Рішення
від 08.09.2020 по справі 903/59/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 вересня 2020 року Справа № 903/59/20

Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., за участю секретаря судового засідання Лівандовського Т.Г.,

прокурора відділу Прокуратури Волинської області: Присяжнюк І.Б.,

представника відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Волинській області: Семенюти І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Першого заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації

до відповідачів: 1) Головного управління Держгеокадастру у Волинській області

2) Горохівської районної державної адміністрації

3) Мар`янівської селищної ради

4) Дочірнього виробничо-комерційного підприємства "Горохів-Агротехцентр МТС"

про визнання незаконними та скасування рішень державних реєстраторів

встановив: Перший заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовом до відповідачів: Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, Горохівської районної державної адміністрації, Мар`янівської селищної ради, Дочірнього виробничо-комерційного підприємства "Горохів-Агротехцентр МТС" в якому просить:

- Визнати незаконними та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора щодо реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226, шляхом скасування запису у поземельній книзі щодо реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226.

- Визнати незаконними та скасувати рішення державного реєстратора відділу державної реєстрації Горохівської районної державної адміністрації про державну реєстрацію прав та їх обтяжень комунальної власності на земельну ділянку рішення №26857291 від 25.06.2018 (кадастровий номер земельної ділянки 0720888600:00:001:0226, загальною площею 82,05 га).

- Визнати незаконними та скасувати рішення державного реєстратора відділу державної реєстрації Горохівської районної державної адміністрації про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо іншого речового права, а саме права постійного користування земельною ділянкою №26857336 від 25.06.2018 (кадастровий номер земельної ділянки 0720888600:00:001:0226, загальною площею 82,05 га).

Обгрунтовуючи позовні вимоги, прокурор зазначає, що земельна ділянка, яка надана в постійне користування ДВКП "Горохів-Агротехцентр МТС", є державною власністю.

В той же час, згідно витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також даних Поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 власником земельної ділянки зазначено Цегівську сільську раду та зареєстровано форму власності як комунальну.

Однак, Волинською обласною державною адміністрацією, з моменту встановлення порушень вимог законодавства державним кадастровим реєстратором та державним реєстратором відділу реєстрації Горохівської районної державної адміністрації, не вжито жодних заходів щодо звернення до суду з позовом про реєстрацію земельної ділянки за державою, що є підставою представництва прокуратурою в суді інтересів держави з метою їх захисту.

Прокурор захищає інтереси держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, у зв`язку з неналежним їх захистом з боку органу виконавчої влади.

Звернення прокурора до суду з даним позовом спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про право власності на земельну ділянку площею 82,05 га.

Ухвалою суду від 31.01.2020 постановлено відкрити провадження у справі; справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

21.02.2020р. відповідач 1- Головне управління Держгеокадастру у Волинській області надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №014-57/1301/20), в якому не погоджується з доводами, викладеними у позовній заяві та просить суд відмовити в задоволенні позову. Також просить залишити позов без розгляду. Відповідач вказує, що зважаючи на норми закону, підстав, визначених чинним законодавством для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 у кадастрового реєстратора відділу у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, не було. 21.02.2018 року кадастровим реєстратором здійснено державну реєстрацію даної земельної ділянки на підставі технічної документації, у якій містилися відомості про вид використання та цільове призначення земельної ділянки.

Земельним законодавством встановлений перелік підстав для скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, а саме: у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок, якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника та за рішенням суду (ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр ). Функціональна можливість програми, якою користується державний кадастровий реєстратор, не дозволяє скасовувати державну реєстрацію земельних ділянок за іншими підставами, ніж зазначені в законодавстві. Отже, дії дії Головного управління відповідають вимогам законодавства, а відтак правомірні та обґрунтовані. Також, помилковим є твердження прокуратури щодо затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки, до реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі.

Затвердженню документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки передує державна реєстрація земельної ділянки, яка здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встайовленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування. Отже, прийняте рішення Державного кадастрового реєстратора щодо державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі на підставі поданої технічної документації є законним.

Звертає увагу суду, що державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов`язковим урахуванням пунктів 3 та 4 |розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності". Таким чином, саме державний реєстратор речового права під час реєстрації речового права на земельну ділянку перевіряє її належність до тої чи іншої форми власності.

25.02.2020р. відповідач 2- Горохівська районна державна адміністрація надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №01-57/1366/20), в якому також заперечує проти позову та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відповідач посилається на те, що за результатами проведення пошуків у базі даних заяв та відомостей у Державному реєстрі прав державним реєстратором встановлено відсутність права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226. Також, державним реєстратором встановлено, що у витязі, з Державного земельного кадастру, серія та номер НВ-0703853212018 (видавник: Відділ у Горохівському районі Міжрегіонального управління у Горохівському та Локачинських районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області), а також у відомостях із Державного земельного кадастру №3115071 (видавник: Державний земельний кадастр) зазначено, що місцем розташування земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 є Волинська область, Горохівський район, Цегівська сільська рада. Інформації про те, що дана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту Цегівської сільської ради зазначено не було. Враховуючи те, що державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії І-ВЛ №001017 був виданий Цегівською сільською радою Горохівського району, а також зважаючи на те, що у витязі з Державного земельного кадастру та у відомостях із Державного земельного кадастру не містилася інформація про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 знаходиться за межами населеного пункту Цегівської сільської ради Горохівського району, підстав для здійснення державної реєстрації прав вищевказаної ділянки у державну власність не було. У зв`язку з чим, державним реєстратором Горохівської районної державної адміністрації прийнято рішення про державну реєстрацію інщого речового права із одночасною реєстрацією права власності земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 за Цегівською сільською радою Горохівського району (правонаступник Мар`янівська селищна рада).

Відповідач вважає, що державний реєстратор Горохівської РДА при прийняті рішення про реєстрацію іншого речового права дотримувалася усіх вимог проведення державної реєстрації, визначених Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження , Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме; майно та їх обтяжень та нормами Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо розмежування земель державної і комунальної власності .

26.02.2020р. заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури надіслав на адресу суду відповіді на відзиви Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та Горохівської районної Державної адміністрації Волинської області, в яких не погодився з доводами, викладеними у відзивах відповідачів, просив долучити до матеріалів справи відповіді на відзиви та врахувати їх під час розгляду справи.

У відповідях на відзиви прокурор зазначає, що розробник документації ПП Юзвик Т.К. виготовив технічну документацію із землеустрою, в порушення встановленого законом порядку, за відсутності згоди (дозволу) органу уповноваженого розпоряджатися такою землею, що є необхідною умовою для початку розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки, та подальшої реєстрації земельної ділянки. У листі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 26.06.2019 №10-3-0.2220-4443/2-19 зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 зареєстрована у Державному земельному кадастрі відповідно до п. 115 Порядку ведення Державного земельного кадастру, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробником якої є Юзвик Т.К. В той же час вказано, що при розробці вищевказаної документації із землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником Юзвик Т.К. здійснено порушення кваліфікаційних вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою. Відтак, кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника від 03.01.2013 №001104, виданий Юзвик Т.К., анульований наказом Держгеокадастру №92 від 22.03.2019. Отже, виходячи із системного аналізу положень законодавства України та доказів, зібраних під час підготовки позову, враховуючи факт, що відомості Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 є недостовірними, зокрема, щодо власника земельної ділянки, а також правомірності розробки технічної документації, на підставі якої внесені відомості до Державного земельного кадастру, наявні підстави для визнання незаконними та скасування рішень державної реєстрації щодо вказаної земельної ділянки. Вказує, що ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС як юридична особа станом на момент прийняття рішення державним реєстратором відділу державної реєстрації Горохівської районної державної адміністрації про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо іншого речового права, а саме права постійного користування земельною ділянкою від 25.06.2018, не належала до переліку суб`єктів, визначених ст. 92 Земельного кодексу України, які могли набувати права постійного користування.

28.02.2020р. представник позивача - Волинської обласної державної адміністрації надіслав на адресу суду відповідь на відзив відповідача (вх.№01-57/1512/20), в якій також заперечив проти доводів, викладених у відзиві на позовну заяву та просив суд задоволити позовні вимоги. Волинська ОДА посилається на те, що до повноважень Головного управління віднесено здійснення нагляду за дотриманням земельного законодавства усіма органами. Відповідно до пункту 3 частини 10 статті 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельною ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Таким чином, беручи до уваги ту обставину, що відомості Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є предметом позову у даній справі, є недостовірними, зокрема щодо власника земельної ділянки, наявні підстави для визнання незаконними та скасування рішень державної реєстрації щодо вказаної земельної ділянки.

12.03.2020р. відповідач 1- Головне управління Держгеокадастру у Волинській області надіслав на адресу суду заперечення на відповідь заступника керівника Володимир- Волинської місцевої прокуратури (вх. №01-57/1829/20), в якому зазначив, що доводи прокуратури, викладені у відзиві є безпідставними та не відповідають вимогам земельного законодавства. Просив суд залишити позов без розгляду та відмовити в задоволенні позову. Наголошує, що саме розробники документації із землеустрою несуть відповідно до закону відповідальність за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією. Підстав, визначених чинним законодавством, для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 у кадастрового реєстратора відділу у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, не було. Дії Головного управління відповідають вимогам законодавства, а відтак правомірні та обґрунтовані.

Ухвалою суду від 16.03.2020 продовжено строк підготовчого провадження до 30.04.2020р.

Ухвалою суду від 28.04.2020р. продовжено строк судового розгляду справи у підготовчому провадженні на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Ухвалою суду від 21.05.2020 зупинено провадження у справі №903/59/20 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі №912/2385/18.

У зв`язку із закінченням касаційного перегляду справи №912/2385/18 та усунення обставин, які зумовити зупинення провадження у даній справі, ухвалою суду від 04.08.2020р. поновлено провадження у справі №903/59/20 та призначено підготовче засідання 07.08.2020р.

Ухвалою суду від 07.08.2020р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.08.2020р.

Ухвалою суду від 11.08.2020 повідомлено учасників справи про відкладення розгляду справи по суті на "08" вересня 2020 р.

У судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов.

Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Волинській області проти позову заперечив.

Інші представники сторін у судове засідання не з`явилися, хоча належним чином були повідомлені про розгляд справи у суді.

Частинами 1 та 3 ст.202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Крім цього, явка представників сторін в судове засідання обов`язковою не визнавалась.

З огляду на зазначене та з врахуванням обставин справи, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності інших учасників справи.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача-1, господарський суд встановив наступне.

Згідно акту на право постійного користування земельною ділянкою серії І-ВЛ №001017 від 30.12.1998 ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС використовує земельну ділянку, загальною площею 82,05 га на території Мар`янівської селищної ради Горохівського району (правонаступник Цегівської сільської ради), за межами населеного пункту, з цільовим призначенням для виробничої діяльності (землі промисловості).

На підставі заяви ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС та доданих до неї документів, а саме: акту на право постійного користування земельною ділянкою серії І-ВЛ №001017 від 30.12.1998 та рішення Цегівської сільської ради №16 від 16.09.1998 Про надання у постійне користування земельної ділянки , між ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС та ПП Юзвик Т.К. 12.06.2017 укладено договір №731, про виконання робіт із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

За результатами виконання вказаного договору розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку загальною площею 82,05 га, кадастровий номер 0720888600:00:001:0226, розташовану за межами населеного пункту Мар`янівської селищної ради Горохівського району (правонаступник Цегівської сільської ради).

З метою реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, ДВКП Горохів-Агротехцентр МСТ подано до державного кадастрового реєстратора розроблену ПП Юзвик Т.К. технічну документацію із землеустрою з відповідними документами.

За результатами розгляду заяви, поданої ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС , державним кадастровим реєстратором Войтко А.А. у Державному земельному кадастрі зареєстровано земельну ділянку загальною площею 82,05 га, з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226, розташовану за межами населених пунктів Мар`янівської селищної ради Горохівського району (правонаступник Цегівської сільської ради).

Після проведення державної реєстрації земельної ділянки, кадастровим реєстратором відкрито поземельну книгу та видано витяг з Державного земельного кадастру НВ-0703853212018 від 21.02.2018.

На підставі заяви з додатками (в тому числі витягу з Державного земельного кадастру НВ-0703853212018 від 21.02.2018), поданої ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС , державним реєстратором відділу реєстрації Горохівської РДА Щерблюк Ю.О. прийнято рішення та проведено державну реєстрацію права комунальної власності на вищевказану земельну ділянку: номер запису про право власності №26857291 від 25.06.2018 (кадастровий номер земельної ділянки 0720888600:00:001:0226; площею 82,05 га).

Також, на підставі тієї ж заяви, державним реєстратором Щерблюк Ю.О. прийнято рішення та проведено державну реєстрацію іншого речового права на вищевказану земельну ділянку, а саме права постійного користування земельною ділянкою за ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС номер запису про право користування №26857336 від 25.06.2018 (кадастровий номер земельної ділянки 0720888600:00:001:0256; площею 82,05 га), про що видано витяг з Державного реєстру речових правда нерухоме майно.

Прокурор зазначає, що рішення державного кадастрового реєстратора Войтко А.А. щодо державної реєстрації земельної ділянки загальною площею 82,05 га з кадастровим номером 0720888606:00:001:0226 у Державному земельному кадастрі, а також рішення державного реєстратора Щерблюк Ю.О. щодо реєстрації речових прав на вказану земельну ділянку суперечать вимогам законодавства.

Згідно ч.2 ст. 55 Закону України Про землеустрій встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Крім того, п.г ч.9 ст.55 вказаного Закону передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає згоду власника земельної ділянки, а для земель державної та комунальної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на відновлення меж земельної ділянки користувачем.

Пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення .змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що у разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються: за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.

Згідно ч.5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Відповідно до інформації Волинської обласної державної адміністрації від 28.05.2019 для отримання дозволу та затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки загальною площею 82,05 га, розташованої за межами населених пунктів Мар`янівської селищної ради Горохівського району (правонаступник Цегівської сільської ради), упродовж 2017-2019 років до Волинської обласної державної адміністрації ніхто не звертався, рішення з даного приводу не виносилось.

Прокурор стверджує, що розробник документації - ПП Юзвик Т.К. виготовив технічну документацію із землеустрою, в порушення встановленого законом порядку, за відсутності згоди (дозволу) органу уповноваженого розпоряджатися такою землею, що є необхідною умовою для початку розробки технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки та подальшої її реєстрації.

У листі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 26.06.2019 №10-3-0.2220-4443/2-19 зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 зареєстрована у Державному земельному кадастрі відповідно до п. 115 Порядку ведення Державного земельного кадастру, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробником якої є Юзвик Т.К.

Водночас вказано, що при розробці вищевказаної документації із землеустрою сертифікованим інженером-землевпорядником Юзвик Т.К. здійснено порушення кваліфікаційних вимог положень нормативно-правових актів, нормативно-технічних документів, стандартів, норм і правил у сфері землеустрою.

Відтак, кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника від 03.01.2013 №001104, виданий Юзвик Т.К., анульований наказом Держгеокадастру №92 від 22.03.2019.

Статтею 4 Закону України Про Державний земельний кадастр встановлено, що регулювання відносин, що виникають при веденні Державного земельного кадастру, здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, цього Закону, законів України Про землеустрій , Про оцінку земель , Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність , Про захист персональних даних , інших законів України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Згідно п. 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012, внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр та цього Порядку, документи мають відповідати вимогам Закону України Про Державний земельний кадастр та цього Порядку.

Частиною 4 ст. 9 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачено, що державний кадастровий реєстратор перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомрстей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Крім того, п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 встановлено, що державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку.

Пунктом г ч.9 ст.55 Закону України Про Землеустрій передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає згоду власника земельної ділянки, а для земель державної та комунальної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядженні земельною ділянкою, на відновлення меж земельної ділянки користувачем.

В порушення вказаних норм, державний кадастровий реєстратор Войтко А.А. не перевірила відповідність поданих документів вимогам Закону, не встановивши відсутність відповідної згоди на розробку технічної документації.

Пунктом 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №1051 від 17.10.2012 встановлено, що державна реєстрація земельної Ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку.

Згідно п. 110 вищевказаного Порядку, для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком; оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації); електронний документ.

Відповідно до п. 112 Порядку після прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для державної реєстрації земельної ділянки та надання Держгеокадастру або його територіальному органові відповідно до компетенції засвідченої копії такого рішення Державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту її отримання вносить відповідні відомості до Поземельної книги в електронній (цифровій) та паперовій формі.

До Поземельної книги в паперовій формі додається засвідчена копія рішення, яке є підставою для внесення відомостей до неї.

Згідно ч.14 ст.186 Земельного кодексу України технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) погодженню не підлягає і затверджується Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у разі якщо земельна ділянка перебуває у державній або комунальній власності.

Проте, рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки кадастровий номер 0720888600:00:001:0226 до відділу Держгеокадастру не подавалося, оскільки згідно інформації Волинської обласної державної адміністрації таке рішення взагалі не приймалося.

Таким чином, прийняті рішення державного кадастрового реєстратора з державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, на підставі неналежної технічної документації, є незаконними, а тому підлягають скасуванню.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вдповідно до частини першої ст. 193 Земельного кодексу України Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаіцйна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також діл про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Статтею 194 Земельного кодексу України встановлено, що призначенням державного земельного кадастру є забезпечецня необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

У відповідності до частини першої ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Частиною першою ст. 9 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно ч. 4 вищевказаної статті Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Згідно ст. 20 Закону України Про Державний земельний кадастр відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим.

Статтею 24 Закону України Про Державний земельний кадастр зокрема передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року .

Пунктом 49 вищезазначеного порядку передбачено, що Поземельна книга ведеться за формою згідно з додатком 8 під час державної реєстрації земельної ділянки, внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровані земельні ділянки (в тому числі у разі їх поділу чи об`єднання, а також відновлення їх меж) відповідно до пунктів 107-137 цього Порядку.

Відповідно до пункту 57 Порядку ведення Державного земельного кадастру, Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.

Пунктом 60 Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що запис у Поземельній книзі скасовується Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

Відповідно до п. 61 Порядку ведення Державного земельного кадастру, скасування запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування із зазначенням дати та підстави для скасування, посади, прізвища та ініціалів Державного кадастрового реєстратора, який скасував (поновив) запис, та формування з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру нових аркушів Поземельної книги, які засвідчуються: в електронній (цифровій) формі - електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора; у паперовій формі - підписом Державного кадастрового реєстратора та скріплюються його печаткою.

Враховуючи те, що відомості Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 є недостовірними, зокрема, щодо власника земельної ділянки, а також правомірності розробки технічної документації, на підставі якої внесені відомості до Державного земельного кадастру, наявні підстави для скасування державної реєстрації вказаної земельної ділянки, шляхом скасування запису в Поземельній книзі.

Згідно ч.1 ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС , якому було надано в постійне землекористування спірну земельну ділянку, є юридичною особою недержавної форми власності.

Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому закондм порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування ; ґ) заклади освіти незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

Право постійного користування земельними ділянками може вноситися державою до статутного капіталу публічного акціонерного товариства залізничного транспорту, утвореного відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування .

Частинами 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Підстави припинення права користування земельною ділянкою визначені ст. 141 ЗК України, і їх перелік є вичерпним: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати.

ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС як юридична особа, станом на момент прийняття рішення державним реєстратором відділу державної реєстрації Горохівської районної державної адміністрації про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо іншого речового права, а саме права постійного користування земельною ділянкою від 25.06.2018 не належала до переліку суб`єктів, визначених ст. 92 Земельного кодексу України, які могли набувати права постійного користування.

Статтею 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовии акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Враховуючи викладене, рішення державного реєстратора відділу державної реєстрації Горохівської районної Державної адміністрації про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо іншого речового права, а саме права постійного користування земельною ділянкою за кадастровим номером 0720888600:00:001:0226, загальною площею 82,05 га, підлягає визнанню його незаконним та скасуванню.

Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що у державній власності залишаються: усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Як вбачається із даних технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) земельна ділянка площею 82,05 га з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226, розташована за межами населених пунктів Мар`янівської селищної ради Горохівського району (правонаступник Цегівської сільської ради).

Крім цього, у відповідності до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад та Про місцеве самоврядування в Україні з 16.07.2019 Цегівська сільська рада розпочала процедуру реорганізації та приєдналась до Мар`янівської селищної ради, про що свідчать відповідні рішення № 49/1/2 та № 49/1/8 від 16.07.2019.

Відповідно до ч.1 ст.8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Відповідно до ч.3 ст.8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднана територіальні громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.

Частиною 8 ст.8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад передбачено, що після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, їхніх виконавчих комітетів, сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу сільської ради територіальної громади, що увійшла до об`єднаної територіальної громади, видані ними нормативно- правові акти, невиконані акти індивідуальної дії зберігають чинність на

відповідних територіях та для відповідних осіб. Сільська, селищна, міська рада, обрана об`єднаною територіальною громадою, її виконавчий комітет можуть вносити зміни, визнавати такими, що втратили чинність, або скасовувати акти відповідних органів місцевого самоврядування та посадових осіб, визначені в абзаці першому цієї частини.

Згідно інформації, наданої Цегівською сільською радою від 31.05.2019 №194 вбачається, що земельна ділянка площею 82,05 га з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 знаходиться за межами населених пунктів Цегівської сільської ради Горохівського району і перебуває у постійному користуванні ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС згідно акту на право постійного користування землею серії І-ВЛ №001017. Також, сільська рада зазначає, що жодних рішень з приводу внесення зазначеної вище земельної ділянки у межі населених пунктів та переведення її у комунальну власність сільською радою не приймалося.

Відповідно до інформації Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 22.04.2019 №10-3-0.3-2902/2-19, згідно відомостей Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 82,05 га з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226, розташована на території Цегівської сільської ради Горохівського району та відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку та енергетики, оборони та іншого призначення виробничої діяльності із цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості .

Також зазначено, що у Головному управлінні Держгеокадастру в області відсутня інформація щодо передачі вищевказаної земельної ділянки із державної власності у комунальну.

Таким чином, земельна ділянка, яка надана в постійне користування ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС , є державною власністю.

Водночас, відповідно до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також даних Поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226 власником земельної ділянки зазначено Цегівську сільську раду та зареєстровано форму власності як комунальну.

Стаття 153 Земельного кодексу України визначає, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права. А згідно ч.1 ст. 126 Земельного кодексу України право власності земельної ділянки оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частиною першою статті 182 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Правовідносини у цій справі регулюються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2015 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державца реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно із ч.1 ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на ремельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Відповідно до ст. 28 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу Земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій),сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що .під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій, сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Державна реєстрація права власності на земельні ділянки державної чи комунальної власності проводиться з обов`язковим урахуванням пунктів 3 та 4 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності .

Відповідно до п. г п.4 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті а пункту 3 цього розділу (земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій).

Пунктом 101 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25 грудня 2015 року встановлено, що під час формування та реєстрації заяви щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу отримуються відомості Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку, у тому числі з метою перевірки її кадастрового номера щодо його наявності та автентичності, а також з метою встановлення наявності відомостей про власників, користувачів такої земельної ділянки, перенесених з державного реєстру земель, що містяться в Державному земельному кадастрі, та відповідності таким відомостям про власників, користувачів відомостей, зазначених заявником у заяві.

Крім того, пунктом 12 вищезгаданого Порядку визначено, що у разі коли відомості Державного земельного кадастру про власників, користувачів земельної ділянки, перенесені з державного реєстру земель, містять неповну або неточну інформацію, що унеможливлює ідентифікацію особи, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав надсилає відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів № 1051 від 17 жовтня 2012 року, повідомлення в електронній формі державному кадастровому реєстраторові про уточнення інформації в Державному земельному кадастрі, в якому зазначається виключний перелік відомостей, що є неповними або неточними.

Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор зокрема: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Аналіз наведеного дає підстави вважати, що до кола повноважень державного реєстратора входить дослідження документів на предмет їх відповідності вимогам законодавства, визначення факту виникнення в заявника речового права на нерухоме майно або ж його обтяження, а також встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно. Крім того, саме зазначені положення Закону встановлюють межі дослідження наведених юридичних фактів. Цими межами і є подані документи та права, які з них виникають.

Встановлено, що представником ДВКП Горохів-Агротехцентр МТС державному реєстратору до заяв про реєстрацію права власності та права постійного користування вказаною земельною ділянкою подавався витяг із Державного земельного кадастру серії НВ-0703853212018, виданий 21.02.2018 відділом у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Згідно вказаного витягу у графі "форма власності" інформація про зареєстроване прававо в Державному земельному кадастрі відсутня.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, підставою виникнення права власності визначено: Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності та витяг з Державного земельного кадастру, в якому не зазначено форми власності земельної ділянки.

Враховуючи зазначене, державний реєстратор, в порушення вимог чинного законодавства, не перевіривши та не уточнивши належним чином подані документи, невірно визначив форму класності земельної ділянки, внаслідок чого було порушено інтереси держави, оскільки з її власності вибула земельна ділянка площею 82,05 га.

Таким чином, рішення державного реєстратора по державній реєстрації права комунальної власності, а не державної, на зазначену земельну ділянку та прийняття рішення про державну реєстрацію права власності, а в подальшому і права користування земельною ділянкою, прийняті державним реєстратором, є незаконними, а тому підлягають скасуванню.

Відповідно до ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

У разі якщо помилка в реєстрі впливає на права третіх осіб, зміни до Державного реєстру прав вносяться на підставі відповідного рішення суду.

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Рішення державного реєстратора відділу реєстрації Горохівської районної державної адміністрації Щерблюк Ю.О., як суб`єкта владних повноважень та можливі варіанти рішень, які можуть прийматись у випадку скасування судом реєстрації чітко регламентовані ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , а тому відсутність передбачених цим законом обставин, які б перешкоджали у спірному випадку реєстратору, внести відповідний запис до реєстру, зобов`язує відповідача внести такий запис до Державного реєстру прав в порядку, встановленому законодавством.

Доводи відповідачів - Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та Горохівської районної державної адміністрації є не обгрунтованими та безпідставними, оскільки матеріалами справи доведено, що оспорювані рішення кадастрового реєстратора суперечать вимогам законодавства, а отже підлягають скасуванню.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що вимоги прокурора є підставними та підлягають до задоволення.

Водночас, оскільки, Мар`янівська селищна рада не приймала оспорювані рішення та не здійснювала реєстрацію спірної земельної ділянки, вимоги в позовній заяві до неї відсутні, в частині позову до Мар`янівської селищної ради необхідно відмовити.

Згідно із ч. 2-3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Дослідивши наявні у справі докази та оцінивши їх в сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.

Відповідно до ч.9 ст. 129 ГПК України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у Горохівському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21.02.2018, щодо реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226, шляхом скасування запису у поземельній книзі щодо реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0720888600:00:001:0226.

3 . Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора відділу державної реєстрації Горохівської районної державної адміністрації №26857291 від 25.06.2018 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень комунальної власності на земельну ділянку (кадастровий номер земельної ділянки 0720888600:00:001:0226, загальною площею 82,05 га).

4. Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора відділу державної реєстрації Горохівської районної державної адміністрації №26857336 від 25.06.2018 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо іншого речового права, а саме права постійного користування земельною ділянкою (кадастровий номер земельної ділянки 0720888600:00:001:0226, загальною площею 82,05 га).

5. В частині позову до Мар`янівської селищної ради відмовити.

6. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (43021, Волинська обл., м.Луцьк, вул.Винниченка, 67, код ЄДРПОУ 39767861) на користь Прокуратури Волинської області (43025, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915) 2102грн . витрат по сплаті судового збору.

7. Стягнути з Горохівської районної державної адміністрації (45700, Волинська обл., м.Горохів, вул.Гетьманська, 5, код ЄДРПОУ 04051365) на користь Прокуратури Волинської області (43025, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915) 2102грн. витрат по сплаті судового збору

8. Стягнути з Дочірнього виробничо-комерційного підприємства "Горохів-Агротехцентр МТС" (45744, Волинська обл., Горохівський район, с.Мар`янівка, вул.Незалежності, 13, код ЄДРПОУ 23250834) на користь Прокуратури Волинської області (43025, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915) 2102грн. витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено 15.09.2020.

Суддя О. Г. Слободян

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення08.09.2020
Оприлюднено15.09.2020
Номер документу91526896
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/59/20

Судовий наказ від 09.10.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 09.10.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 09.10.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Рішення від 08.09.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 11.08.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 04.08.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 21.05.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 14.05.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 28.04.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні