Рішення
від 17.09.2020 по справі 520/9128/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 вересня 2020 р. № 520/9128/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області (вул. Харківська, буд. 98, м. Чугуїв, Харківська область, 63503) до Відділу освіти Вовчанської районної державної адміністрації (вул. Гоголя, буд. 31, м. Вовчанськ, Харківська область, 62503, код ЄДРПОУ 02146400), третя особа - Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" (вул. Гоголя, буд. 27, м. Вовчанськ, Харківська область, 62504, код ЄДРПОУ 24329638) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу освіти Вовчанської районної державної адміністрації, третя особа - Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області", в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області щодо невжиття заходів з організації та контролю діяльності Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" з оформлення земельної ділянки, якою користується заклад освіти;

- зобов`язати Відділ освіти Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області вжити заходів щодо організації оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 2,47 га, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Вовчанський район, місто Вовчанськ, вул. Гоголя, 27 для обслуговування Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області".

В обґрунтування позову позивач зазначив, що під час проведеного вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства встановлено, що протягом тривалого часу залишається неоформленим право постійного користування земельною ділянкою Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області", що є порушенням вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту", у зв`язку з чим позивач звернувся до суду.

По справі було відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому ст. 257 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та третій особі, та отримана ними.

У встановлений судом строк відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Третя особа пояснень щодо позову також до суду не надала.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ст. 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст.229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного .

Чугуївською місцевою прокуратурою Харківської області, з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави проводилось вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок закладами освіти.

Вивченням встановлено, що протягом тривалого часу залишається неоформленим право постійного користування земельною ділянкою Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області".

Відповідно до п. 1.3. Статуту засновником Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" є Вовчанська районна рада Харківської області.

Відповідно до п. 6.1. Статуту визначено, що матеріально-технічна база закладу складається з основних і оборотних фондів. До основних фондів відносяться приміщення, будівлі, споруди, транспортні засоби, обладнання та інше, що є спільною комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міста Вовчанського району, яка перебуває в управлінні Вовчанської районної ради. Оборотні фонди є власністю закладу. Матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу.

Пунктом 6.2. Статуту передбачено, то майно закладу належить йому на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування, Статуту навчального закладу та укладених угод.

Відповідно до п. 7.1. фінансово-господарська діяльність закладу здійснюється на основі його кошторису відповідно до законів України "Про загальну середню освіту", "Про освіту", "Про місцеве самоврядування в Україні", Бюджетного кодексу України та інших нормативно - правових актів.

Утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу фінансуються за рахунок коштів засновника закладу - Вовчанської районної ради.

Пунктом 7.3. Статуту визначено, що джерелами фінансування закладу є кошти державного бюджету, кошти фізичних, юридичних осіб, як благодійні внески, кошти, отримані за надання платних освітніх послуг відповідно до чинного законодавства, доходи від реалізації продукції навчально - виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств та інших видів господарської діяльності, від плати за передані в оренду приміщення, споруди, обладнання закладу, добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб та інші джерела не заборонені законодавством.

Згідно з п. 1.7. Статуту навчальному закладу встановлено наступну юридичну адресу: вул. Гоголя, буд. 27, м. Вовчанськ, Харківська область, 62504.

За результатами моніторингу і прийнятих рішень встановлено, що протягом тривалого часу Вовчанською міською радою Харківської області рішення щодо розроблення, затвердження та видачу правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" не приймались.

Відповідно до листа Вовчанської міської ради Харківської області №02-22/1103/1 від 26.05.2020 правовстановлюючі документи на земельну ділянку, якою користується Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" відсутні.

Крім того, відповідно до листа з відділу освіти Вовчанської районної державної адміністрації №01-25/647 від 27.05.2020, встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 2,47 га, на якій розташований Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" не оформлені.

Про відсутність правовстановлюючих документів на вказану ділянку зазначено також у листі відділу у Вовчанському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №10-20-0.23, 16-405/107-20 від 28.05.2020.

Згідно ст. 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.

Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як введення безоплатної освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги.

У свою чергу, ст. 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, різних форм навчання.

В частині 2 ст. 18 Закону України «Про освіту» передбачено, що навчальні заклади, засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.

Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту» земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.

Згідно з ч.2 ст.92 Земельного кодексу України заклади освіти незалежно від форми власності набувають право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності без встановлення строку.

Таким чином, земельна ділянка, якою користується Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" має перебувати у нього на праві постійного користування.

Суд зазначає, що статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності чи право постійного користування на земельну ділянку виникає після отримання власником або користувачем земельної ділянки документа, що посвідчує таке право, та його державної реєстрації.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регламентові ст. 123 Земельного кодексу України.

Стаття 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вказує, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

В порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України «Про освіту» правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує заклад освіти, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Також суд зазначає, що у 2012 році прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 «Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади» , яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.

Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під загальноосвітніми навчальними закладами прямо передбачалося у розпорядженні Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, але залишається всупереч вимогам законодавства невиконаним.

В даному випадку Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області", як зацікавлена особа відповідно до ст.123 Земельного Кодексу України повинна подати клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до органу місцевого самоврядування, а саме до Вовчанської міської ради Харківської області, яка згідно з повноваженнями, визначеними ст.122 Земельного Кодексу України, передає у користування вказану земельну ділянку. Відділ освіти Вовчанської районної державної адміністрації, в свою чергу, повинен організувати та проконтролювати виконання закладом освіти вимог чинного законодавства в цій частині.

Судом встановлено, що згідно з п. 2 Положення про відділ освіти, культури, молоді та спорту Вовчанської районної державної адміністрації, яке затверджено розпорядженням голови Вовчанської районної державної адміністрації № 1 від 09.01.2020 (далі - Положення) Відділ є структурним підрозділом Вовчанської районної державної адміністрації, підзвітним, підконтрольним голові районної державної адміністрації, Департаменту науки і освіти, Управлінню культури і туризму, Управлінню у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації. Діяльність Відділу спрямовується та контролюється заступником голови Вовчанської районної державної адміністрації згідно з розподілом обов`язків між головою Вовчанської районної державної адміністрації та його заступником.

Відповідно до п. 16 Положення Відділ є юридичною особою публічного права, має самостійний баланс, рахунки в установах Державної казначейської служби України, кутовий штамп і печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.

До основних завдань Відділу належить забезпечення реалізації державної політики у сфері освіти, культури, молоді та спорту, організація виконання у межах повноважень актів законодавства у цій сфері, науково-технічної, інноваційної діяльності, трансферу технологій, інтелектуальної власності; управління закладами освіти, культури та спорту, що належать до сфери управління Відділу, організація роботи з їх нормативного, програмного, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення; визначення потреб, розроблення пропозицій щодо розвитку та удосконалення мережі закладів освіти тощо (п. 5 Положення).

Відділ освіти, відповідно до покладених на нього завдань, здійснює керівництво і контроль за діяльністю структурних підрозділів Відділу; координує роботу закладів освіти, культури та спорту, що належать до сфери управління Відділу; сприяє розвитку мережі закладів освіти району, утворенню в межах своїх повноважень закладів освіти або внесення в установленому порядку пропозиції щодо їх утворення, реорганізації та ліквідації, створення освітніх округів; вживає заходів із забезпечення закладами освіти належного рівня дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти, організовує їх навчально-методичне й інформаційне забезпечення, сприяє підвищенню кваліфікації та розвитку творчості педагогічних працівників; розробляє і подає на розгляд районної державної адміністрації пропозиції щодо фінансування та матеріально- технічного забезпечення, необхідного для виконання програм і здійснення заходів, спрямованих на поліпшення становища молоді, оздоровлення та відпочинок дітей, збереження та розвиток мережі дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, культури та спорту; розробляє пропозиції щодо встановлення нормативів бюджетних асигнувань на утримання закладів освіти комунальної форми власності та соціальний захист; учасників освітнього процесу; контролює роботу викнавчих комітетів органів місцевого самоврядування та надає методичну допомогу з питань здійснення наданих їм законом повноважень в галузі освіти, культури, молоді та спорту; координує роботу в межах компетенції з використання капітальних вкладень і сприяє раціональному розміщенню нового будівництва об`єктів освіти, тощо (п. 6 Положення).

Згідно з п. 13 ч. 1 ст. 44 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні ради делегують повноваження щодо управління освітою відповідним місцевим державним адміністраціям. В свою чергу, відповідно до ст. 14 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами.

Відповідно до п. 7.2. Положення, встановлено, що на підставі п. 16 рішення II сесії VII скликання Вовчанської районної ради від 10.12.2015 Про делегування повноважень Вовчанської районної ради VII скликання Вовчанській районній державній адміністрації (на даний час, рішення Вовчанської районної ради Харківської області XXXIV сесії VII скликання Про внесення змін до рішення II сесії Вовчанської районної ради VII скликання від 10.12.2015 № 11-VII Про делегування повноважень Вовчанської районної ради VII скликання Вовчанській районній державній адміністрації зі змінами №1047-VІІ від 28.02.2019) відділ освіти Вовчанської районної державної адміністрації за рахунок коштів, які надаються з районного бюджету на утримання закладів освіти, здійснює фінансування закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідне обладнання, організовує будівництво та ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування учнів.

У ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.

У положенні п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно ч.ч. 1, 4, 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

При цьому, у ч.ч. 1, 2 ст. 80 Закону України Про освіту зазначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються ЗК України.

У ст. 44 Закону України Про загальну середню освіту також визначено, що матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання/транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм па правах, визначених законодавством України. Вимоги до матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти визначаються відповідними будівельними і санітарно-гігієнічними нормами і правилами, а також типовими переліками обов`язкового навчального та іншого обладнання в тому числі корекційного), навчально-методичних та навчально-наочних посібників, підручників, художньої та іншої літератури.

Відповідно до ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Таким чином, освітній заклад, який є суб`єктом та зацікавленою особою щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, згідно ст. 123 Земельного кодексу України, повинен був звернутися з клопотанням до органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а відділ освіти, в свою чергу, організувати та проконтролювати виконання закладом освіти вимог чинного законодавства в цій частині.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що Відділ освіти Вовчанської районної державної адміністрації, відносячись до суб`єктів, які виконують повноваження у земельній сфері щодо організації роботи з надання земельних ділянок підпорядкованим їм закладам освіти у користування, здійснюють контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на них вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області", що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідач не надав до суду будь-яких доказів, які б доводили вчинення ним дій на реалізацію контрольних функцій щодо належного оформлення земельної ділянки, на якій розташований підпорядкований йому заклад освіти.

Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області (вул. Харківська, буд. 98, м. Чугуїв, Харківська область, 63503) до Відділу освіти Вовчанської районної державної адміністрації (вул. Гоголя, буд. 31, м. Вовчанськ, Харківська область, 62503, код ЄДРПОУ 02146400), третя особа - Комунальний заклад "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" (вул. Гоголя, буд. 27, м. Вовчанськ, Харківська область, 62504, код ЄДРПОУ 24329638) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області щодо невжиття заходів з організації та контролю діяльності Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області" з оформлення земельної ділянки, якою користується заклад освіти.

Зобов`язати Відділ освіти Вовчанської районної державної адміністрації Харківської області вжити заходів щодо організації оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 2,47 га, яка знаходиться за адресою: Харківська область, Вовчанський район, місто Вовчанськ, вул. Гоголя, 27 для обслуговування Комунального закладу "Вовчанський ліцей №1 Вовчанської районної ради Харківської області".

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або в порядку, передбаченому п. 15.5 Розділу VII КАС України, а саме: до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 17 вересня 2020 року.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2020
Оприлюднено21.09.2020
Номер документу91596702
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/9128/2020

Рішення від 17.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні