ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2020 року ЛуцькСправа № 140/10107/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Денисюка Р.С.,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ранватта» про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ранватта» (далі - ТзОВ «Ранватта» , відповідач) про надання дозволу на погашення податкового боргу в сумі 99646,93 грн. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.07.2020 прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та відповідно до приписів статей 12, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач зареєстрований суб`єктом підприємницької діяльності, взятий на податковий облік, зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України (далі - ПК України). Проте відповідач всупереч вимогам статей 16, 36, 38 ПК України свої зобов`язання щодо сплати податків та інших обов`язкових платежів належним чином не виконував, у зв`язку з чим за останнім обліковується податковий борг в загальному розмірі 138788,08 грн., в тому числі: з ПДВ в сумі 10633,98 грн., що є новоствореним боргом; з пені за порушення розрахунків у сфері ЗЕД в сумі 100746,93 грн., що складається і з новоствореного боргу в сумі 1099,09 грн. та боргу визнаного рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08.11.2019 у справі №140/1819/19 на суму 99646,93 грн.; з податку на прибуток приватних підприємств в сумі 25659,00 грн та з адміністративних штрафів та інших санкцій в сумі 1739,08 грн., що є новоствореним боргом.
Контролюючим органом була сформована, надіслана та вручена відповідачу податкова вимога № 25257-17 від 16.07.2018, проте вказані заходи не спричинили погашення податкового боргу відповідачем. Крім того, на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08.11.2019 у справі №140/1819/19 ГУ ДПС у Волинській області було виставлені інкасові доручення від 11.11.2019 № 3140-3147, від 16.01.2020 № 68, № 70-75, від 03.03.2020 № 593-597, які були повернуті без виконання.
Відповідно до пункту 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган має право звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Позивач просить надати дозвіл на погашення суми податкового боргу в сумі 99646,93 грн. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Відповідач у відзиві на позов позовні вимоги заперечив та зазначив, що звернення контролюючого органу до суду з даними позовом має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податку, і лише в разі недостатності коштів, податковий орган має право звернутися до суду з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Надані позивачем інкасові доручення на стягнення податкового боргу, які повернуто без виконання не є належним підтвердженням виконання позивачем вимог пункту 95.1 статті 95 ПК України. Вказує на те, що контролюючим органом не дотримано процедури стягнення податкового боргу, у зв`язку з чим, звернення до суду з даним позовом є передчасним. Просить у задоволенні позову відмовити повністю.
Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до часткового задоволення, з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ТзОВ «Ранватта» зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1006757140 від 12.06.2020 (а. с. 4-5).
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 у справі №140/1819/19 стягнуто з рахунків ТзОВ «Ранватта» у банках, обслуговуючих платника податків, до державного бюджету України податковий борг з пені за порушення розрахунків у сфері ЗЕД в сумі 108158,53 грн. (а.с. 9-10), яке набрало законної сили 10.08.2019.
На виконання вказаного рішення, ГУ ДПС у Волинській області здійснювалися заходи щодо погашення податкового боргу ТзОВ «Ранватта» , а саме: були виставлені інкасові доручення № від 11.11.2019 № 3140, № 3141, № 3142 (КБ Приватбанк ), № 3143, №3144, № 3145, № НОМЕР_1 , №3147 (АТ Кредобанк ), від 16.01.2020 № 68, №70 (КБ Приватбанк ), № 71, № 72, № 73 (АТ Укрсиббанк ), № 74, №75 (АТ Кредобанк ), від 03.03.2020 № 593, № 594, № 595 (АТ Укрсиббанк ), № 596, № 597(АТ Кредобанк ), які повернуті без виконання по причині відсутності коштів на рахунку платника (а. с. 11-21).
Як слідує із розрахунку боргу по платежах до бюджету та витягу з АІС Податковий блок заборгованість по пені за порушення розрахунків у сфері ЗЕД станом на 13.03.2020 становить 99646,93 грн. у зв`язку із частковою сплатою боргу відповідачем.
Водночас, після винесення рішення Волинського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 у справі №140/1819/19 за ТзОВ «Ранватта» обліковується заборгованість із ПДВ в сумі 10633,98 грн., з податку на прибуток приватних підприємств в сумі 25659,00 грн та з адміністративних штрафів та інших санкцій в сумі 1739,08 грн., що є новоствореним боргом.
Згідно з довідкою про наявність боргу станом на 11.06.2020, розрахунком боргу по платежах до бюджету та витягом з АІС «Податковий блок» , за відповідачем обліковується податкова заборгованість в загальному розмірі 138788,08 грн., а саме: по податку на додану вартість в сумі 10633,98 грн. (новостворений борг); пеня за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД - 100746,02 грн.; борг визнаний рішенням суду від 10.07.2019 № справі № 140/1819/19 - 99649,93 грн., з врахуванням часткової сплати; по податку на прибуток приватних підприємств - 25659,00 грн. та адміністративні штрафи і санкції - 1739,08 грн. (новостворений борг) (а.с. 6-7, 27-35).
17.07.2018 заступник начальника ГУ ДФС у Волинській області прийняв рішення № 12488/10/03-20-17-03-13 про опис майна у податкову заставу майна, що перебуває у власності ТзОВ «Ранватта» (а. с. 22), податковий керуючий згідно з актом опису майна № 19 від 03.10.2018 провів опис майна на загальну суму 108170,65 грн. (а. с. 23), а податкову заставу було зареєстровано в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна, що підтверджується витягом від 04.10.2018 № 57120863 (а. с. 24).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до підпунктів 14.1.155, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом; податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно з підпунктами 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Відповідно до пунктів 59.1, 59.5 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків. Податкова вимога не надсилається (не вручається), якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує шістдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує шістдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 ПК України).
Відповідно до пунктів 89.1, 89.3 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Виходячи з системного аналізу наведених норм, суд зазначає, що звернення податкового органу до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, ПК України встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків та лише в разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, контролюючим органом вжито заходів щодо погашення податкового боргу відповідача в розмірі 108158,53 грн., шляхом звернення до суду із вимогою про стягнення коштів з такого платника податків з рахунків в банку, що підтверджено рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 у справі № 140/1819/19. З врахуванням часткової сплати, сума боргу по даному податку становить 99646,93 грн.
З наведеного слідує, що позивачем не порушено процедури щодо звернення до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, оскільки спочатку контролюючий орган здійснив заходи щодо погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника та в зв`язку з їх недостатністю звернувся з позовом щодо погашення податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі
Відтак, твердження представника відповідача з даного приводу є безпідставними.
Отже, враховуючи вищенаведене суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги ГУ ДПС у Волинській області є обґрунтованими про надання дозволу на погашення суми податкового боргу ТзОВ «Ранватта» , що вже була стягнена з відповідача за рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 у справі № 140/1819/19, а саме щодо надання дозволу на погашення податкового боргу зі сплати пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД в сумі 99646,93 грн. за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі.
Керуючись статтями 243-246, 255, 262, 295, пунктом 15.5 частини першої розділу VII «Перехідні положення» КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Надати Головному управлінню ДПС у Волинській області дозвіл на погашення суми податкового боргу в сумі 99646,93 грн. (дев`яносто дев`ять тисяч шістсот сорок шість гривень 93 копійки) за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «Ранватта» , що перебуває у податковій заставі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Позивач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська обл., м. Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 43143484).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Ранватта» (43000, Волинська обл., м. Луцьк, пр. Президента Грушевського, 30, каб. 418, код ЄДРПОУ 38929855).
Суддя Р.С. Денисюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2020 |
Оприлюднено | 14.09.2020 |
Номер документу | 91476918 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Денисюк Руслан Степанович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні