Рішення
від 14.09.2020 по справі 580/2260/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2020 року справа № 580/2260/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі судді Кульчицького С.О., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України (далі - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп" (далі - відповідач), в якому просить:

- припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5867 від 05.11.2013, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп".

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 05.11.2013 № 5867 та укладено угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 22.09.2017 № 5867, яка є невід`ємною частиною вищевказаного дозволу. Департамент державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України на підставі наказу від 24.07.2019 № 242 Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у вересні 2019 року намагався здійснити перевірку надрокористувача, однак відповідач не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України для здійснення державного геологічного контролю, про що складено акт від 18.09.2019 № 56/5867-Ч та припис від 19.09.2019 № 56/5867-Ч. У зв`язку з невиконанням відповідачем вимог припису, позивачем зупинено дію дозволу на користування надрами від 05.11.2013 № 5867 та надано строк для усунення порушень, однак, порушення відповідачем не усунуто, що на думку позивача є підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами відповідно до статті 26 Кодексу України про надра.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 30.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Судова кореспонденція, яка надсилалась на адресу відповідача, зазначену у Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернулась до суду з відміткою Укрпошти про неможливість вручити її адресату. А тому згідно з вимогами ч. 4 ст. 124 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд висновує, що судовий виклик вручено відповідачеві належним чином. У встановлений судом строк відповідачем відзив на позов не надано.

У період з 19.08.2020 по 11.09.2020 включно, суддя Черкаського окружного адміністративного суду Кульчицький С.О. перебував у відпустці, з огляду на що розгляд справи здійснюється у перший робочий день після відпустки - 14.09.2020.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

Судом встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп" надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 05.11.2013 № 5867 та як невід`ємну частиною дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 22.09.2017 № 5867.

Наказом Державної служби геології та надр України від 21.03.2016 № 93, Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів у ІІ кварталі 2016 року, у тому числі до переліку надрокористувачів, щодо яких здійснюватиметься державний геологічний контроль включено відповідача.

Державною службою геології та надр України направлено відповідачу повідомлення про проведення планової перевірки від 18.04.2016 № 7083/13/14-16, у якому вказано, що у строк з 10 по 30 травня 2016 року буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування Товариства з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп".

За результатами перевірки складено акт перевірки від 13.05.2016 № 06-05/27/2016-34/п(103), яким встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування.

На підставі вказаного акта складено припис від 13.05.2016 № 613-14/06, яким відповідачу надано строк для усунення порушень до 13.06.2016.

Наказом позивача від 25.10.2016 № 373 зупинено дію спеціального дозволу від 05.11.2013 № 5867 та надано відповідачу 30 календарних днів для усунення порушень. Про прийнятий наказ відповідача повідомлено листом від 11.11.2016 № 21206/13/14-16, який отримано відповідачем 18.11.2016 (а.с. 23).

28.03.2017 позивачем прийнято наказ № 136, яким продовжено відповідачу термін на усунення порушень до 01.05.2017. Про прийнятий наказ відповідача повідомлено листом від 10.04.2017 № 8170/13/14-17.

Наказом Державної служби геології та надр України від 24.07.2019 № 242, Департаменту державного геологічного контролю доручено провести планові перевірки надрокористувачів у вересні 2019 року, у тому числі до переліку надрокористувачів, щодо яких здійснюватиметься державний геологічний контроль включено відповідача.

Державною службою геології та надр України направлено відповідачу повідомлення про проведення планової перевірки від 26.07.2019 № 13737/03/14-19, у якому вказано, що у строк з 16 по 27 вересня 2019 року посадовими особами буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування Товариства з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп".

За результатами перевірки складено акт від 18.09.2019 № 56/5867-Ч, яким встановлено такі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування:

- суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Держгеонадр до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством;

- не виконуються умови користування надрами, а саме не дотримуються вимоги Угоди про умови користування надрами № 5867, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5867 від 05.11.2013 року, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.

На підставі вказаного акта складено припис від 19.09.2019 № 56/5867-Ч, яким відповідачу надано строк до 21.10.2019 усунути порушення та надати копії документів згідно з переліком, а таком подати матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Наказом Держгеонадр від 28.11.2019 № 440 внесено зміни до наказу від 25.10.2016 № 373 в частині доповнення підстав для зупинення дії дозволу. Для усунення порушень відповідачу надано 30 календарних днів, про що повідомлено відповідача листом від 04.12.2019 № 2397/01/14-19 (а.с. 46).

13.03.2020 позивач листом № 4174/01/07-20 звернувся до відповідача щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 05.11.2013 № 5867 та надав 15-денний строк для надання позиції.

У зв`язку з тим, що відповідачем не надано відповідь на лист від 13.03.2020 № 4174/01/07-20, Державна служба геології та надр України, на підставі статті 26 Кодексу України про надра, звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування.

Згідно з частиною 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Абзацом 3 статті 14 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.

Частиною 1 статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.

Згідно з частиною 2 статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Частинами 3-4 статті 24 Кодексу України про надра передбачено, що права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції.

Відповідно до Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (чинний на момент спірних правовідносин), органи державного геологічного контролю здійснюються державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Пунктом 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 визначено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема за дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Відповідно до пунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Пунктом 22 Порядку № 615 (в редакції на момент прийняття наказу про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами) передбачено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;

3) наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктом 23 вказаного Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Статтею 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється в разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Судом встановлено, що до відповідача, на підставі направлення на проведення перевірки від 10.09.2019, прибули представники Державної служби геології та надр України, однак їх не допущено відповідачем до проведення планової перевірки, як наслідок, 18.09.2019 позивачем складено акт № 56/5867-Ч.

Позивачем винесений припис від 19.09.2019 № 56/5867-Ч, яким відповідачу надано строк до 21.10.2019 усунути порушення, зокрема: недопущення посадових осіб до здійснення заходів державного нагляду (контролю), що є порушенням вимог Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 22.09.2017 № 5867, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2013 № 5867.

Отже, в Угоді про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, від 22.09.2017 № 5867 визначено обов`язок надрокористувача (Товариства з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп") допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю (п. 5.3 Угоди).

Таким чином, суд висновує про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Відтак, позовна вимога про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5867 від 05.11.2013, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп", є такою, що підлягає до задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України в справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд, за правилами встановленими статтею 90 КАС України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Розподіл судових витрат здійснюється у порядку визначеному ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, ідентифікаційний код 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп" (20382, Черкаська область, Уманський район, с. Ладижинка, вул. Визначна, 2-а, ідентифікаційний код 35617417) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2013 № 5867, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Новіком Груп".

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Судовий збір належить компенсувати за рахунок коштів, передбачених бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Кульчицький

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2020
Оприлюднено15.09.2020
Номер документу91499778
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2260/20

Рішення від 14.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні