Рішення
від 02.09.2020 по справі 200/540/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2020 р. Справа№200/540/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мозгової Н.А.

при секретарі Кудрявцева О.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Костянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, за участю третіх осіб на стороні відповідача: Відділу освіти Іллінівської сільської ради Костянтинівського району, Іллінівської сільської ради, про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

11.01.2020 року позивач, заступник керівника Костянтинівської місцевої прокуратури (місцезнаходження: Донецька область, м. Костянтинівка, вул. Олекси Тихого, 260) в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ 38652962, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175) звернувся до суду з позовом до Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (код ЄДРПОУ 33141868, місцезнаходження: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, 2), за участю третіх осіб на стороні відповідача: Відділу освіти Іллінівської сільської ради Костянтинівського району (код ЄДРПОУ 41562701, місцезнаходження: Донецька область, Костянтинівський район, с. Іллінівка, вул. Адміністративна, 42/3), Іллінівської сільської ради (код ЄДРПОУ 41073075, місцезнаходження: Донецька область, Костянтинівський район, с. Іллінівка, вул. Адміністративна, 42/3), про визнання незаконною бездіяльності Степанівського НВК з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; зобов`язання Степанівського НВК вчинити певні дії, пов`язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13,12.2019 року; застосування заходів реагування у вигляді у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального дошкільного навчального закладу Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, будинок №2, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року.

Позивач обґрунтував свої вимоги тим, що 20.12.2019 року до прокуратури надійшов лист з Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області за № 12/09/7689 від 19.12.2019 року щодо вжиття заходів представницького характеру у суді законних інтересів держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, у зв`язку з порушенням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі сторони Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області. Встановлено, що в період з 12.12.2019 року по 13.12.2019 року проведено позапланову перевірку Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Актом перевірки суб`єкта господарювання - Степанівського НВК № 51 від 13.12.2019 року (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ). Порушення, встановлені вказаним актом перевірки створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі. Таким чином, подальша експлуатація Степанівського НВК із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Ухвалою суду від 16.01.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі №200/540/20-а та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні.

10.02.2020 року у підготовчому судовому засіданні оголошено перерву.

Ухвалою суду від 10.03.2020 року строк підготовчого провадження продовжений на 30 днів.

Ухвалою суду від 14.04.2020 року у задоволенні клопотання представника відповідача - відмовлено. Закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 13.05.2020 року.

Ухвалою суду від 13.05.2020 року відкладено розгляд справи у зв`язку із встановленням на всій території України карантину.

Ухвалою суду від 26.05.2020 року відкладено розгляд справи у зв`язку із встановленням на всій території України карантину.

Ухвалою суду від 07.07.2020 року відкладено розгляд справи у зв`язку із встановленням на всій території України карантину.

Ухвалою суду від 03.08.2020 року продовжено строк проведення судового розгляду у справі до 31 серпня 2020 року та відкладено судове засідання у справі на 02.09.2020 року.

31.08.2020 року представник відповідача засобами електронного зв`язку надіслав суду заяву про продовження строку судового розгляду.

Ухвалою суду від 02.09.2020 року у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення справи - відмовлено.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, заяв або клопотань про відкладення розгляду справи не надавав.

Представники третіх осіб на стороні відповідача у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причину неявки суду не повідомили.

04.02.2020 року представник відповідача засобами електронного зв`язку надав відзив на адміністративний позов, з якого слідує, що позивач описує, що будівлю та приміщення НВК не обладнано системою протипожежного захисту відповідно ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Проте, дані будівельні норми застосовуються під час будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту та зміни категорій приміщень за вибухонебезпечною і пожежною небезпекою і є обов`язковими для фізичних та юридичних осіб, які здійснюють будівельну діяльність. На момент перевірки відповідач не мав і не здійснював ніяких будівельних робіт, які б дозволили б застосовувати до діяльності відповідача ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". Проте, відділом освіти Іллінівської сільської ради планується у 2020 році зробити систему протипожежної безпеки, а також ряд інших дій, спрямованих на усунення порушень пожежної безпеки, про що свідчить лист відділу від 19.12.2019 року № 1324. Разом з тим, незважаючи на вищезазначене, керуючись турботою про учнів, на даний час було усунуто ряд порушень:

- зачинив двері горища, вказав місце зберігання ключів;

-забезпечено персонал електричними ліхтарями на випадок відключення електроенергії;

- забезпечив приміщення комплектом засобів пожежогасіння;

- визначив обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначено відповідальних осіб;

- для приміщення котельні визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної безпеки;

- усунуто порушення з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів;

- будівля НВК забезпечена адресним вказівником;

- шляхи евакуації приведені у відповідність до чинного законодавства;

- не використовується тимчасова електромережа;

- сходові клітки, внутрішні та зовнішні сходи, коридори, проходи забезпечені евакуаційним освітленням;

- відсутні електророзетки, вимикачі, які встановлені на горючі основи;

- встановлено вказівні знаки для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;

- електрощити оснащені схемою підключення споживачів пояснювальними написами;

- у приміщеннях з перебуванням дітей килими, паласи, доріжки прикріплені до підлоги;

- здійснена вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій покрівлі (акт перевірки відповідності вогнезахисту від 18.12.2019 року № 01/11/19);

- відділом освіти Іллінівської сільської ради надіслано заяви щодо проведення навчання з питань цивільного захисту та з питань пожежної безпеки;

- на пожежному щиті вказано його порядковий номер та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів.

Крім того, відповідачеві незрозуміла претензія позивача щодо обладнання місць для куріння, що не може бути обладнано в закладі освіти І-ІV ступенів.

У зв`язку з вищенаведеним, просить суд відмовити позивачу в позовних вимогах.

04.02.2020 року представник третьої особи на стороні відповідача - Відділу освіти Іллінівської сільської ради Костянтинівського району засобами електронного зв`язку надав пояснення до позовної заяви, які є аналогічними з відзивом відповідача на позов. Крім того, було зазначено, що усі порушення одразу усунути неможливо у зв`язку з відсутністю бюджетного фінансування. Разом з тим, у 2020 році Іллінівською сільською радою виділено кошти для заходів з протипожежної безпеки у сумі 378 040,00 грн.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб. Згідно пунктів 39-48 глави 4 положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідач - Степанівський навчально-виховний комплекс Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області (код ЄДРПОУ 33141868), який розташований за адресою: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, 2.

Відповідно до наказу ДПРЗ-16 Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 11 грудня 2019 року № 172 в період з 12.12.2019 року по 13.12.2019 року проведено позапланову перевірку приміщень та території Степанівського навчально-виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, 2. (а.с.24,25).

Актом перевірки суб`єкту господарювання - Степанівського навчально-виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області щодо дотримання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки №51 від 13.12.2019 року (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:

- Будівлю та приміщення НВК не обладнано системою протипожежного захисту відповідно ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

- Двері горища утримуються не зачиненими. На дверях не вказане місце зберігання ключів.

- На випадок відключення електроенергії обслуговуючий персонал не забезпечений електричними ліхтарями. Кількість ліхтарів визначається адміністрацією, виходячи з особливостей об`єкта, наявності чергового персоналу, кількості людей у будинку (але не менше одного ліхтаря на кожного працівника, який чергує на об`єкті у вечірній або нічний час).

- НВК не забезпечено необхідною кількістю пожежних щитів. Пожежні щити (стенди) повинні встановлюватись на території об`єкта площею більше 200 м-2 з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м-2 захищуваної площі. До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщуються на пожежному щиті, входять: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.

- Керівником НВК не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.

- Для приміщення котельні не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1- 36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні.

- Не заборонено зменшувати розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.

- З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у приміщеннях НВК, а саме: кухні, пральні, котельні, ігрової кімнати.

- Відсутні акти проведення прихованих робіт прокладання проводів в коридорі, спортивній залі.

- Будівля НВК не забезпечена адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби.

- Допускається захаращування шляхів евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами.

- Перед початком опалювального сезону теплові мережі, які розташовані у приміщеннях, котельні, теплогенераторні й калориферні установки, печі та інші опалювальні прилади не перевірені. Результати перевірок не фіксуються у спеціальному журналі із зазначенням дати, особи, яка здійснювала перевірку, та її підпису.

- Допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж, а саме: допускається підключення пральної машини в приміщенні пральні.

- Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням.

- У приміщеннях груп допущено використанняматеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж: Г2,В2,Д2,Т2 опорядження (облицювання) стелі.

- Електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати не встановлені на не горючі основи (конструкції) або з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

- Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не встановлено вказівні знаки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір , ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цветасигнальные и знаки безопасности . Знаки повинні бути розміщені на видимих місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби).

- Електрощити, групові електрощитки не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки).

- Необхідна кількість первинних засобів пожежогасіння не визначена відповідальним за пожежну безпеку на об`єкті окремо для кожного приміщення.

- У приміщеннях, пов`язаних з перебуванням дітей, килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття не прикріплені до підлоги.

- Дерев`яні елементи горищних покриттів НВК не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

- Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

- Ящики для піску не відповідають вимогам: а саме повинні мати місткість 0,5, 1,0 або 3,0 м-3 і бути укомплектовані совковою лопатою. Ящики для піску, які є елементом конструкції пожежного стенда, повинні мати місткість не менше ніж 0,1 м-3. Конструкція ящика повинна забезпечувати зручність діставання піску та виключати потрапляння сміття й атмосферних опадів.

- На пожежному щиті не вказано його порядковий номер та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів. Порядковий номер пожежного щита вказують після літерного індексу ПЩ .

- Керівником та його заступником діяльність яких пов`язана з організацією та здійсненням питань з цивільного захисту не пройдено функціональне навчання з питань цивільного захисту.

- Відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. Працівники об`єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.

- Не приведено у відповідність до встановлених вимог забезпечення працюючого персоналу засобами радіаційного та хімічного захисту.

- Відсутність у будівлі систем протипожежного захисту - системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей призводить до збільшення часу виявлення пожежі у будівлі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

- Недотримання вимог до шляхів евакуації та евакуаційних виходів може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Не проведення вогнезахисної обробки дерев`яні елементів горищних покриттів горищного приміщення, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

- Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

- Не проходження навчання посадовими особами з питань пожежної безпеки - дії або бездіяльність осіб може привести до пожежі у закладі; невірні дії призведуть до паніки та невірним діям персоналу при виникненні пожежі, що в свою чергу сприяє розвитку пожежі, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні дій при виявленні пожежі та користуванню первинними засобами пожежогасіння може призвести до розповсюдженню пожежі та завданню значних збитків.

- Застосування з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів кабелів здійснених не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо), може призвести до роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.

- Відсутність (неукомплектованість) необхідної кількості пожежних щитів призводить до унеможливлення гасіння пожежі, збільшення часу на її локалізацію та ліквідацію, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.

Порушення, встановлені актом перевірки № 51 від 13.12.2019 року створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 1 Кодексу Цивільного захисту України встановлено, що Кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Згідно ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877)державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 ст. 4 Закону № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзацом 7 ч. 1 ст. 6 Закону України №877 підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України №877 на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.

Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ч.ч. 1,2 та 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Отже, державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів.

Разом з цим, суд звертає увагу на наступне.

Відповідач у наданому відзиві на адміністративний позов посилався на те, що було усунуто ряд порушень, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року, а саме:

-забезпечено персонал електричними ліхтарями на випадок відключення електроенергії;

- зачинив двері горища, вказав місце зберігання ключів;

- забезпечив приміщення комплектом засобів пожежогасіння;

- визначив обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначено відповідальних осіб;

- для приміщення котельні визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної безпеки;

- усунуто порушення з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів;

- будівля НВК забезпечена адресним вказівником;

- шляхи евакуації приведені у відповідність до чинного законодавства;

- не використовується тимчасова електромережа;

- сходові клітки, внутрішні та зовнішні сходи, коридори, проходи забезпечені евакуаційним освітленням;

- відсутні електророзетки, вимикачі, які встановлені на горючі основи;

- встановлено вказівні знаки для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;

- електрощити оснащені схемою підключення споживачів пояснювальними написами;

- у приміщеннях з перебуванням дітей килими, паласи, доріжки прикріплені до підлоги;

- здійснена вогнезахисна обробка дерев`яних конструкцій покрівлі (акт перевірки відповідності вогнезахисту від 18.12.2019 року № 01/11/19);

- відділом освіти Іллінівської сільської ради надіслано заяви щодо проведення навчання з питань цивільного захисту та з питань пожежної безпеки;

- на пожежному щиті вказано його порядковий номер та номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів.

Проте, до вищезазначеного відзиву представником Степанівського НВК не було надано жодного документального підтвердження усунення ряду порушень, зазначених у Акті №51 від 13.12.2019 року.

Таким чином, відсутність доказів усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування заходу реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального дошкільного навчального закладу Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, будинок №2,до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року.

Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером неусунених на час розгляду цієї справи відповідачем порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.

Позиція суду узгоджується із позицією викладеною в постановах Верховного суду у складі Касаційного адміністративного суду по справах: №520/6694/19 від 26 березня 2020 року, №814/2356/17 від 27 червня 2019 року, №812/1262/18 від 23 квітня 2019 року, №806/77/18 від 03 квітня 2020 року, №805/4256/17 від 08 лютого 2019 року.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Приймаючи до уваги наведене в сукупності, та враховуючи, що відповідачем не усунуто порушення, що створювали небезпеку для життя та здоров`я людей, суд задовольняє позов заступника керівника Костянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, за участю третіх осіб на стороні відповідача: Відділу освіти Іллінівської сільської ради Костянтинівського району, Іллінівської сільської ради, шляхом:

- визнання незаконною бездіяльність Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки;

- зобов`язання Степанівський навчально - виховний комплекс Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області вчинити певні дії, пов`язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року;

- застосовування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального дошкільного навчального закладу Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, будинок №2,до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року.

Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись статтями 2, 5-10, 20, 22, 25, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 295, 297, підпунктом 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Костянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, за участю третіх осіб на стороні відповідача: Відділу освіти Іллінівської сільської ради Костянтинівського району, Іллінівської сільської ради, про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати незаконною бездіяльність Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

Зобов`язати Степанівський навчально - виховний комплекс Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області вчинити певні дії, пов`язані з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального дошкільного навчального закладу Степанівського навчально - виховного комплексу Іллінівської сільської ради Костянтинівського району Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Костянтинівський район, с. Степанівка, вул. Шкільна, будинок №2,до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які зазначені у акті перевірки об`єкту щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту №51 від 13.12.2019 року.

У судовому засіданні 02 вересня 2020 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний 11 вересня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Строк на апеляційне оскарження застосовується з урахуванням положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19) від 18.06.2020 року №731-IX (який набрав чинності 17.07.2020 року).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційної скарги подаються учасниками справи через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя Н.А. Мозговая

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2020
Оприлюднено15.09.2020
Номер документу91498280
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/540/20-а

Рішення від 02.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 02.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні