Рішення
від 16.09.2020 по справі 440/3672/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/3672/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" /далі - позивач, ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням уточненої позовної заяви) до Головного управління ДПС у Полтавській області /далі - відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області/ про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00004600505 від 30 червня 2020 року /а.с. 27-36/.

Позов обґрунтований тим, що фактичною підставою для винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення №00004600505 від 30 червня 2020 року став висновок відповідача про порушення позивачем вимоги частини двадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" внаслідок продажу 23 жовтня 2019 року тютюнових виробів, а 02 червня 2020 року - алкогольного напою "Сидру" без наявності відповідних ліцензій. Вказане порушення виявлено під час здійснення фактичної перевірки магазину на АЗС №16 ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна" за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80 та зафіксовано в акті перевірки №0129/16/31/РРО/38194448 від 02 червня 2020 року. Проте, зазначеного порушення ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна" не вчиняло, оскільки у нього наявні ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами №16010311201800546 від 08 жовтня 2018 року (термін дії з 23 жовтня 2018 року до 23 жовтня 2019 року), № 16010311201902455 від 16 жовтня 2019 року (термін дії з 24 жовтня 2019 року до 24 жовтня 2020 року), ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями №1816016402327 від 04 липня 2018 року (термін дії з 13 липня 2018 року по 12 липня 2019 року) та ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) №16010312201900296 від 04 липня 2019 року (термін дії з 13 липня 2019 року по 13 липня 2020 року). Таким чином, продаж тютюнових виробів здійснено позивачем в останній день дії ліцензії №16010311201800546 від 08 жовтня 2018 року, а продаж алкогольного напою Сидру 02 червня 2020 року здійснено позивачем за наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) №16010312201900296 від 04 липня 2019 року, що є правомірним.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 липня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 43-44/ зазначив, що 02 червня 2020 року здійснено фактичну перевірку магазину на АЗС №16 ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна" за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, за результатами якої складено акт №0129/16/31/РРО/38194448 від 02 червня 2020 року, та встановлено порушення позивачем вимог частини двадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", а саме: 23 жовтня 2019 року здійснювалася роздрібна торгівля тютюновими виробами та 02 червня 2020 року - сидру без придбання відповідних ліцензій. Факт роздрібного продажу тютюнових виробів 23 жовтня 2019 року підтверджується наявними копіями розрахункових документів. Згідно поданої позивачем заяви щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами від 13 липня 2019 року та положень розпорядження ДФС України №18-р від 28 лютого 2018 року "Про ведення Реєстру виданих, тимчасово призупинених, анульованих ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами" позивачем отримано Ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) №№16010312201900296 від 04 липня 2019 року, яка не дає право на здійснення роздрібної торгівлі іншими алкогольними напоями (зокрема сидру), окрім пива. Також відповідачем заявлено клопотання про розгляд цієї справи за участю представника ГУ ДПС у Полтавській області.

Вирішуючи вказане клопотання відповідача, суд не знаходить підстав для його задоволення, виходячи з наступного.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до частини шостої вказаної статті суд може відмовити в задоволенні клопотання сторони про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін: 1) у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу; 2) якщо характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі незначної складності не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи.

Оскільки характер спірних правовідносин та предмет доказування у цій справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи та питання, які підлягають вирішенню при ухваленні рішення відповідно до статті 244 КАС України, вирішуються судом незалежно від порядку розгляду справи, суд, керуючись приписами частини шостої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, не вважає за необхідне розглядати справу в судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи.

У відповіді на відзив /а.с.62-66/ позивачем зазначено, що 23 жовтня 2019 року здійснювалася реалізація тютюнових виробів за наявності чинної відповідної ліцензії, що не спростовано відповідачем. Положеннями частини двадцять другої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" встановлено, що суб`єкти господарювання, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, мають право продавати сидр та перрі (без додання спирту) без отримання окремої ліцензії на право роздрібної торгівлі цими алкогольними напоями, а тому позивач за наявності Ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) №16010312201900296 від 04 липня 2019 року мав право на продаж сидру 02 червня 2020 року.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 6 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 16-19/ Товариство з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" (вул. Половки, буд. 62, м. Полтава, Полтавська область, 36010, ідентифікаційний код 38194448) пройшло передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набуло правового статусу юридичної особи з 18 квітня 2012 року та здійснює основний вид діяльності 47.30 "Роздрібна торгівля пальним" та інші види діяльності, зокрема 46.39 "Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами", 47.11 "Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами", 56.30 "Обслуговування напоями".

Головним управлінням ДФС у Полтавській області видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер: 16010311201800546, дата реєстрації: 08 жовтня 2018 року, термін дії: з 23 жовтня 2018 року до 23 жовтня 2019 року, адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 та магазин, сплачено за період: з 23 жовтня 2018 року до 23 жовтня 2019 року платіжним дорученням від 02 жовтня 2018 року №13445 на суму 2000,00 грн )/а.с.12/ .

Головним управлінням ДПС у Полтавській області видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер: 16010311201902455, дата реєстрації: 16 жовтня 2019 року, термін дії: з 24 жовтня 2019 року до 24 жовтня 2020 року, адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 магазин, сплачено за період: з 24 жовтня 2019 року до 24 жовтня 2020 року платіжним дорученням від 08 жовтня 2019 року №013730 на суму 2000,00 грн) /а.с.13/.

Головним управлінням ДФС у Полтавській області видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) ( реєстраційний номер: 16010312201900296, дата реєстрації: 04 липня 2019 року, термін дії ліцензії: з 13 липня 2019 року до 13 липня 2020 року, адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 магазин, сплачено за період: з 13 липня 2019 року до 13 липня 2020 року платіжним дорученням від 03 липня 2019 року №8719 на суму 8000,00 грн) /а.с. 15/.

Наказом Головного управління ДПС у Полтавській області "Про проведення фактичної перевірки" №853 від 02 червня 2020 року /а.с. 55-зворот/ наказано провести з 02 червня 2020 року фактичну перевірку тривалістю10 діб платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" за місцем фактичного провадження діяльності: АЗС з магазином, що знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, за період з 01 липня 2017 року по 02 червня 2020 року у встановленому Податковим кодексом України порядку.

На підставі пункту 20.1.4 статті 20, пункту 75.1 статті 75, пункту 82.3 статті 82 та підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України та наказу Головного управління ДПС у Полтавській області "Про проведення фактичної перевірки" №853 від 02 червня 2020 року Головним управлінням ДПС у Полтавській області видано направлення на перевірку №854 від 02 червня 2020 року /а.с. 56-зворот/ та №855 від 02 червня 2020 року /а.с. 56/ про проведення фактичної перевірки з 02 червня 2020 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" за місцем фактичного провадження діяльності: АЗС з магазином, що знаходиться за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80.

02 червня 2020 року Головним управлінням ДПС у Полтавській області проведено фактичну перевірку щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) господарського об`єкту АЗС з магазином, що розташований за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, платника податків Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна".

За результатами перевірки складено акт (довідку) №0129/16/31/PPO/38194448 від 02 червня 2020 року /а.с. 50/, в якому зафіксовано порушення Товариством з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" частини двадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

В акті зазначено, що згідно почекової інформації, що надходить до органу державної податкової служби по дротовим та/або бездротовим каналам зв`язку від реєстратора розрахункових операцій (далі - РРО) Марія -303Al, фіскальний номер 3000517559, заводський номер ЗВ1991029079, зареєстрованого на АЗС №16 та магазин за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, що належить ТОВ Татнєфть-АЗС-Україна (код ЄДРПОУ 38194448) встановлено реалізацію тютюнових виробів без придбання відповідної ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, а саме реалізовано: сигарети Vinston Blue по 43,95 грн (чек №55365 від 23 жовтня 2019 року о 06 год 34 хв 26 сек); сигарети Bond Strit Red S по 33,45 грн (чек №55360 від 23 жовтня 2019 року о 00 год 03 хв 29 сек); сигарети Lucky Strike по 44,00 грн (чек №55392 від 23 жовтня 2019 року о 09 год 12 хв 58 сек); сигарети Саmеl Blue по 44,45 грн (чек №55420 від 23 жовтня 2019 року о 12 год 19 хв 51 сек); сигарети Bond Strit Вluе по 38,95 грн (чек №55455 від 23 жовтня 2019 року о 16 год 58 хв 49 сек); сигарети Bond Strit по 43,95 грн (чек №55484 від 23 жовтня 2019 року о 10 год 31 хв 11 сек). Термін дії попередньої ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами №16010311201800546 від 08 жовтня 2018 року - з 23 жовтня 2018 року до 23 жовтня 2019 року. Також перевіркою встановлено реалізацію алкогольного напою сидру без придбання відповідної ліцензії на право роздрібної торгівлі сидром, а саме: реалізовано пляшку Сидру яблучного Де САД , 0,45 дм 3 , вміст спирту 4,9 %, фіскальний чек №102096 від 02 червня 2020 року о 15 год 13 хв, за ціною - 31,50 грн.

Згідно з відповідною відміткою в акті №0129/16/31/PPO/38194448 від 02 червня 2020 року "зауваження до акту перевірки не надходили, від пояснень оператор відмовилась, від підпису матеріалів перевірки відмовилась" /а.с.50/, що підтверджується актом відмови від підписання акту фактичної перевірки №93016-31-05-05 від 02 червня 2020 року /а.с.55/.

На підставі вказаного акту перевірки Головним управлінням ДПС у Полтавській області винесено податкове повідомлення - рішення №00004600505 від 30 червня 2020 року /а.с.58/, яким на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України та абзацу 6 частини другої статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" за порушення частини двадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) за платежем Адміністративні штрафи та штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів у сумі 34000,00 грн.

Відповідно до розрахунку штрафних (фінансових) санкцій за результатами перевірки ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна" на АЗС №16 та магазину за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, за порушення правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями (сидру) штрафна санкція становить 17000,00 грн, а за порушення правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами - 17000,00 грн /а.с.51/.

Податкове повідомлення - рішення №00004600505 від 30 червня 2020 року надіслано Товариству з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" разом із супровідним листом ГУ ДПС у Полтавській області №25264/10/16-31-05-05-18 від 30 червня 2020 року /а.с. 57/ рекомендованим повідомленням 3600001955266 на адресу, внесену до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та вручено уповноваженому представнику - 01 липня 2020 року /а.с.57-зворот/.

Не погодившись із прийняттям вказаного податкового повідомлення-рішення №00004600505 від 30 червня 2020 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку податковому повідомленню - рішенню №00004600505 від 30 червня 2020 року, суд виходить з наступного.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів" від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР /далі - Закон №481/95-ВР (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин)/.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №481/95-ВР, алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 0,5 відсотка об`ємних одиниць, які зазначені у товарних позиціях 2203, 2204, 2205, 2206 (крім квасу "живого" бродіння), 2208 згідно з УКТ ЗЕД, а також з вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше, які зазначені у товарних позиціях 2103 90 30 00, 2106 90 згідно з УКТ ЗЕД; пиво - насичений діоксидом вуглецю пінистий алкогольний напій із вмістом спирту етилового від 0,5 відсотка об`ємних одиниць, отриманий під час бродіння охмеленого сусла пивними дріжджами, що відноситься до товарної групи УКТ ЗЕД за кодом 2203; тютюнові вироби - сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування; роздрібна торгівля - діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб`єктах господарювання (у тому числі іноземних суб`єктах господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) громадського харчування; місце торгівлі - місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів та пива - без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, - торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів; ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Частиною двадцятою статті 15 Закону №481/95-ВР передбачено, що роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Згідно з частиною двадцять другою статті 15 Закону №481/95-ВР суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, мають право продавати сидр та перрі (без додання спирту) без отримання окремої ліцензії на право роздрібної торгівлі цими алкогольними напоями.

Відповідно до частин двадцять третьої та двадцять четвертої вказаної статті плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі; на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі - 2000 гривень, а на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться у межах території міст, - 500 гривень на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), на кожний окремий, зазначений у ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться у місці торгівлі, і 250 гривень - на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі.

Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту) становить 780 гривень на кожне місце торгівлі незалежно від його територіального розташування.

Відповідно до частини двадцять дев`ятої цієї статті ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади в містах, районах, районах у містах Києві та Севастополі за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на один рік і підлягають обов`язковій реєстрації в органі доходів і зборів, а у сільській місцевості - і в органах місцевого самоврядування за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво).

Частинами тридцять другою та тридцять третьою статті 15 Закону №481/95-ВР передбачено, що ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію. У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Згідно з частиною тридцять п`ятою статті 15 Закону №481/95-ВР у заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону №481/95-ВР за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Абзацом 6 частини другої статті 17 Закону №481/95-ВР встановлено, що до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами без наявності ліцензій (крім випадків, передбачених цим Законом) - 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 17000 гривень.

Зі змісту наведених норм вбачається, що для здійснення господарської діяльності, пов`язаної, зокрема, з роздрібною реалізацією тютюнових виробів та алкогольних напоїв, суб`єкти господарювання зобов`язані мати відповідну ліцензію. Недотримання такої вимоги закону є підставою для притягнення суб`єктів господарювання до фінансової відповідальності.

Судовим розглядом встановлено, що оскаржуваним податковим повідомленням - рішенням №00004600505 від 30 червня 2020 року до Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" застосовано штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у загальній сумі 34000,00 грн, в тому числі за порушення правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями (сидру) у сумі 17000,00 грн та за порушення правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами у сумі 17000,00 грн.

Стосовно порушення позивачем правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами суд зазначає наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" видано ГУ ДФС у Полтавській області ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер: 16010311201800546, дата реєстрації: 08 жовтня 2018 року, адреса місця торгівлі: АДРЕСА_1 та магазин, термін дії: з 23 жовтня 2018 року до 23 жовтня 2019 року).

Перевіркою виявлено, що 23 жовтня 2019 року позивачем на АЗС №16 та магазині за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80 здійснено роздрібний продаж тютюнових виробів, а саме реалізовано: сигарети Vinston Blue по 43,95 грн (чек №55365 від 23 жовтня 2019 року о 06 год 34 хв 26 сек); сигарети Bond Strit Red S по 33,45 грн (чек №55360 від 23 жовтня 2019 року о 00 год 03 хв 29 сек); сигарети Lucky Strike по 44,00 грн (чек №55392 від 23 жовтня 2019 року о 09 год 12 хв 58 сек); сигарети Саmеl Blue по 44,45 грн (чек №55420 від 23 жовтня 2019 року о 12 год 19 хв 51 сек); сигарети Bond Strit Вluе по 38,95 грн (чек №55455 від 23 жовтня 2019 року о 16 год 58 хв 49 сек); сигарети Bond Strit по 43,95 грн (чек №55484 від 23 жовтня 2019 року о 10 год 31 хв 11 сек).

Вважаючи, що позивач не мав права здійснювати роздрібний продаж тютюнових виробів 23 жовтня 2019 року у зв`язку із закінченням терміну дії ліцензії, відповідач застосував до нього штраф.

Отже, для правильного вирішення цієї справи (у відповідній частині) слід встановити строк дії ліцензії, отриманої позивачем на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер: 16010311201800546, дата реєстрації: 08 жовтня 2018 року).

У постанові від 25 квітня 2018 року у справі №815/4720/16 Верховний Суд дійшов висновків, що терміни дії ліцензій особисто встановлені повноважним органом шляхом визначення конкретного календарного дня її початку та закінчення. При цьому дата закінчення поєднана з прийменником до , у зв`язку з чим така прийменникова конструкція в українській мові прямо вказує на зазначення кінцевої календарної дати чинності або виконання чого-небудь. Крім того, згідно з частиною першою статті 3 Європейської конвенції про обчислення строків від 16 травня 1972 року строки, обчислені у днях, тижнях, місяцях і роках починаються опівночі dies a quo і спливають опівночі dies ad quem. За змістом статті 2 цієї Конвенції термін dies a quo означає день, з якого починається відлік строку, а термін dies ad quem означає день, у який цей строк спливає. Відповідно до частини другої статті 4 Конвенції якщо строк обчислено у місяцях або роках, день dies ad quem є днем останнього місяця чи останнього року, дата якого відповідає dies a quo, або у разі відсутності відповідної дати - останнім днем останнього місяця. З урахуванням наведеного граматичного аналізу вжиття в ліцензіях їх кінцевої дати дії до та положень Конвенції, здійснення роздрібного продажу підакцизного товару (алкоголю та тютюну) в останній день чинності ліцензій є правильним.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2018 року у справі №803/1387/17 та від 04 грудня 2018 року у справі №820/2208/18.

Беручи до уваги наведені висновки Верховного Суду, є підстави стверджувати, що роздрібна торгівля тютюновими виробами здійснювалась позивачем у період дії ліцензії на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер: 16010311201800546, дата реєстрації: 08 жовтня 2018 року), а саме: в останній день дії цієї ліцензії - 23 жовтня 2019 року.

На користь цієї обставини свідчить і той факт, що по закінченню строку дії вказаної ліцензії позивач отримав нову ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер: 16010311201902455, дата реєстрації: 16 жовтня 2019 року) зі строком дії ліцензії, який самостійно визначений податковим органом, з 24 жовтня 2019 року до 24 жовтня 2020 року, тобто термін дії наступної ліцензії розпочався з наступного дня після закінчення терміну дії попередньої ліцензії.

З огляду на встановлені обставини суд доходить висновку про безпідставність застосування до позивача штрафної (фінансової) санкції (штрафу) у сумі 17000,00 грн за порушення правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами.

Стосовно порушення позивачем правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями (сидром) суд зазначає наступне.

З аналізу положення частини двадцять другої статті 15 Закону №481/95-ВР слідує, що Законом №481/95-ВР передбачено видачу різних ліцензій на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями залежно від виду таких алкогольних напоїв та обов`язок суб`єкта господарювання отримати окрему ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі певним видом алкогольного напою (сидру, перрі (без додання спирту) тощо.

Перевіркою виявлено та в акті фактичної перевірки №0129/16/31/PPO/38194448 від 02 червня 2020 року зафіксовано, що позивачем на АЗС №16 та магазині за адресою: м. Полтава, вул. Зіньківська, 80 здійснено роздрібний продаж сидру без придбання відповідної ліцензії на право роздрібної торгівлі сидром, а саме: реалізовано пляшку Сидру яблучного Де САД , 0,45 дм 3 , вміст спирту 4,9 %, ціна - 31,50 грн (фіскальний чек №102096 від 02 червня 2020 року о 15 год 13 хв).

Судовим розглядом встановлено, що позивачем подано до Головного управління ДФС у Полтавській області заяву щодо видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами вх.№36108/10/16-31 від 04 липня 2019 року /а.с.59/, в якій у пункті 7 "Вид діяльності" позивач зазначив планований вид діяльності: "роздрібна торгівля алкогольними напоями (пивом)", в пункті 9 "адреса місця торгівлі" - "Полтавська область, м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, АЗС №16 та магазин", а у пункті 15 - підтвердив достовірність інформації, зазначеної ним в заяві.

Відповідно до поданої позивачем заяви Головним управлінням ДФС у Полтавській області 04 липня 2019 року видано ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна" ліцензію на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) (реєстраційний номер 16010312201900296, термін дії з 13 липня 2019 року по 13 липня 2020 року, адреса місця торгівлі: Полтавська область, м. Полтава, вул. Зіньківська, 80, АЗС №16 та магазин").

Отже, позивачу була видана ліцензія на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями, а саме: пивом, тобто на такий вид діяльності, який самостійно обраний позивачем при поданні заяви та за який внесено позивачем відповідну плату.

У постанові від 07 вересня 2018 року у справі №814/53/17 Верховний Суд погодився із висновками судів попередніх інстанцій про те, що для можливості здійснювати торгівлю у роздріб, зокрема сидром, суб`єкт господарювання мав отримати на це відповідну ліцензію, а наявна у нього ліцензія не надає такого права, оскільки розповсюджується лише на торгівлю пивом.

Беручи до уваги наведений висновок Верховного Суду, є підстави стверджувати, що ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (пивом) (реєстраційний номер 16010312201900296 від 04 липня 2019 року) надає позивачу право на здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями - пивом без права продажу сидру.

Наявність права на здійснення роздрібного продажу сидру без отримання окремої ліцензії позивач обґрунтовував наявністю у нього ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями №1816016402327 від 04 липня 2018 року, проте такий довід позивача суд відхиляє, адже термін дії Ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями №1816016402327 від 04 липня 2018 року становив з 13 липня 2018 року по 12 липня 2019 року, тобто станом на 02 червня 2020 року (дата продажу позивачем пляшки Сидру яблучного Де САД , 0,45 дм 3 , вміст спирту 4,9 %, згідно фіскального чеку №102096 від 02 червня 2020 року о 15 год 13 хв) така ліцензія припинила свою дію.

Враховуючи принцип обачності суб`єкта господарювання та його обов`язок здійснювати діяльність з реалізації алкогольних напоїв виключно за наявності ліцензії та в межах наданих такою ліцензією обмежень (зокрема щодо терміну, адреси місця торгівлі, а також виду алкогольних напоїв), обставини, які зазначені в адміністративному позові, не спростовують наявності складу правопорушення.

За відсутності у позивача станом на 02 червня 2020 року відповідної ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту) висновок відповідача про порушення ТОВ "Татнєфть-АЗС-Україна" частини двадцятої статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" є правомірним.

Таким чином, суд доходить висновку, що контролюючий орган правомірно застосував до Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" штрафну (фінансову) санкцію (штраф) у сумі 17000,00 грн за порушення 02 червня 2020 року правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями (сидром) .

Враховуючи викладене, податкове повідомлення-рішення №00004600505 від 30 червня 2020 року є протиправним та підлягає скасуванню у частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами у сумі 17000,00 грн.

Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позову та позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у сумі 2102,00 грн, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає сума в 1051,00 грн.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" (вул. Половки, буд. 62, м. Полтава, Полтавська область, 36010, ідентифікаційний код 38194448) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області №00004600505 від 30 червня 2020 року у частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" штрафної (фінансової) санкції (штрафу) у сумі 17000,00 грн за порушення правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 43142831) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Татнєфть-АЗС-Україна" (вул. Половки, буд. 62, м. Полтава, Полтавська область, 36010, ідентифікаційний код 38194448) витрати зі сплати судового збору у сумі 1051,00 грн (одна тисяча п`ятдесят одна гривня нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

Дата ухвалення рішення16.09.2020
Оприлюднено18.09.2020

Судовий реєстр по справі —440/3672/20

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 27.08.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 01.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 28.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 16.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні