Рішення
від 15.09.2020 по справі 340/2182/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 вересня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/2182/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження (письмове провадження) в м. Кропивницький адміністративну справу

за позовом : Фермерського господарства Олександрівське

до відповідача : Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області

про визнання протиправною та скасування постанови.

Фермерське господарство Олександрівське звернулося з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів №189140 від 28.04.2020 р. та №189141 від 28.04.2020 р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 06.03.2020 р. на автодорозі Н-14 75 км 812 м Олександрівка - Кіровоград - Миколаїв посадовими особами управління Укртрансбезпеки в Кіровоградській області зупинено автомобілі КАМАЗ, державні номерні знаки НОМЕР_1 та НОМЕР_2 , що належать ФГ Олександрівське . Позивач вказує, що за результатами зважувань виявлено перевищення вагових параметрів. Позивач наголошує на тому, що у автомобільного перевізника ФГ Олександрівське відсутня можливість отримати дозвіл на перевезення подільного вантажу (пшениці) з перевищенням вагових параметрів, оскільки в Україні не визначено повноваженого компетентного органу, якому законом надано право видавати дозволи на перевезення саме подільних вантажів. Позивач вважає, що нормами законодавства передбачений альтернативний чинник, що надає право на перевезення вантажів з перевищенням вагових параметрів, встановлених пп.22.5 п.22 Правил дорожнього руху, це оплата за проїзд. На думку позивача, оскільки дозвіл на перевезення подільного вантажу великоваговим автомобільним транспортом жодним компетентним органом видаватися не може, то відповідач обрав невідповідну норму матеріального права (абзац 14 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт ), яку мав застосувати при фактичних обставинах, оскільки ця норма встановлює відповідальність перевізника за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, а так як видача дозволу для перевезення подільних вантажів з перевищенням вагових параметрів не передбачена, то видати такий дозвіл не може жодний компетентний орган, а тому рішення відповідача про застосування відповідальності перевізника за обраною нормою є незаконним. При цьому позивач посилається на висновок Верховного Суду у постанові від 29.01.2020 р. у справі №814/1460/16 відповідно до якого дозвіл на рух подільного ванатжу не видається, а може лише бути застосована відповідальність у вигляді плати за проїзд, якщо при зважуванні вантажу встановлено порушення вагових параметрів. Також позивач зазначає, що у порушення прав ФГ Олександрівське на захист своїх прав та інтересів, відповідач не повідомив про розгляд справи, що відбувся 28.04.2020 р., чим позбавив можливості надати пояснення та докази щодо неправомірності притягнення до адміністративної відповідальності.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнаються (а.с.75-83). Представник відповідача зазначає, що 06.03.2020 р. контролюючими особами Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області, на підставі направлення на перевірку №009803 від 03.03.2020 р., на автодорозі Н-14 Олександрівка - Кіровоград - Миколаїв 75 км проводилася рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення вантажів та пасажирів. За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки КАМАЗ, державний номерний знак НОМЕР_2 , співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області встановлено перевищення нормативних вагових параметрів на здвоєну вісь 17 580 кг., при нормативно допустимій 16 000 кг у зв`язку з чим складено акт №034117 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 06.03.2020 р., довідку про результати здійснення контролю №030688 від 06.03.2020 р. та розрахунок плати за проїзд №1428 від 06.03.2020 р. Представник відповідача звертає увагу на те, що п.19 Порядку №879 виключено на підставі постанови Кабінету Міністрів України №671 від 30.08.2017 р., у зв`язку з чим необхідність використання відповідачем під час здійснення габаритно-вагового контролю методики, затвердженої Мінекономрозвитку, не передбачена жодним нормативно-правовим актом. Представник відповідача наголошує на тому, що правову позицію щодо відсутності потреби у використанні відповідної методики виклав Верховний Суд у постанові від 02.08.2018 р. по справі №820/1420/17. Представник відповідача вказує, що водій для здійснення контролю не надав державним інспекторам дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України з перевищенням вагових обмежень, виданий компетентними уповноваженими органами, який відповідно до ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт , повинен знаходитись у водія і надаватись для перевірки інспектуючим особам. Представник відповідача зазначає, що відповідач виконав свій обов`язок та направив повідомлення про розгляд справи у спосіб визначений Порядком №1567, що підтверджується трек номером 2500905420674.

Представником позивача подано відповідь на відзив в якій він вказує, що відповідачем не спростовано, що запрошення на розгляд справи про порушення, призначене на 28.04.2020 р. ФГ Олександрівське отримало 07.05.2020 р. (витяг з офіційного сайту Укрпошти з трек номером 2500905420674), тобто вже після розгляду, а фіскальний чек, наданий відповідачем відображає відомості, що поштове відправлення із запрошенням №28315/28/24-20 від 27.03.2020 р. на розгляд справи відправлено з поштового відділення 30.04.2020 р., тобто також після розгляду справи. Також представник позивача зауважує, що коли відповідачу було потрібно вручити спірну постанову №189140 від 28.04.2020 р., то він знайшов належний і дієвий спосіб запросити уповноважену особу фермерського господарства для вручення постанови, а саме шляхом виклику представника суб`єкта господарювання на 29.04.2020 р. за допомогою телефонного зв`язку. На думку представника позивача, відповідачем неналежно організовано розгляд справи про порушення 28.04.2020 р., що призвело до позбавлення ФГ Олександрівське законного права на захист своїх прав та інтересів. (а.с.70-74).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.06.2020 р. роз`єднано позовні вимоги, виділено у самостійне провадження позовні вимоги про визнання протиправним та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №189141 від 28.04.2020 р. (а.с.38).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.06.2020 р. позовну заяву Фермерського господарства Олександрівське до Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області про визнання протиправною та скасування постанови - залишено без руху (а.с.39).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.07.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.67).

21.07.2020 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.103).

03.08.2020 р. представником позивача подано додаткові письмові пояснення у яких вказав, що відповідач не дотримався встановленого порядку щодо неналежного повідомлення ФГ Олександрівське про дату, час і місце розгляду справи ані засобами поштового зв`язку, ані під розписку, чим позбавив права на захист при винесенні постанови, що водночас свідчить про порушення суб`єктом владних повноважень припису п.9 ч.2 ст.2 КАС України. При цьому представник позивача посилається на правову позицію Верховного Суду, викладену у справах №482/9/17 та №308/12552/16-а, №813/3415/18 та Великої Палати Верховного Суду у справі №461/10610/13-ц. Також представник позивача зазначає, що листом Департаменту патрульної поліції від 17.07.2020 р. №327аз/41/27/02-2020 повідомлено, що підрозділи Національної поліції не оформляють дозволи на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у разі перевезення подільних вантажів (а.с.104-107).

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

06 березня 2020 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області на підставі направлення на рейдову перевірку №009803 від 03.03.2020 р. (а.с.95) на автодорозі Н-14 Олександрівка - Кропивницький - Миколаїв 75 км проведено рейдову перевірку транспортних засобів, автомобільних перевізників, водіїв, що здійснюють перевезення пасажирів, вантажів та за результатами габаритно-вагового контролю встановлено, що транспортним засобом КАМАЗ, реєстраційний номер НОМЕР_2 з причепом реєстраційний номер НОМЕР_3 , що належить ФГ Олександрівське допущено перевищення законодавчо встановлених нормативно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, внаслідок чого складено довідку №030688 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 06.03.2020 р. (а.с.27, 60, 89), акт №034117 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 06.03.2020 р. (а.с.26, 59, 88), акт №219518 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 06.03.2020 р. (а.с.25, 58, 86).

За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №189141 від 28.04.2020 р. на підставі абз.14 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт з Фермерського господарства Олександрівське стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 8 500 грн. (а.с.24, 57, 84).

Згідно з абз.1, 2 ч.7 ст.6 Закону України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 р. №2344-ІІІ (далі за текстом - Закон №2344) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті.

Частиною 10 статті 6 Закону №2344 встановлено, що на території України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, у сфері міжнародних автомобільних перевезень здійснює: контроль наявності, видачу дозвільних документів на виконання перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично виконується; контроль за виконанням автомобільними перевізниками вимог міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень; контроль технічного, санітарного та екологічного стану транспортних засобів, що впливає на безпеку руху та екологічну ситуацію; контроль за дотриманням перевізниками вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення; контроль та нагляд за дотриманням вимог нормативно-правових актів щодо забезпечення безпеки на автомобільному транспорті та правил перевезення небезпечних вантажів; контроль внесення перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами України; перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; нарахування, у разі виявлення порушень, та вжиття заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до пунктів 1, 8 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2006 р. №1567 (далі за текстом - Порядок №1567).

Пунктом 3 Порядку №1567 визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Згідно з абз.3 п.4 Порядку №1567 рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).

Пунктом 3 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 р. №1007/1207 (далі за текстом - Порядок №1007/1207) встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.

З огляду на пп.4, 5 п.4 Порядку №1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 311 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до абз.1, 2 п.16 Порядку №1567 рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб Укртрансбезпеки у кількості не менш як дві особи. Габаритно-ваговий контроль проводиться однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення до рейдової перевірки посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки та власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю, а також посадових осіб органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації.

Згідно з абз.3 п.20 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Відповідно до п.п.21, 25 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктом 26 Порядку №1567 визначено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

З огляду на п.27 Порядку №167 у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

З аналізу зазначених норм встановлено, що розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт передує повідомлення суб`єкта господарювання про час та місце такого розгляду. При цьому п.26 Порядку №1567 встановлює, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Натомість, право розгляду справи без участі уповноваженої особи суб`єкта господарювання надає неявка такої особи за умови її належного повідомлення про час та місце розгляду справи.

У постановах від 30.01.2020 р. у справі №308/12552/16-а (провадження №К/9901/32526/18) та у справі №482/9/17 (провадження №К/9901/38702/18) Верховний Суд вказав, що повідомлення має на меті забезпечення участі особи у розгляді уповноваженим органом справи, яка її стосується.

Суд зауважує, що суб`єкт господарювання відносно якого вирішується питання про застосування адміністративно-господарської санкції має право бут обізнаним про час та місце розгляду справи і бути присутнім під час такого розгляду, надавати докази, висловлювати свої заперечення тощо.

Судом встановлено, що повідомлення про розгляд справи №28315/28/24-20 від 27.03.2020 р. надіслано на адресу Фермерського господарства Олександрівське 30.04.2020 р. та отримано 07.05.2020 р. (а.с.85, 93-94), натомість справу розглянуто 28.04.2020 р.

Отже, Управлінням Укртрансбезпеки у Кіровоградській області не повідомлено ФГ Олександрівське про час та місце розгляду справи до початку такого розгляду, чим порушено право позивача на участь у процесі прийняття оскаржуваної постанови, внаслідок чого позивач не мав об`єктивної можливості висловити свої заперечення щодо відсутності підстав для притягнення до відповідальності на підставі абз.14 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , про які вказується у позовній заяві. При цьому надання судом оцінки таким обставинам, до їх розгляду суб`єктом владних повноважень, є передчасним.

Таким чином, постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №189141 від 28.04.2020 р. прийнята передчасно, без повідомлення суб`єкта господарювання про час та місце розгляду справи та без урахування усіх обставин, що мають значення для її винесення, а тому є необґрунтованою та підлягає визнанню протиправною і скасуванню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 102,00 грн. (а.с.49).

Відповідно до п.16 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №103 Укртрансбезпека є юридичною особою публічного права, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в органах Казначейства.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби безпеки на транспорті від 26.06.2015 р. №592 утворено територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, зокрема Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області.

Таким чином, відповідач у даній справі є структурним підрозділом Державної служби України з безпеки на транспорті та не має статусу юридичної особи.

Зважаючи на викладене, суд вважає за необхідне стягнути на користь Фермерського господарства Олександрівське документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 102,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №189141 від 28 квітня 2020 року, винесену Управлінням Укртрансбезпеки у Кіровоградській області, якою постановлено стягнути з Фермерського господарства Олександрівське адміністративно-господарський штраф у сумі 8 500 грн.

Стягнути на користь Фермерського господарства Олександрівське (код ЄДРПОУ 30862584, с. Олександрівка, Кіровоградська область, вул. Садова, 10) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 40 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845, м. Київ, пр. Перемоги, 14).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду - 15 вересня 2020 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2020
Оприлюднено17.09.2020
Номер документу91565697
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/2182/20

Рішення від 15.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні