СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 вересня 2020 р. Справа № 480/3569/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Шаповала М.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до дочірнього підприємства "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ про стягнення штрафних санкцій,-
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області звернулось до суду з позовною заявою, у якій просить суд стягнути з дочірнього підприємства "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ штрафні санкції за порушення законодавства про рекламу в сукупному розмірі 5083 грн, згідно з рішенням про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу № 000039 від 18.03.2020.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при здійсненні контролю за порядком розповсюдження реклами щодо захисту прав споживачів реклами на території м. Суми 18.12.2019 службовими особами ГУ Держпродспоживслужби встановлено, що на білборді "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ, який розміщений на перехресті вул. Г. Кондратьєва та вул. Гамалія (біля будинку по вул. Г. Кондратьєва 167, м. Суми), що біля навчального закладу ліцею-інтернату "Кадетський корпус" ім. І.Г. Харитоненка та навпроти дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 5 "Снігуронька", розміщено банер із зображенням товарного знаку, під яким випускається Львівське пиво та текстом такого змісту: "Львівське України Спонсор заходу 13 грудня - 19 січня Львів, площа Ринок, 34 проспект Свободи, 28 "Бренд Івентс" організатор заходу культурно-розважальний захід Святкуємо особливе Різдво", що є порушенням вимог ч. 3 ст. 22 Закону України "Про рекламу". За цим фактом було складено протокол про порушення законодавства про рекламу та розпочато розгляд справи. У зв`язку із порушенням вимог щодо розміщення реклами, а також у зв`язку з тим, що відповідач не надав інформації щодо вартості розміщеної реклами, рішенням від 18.03.2020 № 000039 до ДП "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ застосовано штрафні санкції в розмірі 5083 грн.
Ухвалою від 17.06.2020 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Від відповідача відзиву на позов до суду не надійшло.
Дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що при здійсненні контролю за порядком розповсюдження реклами щодо захисту прав споживачів реклами на території м. Суми 18.12.2019 службовими особами ГУ Держпродспоживслужби встановлено, що на білборді "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ, який розміщений на перехресті вул. Г. Кондратьєва та вул. Гамалія (біля будинку по вул. Г. Кондратьєва 167, м. Суми), що біля навчального закладу ліцею-інтернату "Кадетський корпус" ім. І.Г. Харитоненка та навпроти дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 5 "Снігуронька", розміщено банер із зображенням товарного знаку, під яким випускається Львівське пиво та текстом такого змісту: "Львівське України Спонсор заходу 13 грудня - 19 січня Львів, площа Ринок, 34 проспект Свободи, 28 "Бренд Івентс" організатор заходу культурно-розважальний захід Святкуємо особливе Різдво".
19.12.2019 позивач направив до Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради запит № 4369-05.1/19 щодо розміщення зовнішньої реклами та наявності дозволу на розміщення (а.с. 19).
Листом від 22.12.2019 1426/08.01-18 (а.с. 21) Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради повідомило, що спеціальна конструкція типу білборд встановлена на підставі дозволу № 3467, виданого ДП "Суми-Аутдор" РА "Стар", який чинний на дату звернення.
За фактом порушення законодавства по рекламу службова особа ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області склала протокол від 11.01.2020 № 000003 (а.с. 22).
Рішенням ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області від 11.01.2020 № 000003 (а.с. 23) розпочато розгляд справи про порушення законодавства про рекламу.
11.01.2020 начальник ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області склав вимогу № 207-05.1-09/19 (а.с. 24), якою зобов`язано відповідача до 03.02.2020 надати інформацію про вартість розміщеної реклами, а також повідомлено про розгляд справи та наслідки неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості реклами.
У зв`язку з тим, що станом на 03.02.2020 вимогу відповідач не отримав, наказом начальника ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області від 03.02.2020 № 211-ОД (а.с. 27) строк розгляду справи продовжено до 10.04.2020 та призначено на 11.03.2020.
03.02.2020 відповідачу повторно направлено вимогу № 818/05.1/20 щодо надання інформації про вартість розміщеної реклами, повідомлено про розгляд справи та наслідки неподання або подання завідомо недостовірної інформації щодо вартості реклами (а.с. 28)
Листом від 04.02.2020 № 2780 (а.с. 32) відповідач надав відповідь на вимогу, однак, інформацію про вартість розміщеної реклами не надав.
11.03.2020 до Головного управління від відповідача надійшла заява про розгляд справи без його участі.
У зв`язку із порушенням відповідачем вимог ч. 3 ст. 22 Закону України "Про рекламу", у відповідності до ч. 7 ст. 27 Закону України "Про рекламу", рішенням від 18.03.2020 № 000039 (а.с. 53) до ДП "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ застосовано штрафні санкції в розмірі 5083 грн, яке рекомендованим листом направлено відповідачу (а.с. 51-52).
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд зазначає таке.
Засади рекламної діяльності в Україні, відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами визначає та регулює Закон України "Про рекламу".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про рекламу" реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; розповсюджувач реклами - особа, яка здійснює розповсюдження реклами;
Згідно з ч. 3 ст. 22 Закону України "Про рекламу" реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої та тютюнові вироби не може розташовуватися ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років.
Пунктом 3 ч. 2 ст. 27 Закону України "Про рекламу" визначено, що відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами.
Згідно з ч. 4 ст. 27 Закону України "Про рекламу" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, за поданням державних органів, зазначених у статті 26 цього Закону, або самостійно у випадках, передбачених цією статтею, крім тих, які віднесено виключно до компетенції Антимонопольного комітету України та які регулюються законодавством з питань авторського права та суміжних прав, накладає штрафи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, зокрема, на розповсюджувачів реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами.
У разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ч. 7 ст. 27 Закону).
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про рекламу" контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.
Реалізацію повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів покладено на Держпродспоживслужбу та її територіальні органи в областях, як правонаступника Держспоживінспекції, відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442, від 16.12.2015 № 1092.
Питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав) регулює Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 (далі - Порядок № 693).
Так, пунктом 9 Порядку № 693 передбачено, що підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою Антимонопольного комітету, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, Мінфіну, НКЦПФР або Держспоживінспекції та її територіальних органів.
Протокол про порушення законодавства про рекламу подається Держспоживінспекції або її територіальним органам за місцем вчинення порушення. Протокол розглядається у місячний строк (п. 10 Порядку № 693).
Згідно з пунктом 11 Порядку № 693 за наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.
Відповідно до пунктів 14, 18 Порядку № 693 Держспоживінспекція та її територіальні органи повідомляють рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами про розгляд справи не пізніш як за три дні до дати розгляду, а у невідкладних випадках - не пізніш як за один день. За результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.
Аналіз наведених законодавчих положень свідчить про те, що фіксація факту порушення законодавства про рекламу здійснюється протоколом. Такий протокол складається уповноваженими особами Держпродспоживслужби та є підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу.
Норми Порядку № 693 передбачають, що за результатами розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, в разі установлення наявності таких порушень, ГУ Держпродспоживслужби в Сумській області приймає відповідне рішення.
У цьому випадку матеріалами справи підтверджується наявність складеного протоколу про порушення законодавства про рекламу, на підставі яких прийнято рішення про застосування штрафних санкцій.
Крім того, при проведенні огляду білборда службовими особами ГУ Держпродспоживслужби у Сумській області було проведено фотофіксацію порушення (а.с. 6-12), а також суду наданий скріншот карти відстані від білборда до навчальних закладів (а.с.13-17).
Саме за порушення ч. 3 ст. 22 Закону України "Про рекламу" до відповідача було застосовано штрафні санкції, оскільки забороняється розміщувати рекламу ближче ніж за 300 метрів прямої видимості від території дитячих дошкільних закладів, середніх загальноосвітніх шкіл та інших навчальних закладів, в яких навчаються діти віком до 18 років.
При розгляді справи належними та допустимими доказами підтверджено наявність факту розміщення рекламної продукції на скляній прозорій поверхні транспортних засобів, що не забезпечують безперешкодний огляд з салону транспортного засобу.
Крім того, слід зазначити, що враховуючи те, що ДП "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ належним чином повідомлене про розгляд справи Управлінням, але інформацію про вартість розміщеної реклами не надало, позивач правомірно застосував штрафні санкції.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до дочірнього підприємства "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ про стягнення штрафних санкцій задовольнити.
Стягнути з дочірнього підприємства "Суми-Аутдор" РА "Стар" у формі ТОВ (вул. Троїцька, 12, кв. 1, м. Суми, Сумська область, 40000, ЄДРПОУ 36067049) штрафні санкції в загальному розмірі 5083 грн, застосовані Головним управлінням Держпродспоживслужби в Сумській області, згідно з рішенням про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 18.03.2020 № 000039 до Державного бюджету (UA088999980313060106000018540, одержувач - Сумська міська об`єднана територіальна громада, код одержувача - 37970593, банк одержувача - Казначейство України, код платежу - 21081100.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2020 |
Оприлюднено | 14.09.2020 |
Номер документу | 91478896 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні