Рішення
від 11.09.2020 по справі 640/21488/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2020 року м. Київ № 640/21488/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Амельохіна В.В. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Політичної партії "Команда Левченка "Народовладдя", ОСОБА_3 до третя особа проКиївської міської територіальної виборчої комісії Центральна виборча комісія визнання протиправними дій та скасування постанови від 07.09.2020 №7 (зі змінами), О Б С Т А В И Н И С П Р А В И:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач-1), ОСОБА_2 (далі по тексту - позивач-2), Політична партія "Команда Левченка "Народовладдя" (далі по тексту - позивач-3) та ОСОБА_3 (далі по тексту - позивач-4) звернулись з позовом до Київської міської територіальної виборчої комісії (далі по тексту - відповідач), за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Центральної виборчої комісії про:

- визнання протиправними дії Київської міської територіальної виборчої комісії щодо прийняття 07 вересня 2020 року постанову №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року та змін до неї;

- визнання протиправною та скасування постанови Київської міської територіальної виборчої комісії №7 від 07 вересня 2020 року Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року (зі змінами).

Ухвалою суду від 10.09.2020 у справі №640/21488/20 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 11.09.2020 у справі №640/21489/20 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 10.09.2020 у справі №640/21490/20 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 11.09.2020 у справі №640/21491/20 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 11.09.2020 у справі №640/21488/20 об`єднано в одне провадження адміністративні справи №640/21488/20, №640/21489/20, №640/21490/20 та №640/21491/20 та присвоєно об`єднаним справам загальний № 640/21488/20.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на думку позивачів оскаржувана постанова (зі змінами) прийнята протиправно та підлягає скасуванню, оскільки відповідачем сформовано територіальні виборчі округи з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року з порушенням строку, визначеного ч. 3 ст. 201 Виборчого кодексу України, із порушенням пропорційності та територіальності.

В судовому засіданні 11.09.2020 позивачі підтримали позовні вимоги.

Представники відповідача проти задоволення позовних вимог заперечили з підстав правомірності прийняття постанов від 07.09.2020 №7 та від 07.09.2020 №8, оскільки на засіданні Комісії, яке відбулось 06 вересня 2020 року були присутні сторонні особи, які перешкоджали нормальній роботі Комісії, порушували регламент та блокували прийняття Комісією будь-яких рішень. Таким чином, Київська міська територіальна виборча комісія з об`єктивних причин не змогла прийняти рішення в строк, визначений ч. 3 ст. 201 Виборчого кодексу України та повідомила про це Центральну виборчу комісію листом від 07.09.2020.

Крім того, представники відповідача зазначили, що відповідно до даних розміщених на сайті Державного реєстру виборців - у місті Києві 2 192 276 виборців. Відповідно у кожному районі міста Києва різна кількість виборців. Так, у Печерському районі міста Києва 93 753 виборця, а в Деснянському районі міста Києва - 286 157 виборців. Кількість виборців у районі безпосередньо впливає на кількість мандатів, які будуть розподілені між кандидатами у депутати до Київської міської ради. Київською міською територіальною виборчою комісією було прийнято рішення, яким у м. Києві створюється 13 територіальних виборчих округів, оскільки таким чином кількість виборців вирівнюється, а різниця у такій кількості виборців у різних районах міста Києва зменшується. Так, створивши у Деснянському районі міста Києва два територіальних виборчих округа, кількість виборців у кожному окрузі стала приблизно однаковою, а саме 134 390 для округу - №3 та 144 760 - для округу №2 відповідно, що в свою чергу жодним чином не впливає на кількість мандатів, проте робить простішою роботу для районної у місті Києві територіальної виборчої комісії.

Представники відповідача зазначили, що при такому поділі, межі районів у місті Києві жодним чином не були порушені, а кількість виборців й відповідно кількість дільничних виборчих комісій буде розподіллено рівномірно.

Крім того, представники відповідача зазначили, що на даний час права та інтереси позивачів не порушені, оскільки постанова від 07.09.2020 №7 жодним чином не стосується передбачених законодавством прав виборців обирати або бути обраним.

Щодо позивача - Політичної партії Команда Левченка Народовладдя представники відповідача зазначили, що він не набув статусу суб`єкта виборчого процесу, оскільки висування кандидатів у депутати Київської міської ради та кандидата на посаду Київського міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування та закінчується за тридцять днів до дня голосування (ч. 1 ст. 216 ВК України), тобто з 15 вересня по 24 вересня 2020 року включно.

Третьою особою через канцелярію суду подано письмові пояснення, відповідно до яких проти задоволенні позовних вимог заперечує повністю.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив.

Київською міською територіальною виборчою комісією відповідно до пункту 1 частини першої статті 196, частин другої, пункту 9 частини третьої статті 197, пункту 2 частини першої, частин третьої - п`ятої, сьомої статті 201, частини першої, пункту 2 частини другої статті 206, частини третьої статті 232 Виборчого кодексу України, з урахуванням відомостей щодо кількості виборців, поданих відділом ведення Державного реєстру виборців Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації від 1 вересня 2020 року, керуючись постановами Центральної виборчої комісії від 30 липня 2020 року №151 "Про Роз`яснення щодо окремих питань організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб", від 28 серпня 2020 року № 204 "Про Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів", від 25 серпня 2020 року № 200 "Про Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів" 07 вересня 2020 року прийнято постанову №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року , якою визначено кількість територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року - 13 (тринадцать) та утворено територіальні виборчі округи з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року, встановивши їх межі та єдину нумерацію згідно з додатком, а саме:

Голосіївський район міст Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 176042;

Дарницький район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 289699;

Частина Деснянського району міста Києва (виборчі дільниці № 800215 - 800227, 800236 - 800243, 800254 - 800270, 800280 - 800298,801068 - 801070, 801073,801079, 801080, 801088, 801089, 801104) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 134390;

Частина Деснянського району міста Києва (виборчі дільниці № 800228 - 800235,800244 - 800253, 800271- 800279,800299 - 800341, 801071,801072, 801081,801090) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 144760;

Частина Дніпровського району міста Києва (виборчі дільниці № 800342-800348, 800355-800376, 800384-800409, 800438-800440, 800349 - 800354) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 129953;

Частина Дніпровського району міста Києва (виборчі дільниці № 800377, 800378-800383, 800410-800437, 800441-800470) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 131397;

Оболонський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 217359;

Печерський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 89221;

Подільський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 147155;

Частина Святошинського району міста Києва (виборчі дільниці № 800702-800759, 800761 -800765, 800824) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 125505;

Частина Святошинського району міста Києва (виборчі дільниці № 800760, 800766 - 800823, 800825 - 800827,801091, 801100, 801106) - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 120822;

Солом`янський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 236868;

Шевченківський район міста Києва - орієнтовна кількість виборців в окрузі - 170297.

Також, Київською міською територіальною виборчою комісією відповідно до пункту 1 частини першої статті 196, частин другої, пункту 9 частини третьої статті 197, пункту 2 частини першої, частин третьої - п`ятої, сьомої статті 201, частини першої, пункту 2 частини другої статті 206, частини третьої статті 232 Виборчого кодексу України, з урахуванням відомостей щодо кількості виборців, поданих відділом ведення Державного реєстру виборців Солом`янської районної у місті Києві державної адміністрації від 1 вересня 2020 року, керуючись постановами Центральної виборчої комісії від 30 липня 2020 року №151 "Про Роз`яснення щодо окремих питань організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб", від 28 серпня 2020 року № 204 "Про Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів", від 25 серпня 2020 року № 200 "Про Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів" 07 вересня 2020 року прийнято постанову №8 Про внесення змін (технічних правок) до Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року , якою внесено зміни (технічні правки) до Додатку Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року № 7 "Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року", а саме:

В описі меж територіального виборчого округу 3 цифри та знаки , 801073 виключити.

В описі меж територіального виборчого округу 6 цифри 800470 замінити цифрами 800468 .

В описі меж територіального виборчого округу 5 після цифр 800354 додати цифри та знаки , 800469, 800470 .

Вважаючи оскаржувану постанову зі змінами протиправною, позивачі звернулись з позовами до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Верховною Радою України 15.07.2020 прийнято постанову №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України від 19.12.2019, № 396-IX (далі по тексту - ВК України) виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:

1) утворення виборчих округів;

2) утворення дільничних виборчих комісій;

3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;

4) висування та реєстрація кандидатів;

5) проведення передвиборної агітації;

6) голосування у день виборів;

7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з частиною першою статті 201 ВК України систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:

1) єдиний багатомандатний виборчий округ;

2) територіальні виборчі округи;

3) виборчі дільниці.

За змістом статті 32 ВК України виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови: утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах.

Відповідно до частини першої статті 195 ВК України чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Отже, виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року розпочався 05 вересня 2020 року.

Відповідно до частини третьої статті 201 ВК України територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) утворюються відповідно обласною, районною, районною в місті, міською, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та, за можливості, з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Відповідна виборча комісія тим самим рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам.

Таким чином, з огляду на те, що з 05 вересня 2020 року розпочався виборчий процес місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року, територіальні виборчі округи у м. Києві мали бути утворені до 06 вересня 2020 року, що також не заперечується позивачами та третьою особою.

На думку представників відповідача, порядок обчислення строків, визначений статтею 4 ВК України, а тому територіальні виборчі округи у м. Києві мали бути утворені до 07 вересня 2020 року.

Однак, суд не приймає до уваги доводи представників відповідача, оскільки норми частини третьої статті 201 ВК України є спеціальними, а норми статті 4 ВК України є загальними, а тому суд застосовує норми частини третьої статті 201 ВК України.

Як зазначили представники відповідача та вбачається з матеріалів справи, Голова Київської міської територіальної виборчої комісії Конопольський О.М. 07.09.2020 звернувся до заступника голови Центральної виборчої комісії Плукару В.В. з повідомленням згідно якого, на засіданні Комісії, яке відбулось 06 вересня 2020 року були присутні сторонні особи, які перешкоджали нормальній роботі Комісії, порушували регламент та блокували прийняття Комісією будь-яких рішень. Таким чином, повідомлено, що Київська міська територіальна виборча комісія з об`єктивних причин не змогла прийняти рішення в строк, визначений ч. 3 ст. 201 ВК України.

У зв`язку з такими обставинами, Комісією прийнято рішення про оголошення перерви у роботі виборчої комісії до 12 год. 00 хв. 07 вересня 2020 року.

Відповідно, на засіданні, призначеному 07 вересня 2020 року о 13 год. 22 хв., відповідачем прийнято постанову №7 та о 22 год 00 хв. прийнято постанову №8.

Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що засідання з розгляду питання щодо утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року було призначено виборчою комісією на другий день виборчого процесу у відповідності до вимог частини третьої статті 201 ВК України, разом з тим неприйняттю за його результатами відповідного рішення саме 06.09.2020 слугували об`єктивні причини, які не залежали від волі відповідача.

З метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів, відповідно до частин другої, третьої статті 47, частини сьомої статті 195, пункту 4 частини першої статті 205, частини четвертої статті 206, частини третьої статті 225, частини восьмої статті 227, частини восьмої статті 228, частини дев`ятої статті 229, частини п`ятої статті 231, частини третьої статті 232, частини тринадцятої статті 242, частини вісімнадцятої статті 254, частини першої статті 281, частини сьомої статті 283 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 1, 2, 7 статті 21 Закону України Про Центральну виборчу комісію , Центральна виборча комісія прийнята постанову від 25.08.2020 №200, якою затвердила Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок).

Цей Порядок регулює питання інформування територіальними виборчими комісіями Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу та результати місцевих виборів в обсязі, передбаченому Кодексом та цим Порядком, у тому числі визначає порядок заповнення та опрацювання електронних версій документів, що подаються до Центральної виборчої комісії.

Відповідно до пункту 3.4 Порядку виборча комісія Автономної Республіки Крим, територіальні виборчі комісії, які утворюють відповідні виборчі округи, інформують Центральну виборчу комісію про:

а) номери територіальних виборчих округів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних в місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), опис їх меж, орієнтовну кількість виборців - форма № 11 (додаток 11 до цього Порядку);

б) номери багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), опис їх меж, орієнтовну кількість виборців, кількість депутатських мандатів, що розподіляються у кожному такому окрузі, - форма № 12 (додаток 12 до цього Порядку).

Як підтверджується матеріалами справи, Київською міською територіальною виборчою комісією подано 07.09.2020 Відомості про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року за формою №11, визначеною згідно Додатку 11 до Порядку, тобто у встановлений Порядком та положенням Виборчого кодексу України строк.

Крім того, частиною сьомою статті 201 ВК України встановлено, що рішення про утворення територіальних виборчих округів разом із зазначенням номера кожного такого округу відповідна територіальна виборча комісія не пізніше наступного дня після прийняття рішення про їх утворення оприлюднює у визначений нею спосіб з урахуванням положень цього Кодексу.

Також, зазначені вимоги передбачені Календарним планом, що затверджений Постановою від 08.08.2020 № 163 (зі змінами внесеними постановою ЦВК від 30.08.2020 №212), зокрема, відповідній територіальній виборчій комісії необхідно оприлюднити рішення про утворення територіальних виборчих округів не пізніше наступного дня після прийняття рішення про їх утворення.

Як вбачається з матеріалів справи, постанови №7 та №8 оприлюднені в день їх прийняття 07.09.2020, тобто з дотриманням встановлених чинним законодавством строків.

Суд зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватись безпосередньо індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Будь-який пропуск строку не може бути виправлений, адже перебіг часу вже відбувся і не залежить від будь-чиєї волі. Однак лише у разі, якщо внаслідок недотримання такого строку порушення прав, свобод чи інтересів особи продовжується, тільки тоді таке порушення є реальним.

Встановивши зазначені вище обставини, які підтверджуються належними і допустимими доказами, наявними у матеріалах справи, суд вважає, що неутворення відповідачем виборчих округів мало б наслідком порушення прав як позивачів, так і інших виборців у м. Києві. Разом з тим, навіть якщо оскаржуване рішення прийнято несвоєчасно, із незалежних від відповідача обставин, ним вказане оскаржуване рішення прийняте на підставі, у межах наданих йому повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством України, з дотриманням принципу безперервності, безсторонності та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення.

Що стосується тверджень позивачів про те, що у разі пропуску Київською міською територіальною виборчою комісією строку на прийняття рішення щодо утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів Київської міської ради, повноваженнями щодо прийняття такого рішення була наділена виключно Центральна виборча комісія суд не бере до уваги.

Згідно з пунктом 5 частини 1 статті 205 ВК України Центральна виборча комісія може з власної ініціативи у разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення (у день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно).

Виходячи з викладених норм, суд зазначає, що скасування рішення територіальної виборчої комісії є правом, а не обов`язком Центральної виборчої комісії за умови якщо остання вбачає очевидну незаконність рішення або бездіяльність такої виборчої комісії.

Як зазначав представник третьої особи в письмових пояснення на позовну заяву, оскаржувана постанова була прийнята у відповідності до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням постанов Комісії, відомості щодо утворення територіальних виборчих округів разом із зазначенням номерів кожного такого округу за встановленою формою подано у межах встановленого строку та оприлюднено рішення у день його прийняття, а тому Центральна виборча комісія не вбачала протиправності прийнятого відповідачем рішення, як і не було допущено ним бездіяльності щодо прийняття відповідного рішення.

Щодо доводів позивачів стосовно протиправності постанови №7 (зі змінами) в частині утворення територіальних виборчих округів з порушенням поділу меж таких округів, суд виходить з наступного.

Згідно зі статтею 32 ВК України територіальні виборчі комісії діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, Кодексом та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 206 ВК України до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів належить утворення територіальних, багатомандатних виборчих округів відповідно до Кодексу, встановлення їх меж та єдиної нумерації.

Територіальна організація місцевих виборів залежить від виборчої системи, за якою проводяться відповідні місцеві вибори згідно з Кодексом.

Згідно з частиною другою статті 192 ВК України вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Як передбачено частиною четвертою статті 201 ВК України орієнтовна кількість багатомандатних округів, зазначених у частині третій цієї статті, визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на 10. При утворенні цих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж два округи.

З метою забезпечення реалізації на рівних засадах виборчих прав громадян України, дотримання принципів і засад виборчого процесу, однакового застосування положень Виборчого кодексу України щодо територіальної організації місцевих виборів Центральною виборчою комісією затверджено постановою від 28.08.2020 №204 Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів (далі - Роз`яснення).

Згідно з пунктами 3.1 та 3.2 Роз`яснення, положення якого відповідають приписам статті 201 Кодексу, для проведення виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій територіальна (обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна) виборча комісія утворює територіальні виборчі округи, на які поділяється відповідний єдиний багатомандатний виборчий округ.

Єдиний багатомандатний виборчий округ включає територію відповідно області, району, району в місті, міста (міської територіальної громади), села (сільської територіальної громади), селища (селищної територіальної громади).

Орієнтовна кількість територіальних виборчих округів з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на 10.

Під час утворення цих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж два округи.

Згідно пункту 3.3 Роз`яснення визначено, що у разі неможливості врахування системи адміністративно-територіального устрою рішення про утворення виборчих округів на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць чи їх частин приймається відповідною виборчою комісією виходячи з приблизно рівної кількості виборців, які мають право голосу на відповідних виборах у кожному окрузі, а обласною чи районною виборчими комісіями також - з необхідності забезпечення представництва спільних інтересів територіальних громад під час виборів депутатів обласної чи районної ради.

При цьому, під час визначення кількості територіальних виборчих округів територіальна виборча комісія повинна враховувати вимоги частини п`ятої статті 219 Виборчого кодексу України щодо кількості кандидатів у депутати, яку повинен включати територіальний виборчий список місцевої організації політичної парти, та частини третьої статті 197 Виборчого кодексу України стосовно загального складу відповідної ради з тим, щоб кількість визначених територіальних виборчих округів забезпечувала можливість висування кандидатів у депутати в територіальних виборчих округах відповідно до загального складу (кількості депутатів) місцевої ради.

Частинами другою, третьою статті 197 ВК України передбачено, що загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області.

Загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців понад 2 мільйони виборців - 120 депутатів.

Відповідно до даних розміщених на сайті Державного реєстру виборців у місті Києві станом на 31.08.2020 зафіксовано 2 192 276 виборців. Київська міська рада налічує 120 депутатів.

Виходячи з наведених вище положень Виборчого кодексу України під час утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом територіальні виборчі округи утворюються за можливості в межах відповідних районів у місті.

До меж територіального виборчого округу з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом не можуть входити частини територій різних районів у місті чи частини територій різних населених пунктів (сіл, селищ, міст), що входять до складу території відповідної міської територіальної громади, або район у місті та частина території населеного пункту (села, селища, міста), що входить до складу території відповідної міської територіальної громади.

Разом з тим у межах району в місті може бути утворено більше ніж один територіальний виборчим округ; до меж територіального виборчого округу з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом може входити декілька суміжних районів у місті.

При цьому територіальні виборчі округи з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом утворюються з дотриманням принципу неперервності її меж.

Між тим, Верховною радою України 16.07.2020 прийнятий Закон України № 805-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства .

Згідно з абзацом 4 пункту 6 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 16.07.2020 №805-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб утворюються з розрахунку одна на територіальний округ для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень та встановлення підсумків голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міського голови за умови входження до території такого округу двох чи більше районів у місті або їх частин.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №172 Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій у місті Києві утворено 10 районних у місті виборчих комісій: Голосіївська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Дарницька районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Деснянська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Дніпровська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Оболонська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Печерська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Подільська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Святошинська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Солом`янська районна у місті Києві територіальна виборча комісія, Шевченківська районна у місті Києві територіальна виборча комісія.

Згідно постанови від 07.09.2020 №7 Київською міською територіальною виборчою комісією утворено 13 територіальних виборчих округів.

Абзац четвертий пункту 6 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 16.07.2020 №805-ІХ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства передбачає, що районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом з кількістю виборців 2 млн і більше осіб утворюються з розрахунку одна на територіальний округ для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень та встановлення підсумків голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міського голови за умови входження до території такого округу двох чи більше районів у місті або їх частин.

Проаналізувавши зміст вказаних положень, вбачається, що дана норма підлягає застосуванню у випадку утворення районних у місті виборчих комісій з розрахунком одна на територіальний округ за умови входження до території такого округу двох чи більше районів у місті або їх частин.

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, згідно додатку до постанови від 07.09.2020 №7 утворено 13 територіальних виборчих округів та до жодного з них не віднесено двох чи більше районів у місті Києві або їх частин.

Суд погоджується з поясненнями позивачів, що в протоколі №5 від 06.09.2020 Київської міської територіальної виборчої комісії відсутнє мотивування щодо утворення саме 13 територіальних виборчих округів. Представник відповідача зазначив, що дане питання обговорювалось на засіданні робочої групи. При цьому суд враховує, що кількість дільниць відповідає вимогам статті 197 ВК України і законодавче врегулювання методики визначення кількості територіальних округів відсутнє. Крім того, питання визначення кількості територіальних округів віднесено до виключної компетенції відповідача.

Навпаки, вбачається створення окремих територіальних виборчих округів, до яких входять лише частина одного району у місті.

При цьому, суд не вбачає допущення порушень при утворенні територіальних виборчих округів згідно постанови №7, оскільки такий поділ відбувся з урахуванням приписів частини третьої статті 197, частини п`ятої статті 219 та частини четвертої статті 201 ВК України.

Позивачі також зазначили, що постановою №7 з порушенням принципу неперервності меж (зв`язаності територій), утворено у місті Києві територіальний виборчий округ №6 (частина Дніпровського району міста Києва), зокрема, відповідач відніс виборчі дільниці №800469 та №800470 до територіального виборчого округу №6, хоча ці виборчі дільниці не межують з іншими виборчими дільницями територіального виборчого округу №6.

Під час судового засіданні представники відповідача жодних пояснень в цій частині не надали.

Враховуючи те, що виборчі дільниці №800469 та №800470 знаходяться в межах одного району міста Києва - Дніпровського, суд вважає, що відсутнє порушення принципу неперервності меж (зв`язаності територій).

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що Київською міською територіальною виборчою комісією при прийнятті постанов від 07.09.2020 №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року та №8 Про внесення змін (технічних правок) до Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року не допущено протиправних дій.

Отже, постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07.09.2020 №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року та від 07.09.2020 №8 Про внесення змін (технічних правок) до Постанови Київської міської територіальної виборчої комісії від 07 вересня 2020 року №7 Про утворення територіальних виборчих округів з чергових виборів депутатів Київської міської ради 25 жовтня 2020 року прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб визначений Виборчим кодексом України, обґрунтовано, а також з дотриманням інших критеріїв визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, та не призвели до порушень прав та інтересів позивачів.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даному випадку позивачами не доведено правомірність обставин, якими позивачі обґрунтовують свої позовні вимоги.

З урахуванням вищевикладеного, системно проаналізувавши положення чинного законодавства України та надавши оцінку доказам, наявним у матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Позивачами не сплачено судовий збір при поданні до суду позовних заяв, а також на момент вирішення справи.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб; юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до частини третьої статті 6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Частиною сьомою статті 6 Закону України Про судовий збір передбачено, що у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік передбачено, що з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 грн.

Як слідує зі змісту позовних заяв, позивачами заявлено по дві позовні вимоги немайнового характеру, тобто при зверненні до адміністративного суду підлягав до сплати судовий збір у розмірі 1681,60грн. з фізичних осіб та у розмірі 4204,00грн. з юридичної особи.

За таких обставин, враховуючи, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, доказів на підтвердження звільнення позивачів від сплати судового збору суду не надано, суд приходить до висновку про необхідність стягнення до Державного бюджету України з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 судового збору у розмірі по 1681,60грн., а з Політичної партії "Команда Левченка "Народовладдя" у розмірі 4204,00грн.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246, 271 - 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Політичної партії "Команда Левченка "Народовладдя" та ОСОБА_3 відмовити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Окружного адміністративного суду міста Києва (отримувач коштів - УК у Печерському районі/Печерський район, код отримувача (код ЄДРПОУ) - 38004897, рахунок отримувача - UA908999980313181206084026007, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998, код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у розмірі 1681,60грн.

Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , рнокпп НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Окружного адміністративного суду міста Києва (отримувач коштів - УК у Печерському районі/Печерський район, код отримувача (код ЄДРПОУ) - 38004897, рахунок отримувача - UA908999980313181206084026007, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998, код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у розмірі 1681,60грн.

Стягнути з Політичної партії "Команда Левченка "Народовладдя" (м. Київ, 04107, вул. Татарська, 3/2, код ЄДРПОУ 39232185) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Окружного адміністративного суду міста Києва (отримувач коштів - УК у Печерському районі/Печерський район, код отримувача (код ЄДРПОУ) - 38004897, рахунок отримувача - UA908999980313181206084026007, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998, код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у розмірі 4204,00грн.

Стягнути з ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_2 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Окружного адміністративного суду міста Києва (отримувач коштів - УК у Печерському районі/Печерський район, код отримувача (код ЄДРПОУ) - 38004897, рахунок отримувача - UA908999980313181206084026007, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998, код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір у розмірі 1681,60грн.

Рішення суду, відповідно до ч. 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування (ч. 2 ст. 278 КАС України).

Відповідно до п/п. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VIII, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя В.В. Амельохін

Дата ухвалення рішення11.09.2020
Оприлюднено14.09.2020
Номер документу91482782
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/21488/20

Постанова від 15.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 11.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні