Рішення
від 14.09.2020 по справі 520/8305/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 вересня 2020 р. № 520/8305/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чудних С.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області про визнання протиправним рішення, скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, викладене у наказі № 11454-СГ від 16.06.2020 "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою", а саме відмову ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001;

- скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 16.06.2020 за № 11454-СГ "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою", а саме відмову ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від 18.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001, про що видати наказ про надання вищевказаного дозволу.

В обґрунтування позову зазначив, що 18.06.2019 вона звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із заявою про надання надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею 2,000 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі на території Есхарівської селищної ради. Однак, наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 16.06.2020 за № 11454-СГ відповідач відмовив у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою. Позивач не погоджується із зазначеним рішенням, оскільки воно не відповідає приписам чинного законодавства України, а саме статті 118 Земельного кодексу України. У зв`язку із чим просив позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачам надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог в повному обсязі та зазначив, що земельна ділянка, яку позивач хотів отримати безоплатно у власність, знаходиться у тимчасовому користуванні громадянина ОСОБА_2 згадно договору тимчасового користування. У зв`язку із чим, Головне управління прийняло наказ від 16.06.2020 за № 11454-СГ "Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою". Таким чином, відповідач діяв в межах повноважень, на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством.

Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що 18.06.2019 ОСОБА_1 звернулась із заявою до керівництва Головного управління Держгеокадастру у Харківській області стосовно надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність площею 2,000 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що перебувають у запасі на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області.

Листом від 16.07.2019 № К-7459/0-4279/0/95-19 про розгляд заяви, Головне управління Держгеокадастру у Харківській області відмовило позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.12.2019 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправним рішення відповідача, що викладене у листі від 16.07.2019 за № К-7469/0-4279/0/95-19 Про розгляд заяви про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,0 га, за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6325456800:01:000:0001. Зобов`язано відповідача повторно, з урахуванням висновків суду, розглянути заяву від 16.07.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 6325456800:01:000:0001. В задоволені іншої частини вимог ОСОБА_1 відмовлено.

На виконання Харківського окружного адміністративного суду від 04.12.2019 Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 про результати розгляду якої повідомлено позивача листом від 16.06.2020 № К-11477/0-3950/0/95-20.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Харківській області № 11454-СГ від 16.06.2020 ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою на підставі того, що зазначена земельна ділянка відноситься до земель промисловості, транспорту, звязку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Не погоджуючись із вказаною відмовою, ОСОБА_1 звернулась до суду із вказаним позовом.

По суті позовних вимог суд зазначає наступне.

Відповідно до частин 1, 2 та пункту "а" частини 3 статті 22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).

Згідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, законом визначено лише два види рішень, які можуть бути прийняті суб`єктом владних повноважень у разі подання заяви про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме: 1) надання відповідного дозволу або 2) відмова у наданні такого дозволу з підстав, встановлених законом.

При цьому, частина 7 статті 118 Земельного кодексу України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Як вбачається із наказу № 11454-СГ від 16.06.2020 "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою" підставою для відмови у наданні ОСОБА_1 дозволу стала інформація Міськрайонного управління у Чугуївському районі та м. Чугуєві Головного управління Держгеокадастру у Харківській області щодо того, що земельна ділянка відноситься до земель промисловості, транспортного звязку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Суд зазначає, що з інформації листа відповідача від 16.07.2019 року № К-7469/0-4279/0/95-19, скерованого на адресу позивача, не можливо встановити, - з огляду на які юридичні факти, окрім означеного листа, ГУ Держгеокадастру у Харківській області дійшов висновку про належність саме тієї земельної ділянки, про яку йде мова у зверненні позивача, до категорії земель промисловості, транспортного зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Крім того, суд зазначає, що у відзиві на позов відповідач посилався на те, що земельна ділянка, яку позивач хотів отримати безоплатно у власність, знаходиться у тимчасовому користуванні громадянина ОСОБА_2 згідно договору тимчасового користування.

Як вбачається із вищевказаного договору 07.09.1998 та рішення Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області від 07.09.1998, земельна ділянка, яка передана у тимчасове користування ОСОБА_2 є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення.

Отже, Головним управлінням не усунуто протиріччя стосовно того, що згідно однієї довідки земельна ділянка відноситься до категорії земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, водного фонду, в іншій інформації зазначено, що земельна ділянка належить до категорії земель сільськогосподарського призначення.

Таким чином, відповідачем, при розгляді заяви позивача, не надана оцінка вищевказаним обставинам на предмет відповідності вимогам ст. 118 Земельного кодексу України.

Враховуючи приписи пункту б частини 1 статті 121 Земельного кодексу України, якими унормовано право громадян України на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара, та беручи до уваги, що заявлений позивачем розмір земельної ділянки відповідає вказаному.

Таким чином, заява позивача підлягає розгляду повноважним органом на відповідність вимогам закону, а суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин суб`єктом владних повноважень з цього питання.

Тому заява позивача підлягає розгляду повноважним органом на відповідність вимогам закону, а суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин суб`єктом владних повноважень з цього питання.

Зобов`язання судом відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність таких підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При цьому, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.

З урахуванням викладеного, суд зазначає, що такий спосіб захисту, як зобов`язання ГУ Держгеокадастру прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи.

У цій справі з метою захисту порушеного права позивача ефективним та належним, за встановлених обставин, є такий спосіб захисту порушених прав, як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Зазначена позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 10.10.2019 по справі № 814/1959/17.

Враховуючи вищевикладене, суд задовольняє позовні вимоги ОСОБА_1 щодо скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 16.06.2020 за № 11454-СГ "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою".

Поряд із тим, суд зазначає, що скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 16.06.2020 за № 11454-СГ "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою", охоплює позовну вимогу щодо визнання протиправним рішення Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, викладене у наказі № 11454-СГ від 16.06.2020 "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою", а саме відмову ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001, оскільки рішення про відмову і було прийнято у формі наказу.

Зважаючи на те, що Головним управлінням Держгеокадастру було прийнято рішення про відмову позивачу надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою без наведення (встановлення) вичерпних підстав для відмови, передбачених ст. 118 Земельного кодексу України, суд вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від 18.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001, за результатами її розгляду прийняти рішення у формі наказу з урахуванням вимог діючого законодавства.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності оскаржуваного рішення, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код 39792822) про визнання протиправним рішення, скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 16.06.2020 за № 11454-СГ "Про відмову в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою", а саме відмову ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від 18.06.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення (землі запасу) за межами населених пунктів на території Есхарівської селищної ради Чугуївського району Харківської області поблизу земельної ділянки з кадастровим номером якої 6325456800:01:000:0001, за результатами її розгляду прийняти рішення у формі наказу з урахуванням вимог діючого законодавства.

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 420 (чотириста двадцять) грн 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код 39792822).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Суддя С.О.Чудних

Дата ухвалення рішення14.09.2020
Оприлюднено17.09.2020
Номер документу91567484
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним рішення, скасування наказу та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/8305/2020

Рішення від 14.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

Ухвала від 06.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Чудних С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні