуального кодексу України).

Приписами статті 79 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Пунктами 1, 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України зазначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Виходячи із фактичних обставин справи, суд дійшов висновку, що позов Долинської міської ради до МП "Амік" та державного реєстратора Чичул Ю.І. про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис про державну реєстрацію права власності МП "Амік" на торгові приміщення площею загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 20б.; загальною площею 5,3 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, вул.Грушевського, будинок 30в.; загальною площею 5 кв. м., що знаходиться за адресою: Івано-Франківська область, Долинський район, м.Долина, майдан Січових стрільців, будинок 3г підлягає до задоволення, як обґрунтовано заявлений та доведений позивачем належними та допустимими доказами.

В свою чергу, слід відзначити, що відповідачем не подано належних доказів, які б спростовували наведене вище.

В силу приписів статті 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідачів.

Керуючись ст.ст.4, 11, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 126, 129, 219, 222, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

позов Долинської міської ради до відповідачів Малого підприємства "Амік"та Державного реєстратора Снятинської міської ради Чичули Юрія Івановича про визнання незаконними дії та скасування державної реєстрації права власності - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав № 46417574 від 11.04.2019року прийнятого державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Юрієм Івановичем, скасувати державну реєстрацію права власності № 51128995 від 05.04.2019року та скасувати запис об"єкта нерухомого майна № 1808288926220;

Визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав № 46417040 від 11.04.2019року прийнятого державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Юрієм Івановичем, скасувати державну реєстрацію права власності № 129291 від 05.04.2019року та скасувати запис об"єкта нерухомого майна № 1808303226220;

Визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію прав № 46416578 від 11.04.2019року прийнятого державним реєстратором Снятинської міської ради Івано-Франківської області Чичул Юрієм Івановичем, скасувати державну реєстрацію права власності № 31128196 від 05.04.2019року та скасувати запис об"єкта нерухомого майна № 1808245026220;

Стягнути з Малого підприємства "Амік" вул. Обліски, 14/11, м. Долина, Івано-Франківська область ( код 13656854) на користь Долинської міської ради, вул. Незалежності 5, м. Долина, Івано-Франківська область ( код 04054317)- 3153грн. судового збору.

Стягнути з Державного реєстратора Снятинської міської ради Чичули Юрія Івановича, вул. Т. Шевченка, 70, м. Снятин, Івано-Франківська область на користь Долинської міської ради, вул. Незалежності 5, м. Долина, Івано-Франківська область ( код 04054317)- 3153грн. судового збору.

Видати накази.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 10.09.2020

Суддя Шкіндер П. А.

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення08.09.2020
Оприлюднено14.09.2020
Номер документу91464724
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/172/20

Ухвала від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Рішення від 08.09.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 14.07.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 23.06.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 27.05.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Шкіндер П. А.

Ухвала від 23.03.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

Ухвала від 06.03.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фрич М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні