Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
10 вересня 2020 р. справа № 520/3933/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Біленського О.О.,
при секретарі судового засідання - Пузіковій А.С.,
за участі:
позивача - ОСОБА_1
представника позивача - Пасечник М.В.,
представника відповідача - Волторніст С.І.,
третьої особи - Голова батьківської ради школи №1 Шевченко Ю.В.,
представник третьої особи - Відділ освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Первомайської міської ради Харківської області (проспект 40 років Перемоги, 1, м. Первомайський, Харківська область, 64107, код ЄДРПОУ 26149691), треті особи - Голова батьківської ради школи №1 Шевченко Юрій Вікторович ( АДРЕСА_2 ) та Відділ освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради (код ЄДРПОУ 23750063, 64102, Харківська обл., м. Первомайський, Мікрорайон-1/2, буд. 19-А) про скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Первомайської міської ради Харківської області, треті особи - Голова батьківської ради школи №1 Шевченко Юрій Вікторович та Відділ освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради, в якому просить суд:
- скасувати рішення Первомайської міської ради Харківської області 69 сесії 7 скликання від 28 лютого 2020 року №1489-69/7 Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області .
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 01.04.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що відповідачем прийнято оскаржуване рішення без дотримання встановленої процедури, зокрема, з порушенням встановленого порядку оприлюднення на офіційному веб-сайті Первомайської міської ради проекту спірного рішення, з порушенням прав та інтересів членів територіальної громади м. Первомайський. Вказано, що відповідачем не дотримано, в тому числі, порядок офіційного повідомлення територіальної громади про місце та час проведення проведення громадських слухань 19.02.2020 року, адже на офіційному веб-сайти Первомайської міської ради таке оголошення розміщено лише 16.02.2020 року, тобто за 3 дні до їх проведення. Також не дотримано процедуру попереднього розгляду проекту спірного рішення постійними комісіями міської ради. Крім того, всупереч вимог Регламенту Первомайської міської ради 7 скликання, затвердженого Рішенням 7 сесії 7 скликання Первомайської міської ради Харківської області від 11.02.2016 № 86-7/7, зі змінами та доповненнями, затверджених Рішенням 29 сесії 7 скликання Первомайської міської ради Харківської області від 27.04.2017 №508-29/7, на пленарному засіданні перед проголошенням проекту рішення міським головою не було оголошено висновків проведених громадських слухань. При прийнятті спірного рішення, яке безпосередньо впливає на конституційне право жителів територіальної громади на освіту, відповідачем взагалі не було враховано думку територіальної громади, яка більшістю голосів висловилась проти ліквідації Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області. Отже, оскаржуване рішення, на думку позивача, підлягає скасуванню, як протиправне та необґрунтоване, прийняте не у спосіб, визначений нормами чинного законодавства
Представник відповідача подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з огляду на те, що спірне рішення є законним, обґрунтованим та прийнятим відповідно до чинного законодавства. Представник відповідача вказав, що ліквідація навчального закладу призведе до економії місцевому бюджету. Щодо процедури прийняття спірного рішення зазначив, що обов`язок по оприлюдненню проекту рішення Первомайською міською радою був дотриманий, за висновками постійних комісій було вирішено рекомендувати сесії міської ради затвердити проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області . Крім того, зазначив, що процедуру проведення громадських слухань та оголошення висновків їх проведення на пленарному засідання також дотримано відповідачем. А дата опублікування 16.02.2020 р. оголошення про проведення громадських слухань на офіційному сайті не відповідає дійсності, адже через здійснення нових налаштувань акаунта для розміщення веб-сторінок офіційного сайту відповідача на виконання договору про надання послуг веб-хостингу та супроводження системи БінгоОфіс № 6 від 24.01.2020 р. - дати публікацій/розміщення старих відомостей на веб-сайті, що були вчинені до такого оновлення, на даний час не співпадають з фактичними (реальними) датами таких публікацій. А отже, правові підстави для визнання оскаржуваного рішення протиправним відсутні.
Представник позивача надав до суду відповідь на відзив, в якій підтримав позицію, викладену у адміністративному позові. Представник позивача зазначив, що на офіційному веб-сайті відповідача відсутній проект оскаржуваного рішення, що жодний висновок і рекомендація постійних комісій, перелічених представником відповідача у відзиві на позов, не були оприлюднені відповідно до вимог Закону України Про місцеве самоврядування . Також наголошено, що за результатами громадських слухань, територіальна громада більшістю голосів з опитаних не підтримала рішення місцевої влади щодо реорганізації/ліквідації закладу (або закладів) загальної середньої освіти.
Представником відповідача надано до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких заперечував проти задоволення позовних вимог в повному обсязі та зазначив, що процедура оприлюднення проекту спірного рішення відповідачем дотримана, висновки постійних комісій носять рекомендаційний характер, що не позбавляє раду виносити на розгляд сесії будь-які питання щодо життєдіяльності міста, не дивлячись на негативні чи позитивні висновки таких комісій. Та щодо строку опублікування інформації про проведення громадських слухань ще раз зазначено, що через оновлення веб-сайту Первомайської міської ради дата 16.02.2020 року не відповідає дійсності, тоді як відповідачем було дотримано всі строки та таке оголошення було розміщено на офіційному веб-сайті 29.01.2020 року. Також, вказав, що спірне рішення прийнято з урахуванням інтересів територіальної громади, з метою належного забезпечення права на освіту, для забезпечення якісного освітнього процесу та заощадження коштів територіальної громади.
Представники третіх осіб правом надання пояснень не скористались.
Представник позивача та позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили задовольнити адміністративний позов з підстав та мотивів, викладених в ньому.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, підтримав правову позицію, викладену у відзиві та запереченнях, просив суд у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи - Голова батьківської ради школи №1 Шевченко Ю.В., адміністративний позов підтримав та просив суд його задовольнити.
Представник третьої особи - Відділу освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради, в судове засідання не прибув, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений своєчасно та належним чином. 09.09.2020 року від Відділу освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради до суду надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності третьої особи. У вказаному клопотанні також зазначено, що третя особа позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у їх задоволенні.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 28 лютого 2020 року Первомайською міською радою Харківської області прийнято Рішення №1489-69/7 Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області (надалі - Рішення), яким передбачено припинення Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області шляхом її ліквідації.
З офіційного веб-сайту відповідача за посиланням https://pervom-rada.gov.ua/info/page/4133 вбачається, що проекти рішень (у тому числі й проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області), що були призначені до розгляду з метою прийняття на 69 сесії Первомайської міської ради 7 скликання, яка відбулася 28.02.2020 року, були оприлюднені 16.01.2020 року, що підтверджується інформацією за вказаним посиланням та роздруківкою скрін-шоту з офіційного веб- сайту відповідача, що додається до відзиву на позов.
З матеріалів справи судом встановлено, що проект оскаржуваного рішення, супровідний лист, пояснювальна записка та лист-погодження були розроблені та подані до Первомайської міської ради Харківської області 16.01.2020 року, що підтверджується відміткою про реєстрацію №775/01-57 від 16.01.2020 на супровідному листі та записом №774 в Журналі реєстрації вхідних документів №01-57.
Проект оскаржуваного рішення був розглянутий на засіданнях наступних постійних комісій міської ради, протоколи засідань/витяги з протоколів яких долучено до матеріалів справи:
- з питань економічного розвитку та промислового комплексу (протокол №42 від 17.02.2020 року), з питань соціально-культурного розвитку (протокол № 35 від 18.02.2020 року); з питань бюджету, фінансів та комунальної власності (протокол № 71 від 18.02.2020 року); з питань ЖКГ, благоустрою, екології та земельних відносин (протокол № 54 від 24.02.2020 року). За результатами розгляду проекту рішення вказаними постійними комісіями більшістю голосів було вирішено рекомендувати сесії міської ради затвердити проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області ;
- з питань депутатської діяльності, етики та місцевого самоврядування (протокол № 52 від 17.02.2020 року) більшість присутніх депутатів проголосували проти затвердження спірного рішення, за результатами розгляду проекту рішення даною комісією було вирішено рекомендувати сесії міської ради затвердити проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області ;
- з питань законності та правопорядку (протокол №30 від 14.02.2020 року), відкладено розгляд питання щодо затвердження проекту рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області .
Оскільки питання про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області стосується реалізації та захисту прав і свобод громадян (жителів територіальної громади), зокрема, конституційного права на освіту - обов`язковим є проведення громадських слухань з цього питання.
Розпорядженням міського голови м.Первомайський №09 Про проведення громадських слухань від 29.01.2020 року відповідно до Положення про громадські слухання в місті Первомайський, затвердженого рішенням Первомайської міської ради від 30.06.2016 року №207-13/7, керуючись ст.13, п.20 ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування ухвалено провести за ініціативою міського голови громадські слухання на тему: Реорганізація/ліквідація закладів загальної середньої освіти міста 19 лютого 2020 року о 17:15 до 19:15 години у приміщенні ПК Хімік Велика зала за адресою: м.Первомайський, проспект 40 років Перемоги, 2. Вказаним розпорядженням утворено та затверджено склад організаційного комітету з проведення слухань.
На актуальній версії офіційного веб-сайту за посиланням https://pervom-rada.gov.ua/info/page/3936 оголошення про проведення громадських слухань опубліковано 16.02.2020 року.
При цьому, відповідач зазначає, що оголошення про проведення 19.02.2020 року з 17.15 до 19.15 громадських слухань на тему: Реорганізації/ліквідації закладів загальної середньої освіти міста опубліковано на офіційному веб-сайті відповідача 29.01.2020 року.
Судом з матеріалів справи встановлено, що відповідно до розпорядження міського голови №09 від 29 січня 2020 року Про проведення громадських слухань загальноміські громадські слухання на тему Реорганізації/ліквідації закладів загальної середньої освіти міста були проведені 19.02.2020 року, що зафіксовано в протоколі загальноміських громадських слухань від 19.02.2020 року та протоколах лічильної комісії громадських слухань.
Відповідно до протоколу 1/1 підрахунку кількості анкет, які прийняли участь в громадських слуханнях, від 19.02.2020 року всього видано анкет - 924, 3 анкети вилучено без печатки.
Всього були прошиті та пронумеровані належним чином анкети загальною кількістю - 883 штук. Анкети без печаток в кількості трьох штук були долучені до протоколу лічильної комісії.
Як встановлено судом з наявних матеріалів справи, відповідно до протоколу №2 від 24.02.2020 року засідання лічильної комісії громадських слухань 19 лютого 2020 року - на питання №12 анкети: Чи готові Ви підтримати рішення місцевої влади щодо реорганізації/ліквідації закладу (або закладів) загальної середньої освіти відповідь - Так надали 252 особи, Ні - 539, Важко відповісти - 80.
Протоколи щодо громадських слухань були опубліковані 25.02.2020 року на офіційному веб-сайті відповідача - за посиланням: https://pervom-rada.gov.ua/info/page/4384.
З Протоколу №69 пленарного засідання 69 сесії Первомайської міської ради 7 скликання від 28.02.2020 року судом встановлено, що головуючий - міський голова Бакшеєв М.М. перед початком голосування щодо оскаржуваного рішення доповів щодо факту проведення громадських слухань з метою встановлення думки членів територіальної громади щодо реорганізації/ліквідації закладу (або закладів) загальної середньої освіти.
Первомайською міською радою Харківської області 69 сесії 7 скликання на пленарному засіданні за результатами голосування більшістю голосів прийнято рішення про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області.
Судом встановлено, що рішенням №1489-69/7 від 28.02.2020 року Первомайською міською радою Харківської області 69 сесії 7 скликання вирішено припинити Первомайську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області (місцезнаходження юридичної особи: 64102, м. Первомайський, вул. Соборна, буд. 12, Харківської області, код ЄДРПОУ 24333120) шляхом її ліквідації.
Надаючи правову оцінку спірних правовідносинам, суд керується наступними приписами норм чинного законодавства.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження Первомайської міської ради Харківської області та порядок їх реалізації у спірних правовідносинах визначаються, зокрема, законами України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , Про загальну середню освіту .
Щодо повноважень Первомайської міської ради Харківської області у спірних правовідносинах слід зазначити наступне. Відповідно до абзацу 2 пункту тридцятого частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Згідно з положеннями частини четвертої статті 36 Закону України Про освіту та частини шостої статті 11 Закону України Про загальну середню освіту - реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).
Правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності освітнього округу і опорного закладу освіти визначаються Положенням про освітній округ, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 532 (далі - Положення №532).
Відповідно до п.8, 9 цього Положення опорний заклад освіти та його філії діють на підставі установчих документів (статуту опорного закладу освіти, положення про філію), що розробляються відповідно до Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", цього Положення, інших нормативно-правових актів і затверджуються засновником опорного закладу освіти.
Засновник утворює, ліквідовує, реорганізовує чи перепрофільовує (змінює тип) опорний заклад освіти та його філії (у тому числі шляхом реорганізації закладів освіти, що належать до сфери його управління) відповідно до вимог законодавства.
Аналізуючи наведені норми законодавства суд приходить до висновку, що рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що Первомайська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області є комунальною організацією. Засновником є Первомайська міська рада Харківської області.
Таким чином, саме до повноважень Первомайської міської ради Харківської області віднесено вирішення питання щодо створення, реорганізації, та ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності, зокрема, Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області.
Відповідно до положень пункту 15.12. Регламенту Первомайської міської ради 7 скликання, затвердженого Рішенням 7 сесії 7 скликання Первомайської міської ради Харківської області від 11.02.2016 № 86-7/7 (далі - Регламент), зі змінами та доповненнями, затверджених Рішенням 29 серії 7 скликання Первомайської міської ради Харківської області від 27.04.2017 №508-29/7, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Згідно з пунктом 15.14 Регламенту відповідно до ч.3 ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Відповідно до ч. 1 цієї статті, оприлюдненню підлягають не усі проекти, а лише проекти тих рішень, що підлягають обговоренню.
Відповідно до пункту 15.16 Регламенту - Проекти рішень Ради, які підлягають обговоренню, відправляються на електронні адреси депутатів міської ради, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Ради за адресою: pervom-rada.gоv.ua або у інший визначений Радою спосіб.
З офіційного веб-сайту відповідача за посиланням https://pervom-rada.gov.ua/info/page/4133 вбачається, що проекти рішень (у тому числі й проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області ), що були призначені до розгляду з метою прийняття на 69 сесії Первомайської міської ради 7 скликання, яка відбулася 28.02.2020 року, були оприлюднені 16.01.2020 року, що підтверджується інформацією за вказаним посиланням та роздруківкою скрін-шоту з офіційного веб-сайту відповідача, що додається до відзиву, тобто з дотриманням встановлених вимог. Належних та достатніх доказів зворотнього позивачем до суду не надано.
Щодо висновків постійних комісій з питань, що є предметом оскаржуваного рішення суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закону № 280/97-ВР) передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 10 статті 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Відповідно до статті 47 Закону № 280/97-ВР визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .
Згідно з пунктом 15.19 Регламенту проекти рішень Ради Міський голова або його заступник (у випадку, коли сесія Ради скликається депутатами у порядку, визначеному п.14.7 ст. 14 Регламенту, - уповноважена особа з числа депутатів, які ініціювали скликання сесії Ради) передають до юридичного відділу виконавчого апарату Ради для розгляду та встановлення відповідності його чинному законодавству. Якщо проект рішення відповідає чинному законодавству, начальник юридичного відділу візує його, а у випадку невідповідності проекту рішення чинному законодавству - надає висновок. Після цього проект рішення разом з іншими матеріалами передається відповідній профільний, суміжній та іншим постійним комісіям для подальшої роботи. У разі наявності вмотивованих зауважень від постійних комісій, за дорученням Міського голови юридичний відділ повторно розглядає проект рішення з урахуванням зауважень.
Як встановлено судом, проект оскаржуваного рішення був розглянутий на засіданнях постійних комісій міської ради: з питань економічного розвитку та промислового комплексу (протокол №42 від 17.02.2020 року); з питань соціально-культурного розвитку (протокол № 35 від 18.02.2020 року); з питань бюджету, фінансів та комунальної власності (протокол № 71 від 18.02.2020 року); з питань ЖКГ, благоустрою, екології та земельних відносин (протокол № 54 від 24.02.2020 року); з питань депутатської діяльності, етики та місцевого самоврядування (протокол № 52 від 17.02.2020 року); з питань законності та правопорядку (протокол №30 від 14.02.2020 року).
Постійна комісія міської ради з питань економічного розвитку та промислового комплексу, постійна комісія міської ради з питань соціально-культурного розвитку та постійна комісія міської ради з питань депутатської діяльності, етики та місцевого самоврядування рекомендували сесії міської ради затвердити проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області .
З витягу з протоколу №71 від 18.02.2020 року засідання постійної комісії міської ради з питань бюджету, фінансів та комунальної власності вбачається, що з 5-ти присутніх депутатів: "за" - 2, "проти" - 3, "утримались" - 0. Та не беручи до уваги, більшість проголосували "проти", за результатами голосування вирішено рекомендувати сесії міської ради затвердити проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області.
Також з даного витягу з протоколу встановлено, що присутніми були члени комісії: Бакаєв М.І. , Цимбалов Р.І. , Спіров І.М. , Пирожок О.І. , Логвиненко О.О . Відсутні: Ясинський О.І . При цьому, протокол засідання комісії підписаний головою постійної комісії з питань бюджету, фінансів та комунальної власності Ясинським О.І. , який фактично був відсутнім на засіданні.
Відповідно до витягу з протоколу №54 від 24.02.2020 року постійної комісії міської ради з питань ЖКГ, благоустрою, екології та земельних відносин, вбачається, що всього членів комісії - 6, присутні - 5, відсутні - Мітрохін В.М. , Гоженко О.В . У голосуванні брали участь 4 члени комісії, що не відповідає загальній кількості присутніх. Отже, суд не вбачає можливим встановити дійсну кількість присутніх членів комісії та, як наслідок, встановити реальні результати голосування.
Щодо розгляду проекту спірного рішення постійної комісії міської ради з питань законності та правопорядку суд зазначає, що з протоколу № 30 від 14.02.2020 року судом встановлено, що члени даної постійної комісії вирішили не голосувати по 1 і 2 питанню до остаточного рішення суду вищої інстанції. Таким чином, рекомендацій щодо затвердження проекту спірного рішення постійна комісія міської ради з питань законності та правопорядку не надала.
З огляду на наведене, судом ставиться під сумнів зміст витягу з протоколу постійної комісії міської ради з питань бюджету, фінансів та комунальної власності №71 від 18.02.2020 року; витягу з протоколу постійної комісії міської ради з питань ЖКГ, благоустрою, екології та земельних відносин №54 від 24.02.2020 року та бере до уваги відсутність в цілому погодження проекту постійної комісії міської ради з питань законності та правопорядку.
На підставі вищевикладеного, дослідивши матеріали справи, суд погоджується з доводами позивача про порушення відповідачем порядку попереднього розгляду проекту спірного рішення постійними комісіями ради, оскільки фактичне невиконання такого обов`язку підтверджується наявними в матеріалах справи письмовими доказами.
Окрім цього, відсутність затвердження проекту спірного рішення постійною комісією міської ради з питань законності та правопорядку свідчить про порушення відповідачем пункту 15.19 Регламенту. Представник відповідача не надав до суду доказів візування проекту оскаржуваного рішення начальником юридичного відділу, відповідно юридичним відділом виконавчого апарату Ради не розглянуто відповідний проект та не встановлено відповідність його чинному законодавству.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що через встановлені під час розгляду справи порушення Регламенту, проект рішення Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області протиправно внесено в порядок денний Первомайської міської ради Харківської області 69 сесії 7 скликання, відповідно рішення №1489-69/7 від 28.02.2020 року є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо дотримання процедури громадських слухань та оголошення висновків громадських слухань на пленарному засіданні перед проголошенням проекту рішення судом встановлено наступне.
Згідно з положеннями статті 13 Закону України Про місцеве самоврядування України територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03 листопада 2010 року (далі - Порядок №996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
При цьому, згідно з пунктом 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.
Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку. Такого правового висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 14.08.2018 №359/6814/17.
Відповідно до статті 19 Закону України Про охорону дитинства кожна дитина має право на освіту. Держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Держава забезпечує право на вибір навчального закладу у державних і комунальних навчальних закладах.
Оскільки ліквідація навчального закладу має безпосередній вплив на учасників навчально-виховного процесу вказаного закладу та інтереси територіальної громади, то оскаржуване рішення впливає на конституційні права жителів громади, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті такого рішення.
Правова позиція щодо необхідності проведення консультацій з громадськістю у разі вирішення питання про ліквідацію навчальних закладів викладена Верховним Судом у постановах від 06 лютого 2019 року у справі №720/1536/16-а, від 27 лютого 2018 року № 495/7147/16-а. Підстави для відступу від такої правової позиції під час розгляду даної справи відсутні.
Як встановлено судом, розпорядженням міського голови м. Первомайський №09 Про проведення громадських слухань від 29.01.2020 відповідно до Положення про громадські слухання в місті Первомайський, затвердженого рішенням Первомайської міської ради від 30.06.2016 №207-13/7, ухвалено провести за ініціативою міського голови громадські слухання на тему: Реорганізація/ліквідація закладів загальної середньої освіти міста .
Частиною 4 статті 13 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Відповідно до частини 6 статті 22 Статуту територіальної громади міста Первомайський, міський голова визначає місце та час проведення громадських слухань, Виконавчий комітет міської ради забезпечує організацію громадських слухань та доведення до членів територіальної громади не пізніш як за 10 днів, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до громадських слухань, інформації про місце та час їх проведення.
Як зазначено відповідачем - 29.01.2020 о 18:17 годині на офіційному веб-сайті відповідача було опубліковано оголошення про проведення 19.02.2020 року з 17.15 до 19.15 громадських слухань на тему: Реорганізації/ліквідації закладів загальної середньої освіти міста .
На актуальній версії офіційного веб-сайту за посиланням https://pervom-rada.gov.ua/info/page/3936 вбачається, що оголошення про проведення громадських слухань опубліковано 16.02.2020 року, тобто з порушенням встановленого строку.
Відповідачем в відзиві на позов зазначено, що дійсною та фактичною датою опублікування даного оголошення є 29.01.2020, а розбіжності обумовлені здійсненням нових налаштувань акаунта для розміщення веб-сторінок офіційного сайту Відповідача на виконання умов договору про надання послуг веб-хостингу та супроводження системи БінгоОфіс №6 від 24.01.2020. Внаслідок здійснення технічного оновлення версії веб-сайту, дати публікації/розміщення старих відомостей на веб-сайті, що були вчинені до такого оновлення та відображаються на сьогодні на актуальній версії веб-сайту, не співпадають з фактичними (реальними) датами публікації/розміщення відповідної інформації.
Суд не бере до уваги посилання відповідача про можливість вчасного розміщення оголошення тільки на старій версії офіційного веб-сайту 29.01.2020 року, оскільки з матеріалів справи вбачається, що актуальним сайтом, який дає змогу мешканцям громади дізнаватись інформацію щодо діяльності відповідача є: https://pervom-rada.gov.ua. Натомість, на публікацію проекту рішення, яка відбулась 16.01.2020 року роботи з оновлення сайту не вплинули. Відповідачем не доведено, що надання послуг веб-хостингу та супроводження системи Бінго Офіс цілком унеможливило здійснення публікації оголошення про громадські обговорення на актуальній версії сайту та не надано доказів вжиття ним заходів щодо належного повідомлення членів територіальної громади в інший спосіб не пізніш як за 10 днів до громадських слухань, інформації про місце та час їх проведення.
Крім того, судом з договору про надання послуг веб-хостингу та супроводження системи БінгоОфіс № 6 від 24.01.2020 року встановлено, що предметом даного договору є надання послуг з розміщення веб-сторінок офіційного сайту за адресою: cnap.pervom-rada.gov.ua, тоді як офіційним веб-сайтом відповідача є pervom-rada.gov.ua. Жодних належних та допустимих доказів на підтвердження реальності надання послуг за даним договором, а також доказів технічного збою представником відповідача до суду не надано.
Дане порушення посягає на право та інтерес членів територіальної громади бути поінформованими та брати участь в громадських обговореннях щодо соціально важливих питань.
Судом встановлено, що 19.02.2020 року відбулись громадські слухання, що підтверджено протоколом загальноміських громадських слухань від 19.02.2020 року та протоколами лічильної комісії громадських слухань.
На питання №12 анкети щодо думки мешканців міста: Чи готові Ви підтримати рішення місцевої влади щодо реорганізації/ліквідації закладу (або закладів) загальної середньої освіти?. Відповідно до протоколу №2 засідання лічильної комісії громадських слухань від 24.02.2020 відповідь Так надали 252 особи, Ні - 539, Важко відповісти - 80.
Отже, суд приходить до висновку, що члени територіальної громади, які взяли участь в громадських обговореннях не підтримали рішення Первомайської міської ради щодо реорганізації/ліквідації закладу (або закладів) загальної середньої освіти.
У відповідності до Протоколу №69 пленарного засідання 69 сесії Первомайської міської ради 7 скликання від 28.02.2020 року судом встановлено, що головуючий - міський голова Бакшеєв М.М. перед проголошенням тексту проекту рішення, що є предметом позову, та початку голосування доповів щодо факту проведення громадських слухань: ...На минулому тижні були проведені громадські слухання, де 924 громадянина міста висловили свою думку щодо реорганізації/ліквідації закладів загальної середньої освіти міста (доповідь супроводжувалась відео презентацією). Зауважив присутнім про необхідність реорганізації освітньої мережі з декількох причин. Більшість шкіл потребує великих матеріальних вкладень, що неможливе у зв`язку з дефіцитом, міського бюджету. Постає питання, чи готове сьогодні місто дозволити собі утримувати сім шкіл, кожна з яких заповнена учнями наполовину. Зараз у 7-ми школах міста ми маємо тридцять порожніх аудиторій, а демографічна ситуація складається таким чином, що в майбутньому дітей, що підуть до 1 класу, стає все менше. До того ж, на сьогодні два загальноосвітні заклади вже майже рік існують на базі інших шкіл, де всім учням і вчителям вистачає міста. Оптимізація освітньої мережі надасть можливість заощадити кошти міського бюджету. Підводячи підсумок міський голова зауважив, що на сьогоднішній день освітній потенціал в місті лишається достатньо потужним і навіть якщо та модель, яка сьогодні працює у форматі п`яти шкіл лишиться, то всі заклади освіти матимуть робоче навантаження, де всім учням і вчителям вистачить міста. Безумовно скорочення освітньої мережі - це болюче питання, зрозуміло, що не всім подобаються зміни, але наше завдання покращити умови, в яких будуть навчатися діти та працювати педагоги. Але покращувати умови в форматі тієї масштабної системи освіти, яка складається з семи шкіл, немає фінансової спроможності .
Відповідно до пункту 30.2 Регламенту у разі, коли щодо проекту рішення або щодо питання, яке виноситься на розгляд Ради, проводилася експертиза, громадські слухання, консультації тощо після проголошення змісту питання, головуючий оголошує текст висновку експертизи, слухань, обговорень тощо, і тільки потім проголошує проект рішення та ставить питання на голосування.
Отже, зі змісту доповіді голови міської ради вбачається, що до відома депутатів доведено лише факт проведення громадських слухань та не оголошено текст та висновки за результатами їх проведення.
На підставі вищевикладеного, вбачається що відповідачем порушено порядок прийняття оскаржуваного рішення, зокрема, порушено Регламент Первомайської міської ради Харківської області, затверджений рішенням від 11.02.2016 №86-7/7, Закону України Про місцеве самоврядування , чим порушено права членів територіальної громади бути належним чином та завчасно повідомленими про дату час та місце громадських слухань з соціальних питань та врахування їх думки при прийнятті рішення Первомайською міською радою Харківської області, яке безпосередньо впливає на конституційне право жителів територіальної громади на освіту.
Вирішуючи даний спір, суд також враховує, що відповідно до приписів ст. 6 КАС України, суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
При цьому суд зазначає, що принцип пропорційності є складовою принципу верховенства права. Сам же принцип пропорційності має також три підпринципи: адекватність (міра адекватна для досягнення завчасно встановленої цілі, якщо бажаний результат може бути досягнуто тільки за умови звертання до цієї міри); необхідність (міра є законною з найменш можливими обмеженнями при умові досягнення легітимної цілі); пропорційність як сувора вимога (серйозність втручання та серйозність причин, які виправдовують це втручання, повинні бути пропорційними одна до іншої).
Європейський суд з прав людини в рішенні Handyside v. the United Kingdom від 07.12.1976, зазначив про те, що кожна "спеціальна процедура", "умова", "обмеження" чи "покарання", які покладені, повинні бути пропорційні легітимній меті, що переслідується.
Враховуючи, що спірне рішення прийняте відповідачем без урахування думки жителів територіальної громади, суд вважає, що таке рішення прийняте не у спосіб та в порядку, що встановлені законом, порушує інтереси територіальної громади, а тому є протиправним.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За викладених обставин, суд приходить до висновку, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень, не доведено належним чином правомірності прийняття рішення від 28 лютого 2020 року №1489-69/7 Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області .
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Первомайської міської ради Харківської області (проспект 40 років Перемоги, 1, м. Первомайський, Харківська область, 64107, код ЄДРПОУ 26149691), треті особи - Голова батьківської ради школи №1 Шевченко Юрій Вікторович ( АДРЕСА_2 ) та Відділ освіти виконавчого комітету Первомайської міської ради (код ЄДРПОУ 23750063, 64102, Харківська обл., м. Первомайський, Мікрорайон-1/2, буд. 19-А) про скасування рішення - задовольнити.
Скасувати рішення Первомайської міської ради Харківської області 69 сесії 7 скликання від 28 лютого 2020 року №1489-69/7 Про ліквідацію Первомайської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Первомайської міської ради Харківської області .
Стягнути з Первомайської міської ради Харківської області (проспект 40 років Перемоги, 1, м. Первомайський, Харківська область, 64107, код ЄДРПОУ 26149691) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів п.3 Прикінцевих положень КАС України.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне судове рішення складено 17.09.2020 року.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2020 |
Оприлюднено | 18.09.2020 |
Номер документу | 91596544 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні