ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2119/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області про зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі-позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (далі-відповідач), в якому просить: зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області зарахувати до страхового стажу для перерахунку пенсії ОСОБА_1 період її роботи в Міському комунальному підприємстві "Цюрупинськтеплокомуненерго" (код 30142481), а саме: грудень 2007 року, січень-грудень 2008 року, січень-грудень 2009 року, січень-серпень 2010 року ) та здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01.07.2020 року.
Ухвалою від 11.08.2020 р. у справі відкрите спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управління Пенсійного фонду України в Херсонській області та отримує пенсію з липня 2019 року. Після звернення до Олешківського сервісного центру ГУ ПФУ у Херсонській області позивачу стало відомо, що при обчисленні пенсії до її страхового стажу не було включено період роботи в Міському комунальному підприємстві Цюрупинськтеплокомуненерго , а саме грудень 2007, січень-грудень 2008, січень- грудень 2009, січень-серпень 2010. У червні 2020 р. ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням періодів роботи на зазначеному підприємстві, однак у зарахуванні вказаних періодів було відмовлено у зв`язку із несплатою підприємством страхових внесків.
Позивач не погоджується із такою відмовою відповідача у зарахуванні до стажу роботи періодів роботи в МКП Цюрупинськтеплокомуненерго , вважає її протиправною, тому просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
28.08.2020 р. відповідач надіслав відзив на позовну заяву, в якому не погоджується з вимогами позивача, з огляду на наступне. Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Херсонській області з 01.06.2019 та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-ІV. Зазначає, що згідно ст.24 Закону №1058 до страхового стажу для обчислення пенсії зараховуються періоди роботи після набрання чинності Законом №1058 за умови сплати страхових внесків. Страховий стаж обчислюється за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку визначеному законодавством, що діяло до 01.01.2004 р. Разом з тим, згідно Індивідуальних відомостей з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про застраховану особу ОСОБА_1 відсутня позначка про сплату страхових внесків по страхувальнику МКП Цюрупинськтеплокомуненерго за період з грудня 2007 по серпень 2010 року. Відповідач наголошує, що до страхового стажу зараховуються лише ті періоди, протягом яких сплачувалися страхові внески.
Також відповідач вказує, що позивачем пропущено строк звернення до суду, передбачений ст.122 КАС, оскільки позивачу про не зарахування до стажу роботи періоди стало відомо ще у вересні 2019 року.
Виходячи з того, що заява позивача про перерахунок пенсії розглянута управлінням відповідно до ЗУ Про звернення громадян і за результатами розгляду надана відповідь від 06.07.2020 р. №2428/2395/С-02/8-2100/20, відсутні підстави для задоволення позову, оскільки вказаний лист не можна вважати правовим актом індивідуальної дії.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 263 КАС України визначено, що суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Заявами по суті справи є позов та відзив.
Таким чином, суд розглядає адміністративну справу у письмовому провадженні без повідомлення її учасників.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Олешківському відділу обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області з 01.06.2019 та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-ІV.
Відповідно до трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 , позивач з 01.10.2002 року по 31.08.2010 року працювала в МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" на посаді інженера з охорони праці (записи № 12 та № 13).
Сторонами не заперечується та обставина, що МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" не сплачувало за позивача страхові внески до Пенсійного фонду України за період з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року.
19.06.2020 р. ОСОБА_1 звернулася до ГУ ПФУ у Херсонській області із заявою в якій просила перерахувати пенсію за віком, зарахувавши до страхового стажу період роботи в Міському комунальному підприємстві Цюрупинськтеплокомуненерго а саме грудень 2007 року, січень-грудень 2008 року, січень-грудень 2009 року, січень-грудень 2010 року.
Листом від 06.07.2020 р. №2428-2395/С-02/8-2100/20 ГУ ПФУ у Херсонській області повідомило позивача, що враховуючи норми ст.24 Закону, до страхового стажу зараховано період роботи з 01.10.2002 по 31.11.2007. Оскільки підприємством за період з 01.12.2007 по 31.08.2010 страхові внески не сплачено, підстави для зарахування до страхового стажу вказаного періоду відсутні.
Не погодившись із зазначеним рішенням пенсійного органу позивач звернулася до суду із вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України визначаються, зокрема, права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення; засади регулювання праці і зайнятості, шлюбу, сім`ї, охорони дитинства, материнства, батьківства; виховання, освіти, культури і охорони здоров`я; екологічної безпеки; організація і діяльність органів виконавчої влади, основи державної служби, організації державної статистики та інформатики.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058-ІV (далі - Закон № 1058-ІV в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом, і за який сплачено страхові внески.
За приписами ст. 113 Закону № 1058-ІV держава створює умови для функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування і гарантує дотримання законодавства з метою захисту майнових та інших прав і законних інтересів осіб стосовно здійснення пенсійних виплат.
Статтею 14 Закону № 1058-ІV передбачено, що страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці, зокрема, підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством.
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону №1058-ІV платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Згідно із ч. 2 ст. 17 Закону № 1058-ІV страхувальник зобов`язаний: вести облік виплат (доходу) застрахованої особи та зберігати ці дані протягом п`яти років після припинення їх сплати на паперових носіях та в електронному вигляді; подавати звітність територіальним органам Пенсійного фонду у строки, в порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом; нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески (ч. 2 ст. 20 Закону № 1058-ІV).
За правилами статті 106 Закону № 1058-ІV у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків страхувальники зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею. Суми страхових внесків своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій.
Таким чином, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків Закону № 1058-ІV покладено на страхувальника, тобто роботодавця.
Із наведеного слідує, що обов`язок нарахування, обчислення та сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго".
Як вбачається із архівної довідки архівного відділу Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області № 04-09/С-158 від 11.06.2020 року, МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" у період з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року здійснювало нарахування ОСОБА_1 заробітної плати, у тому числі страхових внесків.
Проте, з наявних в матеріалах справи індивідуальних відомостей про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, слідує, що у період з 01.12.2007 року по 31.08.2010 р. у ОСОБА_1 відсутня позначка про сплату страхових внесків.
Отже, страхувальник МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" у період з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року фактично не виконав обов`язку щодо слати до Пенсійного фонду України страхових внесків за застраховану особу ОСОБА_1 , яка, згідно записів у трудовій книжці, була найманим працівником підприємства.
Дана обставина, на думку відповідача, позбавляє позивача права на зарахування до пенсійного стажу періоду роботи з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року.
Суд вважає безпідставним такий висновок відповідача, оскільки обов`язок сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України покладено на страхувальника, відтак, унаслідок невиконання МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" свого обов`язку позивач позбавлена соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року, що порушує права позивача та суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 24.05.2018 року у справі № 490/12392/16-а, від 01.11.2018 року у справі № 199/1852/15-а, від 26.03.2020 року у справі №299/3616/16-а.
Суд звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні відомості про те, що пенсійний орган у вказаний період вживав заходів на усунення порушень з боку МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" стосовно несплати підприємством страхових внесків за спірний період, що свідчить про відсутність контролю з боку уповноваженого органу, який в силу своїх повноважень був зобов`язаний вжити відповідних заходів щодо усунення порушень з боку роботодавця.
Таким чином, позивач не може бути позбавлений права на отримання соціальних гарантій через те, що орган, відповідальний за повноту та своєчасність сплати страхових внесків своєчасно не вжив дієвих заходів, що призвело до порушення гарантованого державою права на отримання позивачем належної пенсії.
Таким чином суд вважає обгрунтованими вимоги позивача про зобов`язання відповідача зарахувати до страхового стажу для перерахунку пенсії період роботи позивачки у МКП "Цюрупинськтеплокомуненерго" з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року.
При вирішенні питання щодо здійснення перерахунку пенсії, суд враховує наступне.
Згідно із ч. 4 ст. 45 Закону № 1058-IV перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки, зокрема, у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Частиною 5 статті 45 Закону № 1058-IV визначено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії 19.06.2020 року.
Відповідач у відзиві зазначає, що оскільки позивач звернулася із заявою не за формою, встановленою законодавством, то така заява не є підставою для перерахунку стажу.
Суд не бере до уваги наведені твердження відповідача, оскільки відповідач у відповіді від 06.07.2020 року не повернув позивачу заяву, роз`яснивши при цьому ОСОБА_1 порядок звернення з посиланням на норму законодавства, а надав відповідь по суті звернення, фактично прийнявши заяву та розглянувши її.
Згідно із ч.1 та 2 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень.
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Таким чином, метою та завданням адміністративного судочинства, зокрема, є повний та єфективний захист прав, свобод та охоронюваних законом інтересів особи, яка звернулась з відповідним позовом до суду.
Відтак, зважаючи на приписи статті 5 КАС України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивачки є зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.07.2020 року.
Також суд не приймає до уваги доводи відповідача стосовно пропуску позивачем строку звернення до суду, оскільки строки давності до спорів даної категорії не застосовуються (рішення Конституційного Суду України від 15.10.2013 р. у справі №1-13/2013 (8-рп/2013). Заробітна плата і пенсія мають однакову правову природу, тобто є джерелом існування, доходом та власністю (матеріальним інтересом, захищеним статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод).
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог. Натомість надані відповідачем докази не дають суду підстави для висновку про необґрунтованість позову.
За таких обставин суд задовольняє позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань пропорційно до задоволених вимог.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Зобов`язати Головне Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057; 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) зарахувати ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до страхового стажу для перерахунку пенсії період роботи в Міському комунальному підприємстві "Цюрупинськтеплокомуненерго" за період з 01.12.2007 року по 31.08.2010 року та здійснити перерахунок пенсії, починаючи з 01.07.2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного Управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (код ЄДРПОУ 21295057; 73005, м. Херсон, вул. 28 Армії, 6) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Г.М. Морська
кат. 112010200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2020 |
Оприлюднено | 14.09.2020 |
Номер документу | 91479163 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Морська Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні