РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
14 вересня 2020 р. Справа № 120/4833/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Альчука М.П.,
за участю секретаря судового засідання: Бабія М.С.
позивача: ОСОБА_1
представника відповідача: Козачок-Фесенко Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями позовного провадження відповідно Параграфу 2 Глави 11 КАС України щодо розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення -
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду 13.09.2020 року звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії, яким просить визнати протиправною та скасувати постанову від 11.09.2020 року № 3 Про утворення територіальних виборчих округів .
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю вказаного рішення з підстав порушення строків його прийняття та не дотримання принципу неперервності меж (зв`язаності територій).
Ухвалою від 13.09.2020 року відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 14.07.2020 року о 14:00 год.
Представником відповідача у визначений судом строк надано відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Як на підставу відзиву, послався на те, що позивач жодним чином не обґрунтовує наявність порушеного права його як виборця оскарженим рішенням. Також зазначає, що деякі процедурні помилки допущені комісією під час прийняття рішення, не є істотними та не порушують жодних прав суб`єктів виборчого процесу. І, навпаки, задоволення позову може призвести до зриву виборів в Хмільницькій об`єднаній територіальній громаді. Крім того, відзивом повідомлено суд та надано прийняті відповідачем 13.09.2020 року рішення (протокол № 5 позачергового засідання Хмільницької міської територіальної виборчої комісії з відомостями про утворення територіальних виборчих округів), якими внесені зміни до додатку до постанови № 3 протоколу № 4 від 11.09.2020 року та виправлено технічну помилку, яка виникла під час внесення до додатку опису меж округів.
В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила, пославшись на викладені у відзиві на позовну заяву обґрунтування. У наданих на запитання суду поясненнях вказала, що прийняття рішення про утворення територіальних виборчих округів 11.09.2020 року передувала неможливість прийняття рішень на засіданнях комісії 04 та 05.09.2020 року, у зв`язку з відсутністю необхідної кількості голосів відповідно до п. 9.2 Постанови Центральної виборчої комісії України від 10.08.2020 року № 173.
Заслухавши пояснення позивача та представника відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити, з наступних підстав.
Суд встановив, що Постановою Центральної виборчої комісії України від 10.08.2020 року № 172, на виконання Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році та Постанови Центральної виборчої комісії України від 08.08.2020 року Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року , утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій, в тому числі Хмільницьку міську територіальну виборчу комісію у складі 18 осіб.
Постановою Хмільницької міської територіальної виборчої комісії від 11.09.2020 року № 3 утворено п`ять територіальних виборчих округів з місцевих виборів 25.10.2020 року /а.с. 6/, згідно з додатками 1-5 /а.с. 8-12/.
Як зазначає позивач, відповідачем, при прийнятті даного рішення, в порушення ч. ч. 3-6 ст. 201 Виборчого кодексу України, територіальні виборчі округи утворені з порушенням дводенного строку початку виборчого процесу та не дотримано принципу неперервності меж (зв`язаності територій), оскільки межі четвертого територіального виборчого округу розділені містом Хмільником та не межують між собою (населені пункти сіл Соколова та Будків не мають спільних меж).
У зв`язку з наявністю вказаних порушень, позивач вказує на порушення його прав, як виборця, у зв`язку з чим звернувся із цим позовом.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Статтею 69 Конституції України визначено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Згідно із ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Вказані принципи виборчого права кореспондуються з відповідними положеннями Виборчого кодексу України, відповідно до ст. 1 якого вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Відповідно до ч. ч. 2-4 ст. 6 Виборчого кодексу України основні виборчі права громадян України включають:
1) право вільно обирати (право голосу на виборах);
2) право бути обраним.
Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.
Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
Згідно ч. 8 ст. 7 Виборчого кодексу України будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Виборчого кодексу України виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Стаття 22 цього Кодексу визначає суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів, якими є, зокрема:
- виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
- виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів.
Згідно із ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України першим етапом виборчого процесу місцевих виборів є утворення виборчих округів.
Територіальна організація виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначена ст. 201 Виборчого кодексу України.
Дану систему складають:
1) єдиний багатомандатний виборчий округ;
2) територіальні виборчі округи;
3) виборчі дільниці.
Згідно ч. 3 цієї статті Кодексу територіальні виборчі округи з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) утворюються відповідно обласною, районною, районною в місті, міською, сільською, селищною виборчою комісією не пізніш як на другий день виборчого процесу з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та, за можливості, з урахуванням адміністративно-територіального устрою. Відповідна виборча комісія тим самим рішенням присвоює номери територіальним виборчим округам.
При цьому, повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів, визначені ст. 206 Виборчого кодексу України.
Згідно ч. 1 цієї статті Кодексу територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема:
- забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;
- утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах (п. п. 1, 2 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України).
Як свідчать матеріали справи, оскарженим рішенням Хмільницької міської територіальної виборчої комісії від 11.09.2020 року № 3 утворено п`ять територіальних виборчих округів з місцевих виборів 25.10.2020 року.
При цьому, на думку позивача, відповідачем неналежно забезпечено організацію і проведення відповідних виборів внаслідок порушення строків прийняття цього рішення та не дотримання принципу неперервності меж (зв`язаності територій), що визначено викладеною вище ч. 3 ст. 201 Виборчого кодексу України.
Щодо вказаних аргументів позивача, суд зазначає про встановлені судом обставини, які не заперечувалися учасниками справи, щодо засідань Хмільницької міської територіальної виборчої комісії 04 та 05.09.2020 року із порядком денним щодо затвердження територіальних виборчих округів, що підтверджується долученим до справи протоколом засідання виборчої комісії № 3 від 05.09.2020 року
Рішення з даного питання не набрало чинності, у зв`язку відсутністю більшості голосів складу комісії.
Необхідність саме такої кількості голосів для прийняття рішення виборчої комісії та набрання ним чинності передбачені п. п. 9.2., 9.3. Постанови Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 року № 173 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів .
У зв`язку з викладеним, суд не погоджується з доводами позивача про необхідність скасування рішення виборчої комісії за вказаної підстави, оскільки вважає її не істотною та такою, що не порушує жодних прав суб`єктів виборчого процесу.
Щодо іншої підстави позову, пов`язаної з не дотриманням принципу неперервності меж (зв`язаності територій).
Суд звертає увагу на Постанову Центральної виборчої комісії від 28.08.2020 року № 204 Про Роз`яснення щодо утворення виборчих округів для організації і проведення місцевих виборів , яку прийнято у зв`язку із зміною в національному законодавстві територіально-адміністративного устрою, утворення та ліквідації районів, визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад.
Абзацом 3 п. 3.1. Розділу 3 Роз`яснення визначено, що під час утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) застосовуються положення статті 201 Виборчого кодексу України з урахуванням Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів .
При цьому, п. п. 3.3., 3.4. Розділу 3 Роз`яснення передбачено, що утворення територіальних виборчих округів має здійснюватися з дотриманням принципу неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та за можливості з урахуванням адміністративно-територіального устрою.
У разі неможливості врахування системи адміністративно-територіального устрою рішення про утворення виборчих округів на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць чи їх частин приймається відповідною виборчою комісією виходячи з приблизно рівної кількості виборців, які мають право голосу на відповідних виборах у кожному окрузі, а обласною чи районною виборчими комісіями також - з необхідності забезпечення представництва спільних інтересів територіальних громад під час виборів депутатів обласної чи районної ради.
Під час утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом територіальні виборчі округи утворюються за можливості в межах відповідних районів у місті.
До меж територіального виборчого округу з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом може входити поряд з територією району в місті також територія населених пунктів (сіл, селищ, міст), що входять до складу території відповідної міської територіальної громади, але розташовані поза межами районів у місті. У такому разі території зазначених населених пунктів включаються до того територіального виборчого округу, включення до якого дасть змогу дотриматися принципу неперервності меж (зв`язності територій) округу.
До меж територіального виборчого округу з виборів депутатів міської ради міста з районним поділом не можуть входити частини територій різних районів у місті чи частини територій різних населених пунктів (сіл, селищ, міст), що входять до складу території відповідної міської територіальної громади, або район у місті та частина території населеного пункту (села, селища, міста), що входить до складу території відповідної міської територіальної громади.
У зв`язку з викладеним, суд вважає, що рішення Хмільницької міської територіальної виборчої комісії від 11.09.2020 року № 3 про утворення територіальних виборчих округів з місцевих виборів 25.10.2020 року прийняте з дотриманням принципів неперервності меж (зв`язності територій) таких округів та виходячи з приблизно рівної кількості виборців, які мають право голосу на відповідних виборах у кожному окрузі, що додатково встановлено та враховано судом з долучених до відзиву на позовну заяву протоколу № 5 від 13.09.2020 року позачергового засідання Хмільницької міської територіальної виборчої комісії з відомостями про утворення територіальних виборчих округів.
При цьому, адміністративно-територіальний устрій, під час утворення територіальних виборчих округів, враховувався відповідачем відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року № 707-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області , відповідно до якого і село Соколова, і село Будків віднесені до Хмільницької територіальної громади, що повністю спростовує доводи позивача в цій частині.
Відносно аргументів позивача про порушення його прав внаслідок прийняття оскаржуваного рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 273 КАС України виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Під час розгляду та вирішення даної справи судом не встановлено жодної обставини, яка могла б свідчити про порушення виборчих прав позивача як виборця, позов в цій частині є необґрунтованим, як і відсутні будь-які посилання на відновлення його прав внаслідок скасування оскарженого рішення.
Беручи до уваги встановлені обставини та надану їм правову оцінку, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до ч. 4 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 2 ст. 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Вінницького окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у встановленому Законом України Про судовий збір розмірі.
Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 840,80 грн.
Керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент. номер НОМЕР_1 ) до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії (22000, м. Хмільник, вул. Столярчука, 2, ЄДРПОУ 43761677) про визнання протиправним та скасування рішення.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент. номер НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржено до Сьомого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення .
Суддя Альчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2020 |
Оприлюднено | 17.09.2020 |
Номер документу | 91561472 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні