Рішення
від 15.09.2020 по справі 520/9900/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

15 вересня 2020 р. № 520/9900/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Зінченко А.В.

при секретарі - Мурадли А.І.

за участі представників сторін:

позивача - Дмитренка С.Ю.

відповідача - Павленка О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ" (вул. Полтавський шлях, буд. 56,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ 41803243) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Харківського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ" з адміністративним позовом в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.07.2020 року №1683592/41803243 Головного управління ДПС у Харківській області, яке підписане головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- визнати протиправним та скасувати Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.07.2020 №34690/41803243/2 Державної податкової служби України, яке підписано головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 19.05.2020 року №23 до податкової накладної від 07.04.2020 року №2 складений ТОВ «ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ» (ідентифікаційний номер 41803243) датою отримання Державною податковою службою України Розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 19.05.2020 року №23 до податкової накладної від 07.04.2020 року №2 - 15 червня 2020 року.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, в обґрунтування своєї правової позиції надав відзив на позов, в задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю "ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ" зареєстроване як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за номером 41803243.

Основним видом діяльності є виробництво машин і устаткування для добувної промисловості та будівництва .

07.04.2020 р. відповідно до договору постачання №0704/2029 від 07.04.2020р. ТОВ ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ відвантажило на адресу ТОВ СПЕЦГІДРОПОСТАЧ (код ЄДРПОУ 42814997) за видатковою накладною №72 Роликоопора РЛ100 127-360-03 (аналог роликоопора РЛ-100 127x360) (код 8431) на суму 1 142 811,60 грн., у т.ч. ПДВ 190 468,60 грн. В зв`язку з чим була складена та зареєстрована податкова накладна №2 від 07.04.2020р. (реєстраційний номер 908166953). Доставка здійснювалася на умовах ББР відповідно до п.2.1 договору постачання №0704/2020 від 07.04.2020р" найманим перевізником ТОВ ТЛК Лідер на підставі договору №12-02-2019/1 від 12.02.2019 р.

Реалізований товар був виготовлений ТОВ ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ на власних виробничих фондах, розміщених у орендованих у ТОВ ТАНДЕМ ІНВЕСТБУД (код ЄДРПОУ 39248070) виробничих приміщеннях, розташованих за адресою: м. Харків, вул. Велико-Бурлуцька,14 загальною площею 1712,5 кв. м. згідно договору оренди №03/06/19 від 03.06.2019р. Наявність обладнання підтверджується записами в реєстрах бухгалтерського обліку, а саме ОСВ рах.104.

Роликоопора РЛ100 127-360-03 (аналог роликоопора РЛ-100 127x360) відноситься до підземного машинобудування та є одним з головних вузлів стрічкових конвеєрів. Дана продукція не підлягає обов`язковій сертифікації та виготовляться за власними діючими ТУ У 28.9-41803243-003:2018 КОНВЕЄРИ ТА ПЕРЕВАНТАЖУВАЧІ ШАХТНІ СТРІЧКОВІ .

Постачання здійснювалося на умовах відстрочки платежу до 60 календарних днів з моменту поставки, що підтверджено в умовах специфікації: №1 від 07.04.2020р. Оплата не здійснювалася. Роликоопора РЛ100 127-360-03 (аналог роликоопора РЛ-100 127x560) є складним виробом, який включає в себе доволі великий перелік комплектуючих. До 90% сировини купується у платників ПДВ, що має відображення у Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у неплатників ПДВ. Виконання технологічних процесів забезпечено трудовими ресурсами - середня чисельність працюючих 95 осіб (з них - 86 працівники основних професій), середня заробітна плата за 1 кв. склала 5 100,00 грн. за місяць. Основні енергоресурси - електроенергія, вода та інші комунальні витрати компенсуються орендодавцю на підставі виставлених рахунків.

Відповідно до п.6.1 договору постачання №0704/2020 від 07.04.2020р. та за письмовим зверненням листом №28/04 від 28.04.2020р. покупець відмовився від даного товару та Роликоопора РЛ100 127-360-03 (аналог роликоопора РЛ-100 127x360) була повернута ТОВ ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ 19.05.2020р. згідно накладної на повернення №1 від 19.05.2020 року, в зв`язку з чим був складений та зареєстрований розрахунок коригування №23 від 19.05.2020р. до податкової накладної №2 від 07.04.2020р. Транспортні послуги з повернення продукції були здійснені за рахунок постачальника перевізником ТОВ ТЛК Лідер .

Товариством з обмеженою відповідальністю ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ за результатами господарської діяльності було складено податкову накладну від 07.04.2020 №2 на загальну суму 1142811,60 грн., в тому числі ПДВ 190 468,60 грн., яка на виконання вимог п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронної звітності" засобами телекомунікаційного зв`язку. Згідно квитанції №1 податкову накладну було прийнято та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційний номер документа: 9081662953.

19.05.2020 року було складено розрахунок коригування кількісних і вартісних показників з порядковим номером 23 до податкової накладної від 07.04.2020 року №2 відповідно якого сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту склала: -190 468,60 гривень, всього підлягають коригуванню обсяги постачання без урахування податку на додану вартість , що оподатковуються за основною ставкою склало: -952 343,00 гривень (надалі за текстом цього адміністративного позову - Розрахунок). Вказаний Розрахунок направлений на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних 19.05.2020 року. Відповідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15 червня 2020 року, документ прийнято, реєстрація зупинена.

При цьому, у якості підстави для зупинення реєстрації Розрахунку зазначено наступну обставину: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 19.05.2020 №23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Сума компенсації вартості товару/послуги 8431, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги), що відповідає п. 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник Б =4.5567%, Р =1282245.67

22.06.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ направило на адресу Головного управління ДПС у Харківській області, до складу якого входить Комісія ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1. Згідно квитанції №1, Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено за формою Л 3112603 доставлено 23.06.2020 року до районного рівня до Головного управління ДПС у Харківській області, що підтверджується квитанцією №2. Документ прийнято.

Матеріалами справи підтверджено, що на підтвердження реальності господарської операції у складі повідомлення були направлені копії наступних документів: договір постачання №0704/2020 від 07.04.2020 року з ТОВ СПЕЦГІДРОПОСТАЧ ; видаткова накладна №72 від 07.04.2020 року на відвантаження готової продукції на адресу ТОВ СПЕЦГІДРОПОСТАЧ ; товарно-транспортна накладна №Р72 від 07.04.2020 року на підтвердження відвантаження та перевезення готової продукції на адресу ТОВ СПЕЦГІДРОПОСТАЧ ; акт надання послуг №124 від 16 квітня 2020 року про надання транспортних послуг з боку ТОВ ТЛК ЛІДЕР ; реєстр поїздок що були виконані ТОВ ТЛК ЛІДЕР при відвантаженні готової продукції; договір №1202-2019/1 про надання транспортних послуг від 12 лютого 2019 року з ТОВ ТЛК ЛІДЕР ; платіжне доручення №732 від 12 травня 2020 року про оплату послуг з перевезення ТОВ ТЛК ЛІДЕР ; лист покупця - ТОВ СПЕЦГІДРОПОСТАЧ від 28.04.2020 року №28/04 про повернення товару у зв`язку з його невідповідністю; накладна на повернення постачальнику №1 від 19 травня 2020 року; товарно-транспортна накладна №В 1 від 19 травня 2020 року на вивезення товару на адресу постачальника; акт приймання-передачі на повернення до договору постачання №0704/2020 від 07.04.2020;акт надання послуг №181 від 01.06.2020 року з ТОВ ТЛК ЛІДЕР про надання транспортних послуг; реєстр поїздок що були виконані ТОВ ТЛК ЛІДЕР при вивезенні товару на адресу постачальника; платіжне доручення №950 від 05.06.2020 року про оплату транспортних послуг, що надавалися ТОВ ТЛК ЛІДЕР ; договір оренди №06/06/19 нежилого приміщення від 03.06.2020 року за яким ТОВ ОСК- ТЕХНОЛОДЖІ орендувало нежилі приміщення для виробництва власної продукції; платіжне доручення №356 від 10.03.2020 року про компенсацію комунальних витрат з актом надання послуг №32 від 31.03.2020 року; платіжне доручення №610 від 14.04.2020 року про компенсацію комунальних послуг; акт надання послуг №27 від 31.03.2020 про надання послуг оренди нежитлового приміщення за березень 2020 року; платіжне доручення №792 від 21.05.2020 року за оплату за оренду приміщень за грудень 2019-квітень 2020 року; дозвіл №213.19.63 на застосування гірничошахтного устаткованім; технічні умови ТУ У28.9-41803243-003:2018 на конвеєри та перевантажувачу шахтні стрічкові від 05.12.2018 року; планова калькуляція на 01.03.2020 року на виготовлення роликоопор РЛ100 127-360-03 (аналог роликоопора РЛ-100 127x360);оборотно-сальдова відомість за рахунком 104 за 31 березня 2020 року; паспорт на роликоопор РЛ100 127-360-03; пояснення від 22.06.2020 року №2206/20;

Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/рахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області від 01.07.2020 року №1683592/41803243 відмовлено в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників № 23 від 19.05.2020 року. Підставою для такого рішення стала відсутність первинних документів щодо транспортування ТМЦ. Вказане не відповідає дійсності, оскільки такі документи були надані у додатках №2 та №7 до Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1.

Товариство з обмеженою відповідальністю ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ в адміністративному порядку оскаржило відмову в реєстрації Розрахунку до Головного управління ДПС у Харківській області, що підтверджується Скаргою щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно до квитанції №2 скаргу за формою Л 313203 було прийнято Головним управлінням ДПС у Харківській області 07.07.2020 року та зареєстровано за №9156310781.

Рішенням Комісії з питань розгляду скарг від 15.07.2020 року № 34690/41803243/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії ДПС без змін.

Позивач не згоден з позицією податкового органу, а тому звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Проаналізувавши наведене, суд вказує, що Головне управління ДФС у Харківській області, відповідно до функцій контролюючих органів, визначених пп. 191.1.1. п. 191.1 ст.191 Податкового кодексу України здійснює адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводить відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків ; пп.19-11.2. контролює... своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів ; пп.191.1.8. забезпечує достовірність та повноту обліку платників податків... об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням ; пп.191.1.35. вживає заходів до виявлення, аналізу та перевірки фінансових операцій, які можуть бути пов`язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, щодо відповідності законодавству ; пп. 19-1.1.40 здійснює збір податкової інформації .

Згідно п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотриманню законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до ст.62 Податкового кодексу України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків (п.п.62.1.1 п.62.1); інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (п.п.62.1.2 п.62.1); перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин (п.п.62.1.3 п.62.1).

Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: від платників податків та податкових агентів; від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України; від банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків; від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; за результатами податкового контролю; для інформаційно-аналітичної „ забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку (ст.72 ПК України).

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII було внесено ряд суттєвих змін до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Відповідним Законом було доповнено статтю 201 Податкового кодексу України пунктом 201.16 наступного змісту: реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу .

У відповідності до вимог п. 74.2 ст. 72 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Змінами до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу (Закон № 2245-VIII від 07.12.2017) визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 7 прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII від 07.12.2017 Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

На засіданні Уряду 21 лютого 2018 р. було прийнято постанову Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних яку зареєстровано за № 117.

Таким чином, процедура зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з наступним прийняттям рішення про їх реєстрацію/відмову у реєстрації на даний час регламентована: Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями); Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №566 Про затвердження Порядку роботи Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №753/30620; Постановою КМУ Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29 грудня 2010 р. №1246 (зі змінами та доповненнями); Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі Порядок зупинення) та Наказом ДФСУ від 21 березня 2018 року N 144 «Про затвердження Порядку формування територіальними органами та структурними підрозділами ДФС переліку ризикових платників податків, Рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків, Рішення про неврахування Таблиці даних платника податків» , які замінили собою Постанову Кабінету Міністрів України від 29.03.2017 року №190 Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією ДФС про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій та Наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.06.2017 за №752/30620.

У відповідності до вимог п. 12 Постанови №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.

Згідно з п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом № 567, Моніторинг податкової накладної/ розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:1)обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/ розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Згідно з пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з Порядком зупинення №117 введено трирівневу систему моніторінгу.

На першому етапі ПН/РК аналізуються за »відсічними» критеріями на предмет відповідності трьом ознакам, наведеним у п. 3.

Коли немає відповідності жодній з цих ознак і номенклатура ПН/РК відсутня в Таблиці даних, такі ПН/РК блокуються у випадках: якщо платник відповідає критеріям ризиковості; якщо платник не має позитивної податкової історії, і при цьому ПН/РК відповідає критеріям ризиковості операцій.

Критерії ризиковості умовно можна поділити на загальні, які діють по всій території України та затверджені ДФС і Мінфіном, і спеціальні, що встановлюються територіальними органами ДФС лише для визначеної території.

Платник ПДВ визнаватиметься ризиковим автоматично: якщо зареєстрований/перереєстрований на недійсні та підроблені документи; особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження; переданий у володіння чи управління підставним особам; проводить фінансово-господарську діяльність без відома та згоди його засновників та керівників; існує обвинувальний вирок суду щодо посадових осіб платника за ст. 205 Кримінального кодексу України.

Якщо до контролюючого органу надійде інформація, відповідно до якої платник ПДВ перестав відповідати вищезазначеним критеріям, то в день її отримання він виключається із Переліку.

Спеціальні критерії можуть встановлюватись місцевими органами ДФС на власний розсуд, але у визначеному ДФС діапазоні.

Платник ПДВ визнаватиметься ризиковим за рішенням регіональних комісій, якщо: зареєстрований/перереєстрований на непідконтрольній Україні території (ОРДЛО, Крим); зареєстрований платником ПДВ менше 3-х місяців; не має відкритих банківських рахунків, окрім рахунків у органах Держказначейства (не стосується фізичних осіб-підприємців та бюджетних установ); його посадова особа та/або засновник займали аналогічну посаду у суб`єкта господарювання, ліквідованого за процедурою банкрутства протягом останніх 3-х років; ним не було подано фінансову звітність за останній звітний період (для юридичних осіб, платників податку на прибуток); мається податкова інформація про наявність ознак здійснення платником ризикових операцій

Саме останній критерій є нечітким, що дозволяє контролюючому органу зловживати своїми повноваженням.

При цьому ризиковість операцій визначатиметься за одним із 4-х критеріїв: критерій 1 застосовуватиметься, якщо операція одночасно відповідатиме таким ознакам:1) обсяг постачання товару/ послуги за поданою на реєстрацію ПН/РК дорівнює або перевищує величину залишку товарів/послуг. У свою чергу залишок визначається як різниця обсягу придбання/ ввезення з 01.01.2017 р. товару/ послуги (за винятком звільнених від ПДВ операцій або тих, у яких ставка становить 0%), збільшеного в 1,5 рази, та обсягу постачання відповідного товару/послуги за цей період;2) переважання у такому залишку більше 75% ризикових товарів/ послуг, визначених ДФС;3) відсутність товару/послуги в поданій на реєстрацію ПН у Таблиці даних платника податку, як товару/ послуги, що на постійній основі постачається/виготовляється; критерій 2 полягає у відсутності ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю такими підакцизними товарами, як:1) спирт етиловий, інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво;2) тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну; критерій 3 полягає у тому, що про платника податку, який реєструє таку ПН на пальне, на дату її складання відсутній актуальний запис у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального; критерій 4 стосується розрахунків коригування, якими передбачається зміна номенклатури товарів/послуг (для товарів - зміна перших 4-х цифр кодів згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - перших 2-х цифр кодів за ДКПП) за умови відсутності такого товару/послуги у Таблиці даних платника.

Якщо платники ПДВ відповідають встановленим критеріям ризиковості щодо них проводиться засідання Комісії територіального органу ДФС на якому вирішується, чи включати таку особу до переліку ризикових суб`єктів господарювання чи ні.

Також, на аналогічних засіданнях може вирішуватись питання про виключення суб`єктів господарювання з такого переліку.

У випадку, якщо платник перестає відповідати вказаним вище критеріям, він виключається із Переліку на підставі рішення комісії.

На суб`єкта господарювання, щодо якого прийнято рішення про включення його до переліку ризикових суб`єктів заводиться облікова картка із зазначенням причини внесення до такого переліку.

Додатково, органом ДФС приймається рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податків і, якщо щодо особи прийнято рішення про неврахування таких даних, кожна податкова декларація такого суб`єкта господарювання підлягатиме блокуванню і щодо кожної операції доведеться доводити її реальність відповідними підтверджуючими документами та поясненнями.

Наявність у платника позитивної податкової історії визначатиметься за одним із таких показників:1) обсяг постачання на одного покупця, платника ПДВ, за зареєстрованими у поточному місяці ПН/РК (з урахуванням поданою на реєстрацію ПН/РК) не перевищує 150 тис. грн.;2) обсяг постачання за останні півроку за зареєстрованими ПН/ РК, які не підлягають наданню отримувачу, становить більше 50% від загального обсягу постачання товарів/послуг за всіма іншими ПН/РК;3) придбання і постачання одного товару або послуги за останні півроку складають більше 50% від загальної суми усіх інших товарів/послуг;4) платник на постійній основі, протягом будь-яких 4-х місяців з останніх 6-и, реєструє ПН/РК на постачання товарів/послуг за одним і тим самим кодом, по яким обсяг постачання становить 20% від загального обсягу;5) відображена у звітності залишкова вартість основних засобів для платників податку на прибуток на кінець звітного періоду складає більше 1 млн грн за умови, що керівник та засновник такого платника з 01.01.2017 р. не змінювалися;6) наявність власних (орендованих) земельних ділянок площею понад 200 га або станом на 01.01.2018 р. орендованих земельних ділянок комунальної/державної форми власності площею понад 0,5 га, що задекларовані до 20.02.2018 р.;7) сума ЄСВ, сплаченого за останній рік на одного працюючого, перевищує в 1,5 рази суму ЄСВ, яка сплачується з мінімальної заробітної плати, за умови, що керівник та засновник такого платника з 01.01.2017 р. не змінювалися;8) загальна сума сплачених у попередньому звітному році сум ЄСВ, податків та зборів (крім суми ПДВ, сплаченого при ввезенні товарів на митну територію України), становить більше 5 млн грн.

Суд робить висновок, що ГУ ДФС у Харківській області, як суб`єктом владних повноважень під час реалізації повноважень, не дотримано одного з обов`язкових складових принципу верховенства - правової визначеності, оскільки у відповіді контролюючий орган не навів чітких ознак ризикової діяльності платника податку, не довів наявність таких ознак у діях платника, не було зазначено жодних відомостей про виявлені факти за наслідком опрацьованої податковим органом податкової інформації , вказівок на виявлені недостовірні дані, на конкретну декларацію, в якій виявлена така недостовірність, не вказано який вплив має отримана контролюючим органом податкова інформація на достовірність даних, які містяться у податкових деклараціях платника, що свідчить про можливе здійснення позивачем ризикових операцій.

Податковим органом було використано податкову інформацію, однак інформаційні бази даних податкового органу не мають статусу офіційних і можуть містити помилки, які впливають на правовий статус платника податку. Бази даних ДПІ не є належними доказами у справі, чинним законодавством також не передбачена належність таких баз до засобів доказування. (Дана правова позиція підтверджується доводами, що викладені в Постановах ВАСУ від 20.09.2012 року № К9991/574/12; № К 9991/5991/11 та № 9991/24891/11).

Згідно з правовими позиціями, які викладені у названому судовому акті, державна податкова інспекція є органом державної влади і, відповідно, її діяльність має підпорядковуватись вимогам ч.2 ст.19 Конституції України та аналогічним вимогам ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні".

Право податкової інспекції на проведення перевірки підлягає законодавчим обмеженням та реалізується з дотриманням порядку, встановленого законом. Суд може захистити право платника податку в разі проведення перевірки за відсутності для цього належних юридичних підстав та з порушенням правил, процедури, встановлених законом. Наявність негативних наслідків такої перевірки для можливості судового захисту законом не вимагається. Право на судовий захист пов`язане із самою протиправністю дій.

При цьому, Верховний Суд України зазначив, що відповідно до КАС України адміністративний позов може містити вимоги про встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень (п. 6 ч. 3 ст. 105); а відтак, звернення за захистом порушеного права у сфері публічно-правових відносин із зазначенням способу, який, на думку суду, не приводить до захисту права, не може бути підставою для відмови в позові, тобто захисті права, що порушуються.

Суд, установивши порушення вимог законодавства, має захистити права та охоронювані законом інтереси, самостійно обравши спосіб, який би гарантував дотримання і захист прав, свобод, інтересів від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, коли ці порушення ще не припинені (статті 7, 8, 11, ч. 4 ст. 112, ст. 162); спосіб захисту порушеного права може залежати від того, припинене порушення чи ні - при встановленні факту продовження протиправної поведінки суб`єкта владних повноважень на момент вирішення спору належним способом захисту права може бути зобов`язання відповідача припинити протиправні дії, а при припиненні порушення суд може задовольнити вимогу про встановлення відсутності компетенції (повноважень) у суб`єкта владних повноважень, зокрема на вчинені дії, чи про визнання дій протиправними.

Суд зазначає, що згідно з вимогами ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з ме тою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтер есів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів влад них повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень тау спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім фор мам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, протягом розумного строку.

Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Таким чином, проаналізувавши наведене, суд вважає за необхідне вказати, що позовні вимоги є обґрунтованими, підтверджені нормативно та документально, а тому є такими, що підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242- 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ" (вул. Полтавський шлях, буд. 56,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ41803243) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.07.2020 року №1683592/41803243 Головного управління ДПС у Харківській області, яке підписане головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Визнати протиправним та скасувати Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.07.2020 №34690/41803243/2 Державної податкової служби України, яке підписано головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 19.05.2020 року №23 до податкової накладної від 07.04.2020 року №2 складений ТОВ «ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ» (ідентифікаційний номер 41803243) датою отримання Державною податковою службою України Розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 19.05.2020 року №23 до податкової накладної від 07.04.2020 року №2 - 15 червня 2020 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61027, код ЄДРПОУ 43143704) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ" (вул. Полтавський шлях, буд. 56,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ41803243) сплачений судовий збір в сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОСК-ТЕХНОЛОДЖІ" (вул. Полтавський шлях, буд. 56,м. Харків, 61052, код ЄДРПОУ 41803243) сплачений судовий збір в сумі 4204(чотири тисячі двісті чотири) грн.00 коп.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення в повному обсязі складено 16 вересня 2020 року.

Суддя Зінченко А.В.

Дата ухвалення рішення15.09.2020
Оприлюднено18.09.2020
Номер документу91567860
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/9900/2020

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 08.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Постанова від 08.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 15.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Рішення від 15.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні